Pop met jongen maakt ruzie met vader

Hier kunnen vragen en tips over het kweken geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Hawk

Pop met jongen maakt ruzie met vader

Bericht door Hawk » 12 mar 2018 21:40

Hallo,

Ik heb in het verleden eerder jonge parkieten gehad en geen problemen. Sinds 1 maand heeft mijn koppel van 2 jaar oud voor het eerst een nest. Gelijk 7 gezonden jonge vogels. De jongste begint veren te krijgen en de oudste heeft zo wat al zijn veren. Die vliegt denk ik over 2 à 3 weken uit.

Alles ging goed tot de laatste 2 dagen. Ik merkte dat moeder vaak uit het nest kwam en de jongen begonnen dan massaal te piepen en volgens mij om eten te roepen.
Vanmiddag zag ik dat moeder met vader aan het vechten was. Het ging er heftig aan toe en vader werd door het hele hok gejaagd. Moeder zat constant voor de ingang van het hok en wilde vader niet in de buurt van de jongen hebben. Met resultaat dat ze de jongen niet voedde en de jongen de hele tijd zitten te piepen. Vader raakt daar van streek van en wilt volgens mij dol graag de jongen voeren. Maar van de pop mag hij niet in de buurt komen. Vader heeft meest van de dag op het laagste stokje gezeten en moeder op het hoogste stokje. Op die manier houd zij de vader in de gaten.

Ik heb de jongen om 18.00 gecontroleerd en er zat zo wat geen eten in de kroppen van de jongen. Om 21.15 zag ik dat moeder weer bij vader ging bedelen om eten en hij gaf haar te eten en ik zag ze samen eten uit de voerbak. Om 21.30 zat ze weer te vechten met de man en gaf eten aan de jongen door het gat van de nestblok.

Op dit moment 21.33 eten ze weer samen uit de voerbak. Normaal zat de man op het stokje voor het nestkastje. Nu mag hij daar niet in de buurt komen. Als hij dat doet wordt hij gelijk weg gejaagd en is ze meer bezig hem uit de buurt te halen dan met de jongen bezig.
Zoals ik het zie is de vader heel goed voor de jongen en wilt niets liever dan ze helpen. En ze zijn ook altijd gek op elkaar geweest.

Op dit moment laat ik ze bij elkaar en kijk wat er gebeurt als ze allebei uit gegeten zijn en of zij de jongen voert en hoe ze op de man reageerd.

Het is nu 21.37 en ze zijn klaar met eten. Volgens mij voert de pop de jongen nu. Maar ze is heel agressief naar de man. De man mag totaal niet in de buurt van het nestkastje komen en ze is gestopt met voeren omdat ze achter de man aan zit. Ze zit op de grond te vechten met de man.

Weet iemand waarom de pop zo agressief is naar de vader en waarom de vader niet bij de jongen mag komen. Meest van de tijd pikt ze het niet als de man in het nestkastje komt. Ik heb hem daar niet vaak in gezien. Bij mijn andere koppel mag de man wel in het nest komen om te voeden.

Het is hun eerste nest. Normaal had ik de pop weg gehaald om dat ze zo agresief is en hij is heel vriendelijk. Maar het is haar eerste nest en dat wil ik niet verpesn voor haar. Maar het liefst laat ik de man de jongen op voeden.

Ik heb dringend advies nodig. Als ik morgen avond niets hoor, dan haal ik de pop weg en laat de man de rest op voeden.

Hawk

Re: Pop met jongen maakt ruzie met vader

Bericht door Hawk » 12 mar 2018 21:49

Ik heb het een beetje bekeken en het lijkt wel of de pop de jongen alleen op wilt voeden. Ze eet zelf en gaat dan gelijk naar de jongen om ze te voeden. De vader wilt graag helpen, maar hij mag niet helpen.

debby1972
Moderator
Contacteer:

Re: Pop met jongen maakt ruzie met vader

Bericht door debby1972 » 26 mar 2018 05:06

Sorry voor de late reactie
Is het een binnen of buiten situatie?
Binnen kan je proberen om het blok weg te halen en de jongen in een bakje op de bodem van de kooi in een bakje te zetten zodat paps er ook bij kan dat is dan weer een andere situatie voor de pop
Of anders de pop weg halen
Succes
Maar inmiddels denk ik dat je al een oplossing hebt
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Plaats reactie