Apart laten?

Hier kunnen vragen en tips over het gedrag geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

M@rtje24

Apart laten?

Berichtdoor M@rtje24 » 01 Aug 2017 14:24

We hebben 2 mannetjes, grasparkietjes. We hebben ze tegelijk gekocht, nu bijna 2 jaar geleden. Ze zullen nu ook zo'n 2 jaar oud zijn, denk ik. Toen we ze kochten was 1 parkietje nog zo jong dat de dop nog moest kleuren. We meenden daarom ook een mannetje en een vrouwtje te hebben gekocht, maar dat bleken dus 2 mannetjes te zijn.

In het begin was er geen probleem. Lekker samen keuvelen, kroelen en spelen. Maar langzaamaan werd 1 mannetje dominanter en vervelender. Wegjagen, plagen, bijten en vechten. Van alles geprobeerd, door andere speeltjes aan te bieden, geprobeerd tam te maken, los te laten vliegen, gedrag te corrigeren, maar niets hielp. Het onderdanige mannetje is er heel angstig van geworden. Er waren ook momenten dat het wel goed ging, dat ze nog even lekker aan het kroelen waren, maar dat was heel af en toe. Tot 3 weken terug. Toen zag ik ineens dat 1 mannetje bij het andere mannetje aan de veren hing en aanviel. Ik heb toen een tweede kooi gekocht en hem daarin gezet.

Nu zitten ze dus naast elkaar in aparte kooien. Ze zien elkaar wel, kunnen met elkaar keuvelen, maar elkaar niet meer aanraken. Ik heb geprobeerd om ze weer samen te zetten, maar dat gaat meteen weer mis. Dus nu zitten ze allebei in een aparte kooi, wel allebei volledig ingericht. Soms zitten ze tegen het gaas, tegenover elkaar en dan keuvelen tegen elkaar. Of zitten ze op de stok naast elkaar, 1 pootje in het gaas, alsof ze toch contact zoeken. Maar samen is dus geen optie. Terwijl ik dit soms ook erg sneu voor ze vind, omdat ze het contact met elkaar wel lijken te missen.

Kan ik ze zo laten apart laten, of is het beter dat ik een nieuw huis voor ze zoek (eventueel een volière) waar ze met soortgenootjes samen kunnen wonen?

debby1972
Moderator

Re: Apart laten?

Berichtdoor debby1972 » 08 Aug 2017 17:47

Hoi welkom
Ja dat gaat normaal gesproken wel goed maar ook daar zijn dus uitzonderingen in.
Wat je kan doen is of 1 mannetje een ander huisje geben en het andere mannetje een popje geven
Of beide heren een popje geven en dan nog eens proberen,maar pas als ze zich gekoppeld hebben aan het popje.
Die keus is aan jezelf,beide opties kunnen.
Als.je een koppel dan weer bij het andere koppel zou plaatsen dan moet je eerst de hele indeling in die kooi veranderen voor desoriëntatie bij allemaal dat scheelt in de territoriale drift.
Succes met je keuze ik hoor graag wat je keuze wordt.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Terug naar “Het gedrag”