Trosgierst

Hier kunnen vragen en tips over de voeding geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Nicky

Re: Trosgierst

Bericht door Nicky » 20 aug 2012 21:51

Geeft niet hoor. ;-)
Wees jezelf er zijn al genoeg anderen - Loesje %%-

Engelsje

Bericht door Engelsje » 13 nov 2013 22:10

Dit kreeg ik vandaag van een kweker te horen:

"Ik geef ook nooit trosgierst, die vliesjes kunnen in de darmen blijven hangen
dan zitten de darmen verstopt en dan gaat de vogel er aan dood."

Nou dit is compleet nieuw voor mij :S Hier laten ze de vliesjes sowieso gewoon liggen. Onzin of waarheid?
Afbeelding

martine

Bericht door martine » 13 nov 2013 23:27

Engelsje schreef:Dit kreeg ik vandaag van een kweker te horen:

"Ik geef ook nooit trosgierst, die vliesjes kunnen in de darmen blijven hangen
dan zitten de darmen verstopt en dan gaat de vogel er aan dood."

Nou dit is compleet nieuw voor mij :S Hier laten ze de vliesjes sowieso gewoon liggen. Onzin of waarheid?

Ik heb dat ook nog nooit gehoord, ben benieuwd of het waar is.
Afbeelding

lieve Jago, Luna`tje, Ziva en Zimba... uit het oog maar voor altijd in ons hart

Nicky

Bericht door Nicky » 14 nov 2013 00:41

Onzin, alle zaden hebben vliesjes,...
Wees jezelf er zijn al genoeg anderen - Loesje %%-

Nicki
Photoshop Expert

Bericht door Nicki » 14 nov 2013 13:16

Ik merk hier wel dat de vliesjes daarvan eerder blijven hangen dan bij gewone zaden.

Tania

Bericht door Tania » 14 nov 2013 13:27

Geen idee of het door de trosgierst komt,maar ik heb al vaak gemerkt (zowel in een voliere als in huiselijke kring),als er trosgierst gegeven wordt,dat de dieren zich dan sneller verslikken of sneller of eens kuchen of dat er een vliesje hun neusgat irriteert waardoor ze dan ff niezen of dergelijke.
Dit merk ik zelden bij het eten van hun gewone zaad.
Trosgierst wordt toch vaak aangeraden bij zwakke/zieke/te jonge vogels omdat het makkelijker te pellen is dan gewoon zaad?
Dus het zou mss wel kunnen dat die vliesjes anders zijn dan bij gewoon zaad?
Maar of de darmen er verstopt van zouden geraken,geen idee.
Afbeelding

Engelsje

Bericht door Engelsje » 14 nov 2013 13:29

Tania schreef:Geen idee of het door de trosgierst komt,maar ik heb al vaak gemerkt (zowel in een voliere als in huiselijke kring),als er trosgierst gegeven wordt,dat de dieren zich dan sneller verslikken of sneller of eens kuchen of dat er een vliesje hun neusgat irriteert waardoor ze dan ff niezen of dergelijke.
Dit merk ik zelden bij het eten van hun gewone zaad.
Trosgierst wordt toch vaak aangeraden bij zwakke/zieke/te jonge vogels omdat het makkelijker te pellen is dan gewoon zaad?
Dus het zou mss wel kunnen dat die vliesjes anders zijn dan bij gewoon zaad?
Maar of de darmen er verstopt van zouden geraken,geen idee.
Hier wordt trosgierst ook een stuk 'sneller' gegeten en soms bijna geschrokt, ook als er genoeg is. Dan kan ik me dat voorstellen inderdaad.
Afbeelding

Tania

Bericht door Tania » 14 nov 2013 13:34

Ik bedoel ook bij de vogels die rustig trosgierst eten. :-D
Ik heb het al meermaals gezien als de trosgierst op hangt,of uit de hand gegeven wordt.
Dan eten ze,en blijft er een vliesje steken in de keel waardoor ze een ff aan het kuchen zijn.
Of als het in hun neusgat zit dan schudden ze ff met hun kop en gaan weer verder met eten.
Dit heb ik met het gewone zaad nog nooit (of zelden) gemerkt eigenlijk.
Afbeelding

Jolanda1979

Bericht door Jolanda1979 » 14 nov 2013 13:37

ik heb ook wel eens gemerkt dat de velletjes bij trosgierst wat losser om de zaden zit en ze lijken ook wel wat droger.

Misschien heb je dan ook dat de velletjes wat sneller in meerdere stukjes uit elkaar vallen en met de zaden mee gegeten worden
Afbeelding

nancy

Bericht door nancy » 15 nov 2013 07:45

Hier zijn wij niets anders dan anders bij het eten van trosgierst. Alleen dat als het gegeven wordt het een groot feest is.
Maak je grote plannen voor later wat kleiner en begin nu!

thanetrunner

Bericht door thanetrunner » 15 nov 2013 08:36

Ik denk dat het om de oude stempel gaat die dat gezegd heeft, of iemand heeft geleerd :P

Als trosgierst niet goed is hadden wij op het forum geen vogel meer over denk ik zo maar

Engelsje

Bericht door Engelsje » 15 nov 2013 11:17

thanetrunner schreef:Ik denk dat het om de oude stempel gaat die dat gezegd heeft, of iemand heeft geleerd :P

Als trosgierst niet goed is hadden wij op het forum geen vogel meer over denk ik zo maar
Nou van twee snoepstokken in de week valt een parkiet ook niet meteen dood neer, maar dat betekend ook niet dat je goed bezig bent. Maar inderdaad hij was wel van de oude stempel. Dat betekend niet meteen dat ik het onzin vind wat hij zegt want mensen met zoveel jaar ervaring hebben vaak ook juist veel verloren kennis. Ik vraag me alleen af of er een bron van waarheid in dit verhaal zit. Misschien is er bij trosgierst een grotere kans dat de vliesjes blijven zitten en worden opgenomen? Zoals anderen hier al aangeven zit er wel verschil in met andere zaden.
Afbeelding

thanetrunner

Bericht door thanetrunner » 15 nov 2013 11:30

Engelsje schreef:
thanetrunner schreef:Ik denk dat het om de oude stempel gaat die dat gezegd heeft, of iemand heeft geleerd :P

Nou van twee snoepstokken in de week valt een parkiet ook niet meteen dood neer, maar dat betekend ook niet dat je goed bezig bent. Maar inderdaad hij was wel van de oude stempel. Dat betekend niet meteen dat ik het onzin vind wat hij zegt want mensen met zoveel jaar ervaring hebben vaak ook juist veel verloren kennis. Ik vraag me alleen af of er een bron van waarheid in dit verhaal zit. Misschien is er bij trosgierst een grotere kans dat de vliesjes blijven zitten en worden opgenomen? Zoals anderen hier al aangeven zit er wel verschil in met andere zaden.
Zo een vermoeden had ik al :)

Ja, de oude stempel heeft veel kennis welke ze niet willen of kunnen overdragen. In geval van trosgierst zit hier wel een kern van waarheid in, maar niet specifiek het zaadje zelf, maar de stengel zelf. Deze stengel is erg "droog" en kruimelt enorm.

Het verklaart alleen 1 ding niet, het scharrelen op de bodem, want hier zijn voldoende vliesjes te vinden, maar toch scharrelen ze erin...

Engelsje

Bericht door Engelsje » 15 nov 2013 12:59

thanetrunner schreef:
Zo een vermoeden had ik al :)

Ja, de oude stempel heeft veel kennis welke ze niet willen of kunnen overdragen. In geval van trosgierst zit hier wel een kern van waarheid in, maar niet specifiek het zaadje zelf, maar de stengel zelf. Deze stengel is erg "droog" en kruimelt enorm.

Het verklaart alleen 1 ding niet, het scharrelen op de bodem, want hier zijn voldoende vliesjes te vinden, maar toch scharrelen ze erin...

Het ging hem echt om de vliesjes van de zaden, niet de stengel. Die zouden zich kunnen ophopen in de darmen en de vogel kan dan sterven. Hij heeft ook kanaries, misschien dat een paar vliesjes inslikken bij een kanarie al snel fataal is?? Wat bedoel je precies met het scharrelen? Hier gaan ze ook wel over de bodem maar dan juist om ongepelde zaden en andere dingen te vinden die nog eetbaar zijn. Bij trosgierst zouden ze eventueel onbewust een vliesje binnen kunnen krijgen omdat deze makkelijker aan het zaadje blijven zitten?
Afbeelding

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 16 nov 2013 09:47

Engelsje schreef:

Maar hoe groter je bestand is hoe meer verloren kennis je automatisch hebt,denk ik dan,Engelien heeft ook een heel groot bestand en verliest er natuurlijk meer dan wij met onze 20-40 vogels,dus dat is al een ander verhaal,die kwekers hebben allemaal een groter bestand dan wij.
Maar er zal er vast wel eens aan dood gegaan kunnen zijn,ik ben er bijna 1 verloren door corbo korrels,dus daar is ook wat van te zeggen,ik denk dat het allemaal aan de individuen ligt,net als bij de mens denk ik.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Evelineo

Bericht door Evelineo » 21 dec 2013 15:35

Ik heb nu nieuwe trosgierst gehaald bij Pet's Place maar ik moet zeggen dat de trosgierst erg ruikt. Op de verpakking staat houdbaar tot 2015, maar dan vraag ik me echt af of dit "oude" trosgierst is. Of kan dit geen kwaad? Ik heb eerder trosgierst bij een tuincentrum gehaald (zijn wat dunner stengels, maar die ruiken dus niet.
Afbeelding

R.I.P. lieve Kyra je was mijn maatje! (2007-2013)

*wendy*
Moderator
Contacteer:

Bericht door *wendy* » 21 dec 2013 16:06

Als het schimmelig ruikt mee terug gaan naar de winkel en zeker niet aan Hero geven hoor! Ik heb het toevallig laatst ook gehad met een zak trosgierst van de Pet's Place, vermoedelijk heb jij een zak uit dezelfde batch?
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

Evelineo

Bericht door Evelineo » 21 dec 2013 16:13

Ja het ruikt inderdaad schimmelig, het hoort niet zo te ruiken toch?

Dank je wel. Dan ga ik er zeker mee terug! Hero heeft er niets van gegeten, hij wilde niet. Misschien wel omdat het zo muf ruikt.
Afbeelding

R.I.P. lieve Kyra je was mijn maatje! (2007-2013)

*wendy*
Moderator
Contacteer:

Bericht door *wendy* » 21 dec 2013 16:22

Nee, het hoort zeker niet zo te ruiken. :thumright:
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 21 dec 2013 19:03

Heb hier nog nooit verschil gemerkt in het eten van gewoon zaad of trostgierst. En het word hier veel gevoerd. Misschien is dat ook wel het probleem, het word te weinig aangeboden zodat ze het niet goed genoeg kennen en zich verslikken. Dat is het enige wat ik zou kunnen bedenken. Veel kwekers voeren het namelijk niet of nauwelijks vanwege de toch wel hoge kosten en het weinig toegevoegde waarde heeft.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 22 dec 2013 16:57

Hier ook nog nooit problemen gehad met trosgierst en vooral naar de winter toe hang ik hele trossen op in de volière.
In de rest van het jaar krijgen ze het af en toe als lekkernij en bij jonge vogels geef ik 1 of 2 stengels per week zodat ze al vast gemakkelijk leren pellen.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Plaats reactie