Trosgierst

Hier kunnen vragen en tips over de voeding geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Nicky

Trosgierst

Bericht door Nicky » 16 aug 2012 15:32

Afbeelding

Het leek me wel handig om hier wat info over bij elkaar te zetten.

Deze link heb ik ooit wel eens ergens geplaatst maar weet niet meer waar,...

http://www.waterwereld.nu/gierst.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook leuk om eens te proberen is om het zelf te kweken. Hieronder de beschrijving van hoe te werk te gaan.

Zelf kweken

Even een zakje trosgierst halen in de winkel is zo gebeurd, maar wanneer je er de tijd en de moeite voor wilt nemen is het natuurlijk leuker om je eigen trosgierst te kweken! Hiervoor heb je helemaal niet veel ruimte nodig, want zelfs in een potje op het balkon gaat dit prima. Trosgierst wordt van oorsprong vooral verbouwt op hele arme en droge gronden. Op rijkere gronden groeit het ook, maar hier krijgt onkruid meer kans dan op arme gronden. Bemesten is dus niet nodig!

Wanneer zaaien: Zaaien kan vanaf het moment dat het vrijwel zeker is dat er geen vorst meer komt. Over het algemeen kan dan ook het best gezaaid worden vanaf begin mei tot circa half juni.

Waar: Gierst groeit op vrijwel alle gronden, arm, rijk en vooral droog. In de rijkste grond zal het echter niet sneller groeien dan in de armste grond. Bemesten hoeft dus niet! Een voordeel is dat gierst over het algemeen sneller groeit dan de meeste onkruiden. Ook water geven hoeft vrijwel niet.

Hoe zaaien: Zaaien kan in de volle grond of in potten. Prik om de 15 cm een gaatje in de grond met je vinger of een stokje, van ongeveer 2 à 3 centimeter diep. Stop hier een stuk of drie zaadjes in. Deze kan je gewoon van de trossen hallen die in de winkel verkrijgbaar zijn. Effectief is vaak om de zaadjes ongeveer 24 uur te weken in water, zodat ze al beginnen te kiemen, en ze daarna te zaaien. Na een week zullen de planten al een paar centimeter hoog zijn. Span een draadje langs de rijen, om te voorkomen dat de planten omvallen wanneer ze groter worden. De trossen worden namelijk erg zwaar. Vestandig is een netje over het zaaibed te plaatsen, ongeveer op 80 tot 100 cm hoogte. Dit om te voorkomen dat wilde vogels er met de oogst vandoor gaan.

Oogsten: Na ongeveer 10 weken is de trosgierst rijp, dit kan natuurlijk variëren, afhankelijk van het weer. Alvorens het aan de vogels te geven kan je de trossen het beste laten drogen. Dit kan het beste op een droge en donkere plaats op de kop aan een touwtje.

Afbeelding

Er zijn 2 soorten gierst verkrijgbaar, gele en rode. Van beide zijn de landen van herkomst meestal China of Frankrijk.

Afbeelding Afbeelding

De rode gierst is duurder dan de gele en de gierst, zowel geel als rood, uit Frankrijk duurder dan uit China.

http://www.vogelartikelenwebshop.nl/nl/ ... rosgierst/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wees jezelf er zijn al genoeg anderen - Loesje %%-

clearbody
Kleur en vererving Expert
Contacteer:

Re: Trosgierst

Bericht door clearbody » 16 aug 2012 15:43

http://www.kliniekvoorvogels.nl/faqs.as ... r%20vogels

Trosgierst is een leuke bezigheid voor grasparkieten, maar meer ook niet. Ik geef zelf geen trosgierst aan mijn vogels. Ik geef liever een paar wilgentakken.

groetjes, laurent

Nicky

Bericht door Nicky » 16 aug 2012 15:48

Hier krijgen ze het af en toe, als lekkernij en het is goed voor het tam maken en contact hebben met de vogels.

Als ik het in de voliere geef dan hang ik het altijd op zodat ze er wat moeite voor moeten doen om bij te komen.

Als mensen hier vogels kopen dan geef ik altijd een stengel mee en de voorlichting hoe het te geven, niet in de kooi ophangen maar gebruiken als lok middel en voor contact/tam maken.

Nicky

Bericht door Nicky » 16 aug 2012 15:50

En dat stukje waar jij de link van plaatst is logisch dat het negatief is,...zijn zaden en wie is de bron daar,... :-

:pukel:

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 16 aug 2012 15:52

Dan misschien beter zelf verbouwen!
Dan ben je zeker van het gifvrije,maar dan nog geef ik ze nooit teveel ervan.
Het gaat meer om er een vogel mee te belonen of als ze echt de hele dag binnen moeten blijven,dan krijgen ze een klein stukje om zich even bezig te houden,maar dat komt niet vaak voor.
Maar het is wel een leuk stukje Nicky!!
EN het stukje van Laurent vind ik een mooie aanvulling
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 16 aug 2012 15:53

Ach jee weer die man?!
Afbeelding
Afbeelding

Nicky

Bericht door Nicky » 16 aug 2012 15:57

Yup, die man ja, dus vandaar dat ik het met een korreltje,...nee hele grote schep zout neem. ;-)

Nog een zelf verbouw recept;

http://www.natuurzang.nl/index.php/voge ... rst-kweken" onclick="window.open(this.href);return false;

Roy Cornelissen

Bericht door Roy Cornelissen » 16 aug 2012 16:07

ik heb dit jaar mijn eerste oogst gehad van 10 strengels dus succes geboekt :)
Afbeelding Afbeelding

Nicky

Bericht door Nicky » 16 aug 2012 16:12

http://www.deglosters.nl/index_bestanden/Page607.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?s ... nl&id=2565" onclick="window.open(this.href);return false;

De konijnen vinden het trouwens ook erg lekker. ;-)

Afbeelding

Nicky

Bericht door Nicky » 16 aug 2012 16:13

Roy Cornelissen schreef:ik heb dit jaar mijn eerste oogst gehad van 10 strengels dus succes geboekt :)
Leuk, ik wil het ook een keer proberen. :-D

kitty

Bericht door kitty » 16 aug 2012 16:24

Nicky schreef:En dat stukje waar jij de link van plaatst is logisch dat het negatief is,...zijn zaden en wie is de bron daar,... :-

:pukel:
:thumright: :lol: Ooit gaat deze goede man vast tros gierst in pellet vorm maken. Oei hopen dat'ie dit niet leest is vast markt voor. =))
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Roy Cornelissen

Bericht door Roy Cornelissen » 16 aug 2012 16:34

Nicky schreef:
Roy Cornelissen schreef:ik heb dit jaar mijn eerste oogst gehad van 10 strengels dus succes geboekt :)
zoals je zelf al hebt beschreven is het erg simpel! er moet alleen een goede temperatuur zijn en niet teveel water geven
Afbeelding Afbeelding

clearbody
Kleur en vererving Expert
Contacteer:

Bericht door clearbody » 16 aug 2012 16:34

debby1972 schreef:Ach jee weer die man?!
Ik weet het ;-) .
Ik geef zelf mij vogels ook nog gewoon een zaadmengsel. Maar ik vind dat er wel een paar dingen in het verhaal over trosgierst zitten die kloppen.

Ik heb een paar jaar geleden voor me zelf besloten om geen trosgierst meer te geven. Hierbij heb ik een afweging gemaakt financiel en wat het de vogels oplevert (qua voedingswaarde). En mijn conclusie was dat het eigenlijk puur bezigheid voor de vogels was. En daar zijn gezondere alternatieven voor.

En ja je kunt ze er mee lokkken, en je kunt het gebruiken om ze eerder tam te krijgen, maar dat lukt met vogelmuur evengoed.

Af en toe wat trosgierst kan heus geen kwaad :-D . Maar overdrijf het niet. Ik zie heel veel kwekers hun broedkoppels elke dag een hele stengel trosgierst geven en daar wil ik eigenlijk alleen een beetje voor waarschuwen om dat niet te doen.

groetjes, laurent

Maaike

Bericht door Maaike » 16 aug 2012 16:38

Je kan ook gewoon voer op je hand geven. Eten ze hier liever uit mijn handen dan uit hun (tegelijkertijd) volle bakjes voer.
Ik geef steeds minder trosgierst, eigenlijk een beetje zelfde gedachten gang als laurent.

Maar idee van zelf verbouwen vind ik wel gaaf. Als ik een tuin had, had ik het wel geweten.. :-D
Voor altijd in mijn hart: mijn gevleugelde groep die om gezondheidsredenen elders verder leven @};-

*wendy*
Moderator
Contacteer:

Bericht door *wendy* » 16 aug 2012 16:45

Ik ben op dit moment trosgierst aan het verbouwen.. Wel al een beetje te laat in het seizoen, maar wilde het eens uitproberen, zodat ik het volgend jaar mei in 1 keer goed doe :-D En wie weet, komt er nu ook wel een stengeltje aan!
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

joselito

Bericht door joselito » 16 aug 2012 17:20

Ik heb er wat gezaaid en zou de bijna rijpe zaden geven. Gewoon als bezighouding.

grtjs

Nicky

Bericht door Nicky » 16 aug 2012 21:31

Roy Cornelissen schreef:
Nicky schreef:
zoals je zelf al hebt beschreven is het erg simpel! er moet alleen een goede temperatuur zijn en niet teveel water geven
Ik heb het niet zelf geschreven hoor maar gevonden op het net. ;-)
en zet alles hier ter info bij elkaar voor degene die het interessant vind.

Nicky

Bericht door Nicky » 16 aug 2012 21:41

clearbody schreef:
debby1972 schreef:Ach jee weer die man?!
Ik weet het ;-) .
Ik geef zelf mij vogels ook nog gewoon een zaadmengsel. Maar ik vind dat er wel een paar dingen in het verhaal over trosgierst zitten die kloppen.

Ik heb een paar jaar geleden voor me zelf besloten om geen trosgierst meer te geven. Hierbij heb ik een afweging gemaakt financiel en wat het de vogels oplevert (qua voedingswaarde). En mijn conclusie was dat het eigenlijk puur bezigheid voor de vogels was. En daar zijn gezondere alternatieven voor.

En ja je kunt ze er mee lokkken, en je kunt het gebruiken om ze eerder tam te krijgen, maar dat lukt met vogelmuur evengoed.

Af en toe wat trosgierst kan heus geen kwaad :-D . Maar overdrijf het niet. Ik zie heel veel kwekers hun broedkoppels elke dag een hele stengel trosgierst geven en daar wil ik eigenlijk alleen een beetje voor waarschuwen om dat niet te doen.

groetjes, laurent
Ik zeg altijd tegen de mensen die hier komen, dat het een snack is en variërend van mijn publiek ( jong of oud ) zeg ik dan vergelijk het met een zak chips of Mac Donalds. ;-)

Alleen in de 1e tijd als tam maker vind ik het wel een goede, als dat eenmaal goed gaat en je hebt ook andere lekkernijen, gezonde, geïntroduceerd is de gierst een traktatie die af en toe gegeven kan worden.

Maar als je naar het percentage vet kijkt ( 3 % ) valt het toch erg mee, wel kan ik me er in vinden dat er gezegd wordt ze vullen in 1 keer de krop ermee en eten op dat moment niet veelzijdig. Dat klopt wel want ze vinden het zo lekker dat ze dat doen. Maar weer als je het af en toe geeft en met mate kan dat heus geen kwaad.

De volwassen vogels krijgen het hier niet eens wekelijks. Ik maak er in de broed wel gebruik van, als de jongen aan het uitvliegen zijn om ze zelf te laten eten en de ouders wat te ontlasten. En ze zo ook het pellen te leren, gierst pelt makkelijk.
Bijkomend iets is dat ze het kennen en dat maakt op nieuw adres het tam maken weer wat makkelijker.

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 16 aug 2012 21:52

Vaak vergeet ik het zelfs om trosgierst te geven,dan zie ik het in de kast liggen en dan denk ik oh ja dat had ik ook nog en in de volliere geef ik dan 2 slierten en in de kooien krijgen ze een paar kleine stukjes,dus niet veel en vaak geef ik het dan uit de hand beneden,dus dan eten ze het nooit helemaal op.
Afbeelding
Afbeelding

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 16 aug 2012 21:53

Hier krijgen ze 1 x per week een portie en de konijnen eten vrolijk mee maar dat doen ze ook van het zaad en de parkieten eten ook deels konijnenvoer.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Nicky

Bericht door Nicky » 16 aug 2012 22:01

Ja, de nijnen lusten hier ook alles van de parkieten, zelfs het eivoer, haha
Andersom heb ik het nog niet kunnen betrappen, behalve dat hooi heel leuk is om mee te spelen.
De nijnen krijgen ook vaak het zelfde water, met wat ik er dan in doe. Maar omdat ze meer drinken dan de vogels geef ik als het op is gewoon schoon water.

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 16 aug 2012 23:52

Ja hier eten ze ook met de pot mee. Als ik s´morgens met mijn zelfgemaakte konijnenvoer mengeling aankom dan zitten er in die bak als eerste 2 valken en 2 grasjes en die eten tussen de konijnen mee.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Monique

Bericht door Monique » 17 aug 2012 06:16

Hier krijgen ze iedere vrijdag 1 stengel trosgierst per voliere .. zaterdag maken we de volieres schoon ;-)

Nicki
Photoshop Expert

Bericht door Nicki » 17 aug 2012 06:22

Ik geef ze nooit een hele stengel. Maar gebruik de kleine stukjes als beloning :)
Wat voorbij is is voorbij, wat nog komen gaat is er nog niet...

Afbeelding

nancy

Bericht door nancy » 17 aug 2012 06:52

Hier krijgen ze naargelang. Met Quiara thuis krijgen ze meer trosgierst dan ze gewoon zijn. Quiara staat dan in de voliere met trosgierst, maar als ze klaar is, krijgen ze de rest niet. Soms geven we trosgierst in de voliere en dan rekenen we een halve stengel per vogel ofwel iedere arm van de octopus hangt een sliert. En zieke vogels krijgen die ook. In de broedkooien krijgen ze het vaker.
Ook het konijn eet er van mee. En onze hond ook.
Maak je grote plannen voor later wat kleiner en begin nu!

Roy Cornelissen

Bericht door Roy Cornelissen » 17 aug 2012 10:50

bij mij krijgen ze op zondag 2 strengels op 17vogels die ik zo ophang dat ze er niet makkelijk bij kunnen , gewoon voor de lekkerigheid en door de weeks gebruik ik ze als middel om een beetje contackt met de vogels te houden
Afbeelding Afbeelding

Nicky

Bericht door Nicky » 17 aug 2012 11:53

nancy schreef:En onze hond ook.
Haha, grappig.

brigitte
Contacteer:

Bericht door brigitte » 20 aug 2012 08:51

sinds inti heb ik trostgierst in huis want het is niks ergers als een valkje te zien wegvegeteren dus ik geef wel eens trosgierst maar ik geef ook alles wat je parkieten en valken kunt geven zoals ik gisteren bv aan de honden watermeloen heb gegeven zit ook niks in maar is wel lekker
wij hebben nu een tuintje voor de vogels op het balkon daar doe ik alles verbouwen wat ze mogen hebben

ik neem wel altijd een trosgierstje mee als ik een vogel ga halen waarom omdat ik denk dat het toch iets vreemds is om zomaar weggerukt te worden uit je vertrouwde omgeving en dan in de dierenzaak en dan naar je thuisje vandaar dat ik trosgierst meeneem
dieren hebben geen handjesdie kunnen geen kastjes open maken jij moet ze helpen

ik mis de dieren die ik verloren heb

karin
Contacteer:

Bericht door karin » 20 aug 2012 15:13

Volgens mij heb ik eens ergens gelezen dat je gewoon zaadjes van de trosgierst zo in de grond kunt stoppen, heeft iemand daar ervaring mee? Lijkt mij toch wel leuk om uit te proberen, jammer dat ik het nu pas lees, eind augustus!
Afbeelding

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 20 aug 2012 16:36

Als je dit hele draadje even leest,dan kom je dat vanzelf tegen
Afbeelding
Afbeelding

karin
Contacteer:

Bericht door karin » 20 aug 2012 20:08

Sorry, heb het hele draadje gelezen heb ik het zeker gemist! :sad:
Afbeelding

Esther67
Moderator
Contacteer:

Bericht door Esther67 » 20 aug 2012 20:10

Bovenaan deze pagina staat in een bericht van Nicky een link. Daarin staat hoe je het kunt doen ;-)
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 20 aug 2012 20:12

Ja en daaronder staat er nog 1,dus ik weet niet wat je precies zoekt,maar er staan er iig meer dan 1 link

http://www.natuurzang.nl/index.php/voge ... rst-kweken" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Afbeelding

Nicky

Bericht door Nicky » 20 aug 2012 21:15

Niet alleen linken maar in mijn start bericht zelfs een hele beschrijving over zelf kweken,.... ;-)

En je hoeft ook niet perse de hele gierst als tros te kweken, je kan ook de zaden zaaien en het direct opkomende groen gebruiken.
Binnen of in een kas kan dit het hele jaar door.

karin
Contacteer:

Bericht door karin » 20 aug 2012 21:49

Sorry, ik heb ergens een enorme denkfout gemaakt (komt helaas door de morfine).
Ineens ging er een lampje branden. Dank je wel Nicky.
Afbeelding

Plaats reactie