Citroenzuur

Hier kunnen vragen en tips over de voeding geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Esther67
Moderator
Contacteer:

Re: Citroenzuur

Bericht door Esther67 » 21 apr 2012 09:57

Kijk.... daar ben ik het dus helemaal niet mee eens!!!

Nee hoor grapje. Precies, zo denk ik er ook over :-D :-D
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

kitty

Bericht door kitty » 21 apr 2012 09:58

@ Nicki
"Ik begrijp heel goed dat Tania naar een oplossing zoekt om de spullen beter af te kunnen wegen en vind het ook zonder om een liter aan te maken waar je maar weinig van nodig hebt. "

Dat ben ik wel met jouw eens, ik heb dit probleem niet omdat ik de rest van het water gewoon als badwater gebruik dus in principe gooi ik van een liter niets weg.
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Ineke
Contacteer:

Bericht door Ineke » 21 apr 2012 10:02

Dat is toch een prima oplossing Kitty.
Alleen die mutsen van mij badderen alleen in hun waterbakjes.....
dus die gaan 2 x per dag met schoonwater(=400 ml totaal)
http://mijn-dwergpapegaaitjes.webklik.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

**Renée**
aga liefhebber
Contacteer:

Bericht door **Renée** » 21 apr 2012 10:05

Dat is dan denk ik aga eigen. Want hier gaan de aga's ook allemaal badderen in hun drinkbakje.
De grasparkieten badderen bijna allemaal niet alleen in de loof ofzo wat ik ophang. En als ik groente in een waterschaal leg. Verder badderen ho maar.

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 21 apr 2012 10:09

Ineke schreef:Wat ik een beetje bijzonder vind......
buiten als het kou is bied je water op lauwe temperatuur aan, met een half uur of een uur is dat voor de rest van de dag koelkast koud, en dat kan geen kwaad....
Binnen biedt (ik) koud water aan, met een half uur of een uur is dat omgevings temparatuur 20 graden en dat kan wel kwaad...?
Klinkt toch een ietsiepietsie krom he....
de lichaamstemperatuur van de vogel is in beide gevallen even hoog....
want jullie schrijven badderen in het koude water kan geen kwaad (lijkt mij juist het koudste) , dus ze moeten er echt dat eerste half uur uit drinken?

En als het dan voor onze portemonai niet erg is om elke dag ruim 1/2 liter water weg te gooien vind ik het toch echt zonde voor het milieu.
Want we gooien dan allemaal een 150-200 liter schoon water weg per jaar!

Maar natuurlijk prima als iemand het anders doet....
verschillende meningen zijn mijn inziens juist zo goed/leuk op een forum!
Ik heb even getwijfeld over het schrijven van mijn mening omdat ik weet dat dat niet overal kan en mag een afwijkende mening hebben, hopelijk kan het hier wel @};-

De vogels zijn buiten ook een hele andere temperatuur gewend als binnen. ;-)

Daarom adviseer ik ook gewoon appelazijn voor de mensen die hier parkieten halen. dat is gewoon normaal te doseren. En het is niet alleen de appelazijn die afwijkend kan zijn maar dat geld ook voor de PH van het water en dat is bij citroenzuur niet anders ;-)

Dus voor mij een reden om dan liever voor vers te kiezen en voor de veiligheid daar citroenzuur bij verkeerde doseringen lelijke verbrandingen in de krop kan geven. Om die reden zou ik ook alleen citroenzuur voor vogels nemen zoals die van Avian zodat je zeker bent van de dosering. Bij appelazijn is die kans veel kleiner.

Is ook een mening ;-)
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

kitty

Bericht door kitty » 21 apr 2012 10:19

Engelien schreef:
Ineke schreef:Wat ik een beetje bijzonder vind......
buiten als het kou is bied je water op lauwe temperatuur aan, met een half uur of een uur is dat voor de rest van de dag koelkast koud, en dat kan geen kwaad....
Binnen biedt (ik) koud water aan, met een half uur of een uur is dat omgevings temparatuur 20 graden en dat kan wel kwaad...?
Klinkt toch een ietsiepietsie krom he....
de lichaamstemperatuur van de vogel is in beide gevallen even hoog....
want jullie schrijven badderen in het koude water kan geen kwaad (lijkt mij juist het koudste) , dus ze moeten er echt dat eerste half uur uit drinken?

En als het dan voor onze portemonai niet erg is om elke dag ruim 1/2 liter water weg te gooien vind ik het toch echt zonde voor het milieu.
Want we gooien dan allemaal een 150-200 liter schoon water weg per jaar!

Maar natuurlijk prima als iemand het anders doet....
verschillende meningen zijn mijn inziens juist zo goed/leuk op een forum!
Ik heb even getwijfeld over het schrijven van mijn mening omdat ik weet dat dat niet overal kan en mag een afwijkende mening hebben, hopelijk kan het hier wel @};-

De vogels zijn buiten ook een hele andere temperatuur gewend als binnen. ;-)

Daarom adviseer ik ook gewoon appelazijn voor de mensen die hier parkieten halen. dat is gewoon normaal te doseren. En het is niet alleen de appelazijn die afwijkend kan zijn maar dat geld ook voor de PH van het water en dat is bij citroenzuur niet anders ;-)

Dus voor mij een reden om dan liever voor vers te kiezen en voor de veiligheid daar citroenzuur bij verkeerde doseringen lelijke verbrandingen in de krop kan geven. Om die reden zou ik ook alleen citroenzuur voor vogels nemen zoals die van Avian zodat je zeker bent van de dosering. Bij appelazijn is die kans veel kleiner.

Is ook een mening ;-)
Een hele waardevolle m.i.z. ;-)
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Tania

Bericht door Tania » 21 apr 2012 10:42

Ik ben eens gaan kijken op de website van Avian,en voor elk middel om aan te zuren (zowel de vloeibare als de poedervorm),staat de waarschuwing dat indien je de dosis niet respecteert dat er kropverbranding kan optreden.
Dus het ligt niet enkel aan het poeder van het citroenzuur,maar gewoon over de hoeveelheid in het algemeen?
Dan kan een kleine vergissing voor een grote groep vogels even schadelijk zijn als een vergissing in hoeveelheid voor 2 binnen vogels?
En misschien kan ik me daar in vergissen,maar die kans bestaat toch ook bij mensen die pakweg 5 gram moeten afwegen voor meer liters water of vergis ik me nu?
Daarom juist wou ik het maken op 1 liter,dan is het 1 gram.
Dat appelazijn het minste risico's geeft dat kan ik aannemen,maar voor mezelf persoonlijk,wil ik iets anders proberen aangezien appelazijn bij mij niet (meer) aan de verwachting voldoet.
Toen kwam ik bij citroenzuur (door het topic van de appelazijn trouwens),want deze werking zou veel beter zijn tegen bacteriën.

Op die website van Avian lijkt deze mij wel nog interessant omdat je dat in ml kan geven : http://www.avian.nl/NL/Aanzuring-en-Aro ... -Acid.html
Maar dan vraag ik me af wat dit product heeft dat de appelazijn niet heeft?
Want ik vind niet direct terug wat daar juist in zit,of hoeveel % citroenzuur bvb daar in zit (of ik moet er over heen lezen dat kan ook)

@ Ineke : Mag ik nog eens vragen hoe lang jij het citroenzuur al geeft?
Want jij geeft het wel aan binnenvogels,en hoe meet jij de hoeveelheid af,gewoon met een keukenweegschaaltje?
Kan zijn dat het al ergens staat,maar ik vind het niet direct terug.
Afbeelding

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 21 apr 2012 10:47

Alles is schadelijk in overdoseringen maar appelazijn minder dan het zuur. En aangezien je het dan in een voor 2 parkieten veel te grote hoeveelheid moet aanmaken is dat iets om over te denken. Want ik zou het niet bewaren. (ook dan kan de PH waarde namelijk veranderen en bederven) dan moet je nog de PH waarde weten van je water wil je het dan helemaal goed doen. Daar dat voor de meeste niet te doen is zie ik het nut er niet zo van in om zo moeilijk te gaan doen. Snap je?

Voor een grote groep is een liter niks. Dus vindt ik het meer voor een grote groep alhoewel ik er niet aan zou beginnen.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Maaike

Bericht door Maaike » 21 apr 2012 10:58

Esther67 schreef:Kijk.... daar ben ik het dus helemaal niet mee eens!!!

Nee hoor grapje. Precies, zo denk ik er ook over :-D :-D
Maar t zou zonder grapje natuurlijk ook gewoon moeten kunnen ;-)

Tania

Bericht door Tania » 21 apr 2012 11:01

Ok,op die manier. :-D
Ja dan begrijp ik wel het verschil tussen een liter aanmaken en bijhouden,of elke dag een liter aanmaken maar wel ineens opgebruiken.

Als ik het zo bekijk,dan worden de vloeistoffen die ik zag op de website van Avian ineens een pak interessanter,aangezien ik dit wel elke dag vers zou kunnen aanmaken.

Deze : http://www.avian.nl/NL/Aanzuring-en-Aro ... i-Mix.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ingrediënten: Avian Nutri_Mix is o.a. samengesteld uit: Een organisch complex van koper en zinkzouten (gechelateerde mineralen) en bevat 14g koper (Cu) en 25g zink (Zn) per liter product, de organische zuren melkzuur, mierenzuur, propionzuur en ammoniumformiaat (E295, E270, E236, E280), diverse essentiële aminozuren waaronder Threonine, Methionine, Tryptofaan en Lysine plus een energiedrager.

Of deze : http://www.avian.nl/NL/Aanzuring-en-Aro ... -Acid.html
AviCare Aqua-Acid is een drinkwater supplement gebaseerd op een blend van de organische zuren; melkzuur, mierenzuur en propionzuur en kent een synergetische werking, wat betekend dat zij elkaar onderling in werkzaamheid versterken.
Mineralen: Naast de ondersteunende werkzaamheid van de organische zuren wordt door de extra toevoeging van het mineraal koper (E4) en zink (E6) een nog hogere effectiviteit behaald. Zo kent koper een sterke groei ondersteunende werking, doodt het vele pathogene bacteriën en bezit het mineraal zink de eigenschap de vitaliteit van het dier te verbeteren. Juist de combinatie van deze componenten geeft in vele gevallen een hoog resultaat te zien.

En ik veronderstel dat de werking van deze dingen sowieso iets 'sterker' zullen zijn dan van de appelwijn?
Afbeelding

Ineke
Contacteer:

Bericht door Ineke » 21 apr 2012 11:28

@Tania ik geef zuur water met citroenzuur nu sinds ik denk ongeveer 1 jaar.
ik ben begonnen met 1 liter en 1 gram en heb dat opgehoogd naar 1 liter 4 a 5 gram.
in het begin woog ik het af, tot ik merkte dat dat een klein theelepeltje is met een kop er op(van mijn lepeltjes dan)
Bij mijn vogels heb ik gelukkig totaal geen provblemen ondervonden en ze vinden het lekker ook(denk ik).

Appel azijn is natuurlijk ook prima maar volgens mij kan je beide goedjes verkeerd doseren en dus kwaad mee doen?
http://mijn-dwergpapegaaitjes.webklik.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Annette
Photoshop Expert

Bericht door Annette » 21 apr 2012 12:12

Ik geeft dit om het het water aan te zuren en de ontlasting is mooi stevig de vogels zien er heel goed uit en het is heel goed te doseren.
http://www.avian.nl/NL/Aanzuring-en-Aro ... i-dOr.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Uiteindelijk zijn het niet de woorden van je vijanden die in je herinnering blijven maar de stilte van je vrienden.
~Martin Luther King~

http://www.amourdepapillon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 21 apr 2012 15:04

Jeetje wat een hoop info en verschillende dingen zeg je zou toch niet meer weten wat nu te geven en waarom?
Ik hou het maar gewoon bij de appelazijn lugol en zilver en soms oregano.
Ik wordt nu soms al gek bij de hoeveelheid verschillende dingen die ik ze geef.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

kitty

Bericht door kitty » 21 apr 2012 15:42

Debby je moet zonder meer doen waar jij je goed bij voelt maar aan de andere kant info is nooit weg en de discussie die dan volgt vind ik best interessant. Wat een ieder met de info doet is dan zijn of haar zaak toch??
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Maaike

Bericht door Maaike » 24 apr 2012 18:02

Ik heb vandaag citroenzuur hier bij de toko gevonden. Volgens mij wel aan de prijs met €1,- per 50 gram, maar nog altijd goedkoper dan via internet.
Even later liep ik de Erica in, die hebben het gewoon in potten zitten en kun je laten afwegen. Weet daar nog niet de prijs van.

Wilde t even meegeven voor mensen die nog op zoek zijn.

Moet alleen zelf nog even uitvinden, hoe ik het precies ga afmeten in zo'n klein flesje, want ik heb geen enkele gram meter.
Voor altijd in mijn hart: mijn gevleugelde groep die om gezondheidsredenen elders verder leven @};-

Tania

Bericht door Tania » 24 apr 2012 18:23

Annette schreef:Ik geeft dit om het het water aan te zuren en de ontlasting is mooi stevig de vogels zien er heel goed uit en het is heel goed te doseren.
http://www.avian.nl/NL/Aanzuring-en-Aro ... i-dOr.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb je ooit 1 van de andere 2 aan je vogels gegeven waarvan ik de link hier had gezet van bij Avian?
Omdat ik nu wel heel erg benieuwd ben wat nu eigenlijk het verschil is tussen de aanzuring die jij gebruikt,de AviCare Aqua-Acid of de Avian Nutri-Mix van op die website.
Afbeelding

Annette
Photoshop Expert

Bericht door Annette » 24 apr 2012 18:44

Ik heb die niet gebruikt Tania.
Ik haal de avian producten bij ons in de stad daar zit een dierenwinkel die verkoopt heel veel producten van Avian en de eigennaar vertelde dat dit het beste was om de grasjes te geven hij kweekt zelf ook met grasparkieten.
Uiteindelijk zijn het niet de woorden van je vijanden die in je herinnering blijven maar de stilte van je vrienden.
~Martin Luther King~

*wendy*
Moderator
Contacteer:

Bericht door *wendy* » 24 apr 2012 18:49

@ Annette: welke dierenwinkel is dat als ik vragen mag?
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

Annette
Photoshop Expert

Bericht door Annette » 24 apr 2012 18:57

*wendy* schreef:@ Annette: welke dierenwinkel is dat als ik vragen mag?
http://www.pro-dier.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
~Martin Luther King~

Maaike

Bericht door Maaike » 25 apr 2012 11:46

Vanaf vandaag ook gestart met citroenzuur ipv appelazijn.
Ben benieuwd.

Heb het net zover opgedeeld tot het voor 150 ml (drinkflesjes) 5mg/1l dosering zou zijn. Echter ben ik wel een stukje lager gestart en bouw ik het evt iets op.
Voor altijd in mijn hart: mijn gevleugelde groep die om gezondheidsredenen elders verder leven @};-

Ineke
Contacteer:

Bericht door Ineke » 25 apr 2012 11:55

Zeker met een lagere dosering starten! ik ben begonnen met 1mg/ltr , na 1 week 2 mg enz...

Tania

Bericht door Tania » 25 apr 2012 17:22

Voor degenen die interesse hebben,ik vond dit online artikel nog over het aanzuren van water,en een vergelijking van verschillende middeltjes :

Het aanzuren van drinkwater

U kunt met drinkwater echter nog wat extra's doen voor de gezondheid van uw vogels. Veel vogelliefhebbers hebben ontdekt dat het aanzuren van drinkwater nogal wat voordelen geeft en het komt de gezondheid van de vogels zeker ten goede. De reden daarvoor is eenvoudig: bacteriën en/of micro-organismen groeien namelijk slecht in een zuur milieu. Normaal kraanwater heeft een pH (=zuurgraad) van 7 tot 8. Bijlage 40

Het aanzuren van drinkwater is niet moeilijk. We kunnen aan kraan- of bronwater een zwak zuur (verdund zoutzuur, appelazijn of citroenzuur) toevoegen met het doel het water een lagere zuurgraad (pH waarde) te geven. Als we bijvoorbeeld 1,5 milliliter van een 10% zoutzuuroplossing* toevoegen aan 1 liter drinkwater, daalt de pH naar ongeveer 5,5 en bij deze zuurgraad geeft dat een reductie van het aantal bacteriën met een factor 3000.
Met citroenzuur* bereik je hetzelfde resultaat met een dosering van 1 gram per liter drinkwater. Doordat de vogels het wat zuurdere water drinken zullen ze niet alleen minder vatbaar zijn voor darminfecties, maar ook voor infecties aan de krop en slokdarm.
Dit alles leidt niet alleen tot een betere gezondheidstoestand maar ook tot een algehele afname van antibioticagebruik bij onze gevleugelde vrienden!

Belangrijk: Let goed op met de doseringen en controleer de sterkte van het zoutzuur. Er zijn namelijk ook sterkere varianten van zoutzuur in de handel die niet geschikt zijn voor dit doel!
De bereiding:

Appelazijn variant
Deze is het meest eenvoudig om te bereiden.
Neem 10 milliliter appelazijn en vul aan met kraan- of bronwater (zonder koolzuur) tot 1000 milliliter (=1 liter). Appelazijn is te koop bij de supermarkt of de reformwinkel.
Houdbaarheid: Deze oplossing kunt u twee dagen in de koelkast bewaren.
Zoutzuur variant
Neem 1,5 milliliter 10% zoutzuuroplossing.
Vul aan met kraan- of bronwater tot 1000 milliliter (=1 liter)
Vraag in uw apotheek een doseerspuitje, u kunt dan de benodigde hoeveelheid zoutzuur gemakkelijk opzuigen.
Houdbaarheid: Deze oplossing kunt u één week in de koelkast bewaren.
Zoutzuuroplossing 10% = acidum hydrochloricum dilutum (dit is een vloeistof, en verkrijgbaar in de apotheek).

Citroenzuur variant
Weeg 1 gram citroenzuur af en los dit op in 1 liter kraan- of bronwater.
U kunt het citroenzuur zelf afwegen op een brievenweegschaal of dit de apotheek laten doen.
Houdbaarheid: Deze oplossing kunt u één week in de koelkast bewaren.

Citroenzuur = acidum citricum. (kristallen of poeder, verkijgbaar in de apotheek).
Doseerspuitje: Het onderstaande doseer- of injectiespuitje kunt u bij de apotheek kopen.

Voor- & nadelen van het aanzuren van drinkwater
Het nadeel van het gebruik van antibiotica is dat het gifstoffen achterlaat in het vogellichaam en infecties door schimmels en gisten verergerd, die organen kunnen aantasten en zo later weer ziekten kunnen geven. Het veelvuldig gebruik van antibiotica is een van de redenen dat onze vogels meestal vroegtijdig dood gaan. Met het geven van antibiotica breekt u de weerstand van de vogel af. U moet proberen de vogel zoveel mogelijk weerstand op te laten bouwen dat hij ziekten zelf kan overwinnen. Soms is dat niet mogelijk, dan kunt u het zieke exemplaar alsnog behandelen met antibiotica. Bij langdurig gebruik van ESB3 30% zitten grote nadelen aan, zeker als dat generaties lang en continu gegeven wordt.
Het breekt de vitamine K (bloedstollingvitamine) af. U kunt dan extra vitamine K geven door extra hennep met het gevaar voor vervetting, of uit het flesje.
De vorming van de eischaal wordt geremd (dunne eischaal).
Het bevruchtingspercentage daalt.
Het immuun systeem van de moderne mens en dier wordt vaak te weinig getraind zodat het niet of optimaal kan functioneren.

In de natuur is alles er op gericht om ziekten te voorkomen, en daar weten vogels heel goed mee om te gaan. Omdat we de natuur niet kunnen evenaren zijn we toch genoodzaakt om aanvullingen te doen aan ons eivoer en/of water met het doel om allerlei ziekten bij onze vogels proberen te voorkomen, zoals het aanzuren van het drinkwater. We moeten dan wel een onderscheid maken tussen sterk en zwakzuren. Meestal wordt aan het water een zwakzuur, zoals appelazijn, molkosan (melkzuurconcentraat) of citroenzuur (conserveringsmiddel E330) toegevoegd met als doel het water een lagere zuurgraad (PH waarde) te geven. Salpeterzuur en zoutzuur zijn sterk geconcentreerde zuren met een PH van 1-2 (zeer agressief, daarom bij gebruik voorzichtigheid geboden voor bijv. brandwonden op de huid, kleding waar meteen een gat in valt, ... daarom nogmaals is voorzichtigheid geboden. We kennen een PH waarde van 1-14, hoe lager het getal hoe zuurder. Drinkwater heeft over het algemeen een PH waarde van 7-8, dit noemen we neutraal. Onder een PH van 7 is zuur en boven een PH van 7 is basisch. (zie afbeelding hoger)

Geef daarom de voorkeur aan het toevoegen van medicinaal zoutzuur 10% verdunning, 1,5ml op 1 liter water. Na langdurig gebruik van zoutzuur 10% uitgeprobeerd te hebben op kanaries met goede resultaten werd er overgegaan om het aan mijn Europese vogels te geven, met in hoofdzaak putters een vogelsoort met een grote ziektegevoeligheid. Het gebruik levert een positieve bijdrage aan het welzijn van onze vogels, mits goed gedoseerd. U kunt het zonder problemen dagelijks geven, dit werd reeds getest en wordt ook door velen zo gedaan. Al zal het merendeel zich eerder beperken tot 3 dagen per week.
Door het aanzuren van het drinkwater ondersteunt u de vertering van het opgenomen voedsel, omdat het de afgifte van diverse verteringssappen stimuleert, waardoor het opgenomen voedsel beter en sneller verteerd word. Dit alles noemen we de stofwisseling. Het zijn de processen- veranderingen en chemische reacties die in het lichaam plaatsvinden om het leven in stand te houden.
U remt de groei van micro-organismen (ziekte makende bacteriën) of doet de ontwikkeling ervan te niet. Dit begint al in de krop als de vogel het aangezuurde drinkwater opneemt.
Het werkt eetlustopwekkend
Het werkt ontslakkend en weerstandverhogend.
Als vogels gewend zijn aan het zoutzuur hebben ze minder last van coccidiose.
Door het aanzuren van het drinkwater nemen vogels meer grit op, vermoedelijk lost het grit onder invloed van zuur sneller op.
Het belangrijkste is misschien dat het een lichaamseigen stof is, zoutzuur wordt door minuscule kleine kliertjes afgescheiden in de maag.
Het gebruik van ESB3 kan minder als nu over het algemeen gebeurt of vaak helemaal achterwege blijven.
De gevreesde megabacterie (schimmel) krijgt mogelijk minder kans als u zich aan de dosering houdt. Maar het is geen zekerheid dat u ervan gespaard blijft.

U kunt ook 1,5 ml zoutzuur / 1 liter water toevoegen om uw kiemzaad te laten weken. Omdat kiemzaad bij onjuist kiemen een bron van infectie kan zijn. Bij laboratorium onderzoek was geen enkele bacterie of schimmel aanwezig in het water. Het gaat er van komen dat in de intensieve kippen-varkens veeteeltbedrijven geen antibiotica preventief meer toegepast zal mogen worden. Er is een middel (combimix) dat gecoate organische zuren bevat. Zoals mierenzuur, propionzuur, azijnzuur, citroenzuur, melkzuur, amoniumzuur en overige ingrediënten. Dus een soort breedspectrum middel van diverse organische zuren voor preventieve behandeling. Het product is volledig biologisch afbreekbaar, misschien is combimix het middel van de toekomst. In zaden kunnen ook organische zuren voorkomen, helaas is hier nog te weinig onderzoek naar gedaan. Sesamzaad is een zaad waarvan dit is vast gesteld. Sommige vogelliefhebbers geven kwark of caseïne onder hun eivoer (PH +/- 5.5) dit is ook een geschikt middel om de PH waarde te verlagen. Gemiddelde zuurwaarde in spijsverteringskanaal:
Zuurwaarde PH Werkzaame enzymen
Krop 4,5 amalyse, portease
Kliermaag 2,3 aanmaak enzymen zoals pepsinogeen
Spiermaag 1,5 - 2 pepsine (intrisic factor)
Dunne darm 4 - 6 trypsine, gal met galzuren taurocholzuur en glycocholzuur
Zoutzuur 10% 2
Appelazijn puur 4,3
Coca Cola 4
Waarom is het nodig om bepaalde middelen aan onze vogels te geven. Vogels in de natuur die van wilde planten leven bevatten meestal veel bitterstoffen, looistoffen, etherische oliën, organische zuren enz. die voor een goede gezondheid zorgen. Veel van deze stoffen stimuleren de productie van maag en darmsappen maximaal, zodat een goede stofwisseling is gegarandeerd. Maar nogmaals, helaas kunnen we de natuur niet evenaren, hooguit een stukje benaderen en onze vogels een goed natuurlijk alternatief aanbieden. Als u over wil gaan op het aanzuren van het drinkwater is het niet onverstandig om te beginnen met een dosering van 1ml/1 liter water, 5 dagen per week, 2 dagen gewoon kraanwater, en dit gedurende 2 weken. Daarna kunt u overgaan op 1,5 ml/ 1liter water bv. Vrijdag zaterdag, zondag. In het begin kunnen uw vogels enige dagen wat dunnere ontlasting laten zien, dit gaat vanzelf over, het vogellichaam moet er even aan wennen.

PH waarden (1 soeplepel is 10 ml)
1,5 ml appelazijn op 1 liter water = PH 7.2/7.3
5 ml appelazijn op 1 liter water = PH 6
10 ml appelazijn op 1 liter water = PH 5.5
20 ml appelazijn op 1 liter water = PH 5.2
30 ml appelazijn op 1 liter water = PH 5
50 ml appelazijn op 1 liter water = PH 4.8

Bij een PH 5 is het aangemaakte water nu zo zuur dat uw vogels het maar minimaal of helemaal niet zullen opnemen. U zou appelazijn puur moeten geven om de PH waarde van de krop te evenaren.

De PH waarden van zoutzuur 10% medicinaal
1 ml op 1 liter water +/- PH 4.8
1,5 ml op 1 liter water +/- PH 4.2
2 ml op 1 liter water +/- PH 3.9
2.5 ml op 1 liter water +/- PH 3.6

Het keerpunt van de zuurgraad ligt bij +/- 3.2 PH. Dit wil zeggen dat ongeacht hoeveel zoutzuur we nog aan het water toevoegen de PH waarde niet meer lager kan komen. U kunt ook zoutzuur 1 N(eutraal) 6ml op 1 liter water geven (10-14 dagen). Bij stress wordt er minder maagzuur geproduceerd daardoor worden vogels vatbaar voor ziekten. Omdat warm weer zeer bevorderlijk is voor darminfecties kan u tijdens het kweekseizoen 3 dagen achtereen zoutzuur 10% geven. In de rustperiode 2 dagen per week achtereen. Geef uw vogels voor aanvang van het kweekseizoen 2 dagen per week paardebloemextract. Tijdens de rustperiode 2 dagen per week brandnetel extract. 1 soeplepel 10 ml op 1 liter water. Uw vogels zullen blaken van gezondheid. Deze voederwijze is gebaseerd op het opbouwen van weerstand op een vogelvriendelijke wijze. Met het geven van antibiotica kunt u nooit weerstand opbouwen bij uw vogels. Bij een goede weerstand kunnen uw vogels zelfs virussen overwinnen en kan het vogellichaam antistoffen opbouwen, iets wat met het geven van antibiotica niet het geval is. Dit betekend dat als uw vogels geen of niet voldoende weerstand hebben kunnen opbouwen, dat uw vogel als nog het loodje legt en dat is toch niet onze opzet.

De verschillende micro organismen groeien het best bij een verschillende PH waarde. E colli natte nesten en salmonella groeien het best bij een PH van 6 -7.5. Deze bacteriën kunnen zich niet ontwikkelen in een zuur milieu. Een effectieve manier om deze pathogene bacteriën af te doden is het verlagen van de PH in het drinkwater. Het PH bereik voor de groei van micro organismen.
Organismen Minimaal Optimaal Maximaal
bacterie 3,0 - 4,0 6,0 - 7,5 9,0 - 10,0
gist 2,0 - 3,0 4,5 - 5,5 7,0 - 8,0
schimmel 1,0 - 2,0 4,5 - 5,5 7,0 - 8,0

Bron : http://www.vinkenier.be/content.php?34- ... drinkwater
Afbeelding

Jose

Bericht door Jose » 09 jan 2013 20:04

Is citroensap uit de gele citroentjes van de supermarkt niet hetzelfde? Misschien ben ik blond, hoor, maar kun je dat ook gewoon gebruiken voor het aanzuren van het water?

kitty

Bericht door kitty » 09 jan 2013 20:49

Jose schreef:Is citroensap uit de gele citroentjes van de supermarkt niet hetzelfde? Misschien ben ik blond, hoor, maar kun je dat ook gewoon gebruiken voor het aanzuren van het water?
Nee dat is niet hetzelfde en kan je ook niet gebruiken ;-)
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

karin
Contacteer:

Bericht door karin » 09 jan 2013 21:20

Fijn dat deze informatie naar boven komt.
In het verleden heb ik mijn parkieten appelazijn gegeven, ben erop een gegeven moment meegestopt waarom weet ik niet meer.

Ik heb de 2 pagina's gelezen maar misschien heb ik het gemist door mijn concentratie-probleem maar mijn vraag is wat doet appelazijn met antibiotica.
Veronderstel dat je appelazijn geeft in het drinkwater en je parkietje moet antibiotica gebruiken heeft dit dan een verminderde werking op antibiotica? (Bijv. bij bepaalde medicijnen mag je ook geen grapefruit eten! Het is toch een bepaald zuur?)
Afbeelding

Jose

Bericht door Jose » 10 jan 2013 16:06

kitty schreef:
Jose schreef:Is citroensap uit de gele citroentjes van de supermarkt niet hetzelfde? Misschien ben ik blond, hoor, maar kun je dat ook gewoon gebruiken voor het aanzuren van het water?
Nee dat is niet hetzelfde en kan je ook niet gebruiken ;-)
Duidelijk, bedankt, Kitty. Dan ga ik op zoek naar appelazijn.

Rantje

Bericht door Rantje » 10 jan 2013 22:02

Ik zit er nu ook aan te denken om citroenzuur te gaan gebruiken.
Maar hoe wegen jullie dat af? Is daar niet een trucje voor of een simpel maatschepje?
Dit kan veel meer kwaad als het niet de juiste dosering is toch?

kitty

Bericht door kitty » 10 jan 2013 23:20

Rantje schreef:Ik zit er nu ook aan te denken om citroenzuur te gaan gebruiken.
Maar hoe wegen jullie dat af? Is daar niet een trucje voor of een simpel maatschepje?
Dit kan veel meer kwaad als het niet de juiste dosering is toch?
Dat klopt en is dan ook de reden dat ik het nooit heb durven te gebruiken. Een digitale keukenweegschaal weegt tot op de gram nauwkeurig maar ja...... :-??
Ik gebruik geen azijn meer maar heb mijn vogels op czw zitten.
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Rantje

Bericht door Rantje » 10 jan 2013 23:38

Toch lees ik net weer iets anders:

Mijn va (Dr. van der Horst) raade mij aan om citroenzuur te mengen met water ipv. appelazijn. Volgens haar zou dat beter zijn. Maar daar zal ieder va wel anders over denken.
Ik heb via haar een pak citroenzuur mee gekregen. Ze gaf aan dat het niet zo precies hoeft afgemeten te worden. Met citroenzuur is dat minder belangrijk dan het precies afmeten van appelazijn.
Voor mijn grasjes en valkjes mocht ik 1-6 gram geven per liter water. bij 1 gram beginnen en langzaam wat ophogen. HIerbij heb ik de gebruiksaanwijzing gekregen dat 1 afgestreken theelepel 2,5 gram is. Ik zelf geef een aantal dagen per week dus 2,5 gram per liter water.

Groetjes Daniëlle

Bron:http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=21142.0

Nu snap ik het niet meer :bom:

kitty

Bericht door kitty » 10 jan 2013 23:45

Lees dit ( vorige pagina) maar even ;-)

http://grasparkiet-online.eu/phpBB3/vie ... 29&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Rantje

Bericht door Rantje » 13 jan 2013 11:50

Ik heb het gelezen en is redelijk duidelijk!
Maar als het iets meer is dan een gram kan het dus niet echt kwaad behalve dat je dus in het begin lager moet doseren en ze moet laten wennen?

Nu spoel ik kiempjes ook af met appelazijn water, neem aan dat dit ook met citroenzuur water kan?
En het dan ook een schimmeldodende werking heeft door de zuurtegraad?

kitty

Bericht door kitty » 13 jan 2013 15:31

Voor mijn gevoel kan het wel degelijk kwaad ( kropverbranding) als je citroenzuur over doseert er staat natuurlijk niet voor niets bij om je nauwkeurig aan de dosis te houden. Met appelazijn loopt je dit risico minder. Ja citroenzuur water kan je ook gebruiken voor het kiemzaad.
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Rantje

Bericht door Rantje » 13 jan 2013 16:25

Oke, n.a.v. bovenstaand stuk en deze regel Het gehalte aan citroenzuur kon verhoogd worden tot 6 gram per liter water op de eerste pagina leek het me dat dit dus kon alleen dat 10% van de vogels minder drinkt. Dud het niet lekker meer vindt.

Met mijn iets meer bedoelde ik ook 1,2 gram zeg maar...niet gelijk 10 gram ofzo :mrgreen:

Ik ga eens kijken waar ik het vandaan kan halen, sinds ik weet dat er sulfiet in de appelazijn zit wil ik dat dus niet meer geven.
Dus of volledig op de CZ of een combi met citroenzuur.

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 13 jan 2013 20:08

Ik zou voor cz gaan,maar dat is meer dat ik die citroenzuur teveel moeite zou vinden ivm dat je goed moet uitkijken voor overdoseren.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

karin
Contacteer:

Bericht door karin » 13 jan 2013 20:18

Ik twijfel enorm. Ik zal wel een stomme doos zijn maar ik vind citroenzuur zo eng :(
Als je niet een goede weegschaal hebt dan ga je zo de fout in met een spuitje vertrouw ik mijzelf nog wel.
Zou dat kleine beetje sulfiet héél erg zijn?
Afbeelding

Plaats reactie