Citroenzuur

Hier kunnen vragen en tips over de voeding geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Tania

Citroenzuur

Bericht door Tania » 20 apr 2012 12:11

Aangezien er toch interesse is in dit onderwerp,zet ik hier de reacties die ik kon vinden over citroenzuur en het gebruik daarvan in 1 topic zodat het overzichtelijk blijft.
Sorry als ik nog dingen vergeten ben :-D
kitty schreef:Even terugkomend op het aanzuren van drinkwater d.m.v. appelazijn
Dit is wat Hedwig v.d. Horst er over schrijft;

door Hedwig van der Horst, dierenarts te Veldhoven.

Tegenwoordig wordt er inderdaad een zoutzuuroplossing gebruikt bij de papegaaien die gehuisvest zijn bij de stichting Nederlandse Opvang Papegaaien (NOP). Dit is ontstaan uit het gebruik van appelazijn in drinkwater voor sportduiven. Dit zou helpen tegen de gevreesde Coli (een bacteriële darminfectie). Deze coli-infectie kwam ook regelmatig voor bij de papegaaien van het NOP, met name in de winter.

Diverse mogelijkheden
Omdat appelazijn een natuurproduct is, en dus niet altijd een constante zuurgraad heeft (de ene fles kan zuurder zijn dan de andere), is er gezocht naar een vervangend product dat wel een constante kwaliteit kent. Dit is uiteindelijk gevonden in citroenzuur (een chemisch gemaakt poeder en dus geen citroensap!) en zoutzuur. Citroenzuur werkt het gemakkelijkste bij grote groepen dieren zoals de dieren die bij de stichting NOP in het park gehuisvest zijn. Zoutzuur is vloeibaar en dus makkelijker te doseren voor individuele vogels. Zoutzuur gebruik ik vaak in de ziekenboeg van het NOP.

Dosering
Met zoutzuur en citroenzuur is vrij uitgebreid onderzoek gedaan bij het NOP. Hierbij is gekeken naar de acceptatie van het ‘zure water’ door de vogels zelf en naar de invloed op het aantal bacteriën in de ontlasting van de vogels. Er is gewerkt met een zoutzuurverdunning van 10% en met 100% citroenzuur. Van het zoutzuur gaf 1,5 ml per liter drinkwater een reductie te zien van het aantal bacteriën met een factor 3.000. Dus van elke 3.000 bacteriën bleef er na het gebruik van de zoutzuuroplossing nog maar 1 bacterie over!
Citroenzuur gaf eenzelfde resultaat bij een dosering van 1 gram per liter water. Beide doseringen werden goed geaccepteerd door de vogels. Bij het citroenzuur gingen de dieren zelfs iets meer drinken: een teken dat zij het lekkerder vonden dan gewoon kraanwater. Het gehalte aan citroenzuur kon verhoogd worden tot 6 gram per liter water. Bij deze dosering ging echter 10% van de vogels beduidend minder drinken. Bij zoutzuur lag deze grens ongeveer bij 3 ml per liter drinkwater.

Preventieve werking
Sinds september 2001 wordt in het drinkwater van de papegaaien van het NOP continu 1 gram citroenzuur per liter water toegevoegd. Sindsdien zijn er beduidend minder dieren die te lijden hebben van bacteriële darminfecties. Ook lijken er veel minder gistinfecties van de darm op te treden (de precieze cijfers hieronder zijn echter nog niet bekend). Overigens is ook gebleken dat citroenzuur en zoutzuur vooral preventief werken en niet werken als ‘echte medicijnen’. Als de dieren namelijk een dusdanig heftige darminfectie hebben dat zij er ziek van zijn, zijn antibiotica of anti-gistmiddelen nodig om het dier beter te krijgen. De beide zuren zijn dan blijkbaar niet krachtig genoeg om het dier te genezen.

Het verzuurde water zorgt ervoor dat ten eerste de hoeveelheid bacteriën die in het drinkwater zit (en in het verloop van de dag steeds groter wordt), drastisch ingeperkt wordt waardoor de vogels minder kans lopen ziek te worden. Ten tweede zorgt het verzuren van het water ervoor dat een zieke vogel minder makkelijk zijn kooigenoten kan besmetten. Als de zieke vogel namelijk een keer het drinkwater besmet door ervan te drinken of erin te poepen, kunnen de schadelijke bacteriën zich in het zure water minder makkelijk verspreiden en vermeerderen. Ook in de krop en de slokdarm van de kooigenoten is wat van dat zure drinkwater aanwezig dat de uitgroei van bacteriën remt. Bij oude of hele jonge papegaaien, papegaaien die in het verleden tekorten in de voeding hebben gehad of papegaaien waar de afweer door een andere oorzaak verminderd is, is de kliermaag functie vaak verminderd. Dit resulteert in een lagere productie van maagzuur (= zoutzuur) door de kliermaag. Ook hier kan verzuren van het drinkwater dat tekort net een beetje aanvullen.

Conclusie
Kortom, het verzuren van het drinkwater is een mogelijkheid om ziekte te voorkomen zonder dat meteen naar de gebruikelijke medicijnen (met hun bijwerkingen en hun risico op resistentie) gegrepen hoeft te worden. Bij de stichting NOP is het in ieder geval een waardewol middel gebleken om het aantal dieren met darminfecties terug te dringen en daarbij ook nog het gebruik van antibiotica fors te verlagen.’

Noot van de redactie
Let u in bovenstaand verhaal alstublieft goed op de genoemde verdunningen / doseringen. Zowel de zoutzuuroplossing van 10% als de citroenzuurvariant van 100% worden beiden in slechts zeer kleine hoeveelheden door het drinkwater gemengd!

Dosering,

Zoutzuur 1,5 ml per liter water Citroenzuur 1 gram per liter water

Bijzondere Dierenpraktijk Den Horst
Hedwig van der Horst
Ineke schreef:ik geef idd citroenzuur van tendo(ongeveer 4 mg per liter water) en de druppels die ik hier boven aan gaf(4 druppels per 100 ml)
Tja Hedwig heeft tegen mij ook wel eens gezegd, wel bacterien maar geen actie. goed aan het zure water....
Tania schreef:@ Ineke : In een ander topic staat een hele tekst over citroenzuur,afkomstig van Hedwig zelf (die tekst),en daar staat : Citroenzuur 1 gram per liter water.
Als jij het aanmaakt op een liter,gebruik je dan heel die liter op 1 dag? Of kan je bvb dat aanmaken als 1 liter in een fles,en dan een paar dagen bewaren in de ijskast ofzo?
En is dit dan bvb het goeie citroenzuur? http://www.gekruid.be/citroenzuur.html

Stel dat mijn vogels dus idd meer vatbaar zijn voor dingen dan andere vogels,zal het dan een verschil geven of ik hen appelazijn geef of citroenzuur?
Want als dat zo is,dan wil ik natuurlijk geven wat hun gezondheid het meeste 'stabiel' zal proberen houden,maar als hier amper verschil op zit dan hou ik het gewoon op appelazijn.

Ineke schreef:mijn citroenzuur is nog goedkoper. 1 euro per ons ;) en de verloopdatum is iets van 1,5 jaar verder op. Maar wil je de datum van deze site weten moet je even mailen?
Maaike schreef:
Ineke schreef:mijn citroenzuur is nog goedkoper. 1 euro per ons ;) en de verloopdatum is iets van 1,5 jaar verder op. Maar wil je de datum van deze site weten moet je even mailen?
Ik ben ook wel benieuwd naar een website.
Het lijkt me handig even alle belangrijke info uit dit draadje te distilleren en dan even in een nieuw sticky topic te plaatsen, dan is het wat overzichtelijker.
Tania schreef:
Ineke schreef:Maar wil je de datum van deze site weten moet je even mailen?

Bedankt voor de tip :thumright:
Ik heb gisteren dus een mailtje gestuurd naar deze website : http://www.gekruid.be/citroenzuur.html ivm de houdbaarheidsdatum van zo een zakje,en kreeg net deze mail binnen :

' Dag Tania,

Bedankt voor je vraag.
De verpakking vermeldt een houdbaarheid van 1 tot 2 jaar. Citroenzuur
kan je echter gerust nog een aantal jaren langer bewaren zonder negatieve effecten.
Als je nog verdere vragen hebt, aarzel niet ons opnieuw te contacteren.

Met vriendelijke groeten,
Dorien '
Afbeelding

Nicky

Re: Citroenzuur

Bericht door Nicky » 20 apr 2012 12:46

Dankje Tania, zal er een sticky van maken.
Wees jezelf er zijn al genoeg anderen - Loesje %%-

Tania

Bericht door Tania » 20 apr 2012 13:03

Graag gedaan :thumright:

@ Ineke : Ik meende gisteren gelezen te hebben(vind het alleen niet meer direct terug),dat jij een fles aanmaakt die je dan een aantal dagen bewaart in de ijskast klopt dat?
Als je de drinkflesjes dan gaat verversen,zet je de fles van op voorhand dan even uit de ijskast,of geef je het zo rechtstreeks?
Ik vraag dit maar omdat ik vroeger altijd geleerd heb dat drinken uit de ijskast voor vogels niet zo goed is voor diarree ofzo? Door de temperatuur dan?
Kan zijn dat ik mis ben hoor,vraag het liever nog eens :-D
Afbeelding

Maaike

Bericht door Maaike » 20 apr 2012 13:05

Tof Tania, dank je wel!

Tania

Bericht door Tania » 20 apr 2012 13:07

@ Maaike : Graag gedaan hoor :-D
Ik heb toch niks anders te doen,en ik ben graag bezig 8-)
Afbeelding

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 20 apr 2012 14:34

Water uit de ijskast is idd nooit goed voor dieren altijd even op kamertemperatuur laten komen in bijv een glas oid.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Nicky

Bericht door Nicky » 20 apr 2012 17:18

debby1972 schreef:Water uit de ijskast is idd nooit goed voor dieren altijd even op kamertemperatuur laten komen in bijv een glas oid.
Voor binnenvogels misschien,...maar in de voliere loopt dat wel los hoor, water is daar vaak kouder dan mijn ijskast. ;-)
En het is niet dat ze direct aanvallen op het water en het hele flesje leeg drinken dus ik denk dat dit op zich nergens een probleem is.
Wees jezelf er zijn al genoeg anderen - Loesje %%-

Ineke
Contacteer:

Bericht door Ineke » 20 apr 2012 17:22

Ik bewaar het aangemaakte water idd in de koelkast. Ik heb nog nooit eerder gehoort dat dit niet goed is. De vogels vinden het in ieder geval heerlijk, het liefst nemen ze meteen een bad in het ijkoude water(!!) en ik hoor dat van meerder mensen terug....hoe kouder hoe lekkerder ;)
http://mijn-dwergpapegaaitjes.webklik.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 20 apr 2012 17:33

Ok ja misschien is dat mijn eigen idee,want buiten is het water idd kouder,maar dan zitten ze ook wel in een koude omgeving het lijkt mij dat als ze in de warmte zitten en ze krijgen ijskoud water dat dat niet echt lekker is.
Tenminste als ik het van mezelf bekijk.
Maar badderen is anders als water binnen krijgen,dat zullen ze niet echt heel erg voelen.
En als ze in de warmte zitten met een koel bad dat kan ik me nog wel voorstellen dat ze dat lekker vinden. ;-)
Afbeelding
Afbeelding

kitty

Bericht door kitty » 20 apr 2012 17:39

Er wordt anders geadviseerd om het water op kamertemperatuur aan te bieden en zeker niet koud ;-)
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Tania

Bericht door Tania » 20 apr 2012 17:51

Ik stelde deze vraag eigenlijk enkel maar om op zeker te spelen,want het lijkt me voor mezelf gewoon heel makkelijk qua verhouding om 1 liter aan te maken,en dan zo elke dag het drinkflesje verversen.
Aangezien mijn vogels binnen zitten,vroeg ik me af of ik het rechtstreeks uit de ijskast kon geven dan of niet.
Afbeelding

Nicki
Photoshop Expert

Bericht door Nicki » 20 apr 2012 17:57

Nou ik zie er eerlijk gezegd niet zo dat probleem als dat water wat kouder is. In de buitenvolieren is dat water afhankelijk van het weer ook behoorlijk koud.

En mensen: niet vergeten als wij het overdrijven met de 'gezonde' dingen is ook niet goed.
Laatst gewijzigd door Nicki op 20 apr 2012 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat voorbij is is voorbij, wat nog komen gaat is er nog niet...

Afbeelding

Ineke
Contacteer:

Bericht door Ineke » 20 apr 2012 18:01

het was (wederom) een tip van Hedwig om het zo te doen en maximaal 1 week in de koelkast te bewaren
http://mijn-dwergpapegaaitjes.webklik.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Tania

Bericht door Tania » 20 apr 2012 18:05

Weer wat bijgeleerd dan :-D
Lijkt me ook veel makkelijker dan te lopen sukkelen om zo'n kleine hoeveelheden voor een drinkflesje hier af te moeten wegen.
Fijn :thumright:
Afbeelding

kitty

Bericht door kitty » 20 apr 2012 19:25

Nicki schreef:Nou ik zie er eerlijk gezegd niet zo dat probleem als dat water wat kouder is. In de buitenvolieren is dat water afhankelijk van het weer ook behoorlijk koud.

En mensen: niet vergeten als wij het overdrijven met de 'gezonde' dingen is ook niet goed.
Ik vraag mij af wat voor zin het heeft om bepaalde voorzorgsmaatregelen te nemen om dan voor het gemak het niet zo nauw te nemen?

Bron "De parkietenkweker.nl.
DARMONTSTEKING (ENTERITIS)

Diarree is een specifiek kenmerk van een darmontsteking.
Daarnaast zitten vogels met een darmontsteking lusteloos in elkaar gedoken met de kop tussen de veren.
De oorzaken van een darmontsteking kunnen talrijk zijn.
Wees bij een darmontsteking bedacht op de volgende oorzaken:

2. Te koud drinkwater.
Te koud drinkwater, bijvoorbeeld drinkwater met een temperatuur van enkele graden boven nul, moet niet aan vogels worden verstrekt. Drinkwater kan het beste worden aangeboden op kamertemperatuur.

Mijn mening is of je doet het goed of je doet het niet. Maar let wel zo denk ik er over en daar hoeft niemand het mee eens te zijn. Vind het erg persoonlijk hoe een ieder met zijn vogels omgaat wat is overdreven en wat niet?
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

**Renée**
aga liefhebber
Contacteer:

Bericht door **Renée** » 20 apr 2012 20:06

kitty schreef: 2. Te koud drinkwater.
Te koud drinkwater, bijvoorbeeld drinkwater met een temperatuur van enkele graden boven nul, moet niet aan vogels worden verstrekt. Drinkwater kan het beste worden aangeboden op kamertemperatuur.
Ik snap best dat te koud water niet goed is. Maar buiten volière vogels krijgen toch heel vaak heel koud water binnen.
Dan zal dit dus betekenen dat iedereen met een buiten volière geen drinkwater in de winter kan geven.

Maaike

Bericht door Maaike » 20 apr 2012 20:14

Buitenvogels zijn er mogelijk beter tegen bestand dan parkieten die binnen zitten.
Vooral als de kachel hoog staat is er wel een aanzienlijk temperatuurverschil dan.
Zoveel drinken ze trouwens niet, kans is groot dat t water kamertemperatuur is tegen de tijd dat ze ervan gaan drinken.

AB van alle vogels moest koud staat en dan 0,5ml per parkiet via spuit toedienen. Kon het niet snel genoeg warm krijgen en ze doen het allemaal prima.

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 20 apr 2012 20:16

Ik denk dat het geldt naar hoe de vogels en andere dieren gehuisvest zijn.
Als ze in koudere temperaturen zitten,dan zal dat wel schelen denk ik.
Daarom herstelde ik mezelf eerder al.
Maar als dieren in een warmere binnentemperatuur zitten en je geeft ze dan ook ineens een plens koud water,dat ze dan daarop kunnen reageren,tenminste dat is wel mijn ervaring met andere dieren.
Als ik bijv mijn kat kattenmelk gaf wat uit de koelkast kwam ging hij geheid aan de diarree en dat idem met het vlees van mijn hond.
Maar wachtte ik even met het geven tot het op een wat redelijkere kamertemperatuur,dan hadden ze nergens geen last van,dus dat doe ik met al mijn dieren die ik nu heb en vroeger heb gehad ook.
Dit om evt. problemen voor te zijn.

De druppels die ik toedien als ze een kuur krijgen en uit de koelkast komt trek ik op in een spuitje en hou ik eerst even in mijn hand zodat ze niet ineens schrikken als ze ineens een koud goedje in hun bekkie gespoten krijgen.
Afbeelding
Afbeelding

kitty

Bericht door kitty » 20 apr 2012 20:26

Even terugkomend op wat Renée vraagt, er schijnen drink verwarming elementen te koop te zijn, maar nogmaals weet niet in hoeverre het bovenstaande betrekking heeft op vogels die de buitentemp. gewend zijn.
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

**Renée**
aga liefhebber
Contacteer:

Bericht door **Renée** » 20 apr 2012 20:29

kitty schreef:Even terugkomend op wat Renée vraagt, er schijnen drink verwarming elementen te koop te zijn, maar nogmaals weet niet in hoeverre het bovenstaande betrekking heeft op vogels die de buitentemp. gewend zijn.
En dan met elektriciteit de volière in? Nou dat vind ik nou helemaal geen veilig idee.

Maar misschien heeft het te maken binnen vogels die de koude niet gewend zijn.
Maar ze krijgen hier gewoon water uit de kraan en dan met appelazijn. En zo doe ik dat al vanaf 2007 en ik heb nooit iets gemerkt van dat het niet goed is voor ze.

Tania

Bericht door Tania » 20 apr 2012 20:33

Het gaat er ook niet om dat appelazijn ineens niet meer goed is,maar citroenzuur werkt net iets beter tegen de bacteriën (wat ik kan opmaken uit het artikel bovenaan),en aangezien mijn vogels er meer van in hun lijfje hebben dan anderen,moet ik proberen de weerstand zo hoog mogelijk te houden.
Dus vandaar mijn keuze om over te schakelen naar citroenzuur,maar dat is persoonlijk natuurlijk,iedereen is vrij om te geven wat hij/zij zelf wil :-D
Afbeelding

Maaike

Bericht door Maaike » 20 apr 2012 20:34

debby1972 schreef:
De druppels die ik toedien als ze een kuur krijgen en uit de koelkast komt trek ik op in een spuitje en hou ik eerst even in mijn hand zodat ze niet ineens schrikken als ze ineens een koud goedje in hun bekkie gespoten krijgen.
Dit was een hele spuit vol, maar heb idd ook mijn hand er even omheen gehouden voor het geval het wat uitmaakte.
Ben net als jij ook niet fan van het toedienen van ijskoud spul aan (binnen)vogels.
Voor altijd in mijn hart: mijn gevleugelde groep die om gezondheidsredenen elders verder leven @};-

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 20 apr 2012 21:03

Hier geef ik ook nooit geen ijskoud water. Dat is voor geen enkel dier gezond. In de buiten voliere in de winter gaat er lauw warmwater heen wat langzaam aan afkoelt. Maar de temperatuur overgang is dan ook veel kleiner.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Tania

Bericht door Tania » 20 apr 2012 22:28

Dus als ik het uitschenk en even laat staan voor ik het aan de kooi hang dan is er geen probleem.
Ik zou anders zeggen een liter aanmaken en op kamertemperatuur laten staan,maar dat is dan ook weer niet goed veronderstel ik?
Afbeelding

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 20 apr 2012 22:41

Ik zou persoonlijk een zo klein mogelijke hoeveelheid aanmaken. Zodat je telkens fris water hebt.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Maaike

Bericht door Maaike » 20 apr 2012 22:44

Ik heb zitten zoeken online, maar volgens mij kan ik het het beste bij de toko halen. Online betaal je gemiddeld 6x zoveel aan verzendkosten. Van de week maar eens langs.

kitty

Bericht door kitty » 20 apr 2012 22:52

Tania schreef:Dus als ik het uitschenk en even laat staan voor ik het aan de kooi hang dan is er geen probleem.
Ik zou anders zeggen een liter aanmaken en op kamertemperatuur laten staan,maar dat is dan ook weer niet goed veronderstel ik?
Ik ben het met Engelien eens, beter iedere dag vers. Over de kosten hoeven we het niet te hebben denk ik. Het gaat meer om het gemak van het afwegen aangezien het hier maar een klein gewicht is. Een idee is misschien om wel iedere dag een liter te maken, daar de drinkbakjes mee vullen en de rest als badwater aan te bieden?? Ik zuur in ieder geval ook het badwater altijd aan omdat ze daar best vaak van drinken.
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Tania

Bericht door Tania » 20 apr 2012 23:35

Ik heb hier idd niks waarmee ik minder dan een gram kan afwegen..
En Kitty,voor de prijs hoef ik het niet te laten,maar mijn vogels gaan niet in een badje,enkel in groene bosjes,en zou het maar zonde vinden om elke dag een liter aan te maken voor een flesje van 75 ml...
Afbeelding

Nicki
Photoshop Expert

Bericht door Nicki » 21 apr 2012 01:45

kitty schreef:
Nicki schreef:Nou ik zie er eerlijk gezegd niet zo dat probleem als dat water wat kouder is. In de buitenvolieren is dat water afhankelijk van het weer ook behoorlijk koud.

Ik vraag mij af wat voor zin het heeft om bepaalde voorzorgsmaatregelen te nemen om dan voor het gemak het niet zo nauw te nemen?

Bron "De parkietenkweker.nl.
DARMONTSTEKING (ENTERITIS)

Diarree is een specifiek kenmerk van een darmontsteking.
Daarnaast zitten vogels met een darmontsteking lusteloos in elkaar gedoken met de kop tussen de veren.
De oorzaken van een darmontsteking kunnen talrijk zijn.
Wees bij een darmontsteking bedacht op de volgende oorzaken:

2. Te koud drinkwater.

Mijn mening is of je doet het goed of je doet het niet. Maar let wel zo denk ik er over en daar hoeft niemand het mee eens te zijn. Vind het erg persoonlijk hoe een ieder met zijn vogels omgaat wat is overdreven en wat niet?
Nou iedereen zijn mening :)

Ik vind het nog steeds helemaal niet erg! En ik heb het niet over dat ze ijswater krijgen.........hoewel dan mogen ze ook een keer de Brainfreeze leren kennen :))

Nee even zonder grap: Overdrijven kan je alles. Te steriel houden en zo. En voor mij heeft dat niets met op gemak willen hebben te maken.
Ik begrijp heel goed dat Tania naar een oplossing zoekt om de spullen beter af te kunnen wegen en vind het ook zonder om een liter aan te maken waar je maar weinig van nodig hebt.

Meer heb ik niet over te zeggen.
Wat voorbij is is voorbij, wat nog komen gaat is er nog niet...

Afbeelding

Ineke
Contacteer:

Bericht door Ineke » 21 apr 2012 09:01

Wat ik een beetje bijzonder vind......
buiten als het kou is bied je water op lauwe temperatuur aan, met een half uur of een uur is dat voor de rest van de dag koelkast koud, en dat kan geen kwaad....
Binnen biedt (ik) koud water aan, met een half uur of een uur is dat omgevings temparatuur 20 graden en dat kan wel kwaad...?
Klinkt toch een ietsiepietsie krom he....
de lichaamstemperatuur van de vogel is in beide gevallen even hoog....
want jullie schrijven badderen in het koude water kan geen kwaad (lijkt mij juist het koudste) , dus ze moeten er echt dat eerste half uur uit drinken?

En als het dan voor onze portemonai niet erg is om elke dag ruim 1/2 liter water weg te gooien vind ik het toch echt zonde voor het milieu.
Want we gooien dan allemaal een 150-200 liter schoon water weg per jaar!

Maar natuurlijk prima als iemand het anders doet....
verschillende meningen zijn mijn inziens juist zo goed/leuk op een forum!
Ik heb even getwijfeld over het schrijven van mijn mening omdat ik weet dat dat niet overal kan en mag een afwijkende mening hebben, hopelijk kan het hier wel @};-
Laatst gewijzigd door Ineke op 21 apr 2012 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.

**Renée**
aga liefhebber
Contacteer:

Bericht door **Renée** » 21 apr 2012 09:45

Hier kan dat wel hoor Ineke.

En ik ben het helemaal met je eens.

Esther67
Moderator
Contacteer:

Bericht door Esther67 » 21 apr 2012 09:51

Ineke schreef:Ik heb even getwijfeld over het schrijven van mijn mening omdat ik weet dat dat niet overal kan en mag een afwijkende mening hebben, hopelijk kan het hier wel @};-
Ik vind het juist heel erg goed als je een andere mening hebt. :-D Een andere mening hoeft geen foute mening te zijn.
Misschien zelfs wel een verbetering. Zolang je een ander je eigen mening niet oplegt, is hiet helemaal niks mis mee.
Wat ik wel belangrijk vind is dat mensen dan wel in hun waarde gelaten moeten worden, en het geen lelijke ruzie wordt.
En ik denk dat je hier dan helemaal op de goede plek bent, omdat ik denk dat iedereen hier zijn eigen mening mag/kan geven. :thumright:
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

kitty

Bericht door kitty » 21 apr 2012 09:53

Iedereen moet zijn mening kunnen zeggen en niemand hoeft het met een ander eens te zijn zonder dat daar meteen een oorlog uit ontstaat vind ik persoonlijk. Juist door het discussieren worden dingen duidelijker/logischer..... ;-)
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Esther67
Moderator
Contacteer:

Bericht door Esther67 » 21 apr 2012 09:54

Inderdaad :thumright:
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

Ineke
Contacteer:

Bericht door Ineke » 21 apr 2012 09:55

Dank jullie wel! Natuurlijk laat ik iemand anders ook in zijn of haar waarde . Ik denk dat dat juist de waarde van een forum is, verschillende meningenen dan kan een ander een stukje van jou en een stukje van mijn mening gebruiken en daar weer zijn eigen ding uit halen!
Het is zo zonde als we met zijn allen roepen dat alleen rood mooi is(om maar wat te zeggen) terwijl elke kleur zijn charme heeft!

Plaats reactie