Oregano

Hier kunnen vragen en tips over de voeding geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Nicky

Re: Oregano

Bericht door Nicky » 01 dec 2011 21:56

Ik zou beginnen met wat gesneden andijvie, dat is erg gezond en ze vinden het heerlijk.
De kruiden heb ik gemerkt moeten ze even bij inkomen wat betreft de smaak.
Misschien denkt je vriend ook wel dat ze er van aan de diarree gaan,... dat is alleen bij overdaad en erg waterige groente zoals sla ( zit ook niet zo veel in qua voedingswaarde ).
Wees jezelf er zijn al genoeg anderen - Loesje %%-

Lisette

Bericht door Lisette » 01 dec 2011 22:25

Ja daarom krijgen ze hier ook eigenlijk nooit sla, meer witlof en appels en peer zijn ze gek op. Maar ik denk dat zon plantje wel in de smaak gaat vallen bij ze.
Each day is a gift and not a given right

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 01 dec 2011 22:26

Het is gewoon een kwestie van uit proberen, maar ook zo'n plantje niet de gehele dag aan bieden.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Lisette

Bericht door Lisette » 01 dec 2011 22:28

Nee in de keuken komen ze nooit dus dan zet ik hem daar.

Rantje

Bericht door Rantje » 12 nov 2012 23:08

Met peterselie moet je wel een beetje oppassen dat het niet teveel en te vaak is.
Weet even niet meer waarom, is blijven hangen dat dat niet zo heel goed is voor ze.

Is verse oregano 'net zo goed' als vloeibaar?

Lisette

Bericht door Lisette » 12 nov 2012 23:44

Hier krijgen ze ook vloeibaar door t water van avian

karin
Contacteer:

Bericht door karin » 12 nov 2012 23:45

Ik vind het zo jammer dat er bij mij een paar bijzitten die ZO éénkennig zijn.
Witlof, komkommer zonder schil en eentje eet gele paprika wat ik verder probeer ze raken het nog niet aan.
Hoe kan ik ze eraan wennen? Ik vind het echt jammer dat ze niets willen. Heb ze kruiden gegeven, stukjes appel, manderijn, andijvie. Alles kan ik weggooien. Ik oel het af en ik leg het bovenop de kooi.

Wat doe ik fout? :sad:
Afbeelding

kitty

Bericht door kitty » 12 nov 2012 23:47

Rantje schreef:Met peterselie moet je wel een beetje oppassen dat het niet teveel en te vaak is.
Weet even niet meer waarom, is blijven hangen dat dat niet zo heel goed is voor ze.

Is verse oregano 'net zo goed' als vloeibaar?

Bron VogelArena
Peterselie staat erom bekent dat het een sterke vocht afdrijvende werking heeft.
1 thee kopje peterseliethee (getrokken uit verse peterselie), laat een flink paard zich volledig leegpiesen.
Een beetje paard weegt 450 kg = ongeveer 900 x het gewicht aan een papegaai.
Ga maar na wat het gevolg voor de nieren is(en een gemiddelde kromsnavel drinkt al niet zoveel).
Hetzelfde geld voor nitraat rijk voedsel.
De gevolgen laten zich niet acuut zien, maar de schade sluipt erin...wat wil zeggen dat bij het regelmatig voeren van zulke zaken het op langere termijn, zelfs het leven van je vogel kan gaan kosten.
Menig vogel zou je na vroegtijdig overlijden eens open moeten maken, en de nieren of lever bekijken.

Dit verbaasd mij niet, want heb tijdens mijn opleiding ( kok) geleerd dat peterselie zelf dodelijk voor mensen kan zijn als daar bijvoorbeeld van een grote hoeveelheid thee van wordt getrokken en gedronken.
Maar het is niet zo dat je vogel van 1 takje peterselie meteen omvalt. Toch ben ik persoonlijk erg terughoudend wat peterselie geven aan mijn vogels betreft
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

kitty

Bericht door kitty » 12 nov 2012 23:51

karin schreef:Ik vind het zo jammer dat er bij mij een paar bijzitten die ZO éénkennig zijn.
Witlof, komkommer zonder schil en eentje eet gele paprika wat ik verder probeer ze raken het nog niet aan.
Hoe kan ik ze eraan wennen? Ik vind het echt jammer dat ze niets willen. Heb ze kruiden gegeven, stukjes appel, manderijn, andijvie. Alles kan ik weggooien. Ik oel het af en ik leg het bovenop de kooi.

Probeer het een in een schaal met water aan te bieden. meestal vinden ze dit leuk en gaan er in badderen. Ook zou je het kletsnat op kunnen hangen bij hun favo zitplaats bijvoorbeeld. En als dat nog niet lukt zou je een spiegel kunnen gebruiken. Je hangt er een bosje groente of kruiden vlak voor zodat als ze dichterbij komen een ander parkietje zien ( ze herkennen zichzelf niet) wat stimuleerd en ze misschien over de streep trekt. Ook kan je er zelf wat van eten als ze bij je zitten, ook dat helpt.
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Lisette

Bericht door Lisette » 12 nov 2012 23:57

Heb je ook wortel geprobeerd? Zijn ze hier gek op

Marcel87

Bericht door Marcel87 » 13 nov 2012 00:48

Ik geef regelmatig appel en basilicum. Bij de basilicum koop ik zo'n plant in pot bij de supermarkt, maak deze nat en zet deze in zn geheel in de kooi. Geweldig vinden ze het.. ze springen werkelijk van 30cm hoog midden in de plant om vervolgens alles snel te slopen en op te eten ;)
Afbeelding

Rantje

Bericht door Rantje » 13 nov 2012 10:11

Dank je voor de uitleg over de peterselie Kitty, wist dat je ermee moest oppassen maar niet meer waarom. Duidelijke uitleg!!!

Basilicum is hier ook de absolute nummer 1!
Birdy heb ik groenten 'leren' eten door er zelf aan te knabbelen, dan werd hij heel nieuwsgierig hihi.
Luna eet alles wat Birdy eet dus dat gaat heel makkelijk.
Witlof is ook favoriet hier. Fruit geef ik niet zo heel vaak, ben bang dat ze door de suiker sneller last krijgen van bepaalde bacterieen.

Maar varieer met de maniet van aanbieden, bakje met water, in het bad, aan een knijper, juist op een schoteltje...ieder kietje heeft zijn eigen voorkeur!
Je kan ook wat trosgierst beetje loshalen en bij de groenten leggen, of een ander favoriet hapje...

Nicky

Bericht door Nicky » 13 nov 2012 11:09

Dat wist ik niet van die peterselie,...bedankt.
Want vooral de krulpeterselie zijn ze hier gek op.
Wees jezelf er zijn al genoeg anderen - Loesje %%-

nancy

Bericht door nancy » 13 nov 2012 11:24

karin schreef:Ik vind het zo jammer dat er bij mij een paar bijzitten die ZO éénkennig zijn.

Je kan ook combineren. Bvb witloof eten ze wel, andijvie niet. Dus eerst doe je witloof met klein beetje andijvie. Daarna komkommer met beetje meer andijvie en zo verder.
Hier is een krop andijvie favoriet. En wortels met knoflook zijn ze helemaal gek op. Dus ik meng daar eten door.
Het loof van wortelen leg ik in een bak water. De andijvie maak ik kletsnet. Daar badderen ze idd leuk in. En daarna eten ze het of klieren er mee.
Maak je grote plannen voor later wat kleiner en begin nu!

karin
Contacteer:

Bericht door karin » 13 nov 2012 17:12

Dank jullie wel, ik ga het eens proberen.
Zal morgen eens andijvie halen, ook met het water - eerlijk gezegd gaan ze bij mij in het kleine drinkbakje in bad - ook badjes vinden ze 'eng'...... zal inderdaad is een kleine vuurvaste ovendeksel op de kooi zetten met water en daar witlof in en dan dat met andijvie.
Ga wel eens rommelen, kijken wat ze doen.
Ze zijn helaas erg éénkennig - zal wel mijn schuld zijn - wat de boer niet kent - eten we niet - zo ook met een badje. ;-) Ik word helemaal stinkend jaloers als ik jullie badderende parkietjes zie. :shock:
Afbeelding

kitty

Bericht door kitty » 13 nov 2012 17:31

" Ik word helemaal stinkend jaloers als ik jullie badderende parkietjes zie. :shock:"

Hahaha dat begrijp ik best hoor, ik had dit ook met Snowtje heb heel wat toeren uit moeten halen en nóg zag hij kans om het badje heen te snoepen. Maar de aanhouder wint Karin. Vooral als je veel tijd hebt om met ze te proberen gaat het vast lukken. Tactieken genoeg wij geven niet op voordat ze klaar zijn voor hun zwemdiploma A !! :lol:
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

karin
Contacteer:

Bericht door karin » 13 nov 2012 19:43

kitty schreef:" Ik word helemaal stinkend jaloers als ik jullie badderende parkietjes zie. :shock:"

Hahaha dat begrijp ik best hoor, ik had dit ook met Snowtje heb heel wat toeren uit moeten halen en nóg zag hij kans om het badje heen te snoepen. Maar de aanhouder wint Karin. Vooral als je veel tijd hebt om met ze te proberen gaat het vast lukken. Tactieken genoeg wij geven niet op voordat ze klaar zijn voor hun zwemdiploma A !! :lol:
:fish: =)) =)) =)) :fish:
Afbeelding

karin
Contacteer:

Bericht door karin » 15 nov 2012 19:31

Wel grappig er ligt nu witlof (gisteren andijvie -keken ze niet naar om) in een glazen ovendeksel in water op de kooi, pakt de kleinste parkiet -nu 8 x - met zijn snavel de witlof eruit en kiepert het op de grond. 2 Blaadjes, beide blaadjes gooit meneer achter elkaar op de grond en gaat dan weg. Leuk bezig zo!
Afbeelding

kitty

Bericht door kitty » 15 nov 2012 19:47

karin schreef:Wel grappig er ligt nu witlof (gisteren andijvie -keken ze niet naar om) in een glazen ovendeksel in water op de kooi, pakt de kleinste parkiet -nu 8 x - met zijn snavel de witlof eruit en kiepert het op de grond. 2 Blaadjes, beide blaadjes gooit meneer achter elkaar op de grond en gaat dan weg. Leuk bezig zo!
Dit is onderzoeken, kijken of het bijt of zo, maar is al een vooruitgang gewoon door gaan ;-)
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

snerpje

Bericht door snerpje » 15 nov 2012 20:09

gewoon blijven aanbieden. Bij mij gaat het ook steeds beter met de angsthazen en de parkieten jacuzzi :-D

karin
Contacteer:

Bericht door karin » 15 nov 2012 20:42

Ik blijf inderdaad iedere dag aanbieden en oprapen. :mrgreen:
En de jacuzzi komt er ook. :thumright:
Afbeelding

kitty

Bericht door kitty » 15 nov 2012 20:44

karin schreef:Ik blijf inderdaad iedere dag aanbieden en oprapen. :mrgreen:
En de jacuzzi komt er ook. :thumright:

:thumright: Gaat goed komen hoor, en dan kunnen wij ook naar jouw badder foto's en filmpjes kijken.
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

suus

Bericht door suus » 27 jun 2013 18:56

BASILICUM DIKKE HIT, heb een plantje waar ik dan een stuk afknip, héél goed was en aan een knijper in de kooi hang. Ze eet zich er letterlijk groen aan/van! Als ik het afwissel met peterselie komt ze vol voorpret aan, ha lekker, basil, en met een beetje gemopper gelijk weer weg. Hoe bedoel je voorkeur?
Ik zeg altijd maar zoo, da's korter dan dierentuin

karin
Contacteer:

Bericht door karin » 27 jun 2013 20:25

Ik kan het paardebloemblad niet aangesleept krijgen, basilicum willen ze hier niet.
Afbeelding

MarielleKvd

Bericht door MarielleKvd » 21 okt 2015 22:54

Lang leve de kruidentuintjes, heb nog een tas vol doosjes staan.
Basilicum is hier favoriet, maar zal morgen eens de tuin ingaan.
Checken hoe de tijm erbij staat.
Heb in de tuin tijm, oregano, rozemarijn, bieslook en dragon staan.
Appel vinden ze vooralsnog niks.Zal morgen eens mandarijn proberen...
Afbeelding

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 21 okt 2015 23:10

Basilicum is hier bij de ukkies groot succes. Ik heb het eigenlijk niet meer gegeven sinds ze boven zitten denk ik... Wel losse blaadjes, met wat witloof. Maar geen takje. Ze ruiken ook héérlijk als ze basilicum gegeten hebben :mrgreen: het is dat ik geen vlees eet, anders zou ik ze zo in de pastasaus gooien :lol:

Koriander hebben we ook nog. Ik geef overigens alleen maar bio kruiden die binnen staan, achter het venster.

Marielle, misschien een tip: mijn Croky was dol op mandarijn, sinaasappel en clementines. Maar dan moest het velletje er wel af. Bovenaan het partje (aan het dunste deel) even lospulken en dan kun je de zijkanten er makkelijk afhalen terwijl het velletje aan de onderkant (wat het buitenste van de mandarijn was) alles samen houdt.

Om nog even bij de oregano te blijven, het is toch een antimyoticum hé? Ik veronderstel dat je dan gewone gedroogde oregano doorheen het voer kunt mengen? Maar hoeveel oregano zou je dan doen per kilo zaadjes? En, als niemand antwoord zou hebben op deze vraag, kun je teveel geven in die zin dat het echt schadelijk wordt?
Afbeelding

Lieve Toby (hier sinds 10/08/2013)
Schattige Sky (°08/09/2013, hier sinds 30/10/2013)
Avontuurlijke Mika (°05/06/2015, hier sinds 30/07/2015)
Grappige Pluk (°07/06/2015, hier sinds 30/07/2015)

Rust zacht kleine Zazou <3 ik zal je nooit vergeten. (hier sinds 21/07/2009 *05/08/2013)
Tot we elkaar terug zien, mijn dappere strijder. Croky, kusje klein bollievogeltje (°21/08/2006, hier sinds 02/10/2006, *22/12/2014) <3

Plaats reactie