Oregano

Hier kunnen vragen en tips over de voeding geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Lisa

Oregano

Bericht door Lisa » 21 sep 2010 20:50

Heeft iemand hier ervaring met oregano voor vogels?
Ik hoorde een tijdje geleden dat het goed voor ze zou zijn, dus ik heb even rondgegoogled.
Naar wat ik lees zijn er verschillende extracten te koop, maar mij lijkt dat vers en gedroogd blad geven ook kan. Heeft iemand dit wel eens geprobeerd?
Het schijnt ontstekingsremmend te werken en diaree te voorkomen en verhelpen.

Heeft iemand oregano aan parkieten gegeven? Hebben jullie het idee dat het iets deed, of dat ze het gewoon lekker vonden?

(Voor ik ze vanalles ga geven, wil ik eerst even weten of andere mensen er iets van weten.)

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Re: Oregano

Bericht door Engelien » 21 sep 2010 21:15

Ik zal eens zoeken, heb ergens gelezen dat het bacterieen in de darmen tegengaat.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 21 sep 2010 21:18

http://www.avian.nl/NL/bijen-en-natuurp ... mmer-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 21 sep 2010 23:52

Zo zo zou dat niet een zeer handige aanvulling zijn op het menu van onze grasjes, juist omdat deze vaak kampen met darmproblemen door bacteriële infecties ??

Alleen wel jammer dat het aan geraden wordt om het door het voer te geven, want ik weet niet of er dan wel genoeg binnen komt, want zaden worden toch eerst gepelt of zou je het dan door het eivoer moeten doen, maar daar wordt juist weer van afgeraden dat het hele jaar door te verstrekken.

Dus wat zou de meest effectieve manier van toedienen zijn juist ook voor een grote groep volière vogels ?
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Lisa

Bericht door Lisa » 22 sep 2010 06:35

Een oreganoplantje in de voliere zetten?
Ik ga eens proberen of mijn parkieten het lusten, zodra ik ergens een plantje zie staan.
(Het is groen en ze kunnen het slopen, dus waarschijnlijk komt dat wel goed :roll: )

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 22 sep 2010 09:15

De reden die Hélène op noemt is de reden dat ik het niet gekocht heb, supplementen door de zaden heeft totaal geen nut. Dan zou je het al door eivoer moeten doen.

Esther
Kleine onderzoeker

Bericht door Esther » 22 sep 2010 23:18

Er zijn veel van dit soort verse kruiden die heel goed zijn voor de parkiet.
Vooral Peterselie heeft bevat veel vit. C en is erg populair.
Probeer ook eens verse Tijm, echt een lekkernij.
Selderij en Tuinkers zijn ook geliefd onder de pieten.
Ik gaf het net zo als al het andere verse voer, gewoon afwisselend in verse bosjes.
Tevens zijn ze makkelijk te kweken op balkon of in de tuin.
Kortom verse kruiden zijn smaakvol, en zeer gezond.

jolandavanl

Bericht door jolandavanl » 23 sep 2010 09:46

oo dit is leuk om te weten .
Thanks voor de tip :smile:
groetjes jolanda en haar beesten bende

kitty

Bericht door kitty » 24 apr 2011 15:15

Ik geef regelmatig oregano door snow zijn voer, mocht hij het al niet binnen krijgen, hij ruikt er in ieder geval wel lekkerder door
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Jessica G
Contacteer:

Bericht door Jessica G » 25 jul 2011 22:23

Oh, leuk om te lezen.. dat ga ik ook eens proberen! Ik heb heel toevallig net wat peterselie, tijm, en oregano geplant in de tuin.. En de peterselie bevalt in ieder geval al inderdaad goed ;)

Anita

Bericht door Anita » 25 jul 2011 23:00

Weer wat geleerd
Budgies Paco & Safron in the house!

Jessica G
Contacteer:

Bericht door Jessica G » 26 jul 2011 10:39

Anita schreef:Weer wat geleerd
Dat kan je wel zeggen ja! Elke minuut dat ik op het forum zit kan ik dat zinnetje wel herhalen :thumright:

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 26 jul 2011 11:24

Waarschuwing voor alle grasparkieten liefhebbers die ook cavia's hebben...........................oregano is voor cavia's dodelijk.

Zeker als je een oregano struik in je tuin hebt staan en je cavia's regelmatig mogen rondlopen in een ren, zorg dan dat ze absoluut niet bij de blaadjes van deze plant kunnen komen en ook niet laten knabbelen aan de al reeds gevallen en gedroogde blaadjes van deze plant.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Annet

Bericht door Annet » 26 jul 2011 21:04

Oh wat een ontzettende goede tips qua afwisseling voor verse kruiden.
Brammetje, Bowie, Snowy, Okkie, Arti, Birdy, Toby, Flip, Dexter en Ziggo, Ym, Wheeler, Xavi, Rush
.:"*":.Chester.:"*":.

jolly

Bericht door jolly » 29 jul 2011 20:50

mogen ze ook basilicum ik heb een plantje staan.

kitty

Bericht door kitty » 29 jul 2011 21:32

jolly schreef:mogen ze ook basilicum ik heb een plantje staan.
Ja hoor dat mogen ze wel, maar het liefste niet bespoten.
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

karol

Bericht door karol » 30 jul 2011 22:50

Ik geef ze dagelijks een takje uit mijn ongespoten kruidentuin. Verse basilicum (ruikt lekker ook), oregano, thijm en peterselie hebben ze reeds gekregen. Thijm zijn ze dol op, sloopt ook makkelijk. Ik hang een takje op bovenaan met een wasknijper. De gesloopte troep valt wel naar beneden, maar ze amuseren zich ermee en wat ze binnen hebben aan extra's is mee genomen.

Esther
Kleine onderzoeker

Bericht door Esther » 31 jul 2011 00:36

Met oregano of bascilicum heb ik geen ervaring, maar wel met verse peterselie en tijm.
Een grote hit! Ze vinden het erg lekker en vooral peterselie zit bordenvol vit C.
Heb je al Selderij geprobeerd? Dat is ook makkelijk zelf te kweken en net zo populair als peterselie en tijm.
Plus het groeit hard, waardoor je altijd een voorraadje hebt.

karol

Bericht door karol » 31 jul 2011 07:04

oh, aan selder heb ik nog niet gedacht! en dat staat ook in mijn groententuin, straks eens proberen hoor, bedankt voor de tip!

Verder heb ik ook nog staan: munt en citroenmelisse, al denk ik dat citroenmelisse niet zo goed is (citrus). Maar dat ben ik niet volledig zeker, dus nog niet gegeven.

Lisette

Bericht door Lisette » 01 dec 2011 19:18

...........
Laatst gewijzigd door Lisette op 20 mar 2015 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Each day is a gift and not a given right

Marcia
Contacteer:

Bericht door Marcia » 01 dec 2011 19:24

Hoe hij hier bij komt is mij een raadsel hahaha. Dat zal je echt aan hem zelf moeten vragen.
Groenvoer is absoluut niet slecht voor grasjes, ze hebben het zelfs nodig. In de natuur leven ze er grotendeels van.
Heeft dat niet iets te maken met hoe hij is opgevoed m.b.t. het hebben van vogels? Hij was er eerst ook van overtuigd dat één parkietje genoeg was toch?
Groetjes!
Afbeelding
Wie het laatst lacht... ...heeft geen humor

Lisette

Bericht door Lisette » 01 dec 2011 19:28

ja ik denk het. Wat ik wel raar vind, want vroeger hadden ze ook 2 valkjes. Ik kan ook nergens op het hele internet vinden wat enigzins in de buurt komt. alles wat een groene kleur heeft mag ik niet geven. Maar ik denk dat ik het toch gewoon neer ga zetten want ik vind alleen maar positieve informatie hier en op google.

Brittoezz

Bericht door Brittoezz » 01 dec 2011 19:35

Ik weet niet precies wat de kruiden voor ze doet maar ze staan niet op lijst van giftig...ehen....de vogeltjes vinden het heerlijk!
In ieder geval de oregano en peterselie vinden ze geweldig. In mijn vensterbank in de keuken heb ik regelmatig oregano en bassilicum staan en Vooral Noukje en Solly vonden het super en vielen er op aan. Ik lette er wel op dat ze er niet te veel van aten. Dan haalde ik het plantje even weg. Ik heb de eerste keren ook op de ontlasting gelet en dat veranderde niet na het eten van de kruiden en groenten. In het wild 'grazen' parkietjes ook en eten ze ook allerlei groenvoer. Denk dan ook niet dat ze er dood van gaan. Ze hebben het ook tijdens het voeden van de ukjes gegeten...al wel met mate.
Lieve groetjes van Britt
Elke dag is een cadeautje

Monique

Bericht door Monique » 01 dec 2011 19:36

Lisette schreef:Ik dacht van de week een basilicum plantje te kopen voor de vogels. Omdat het gezond voor ze is, en omdat ze alle planten op het dressoir aan het slopen zijn. Mijn vriend is er echter van overtuigd dat groenvoer slecht voor ze is en ze hieraan doodgaan. Kan iemand mij vertellen hoe hij hier bij komt en hoe ik hem ervan overtuig dat het niet zo is. Ik heb al zovaak laten lezen waar het allemaal goed voor is en dat jullie allemaal het geven maar koppig als hij is.....
Hij gaat toch ook niet dood van groen voer? Tja dan ben ik een bitch, aan mij zou hij een verkeerde hebben en ik zou toch echt groenvoer geven :ymblushing: maar eh geen ruzie gaan maken hier om hoor ;-)
Ik heb peterselie en maggieplant (lavas) in de tuin staan, we eten dat zelf maar de beesten (vogels en cavia's) krijgen er ook regelmatig van, de vogels wel minder vaak dan de caafjes maar ze vinden het heerlijk! En ik koop gewoon iedere week groente voor de vogels. Laatste een stukje paprika gegeven en ze zaten te smikkelen .. allemaal rode snaveltjes :-D
Laatst gewijzigd door Monique op 01 dec 2011 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 01 dec 2011 19:38

Hier krijgen ze soms grote bergen groenvoer en nog nooit één slecht van geworden, hier worden zelfs de jongen van een paar dagen oud er mee vol gepropt door de ouders.

Marcia
Contacteer:

Bericht door Marcia » 01 dec 2011 19:40

Monique schreef:
Lisette schreef:Ik dacht van de week een basilicum plantje te kopen voor de vogels. Omdat het gezond voor ze is, en omdat ze alle planten op het dressoir aan het slopen zijn. Mijn vriend is er echter van overtuigd dat groenvoer slecht voor ze is en ze hieraan doodgaan. Kan iemand mij vertellen hoe hij hier bij komt en hoe ik hem ervan overtuig dat het niet zo is. Ik heb al zovaak laten lezen waar het allemaal goed voor is en dat jullie allemaal het geven maar koppig als hij is.....
Hij gaat toch ook niet dood van groen voer? Tja dan ben ik een bitch, aan mij zou hij een verkeerde hebben en ik zou toch echt groenvoer geven :ymblushing: maar eh geen ruzie gaan maken hier om hoor ;-)
Nou... ik ken genoeg mannen die denken dat ze dood gaan van groenvoer hoor ;-)

Maar Lisette, jouw beide mannen hebben vanaf dag 1 dat ze geboren waren bijna elke dag groenvoer gegeten hier en doodgaan deden ze niet... zullen ze nu nog niet doen hoor ;-)
Groetjes!
Afbeelding
Wie het laatst lacht... ...heeft geen humor

Lisette

Bericht door Lisette » 01 dec 2011 19:46

ja ik ga hem gewoon achter google zetten en typ groenvoer slecht voor vogels in. Er staat nergens dat het slecht is. Vind wel belangrijk dat ze natuurlijke vitamientjes binnen krijgen en het is leuk om te slopen zon plantje. Ze krijgen wel andere groenten van me, zolang het maar niet groen is. Al heb ik ze ook eens spinazie gegeven, toen was er weinig protest haha. Bij de ah heb je verschillende soorten plantjes staan, ik wilde de basilicum een keer meenemen, maar er stond ook een bieslook plantje, dat kan denk ik ook?

En marcia, dat is nog eens een goeie reden om onder zijn snufferd te houden haha. Maandag ga ik gewoon naar de winkel

Brittoezz

Bericht door Brittoezz » 01 dec 2011 19:49

You go girl!! :mrgreen:
Lieve groetjes van Britt
Elke dag is een cadeautje

Monique

Bericht door Monique » 01 dec 2011 19:55

Girlpower :thumright: :D

Yvonne
Contacteer:

Bericht door Yvonne » 01 dec 2011 20:00

als ze hier dood van gaan had ik een hele mooie gekleurde hoek tuin gehad, hier leven ze dus allemaal nog na het voeren hiervan.

ik geef ze juist geregeld basilicum, citroen, munt, peterselie noem maar op em ze doen het hier erg goed op!
Afbeelding

Lisette

Bericht door Lisette » 01 dec 2011 20:07

en bieslook kan kan dus ook?

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 01 dec 2011 20:18

Als je mijn fotodraadje door spit zul je regelmatig groenvoer voorbij zien komen, maar wat verstaat jou vriend onder groenvoer ?

Hier krijgen ze andijvie, ijsbergsla, vogelmuur, komkommer, peterselie, kervel, paardenbloemsla, spinazie en dit geef ik al zolang ik parkieten heb.
De oudsten zijn inmiddels al ruim 6 jaar bij me en mijn oudste valkparkiet zit hier al 12 jaar.

Ze krijgen nog veel meer aan groente, maar ik heb hier nu de groene groentes neer gezet.

Wat wel heel belangrijk is om te weten is, hoe klein het maagje van zo'n vogel is en dat je daar de hoeveelheid groente op aan past.
Geef je te veel dan heb je grote kans op diarree, dus je geeft of een afgepaste hoeveelheid of je hangt een hele bos op die je na een kwartiertje weer weg haald afhankelijk natuurlijk van de hoeveelheid vogels die je hebt.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 01 dec 2011 20:19

Lisette schreef:en bieslook kan kan dus ook?
Ja Bieslook mogen ze ook, maar mijn vogels lusten dat niet zo net als prei. ;-)
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Monique

Bericht door Monique » 01 dec 2011 20:21

Hier lusten ze inderdaad ook geen bieslook (de kat kauwt er wel eens op en dan trekt ze letterlijk een uiig hoofd =)) ), maar wij zelf wel :-D lekker door de sla of door roomkaas .. jummie krijg er trek van haha

Lisette

Bericht door Lisette » 01 dec 2011 20:22

misschien haal ik wel gewoon basilicum en bieslook. Of ze het nou lusten of niet, het slopen alleen al vinden ze geweldig. En ik lust ook heel graag bieslook :-D

Plaats reactie