verschil grit en maagkiezel?

Hier kunnen vragen en tips over de voeding geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Nicky

Re: verschil grit en maagkiezel?

Bericht door Nicky » 27 sep 2010 21:58

Goedzo! Boncuk zal er blij mee zijn met zo'n vrouwtje. :wink:
Wees jezelf er zijn al genoeg anderen - Loesje %%-

Joost

Bericht door Joost » 27 sep 2010 22:11

Nou, wat een gedoe. Ben blij dat hier een dierenwinkel (eigenlijk diervoeder-groothandel) in de buurt zit, die gewoon alles hebben. Ze hebben zelf ook vogels, misschien scheelt dat.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.

nazile

Bericht door nazile » 28 sep 2010 07:31

Joost schreef:Nou, wat een gedoe. Ben blij dat hier een dierenwinkel (eigenlijk diervoeder-groothandel) in de buurt zit, die gewoon alles hebben. Ze hebben zelf ook vogels, misschien scheelt dat.
Hier hebben ze ook een groot aanbod aan vogels van zebravinken tot papagaaien maar maagkiezel niet wel grit, trouwens heb bij alle 3 de dierenwinkels in de kooien van de vogels alleen voerbakje en een waterbakje gezien bij sommigen trostgierst maar grit en kiezel.....nee :?

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 28 sep 2010 08:18

Hier heb ik het ook maar in 1 winkel gezien hoor dus misschien is dat niet overal bekend.

Nee in de kooien in de winkel hoef je niet te verwachten dat ze alles geven daar blijft het bij water en voer idd.
Sommige winkels geven wel vitamine druppels zo nu en dan,maar niet allemaal.
Dat kan natuurlijk niet vanwege de kosten die ze dan maken.
Helaas.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Nicky

Bericht door Nicky » 28 sep 2010 09:44

nazile schreef:
Joost schreef:Nou, wat een gedoe. Ben blij dat hier een dierenwinkel (eigenlijk diervoeder-groothandel) in de buurt zit, die gewoon alles hebben. Ze hebben zelf ook vogels, misschien scheelt dat.
Hier hebben ze ook een groot aanbod aan vogels van zebravinken tot papagaaien maar maagkiezel niet wel grit, trouwens heb bij alle 3 de dierenwinkels in de kooien van de vogels alleen voerbakje en een waterbakje gezien bij sommigen trostgierst maar grit en kiezel.....nee :?
In de winkel zitten ze ook maar tijdelijk, als tussen station, toch zou het er bij moeten al is het alleen om de koper er op te attenderen dat het bij het dagelijkse voedsel hoort.

nazile

Bericht door nazile » 28 sep 2010 09:54

Nicky schreef:
nazile schreef:
In de winkel zitten ze ook maar tijdelijk, als tussen station, toch zou het er bij moeten al is het alleen om de koper er op te attenderen dat het bij het dagelijkse voedsel hoort.
Ja dat bedoel ik ook nou, heb mijn andere grasparkieten bij dierenwinkels gekocht en alleen zand en voer meegekregen.Veel mensen weten het niet :? Ik ken genoeg parkieten houders maar zie dus alleen voer en water in hun bakje, zo ik ook hoor bij mijn andere grasparkieten :oops: :oops: en tot gisteren ook geen maagkiezels gegeven :oops:

Nicky

Bericht door Nicky » 28 sep 2010 10:02

Tja, het is dat er nu meer te lezen en vinden is erover, mijn parkietje vroeger had het ook niet en wel sephia, dat moest...

Toch is ie 8 geworden, hebben ze hier nu in huidige bestand niet gehaald waar ze wel alles krijgen wat je je maar kan bedenken dus wat moet en wat niet, hele discussie op zich.
Doen we er wel goed aan om ze alles te geven. Worden ze er sterker van of juist niet.

Soms wordt je er moedeloos van, wel kuren niet kuren, zwakke dood laten gaan zodat sterke over blijven...of vol blijven proppen met alle supplementen en vitamines die we maar kunnen vinden omdat er ergens geschreven staat dat het gezond zou zijn...

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 28 sep 2010 11:16

Ja dat is ook een moeilijke keus idd wie zegt dat het allemaal goed is en hoeveel of juist niet.
Mijn parkiet vroeger is ook 9 geworden en die kreeg ook geen appelazijn en xtravital en lugol enz.
Ach ja wat is wijsheid.
Afbeelding
Afbeelding

Nicki
Photoshop Expert

Bericht door Nicki » 28 sep 2010 11:26

Ik moet zeggen dat mijn parkieten die ik had als ik 14 jaar of zo oud was ook nooit iets special hebben gekregen. Alleen zand, gewoon voer, sepia en af en toe appel of komkommer. En toch zijn ze ouder dan 12 jaar geworden. En dat zonder ziekten of zo.

Ik denk dat door de ontwikling, kweken van speciale kleuren enz. gewoon de dieren wat gevoeliger worden. Ik kan me tenminste niet herinnern dat er vroeger al zo veel verschillende kleuren geweest zijn?

Ik heb tot nu ook nog niet maagkiezel aan mijn vogels gegewen. Wil dat nu wel doen, maar of dat echt een verschil maakt?
Wat voorbij is is voorbij, wat nog komen gaat is er nog niet...

Afbeelding

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 28 sep 2010 11:33

Toch kunnen parkieten zonder maagkiezel problemen met de spijsvertering krijgen. Komt neer op mensen zonder tanden die nemen ook niet meer alles op wat zou moeten. Oud kunnen die ook worden maar of het gezond is.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Nicki
Photoshop Expert

Bericht door Nicki » 28 sep 2010 11:45

Wij illen toch het beste voor ons vogels :-) daarom doet iedereen zo veel. Maar wat is gezond? Ken mensen die heel leven gezond eten, sporten, niet roken en toch worden ze ziek. Zelfs van dingen die alleen maar bij ongezond leven zou verwachten. Denk dat gewoon de hele milieu iets is wat wel een groot invloed op alles heeft zonder dat wij iets aan kunnen doen.

Maar zoals ik zei: ons vogeltjes krijgen het ook nu, maar of ze dat ook snappen dat ze het moeten gebruiken? Hehe

Afbeelding

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 28 sep 2010 11:54

Dat denk ik wel want heb wel eens vogels gekocht die het niet hadden gehad en die vielen er echt opaan en moest ik het in het begin zelfs weghalen opmdat ze anders teveel opnamen.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Nicki
Photoshop Expert

Bericht door Nicki » 28 sep 2010 12:03

Nou dan maar kijken wat onze daarmee doen :-) ze gaan wel af en toe de grit opnemen die in de zand zit. Maar aan dat extra schaaltje waar grit in zit enz heb ik ze nog nooit zien gaan.

Afbeelding

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 28 sep 2010 13:16

Ja dat verbaasde me idd ook Engelien dat ze toch wel weten wat ze er mee moeten doen.
Instinct natuurlijk.
Maar idd wat jij ook zegt Nicki als je gezond leeft wil dat niet altijd wat zeggen dat is bij ons idd ook zo.
Als het in je genen zit dan wordt je toch wel ziek als het erfelijk is ook al leef je gezond.
Afbeelding
Afbeelding

Joost

Bericht door Joost » 28 sep 2010 23:49

Ik had hier in het begin ook geen grit of maagkiezel in de volière, ik wist ook niet dat ze dat nodig hadden. Op een gegeven moment kreeg ik in de gaten dat ze gewoon complete voegen uit het metselwerk aan het schrapen waren en dat ze dat toch nodig hadden op een of andere manier...
Toen het bakje kiezel en grit er voor het eerst inging, vielen ze hier inderdaad ook massaal aan..... ik merk nu ook dat ze er toch best veel van opnemen.
En ze laten het metselwerk van de schutting nu ook met rust, er missen echt stukken van een paar centimeter. En dat waren in het begin maar 4 parkietjes.....
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.

Nicky

Bericht door Nicky » 29 sep 2010 07:22

He, dat is grappig om te weten, ja ze zullen er zeker behoefte aan hebben en er naar opzoek gaan als ze het niet krijgen.
Alleen voor huiskamer kietjes wat lastiger te vinden.

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 29 sep 2010 09:58

Tot voor kort hadt ik in de voliere ook niet altijd grit tot de beschikking want alles werdt leeg gegraven enz. Nu heb ik mijnlampen van Nicky over genomen en dat werkt perfect dus nu kunnen ze er altijd bij. Daarvoor waren ze ook regelmatig bezig met de betonnen vloer. Nu dus niet meer. Dus ook daar was goed de behoefte te zien.

Nicki
Photoshop Expert

Bericht door Nicki » 29 sep 2010 20:45

Vandaag maagkiezel gekocht :mrgreen: :mrgreen: Was verbaasd dat ze dat bij Pets Place hadden!

Morgen vroeg dus maar een schaaltje in de kooi en kijken of ze het snappen :)

Afbeelding

Nicky

Bericht door Nicky » 29 sep 2010 20:48

Gewoon door je grit heen doen, mengsel maken dus van grit en kiezel.
Als je eventueel iets extra's koopt qua poeder kan je dat daar ook door heen doen. ( denk aan rui hulp, extra vitamine poeder en andere supplementen ).

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 29 sep 2010 20:50

O bij pets place hier had ik nog niet gekeken toch maar eens doen dan.
Afbeelding
Afbeelding

Nicki
Photoshop Expert

Bericht door Nicki » 29 sep 2010 20:52

ja mengen zou inderdaad ook kunnen. Dacht eerst apart om te kijken of het ook minder word. hehe maar ik ga het inderdaad mengen met grit dat staat toch al in een schaaltje in de kooi :)

Ik heb ook iets wat ik straks over het voer wou doen, is extra vitamine en voor de maag iets. als ik het goed begreep soort van Probiotica. Wou het als een kuurtje af en toe gebruiken.

Afbeelding

Nicky

Bericht door Nicky » 29 sep 2010 20:55

Probiotica moet meestal of door eivoer of door water want het vocht activeert. En moet elke dag vers.
Dus even goed desbetreffende bijsluiter lezen.
Ik dacht meer aan kalk of andere poeder supplementen, die kunnen wel door gritmix.

Nicki
Photoshop Expert

Bericht door Nicki » 29 sep 2010 21:06

ja snap ik. Wat ik bedoel is voor op het voer (dit hier: PT-12 Lactobacillus salivarius) als kuurtje.

Normaal heb ik voor onder het voer zo een grit, kalk dinges mix. Heb ook nog hier een vitaminesap dat word ook met voer gemengd. Heb ik nog niet vaak gedaan tot nu. Heeft een plakkende effect zo dat je b.v. poeder dat men onder het voer moet mixen moet ook aan de korreltjes blijven plakken. Dat is b.v. handig als je PT-12 gebruikt.

Afbeelding

Nicky

Bericht door Nicky » 29 sep 2010 21:14

Ja, maar al dat plakkende spul zeg maar is bedoeld voor op eivoer, niet op zaadjes en al zeker niet op grit.

Nicki
Photoshop Expert

Bericht door Nicki » 29 sep 2010 21:16

Nicky schreef:Ja, maar al dat plakkende spul zeg maar is bedoeld voor op eivoer, niet op zaadjes en al zeker niet op grit.
Deze wel :) dus op zaadjes bedoel ik. Niet op grit.

Afbeelding

Nicky

Bericht door Nicky » 29 sep 2010 21:17

Ow? Klinkt niet logisch, zaadjes moeten worden gepelt, dus er dringt niets in het voer binnen, zit hoogstens wat aan de schilletjes...

Nicki
Photoshop Expert

Bericht door Nicki » 29 sep 2010 21:21

:?: Blijkbar krijgen ze toch nog genoeg daarvan binnen als ze de zaadjes pellen?

Afbeelding

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 29 sep 2010 21:47

Door voer mengen heeft geen zin. Door het pellen krijgen ze niet genoeg binnen. Het enige wat goed werkt is door het water of eivoer.

Nicki
Photoshop Expert

Bericht door Nicki » 29 sep 2010 22:02

mh ok. maar eivoer? ik weet dat ik het toen een keer had maar had de indruk dat ze dat helemaal niet lusten.

Afbeelding

Nicky

Bericht door Nicky » 29 sep 2010 22:05

Klopt een eivoer papje hoeven ze hier ook niet echt, alleen in de broedkooien, daar eten ze alles wat ze voorgeschoteld krijgen, hahah.
De rest krijgt af en toe droog eivoer; of apart of in de schaal van de voer silo's.

kiimieee

Bericht door kiimieee » 12 jan 2011 16:53

Ik las hier dat het moeilijk is om aan maagkiezel te komen.
Misschien een tip; de Jumper! Hier in Arnhem hebben ze van verschillende merken maagkiezel & grit! Ook gemengd trouwens ..
Afbeelding Mijn schatjes!

ingeborg

Bericht door ingeborg » 23 nov 2011 21:39

In de vogelgrit van de Boerenbond "kenner" zit blijkbaar wel kiezel.
Samenstelling: Zeeschelpengrit,oesterschelpengrit,kiezel,houtskool-calcium 18%,natrium 0,28% en fosfor 0,05%

Is dit een goede samenstelling? Of moet daar toch nog iets bij?

Nicky

Bericht door Nicky » 23 nov 2011 21:48

Klinkt prima!

Ellen

Bericht door Ellen » 24 nov 2011 09:23

In die van Puik zit dit ook allemaal.

Dylana
Kids

Bericht door Dylana » 08 okt 2013 18:00

Ik had beide in onze kooi,
maar alle2 de vogels lieten het gewoon links liggen,
Ze kregen van alles
appeltje stukje wortel,sinasappel,banaan komkommer noem maar op,
maar nix wilde ze hebben dan hun gewone voer.
Ik deed het om ze toch anders te laten eten dan meestal zo
2 dgn hun voer 1 dag geen voer maar groente en of fruit
Hielp nix,ze weigerde.
Nu is alleen Blue er nog en vraag ik me af na hier het een en ander te hebben gelezen toch echt af hoe ik haar anders dan zaadjes kan laten eten
Ik ben best streng met snoep dus iets als een zaadstokje of trosgierst kregen ze 1x pw
En dat aten ze natuurlijk wel!

Plaats reactie