Vitamines en supplementen

Hier kunnen vragen en tips over de voeding geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Nicky

Vitamines en supplementen

Bericht door Nicky » 02 apr 2010 21:43

http://www.avian.nl/NL/Vitaminen-vloeibaar.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.avian.nl/NL/vitamine.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En handig om te weten;

http://www.avian.nl/NL/vitamine-bijbel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.vitamine-info.nl/alle-vitami ... p-een-rij/" onclick="window.open(this.href);return false;

In de vitamines van Avian zitten GEEN suikers.
Wees jezelf er zijn al genoeg anderen - Loesje %%-

Nicky

Re: Vitamines en supplementen

Bericht door Nicky » 02 apr 2010 21:45

En appelazijn met knoflook ook hier;

http://www.geonshopping.nl/appelazijn-p-1092.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.webshopvantilburg.com/duiven ... ok-5-liter" onclick="window.open(this.href);return false;

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 02 apr 2010 21:46

Is niet hetzelfde merk als ik heb, is wel een nederlands merk maar in Duitsland gekocht.

Vitamines heb ik gervit-W van Röhnfried. Die meer intressante dingen hebben, ook de Vitamine E die ik gebruik.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Nicky

Bericht door Nicky » 02 apr 2010 21:48

Linkie? :roll:

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 02 apr 2010 21:48

http://www.roehnfried-onlineshop.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Nicki
Photoshop Expert

Bericht door Nicki » 20 sep 2010 08:41

Even een vraagje, kan ik appelazijn ook gewoon bij ah of jumbo kopen? Of is dat dan net weer wat anders?
Wat voorbij is is voorbij, wat nog komen gaat is er nog niet...

Afbeelding

Nicky

Bericht door Nicky » 20 sep 2010 09:43

Jumbo heeft het ook, hoor. Neem wel een biologische, dus zonder kunstmatige toevoegingen van E330 of zo.
Geloof dat ik die van Kuhne heb,...

Jep; http://grasparkiet-online.eu/phpBB3/vie ... f=7&t=3935" onclick="window.open(this.href);return false;

nazile

Bericht door nazile » 19 okt 2010 10:36

Hoi
Even een vraagje, de vitamines, supplementen,appelazijn,geven jullie die achterelkaar 3dagen vitaminen, 3dagen appelazijn enz... of elke dag anders :?: :roll:

Nicky

Bericht door Nicky » 19 okt 2010 10:40

Staat hier al enigszins :wink:

http://grasparkiet-online.eu/phpBB3/vie ... f=7&t=3935" onclick="window.open(this.href);return false;

http://grasparkiet-online.eu/phpBB3/vie ... 57#p113257" onclick="window.open(this.href);return false;

albert

Bericht door albert » 27 apr 2011 20:45

' Hou er rekening mee dat bacterien pas niet meer groeien bij een Ph onder de 3. Dus je hebt een aardig forse dosis nodig om het effectief te laten zijn. Maagzuur van vogels heeft verder een Ph van 1,5-2. Dus je moet aardig wat appelazijn toevoegen om het ook maar iets van nut te laten hebben en je moet je daarbij afvragen drinken mijn vogels het water nog wel als het zo zuur is."

op een ander forum gelezen
1% begrip is beter dan 99% medelijden

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 27 apr 2011 20:49

Het gaat ook niet volledig bacterieen tegen maar remt enigzins, zou mooi zijn als het het wel deedt want dan hadden grasjes hier niet zoveel problemen mee. Maar inderdaad dan drinken ze het niet meer.

kitty

Bericht door kitty » 27 apr 2011 23:43

Vind deze site ook goed gesorteerd hebben o.a. ook lugol welke niet direkt makkelijk te verkrijgen is en ook nog tegen een redelijke prijs. Ook verkopen ze hier verschillende soorten biol. zaden waaronder het chia en saba zaad.
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

timo

Bericht door timo » 06 jun 2011 20:40

ik heb maar een grasje. hij is nu al twee en half. moet ik nu nog beginnen met alle vitamines en appelazijn? hij heeft het nog nooit gehad. diana

Marcia
Contacteer:

Bericht door Marcia » 06 jun 2011 20:45

timo schreef:ik heb maar een grasje. hij is nu al twee en half. moet ik nu nog beginnen met alle vitamines en appelazijn? hij heeft het nog nooit gehad. diana
Ja hoor, dat kan. Krijgt hij wel grit en maagkiezel? Anders zou ik daar ook zeker mee beginnen. Het komt de gezondheid alleen maar ten goede.
Groetjes!
Afbeelding
Wie het laatst lacht... ...heeft geen humor

timo

Bericht door timo » 06 jun 2011 21:27

ja hoor dat krijgt ie wel aangeboden. los in een bakje en als een blok. vind ie geweldig. lekker slopen. hij krijgt ook eivoer, een keer per week. en af en toe trosgierst. en ik heb een mineralen zitstok en een rose blokje. volgens mij ook een mineralen blokje.

Nicky

Bericht door Nicky » 06 jun 2011 21:30

Dan is appelazijn door het water wel een goede er nog bij voor de rest klinkt het al goed hoor.

timo

Bericht door timo » 06 jun 2011 21:40

ook nog vitamines? hij eet af en toe wat gras en wat appel als ik het eet anders niet.

Nicky

Bericht door Nicky » 06 jun 2011 22:39

Je kan de appelazijn door het water afwisselen met een multivitamine mix,
zou je om de 1 of andere reden moeten kiezen tussen de 1 of de ander zou ik voor de azijn gaan,....

Mod edit Nicky; In veel multivitamines mixen zitten suikers, zorg dat je een variant hebt waarvan dit niet zo is zoals in 1e bericht hier.
De Bogena soort bevat bij mijn weten suiker.

timo

Bericht door timo » 07 jun 2011 22:18

ok dank je wel.

Elvira

Bericht door Elvira » 08 jun 2012 20:18

Omdat de pietjes wat in de rui waren/zijn en zeker de broertjes van die leuke stekel kopjes hebben leek het mij wel goed om eens een keer multivitamine te geven (zeker ook na het ziek zijn geweest van Robin kan dit glad geen kwaad lijkt me). Nu hadden ze in de winkel 3 soorten, van beaphar, van avian en nog een multivitamine mix (van dac pharma). Nu had ik hier al ergens gelezen dat er in die van bogena/beaphar suiker zat dus gaf aan die niet te willen (meneer was helemaal verbaast toen hij het inderdaad op het etiket zag staan en gaf aan daar achteraan te gaan want dat wist hij ook niet). Die van avian en van dac pharma (beide een poeder) zouden dezelfde zijn? geen idee of dat echt zo is maar heb de multivit mix meegenomen omdat dit een kleinere hoeveelheid was.

Maar wat ik me nu eigenlijk afvraag is hoelang een aangemaakte oplossing houdbaar is. Aangezien 500 ml de kleinste hoeveelheid is die nog klaar te maken is zou het wel handig zijn als het een dag of 2 goed te houden is (en wat ik dan nog over heb is voor de duiven in de tuin zullen ze vast ook kunnen waarderen).
Afbeelding

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 08 jun 2012 20:38

Ik heb de vloeibare van avian en daar zit geen suiker in en ik heb de vitamine siroop van Engelien daar zit ook geen suiker in.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Nicky

Bericht door Nicky » 07 jan 2013 18:36

Ook maar even hier. ;-)

http://grasparkiet-online.eu/phpBB3/vie ... 51#p312051" onclick="window.open(this.href);return false;

*wendy*
Moderator
Contacteer:

Bericht door *wendy* » 26 feb 2013 17:44

Beste allemaal,

Ik wil even ter info wat met jullie delen. Enige tijd geleden ontdekte ik bij Milo wat bruine vlekjes op z'n neusdop. Twee dingen schieten dan door mijn - onervaren - hoofd: vitamine A-tekort of tumor. Er zullen vast meer mogelijke oorzaken zijn, maar van deze was/ben ik op de hoogte. Milo is nog jong en voor m'n eigen gemoedsrust ben ik uitgegaan van het eerste. Aangezien ik van Avian de BX Forte gebruikte (ipv de multivitamine, ivm een verkeerde levering door de winkel), waar dus geen vitamine A in zit, lag dit ook wel voor de hand. Voor vitamine A is beta caroteen nodig, dus heb ik geprobeerd de heren wortel te laten eten. Dit is niet groen dus er wordt niet naar omgekeken, haha!

Door overleg met Nicky ben ik erachter gekomen dat beta caroteen ook in groene bladgroente zoals spinazie zit, maar bijvoorbeeld ook in basilicum en paprika. Zowel spinazie als basilicum (met mate), gaat er hier wel in, dus sinds een week hebben zij dagelijks spinazie en/of basilicum voorgeschoteld gekregen. Milo heeft daar lekker van zitten smikkelen en al snel werden de bruine vlekjes op de neusdop minder en nu zijn zij zelfs helemaal verdwenen. Vanaf nu gaan ze hier dus vaker spinazie en (iets minder vaak) basilicum voorgeschoteld krijgen.

Ook was ik inmiddels toe aan een nieuw flesje vitaminedruppels, dus vanmiddag heb ik ook gelijk de Avian AviPro vloeibare Multivitamine in huis gehaald voor de broodnodige vitamientjes ;-)

Nou ja, voor mij een leerzaam moment met een goed resultaat, dat ik graag met jullie wilde delen!
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

Nicky

Bericht door Nicky » 26 feb 2013 17:50

Super Wendy!

Hou je met de dosering van de vitamines van Avian wel goed aan de regels want vit. A kan je over doseren.

De Beta Caroteen niet want die helpt alleen met het aanmaken van Vit. A.

*wendy*
Moderator
Contacteer:

Bericht door *wendy* » 26 feb 2013 17:56

Nicky schreef:Hou je met de dosering van de vitamines van Avian wel goed aan de regels want vit. A kan je over doseren.
Thanks voor de tip. Aan doseringen hou ik mij gelukkig heel nauwkeurig. Ze krijgen de druppels ook maar 2 dagen per week en dan de aanbevolen dosering, dus dat moet goed komen :mrgreen:
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

Joanneke

Bericht door Joanneke » 26 feb 2013 20:58

Je gevoel was goed Wendy, fijn dat de vlekjes op de snavel van Milo nu verdwenen zijn.
Gelukkig zijn de vogels bij mij dol op basilicum, dus daarover hoef ik me geen zorgen te maken :-D Naar spinazie kijken ze niet om....... Ze hebben heel duidelijk hun voorkeuren ('t Zijn af en toe net mensen) :))

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 26 feb 2013 21:10

Heel erg goed van jou deze ervaring te delen hier op het Forum en wat fijn dat dit dus is opgelost door de juiste voeding te geven. :thumright:
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

ParkietHaarlem

Bericht door ParkietHaarlem » 26 feb 2013 21:49

Bedankt voor het delen Wendy. Ik zal toch ook eens gaan nadenken over vitamines en appelazijn. Kan nooit kwaad :)

Rantje

Bericht door Rantje » 26 feb 2013 22:01

Wat gebruik je dan in het water Patrick?

Ik heb trouwens nu ander zaad binnen en daar zit jodium en vit a aan toegevoegd.
Kan je jodium ook overdoseren?

Rantje

Bericht door Rantje » 01 mar 2013 00:42

Ik zou graag willen weten hoe het met jodium zit ;-)

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 01 mar 2013 00:47

Ik heb werkelijk geen idee.
Ik gebruik in de volière Jodiumblokjes waar ze lekker aan kunnen knagen en verder geef ik een paar keer per jaar preventief een kuurtje met gezacept waar Jodium in zit.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

kitty

Bericht door kitty » 01 mar 2013 00:54

Ik gebruik Lugol 1 x in de week en hou mij aan de aangegeven dosering zodat ik niet overdoseer ;-)
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Rantje

Bericht door Rantje » 01 mar 2013 11:26

Lugol had ik als een over gevraagd of ik dat spull van school daarvoor kon gebruiken...
Maar het is toegevoegd aan dit zaad.
Wat ik overigens ook weer meng, maar aan het jodium blok zie ik ze zeer zelden knabbelen en zeker niet allemaal. Zit daar nog een houdbaarheidsdatum aan eigenlijk want deze hangt er al aardig lang bedenk ik me nu ineens!

Coco knabbelt wel aan zijn blok.
Gezasept geef ik ook eens in de 3 maanden, is dat al voldoende om in hun complete jodium behoefte te voorzien?
Of kan ik dit ook eenmaal in de week geven ipv. lugol?

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 01 mar 2013 12:22

Mijn Jodium blokken redden het nog geen 2 weken en er hangen er minstens 6 in de volière en verder geef ik ongeveer 4x per jaar een Gezasept kuurtje, meer doe ik niet aan Jodium.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Nicky

Bericht door Nicky » 01 mar 2013 14:13

Rantje schreef:Ik zou graag willen weten hoe het met jodium zit ;-)
Het gaat over schildpadden maar het is iets,...

Jodium

Jodium is nodig voor de vorming van schildklierhormonen die belangrijk zijn voor de groei en de stofwisseling.

Gevolgen overdoseren van jodium
Bij een normaal functionerende schildklier kan het lichaam een teveel aan jodium goed verdragen.
Wanneer de schildklier onvoldoende functioneert, kan een teveel aan jodium zorgen voor een schildkliervergroting.
Bij een te hoge jodiumbelasting een overstimulering van de schildklier tot gevolg waarbij een teveel aan schildklierhormonen wordt geproduceerd.

Gevolgen tekort van jodium
Bij een tekort aan jodium kan “krop” (struma) ontstaan. Hierbij zwelt de schildklier op.
Weefsel houden vocht vast (oedeem), vervetting en lethargie.

Plaats reactie