Appelazijn

Hier kunnen vragen en tips over de voeding geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Nicky

Appelazijn

Bericht door Nicky » 04 mar 2010 11:10

Appelazijn

Appelazijn wordt al tientallen jaren gebruikt voor en door mens en dier als ‘"alles helend middel’’. Veel natuurkundigen zien appelazijn als het wondermiddel uit de natuur. Appelazijn kan zowel door het voer als in het drinkwater gevoerd worden. Appelazijn werkt ook heilzaam bij (oude) honden met gewrichtsproblemen.

Bij ontstekingen die veroorzaakt worden door botwoekeringen of kalkvorming in de gewrichten en aderen, kan appelazijn zeer nuttig zijn. Het zuur in de azijn breekt de kalk langzaam af en reinigt en zuivert het bloed. Dit is een langzaam proces en appelazijn moet dan ook gedurende een langere periode worden gevoerd. Oudere paarden hebben vaak wat steun nodig om de stofwisseling en het lymfesysteem goed te laten werken. Ze kunnen dan ook veel baat hebben bij een dagelijkse dosering appelazijn. Appelazijn wordt het meest gebruikt bij paarden met verterings- en/of, stofwisselingsproblemen en bij paarden die gevoelig zijn voor koliek.

Werkzame bestanddelen: Appelazijn is rijk aan potassium en bevat alle mineralen die in een appel zitten, zoals fosfor, chlorine, sodium, magnesium, calcium, zwavel, ijzer en sporenelementen.

Gebruik inwendig: Appelazijn reduceert de kalkafzetting op de botten, gewrichten en in de aderen. Het schoont het bloed en verbetert de algehele gezondheid en conditie. Tevens bevordert appelazijn de afvoer van afvalstoffen en het evenwicht in de darmflora en draagt het bij aan soepele gewrichten.

Door de bloedzuiverende eigenschappen wordt appelazijn ook veel gegeven in de strijd tegen vliegen en andere insecten. Schoon en zuiver bloed lijkt minder aantrekkelijk te zijn.

Waar verkrijgbaar;

Voor grootverbruikers; :wink:

http://www.food4food.nl/artikel/50046?g ... 3godMRefeQ" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze is iets duurder;

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... jn/108004/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Kleinere flesjes gewoon bij sommige supermarkten ( Jumbo weet ik zeker ) of reformwinkel, let wel op de toevoegingen in de voor mensen gemaakte versie zoals de E nummers. Beter biologische nemen.

Ook verkrijgbaar bij de Tuinen.

Dosering;

5ml op een halve liter water, tenzij anders vermeld.
Wees jezelf er zijn al genoeg anderen - Loesje %%-

Hélène
Moderator

Re: Appelazijn

Bericht door Hélène » 04 mar 2010 11:38

Zeer handige informatie Nicky.

Ik geef het hele jaar door aangezuurd water.

5cc op een halve liter water.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 04 mar 2010 16:20

En het gaat bacteriën en gisten tegen in de krop en het darmstelsel

Hier krijgen ze 5 dagen per week aangezuurd water en 2 dagen per week vitamines in het water en voor de legperiode krijgen ze vitamine E door het water.

Appelazijn mag niet in combinatie met medicijnen en vitamines, alleen Amphortericin (wordt gebruikt bij schimmels en Megabacterie) mag/moet in combinatie met appelazijn.

Mijn paarden krijgen het ook al heb ik wel het idee dat dat iets anders is als de appelazijn van de AH die ik aan de vogels geef. (Ik heb die van de paardendrogist) en ze nemen het alleen op via voer want door het water willen ze het niet drinken.

Ik heb nu een grote fles van de voerhandel, deze is eigenlijk voor duiven. Zag ze vanochtend staan, zuinig in gebruik. en aangevuld met knoflook.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 04 mar 2010 23:27

Aangevuld met knoflook ??

Wat zullen ze lekker gaan stinken dan. :lol: :lol: :lol: :lol:
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 21 mar 2010 13:57

Aangemaakt met water is het maar 2 dagen houdbaar.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 21 apr 2010 22:15

Nog even een vraagje over de hoeveelheid.
Ik heb natuurlijk maar zo'n klein bakje water van de kooi erin hangen en ik doe daar iedere dag 2 druppels (met een pipetje)appelazijn door is dat genoeg?
Het is natuurlijk maar een klein bakje.
Ik dacht dat ik dat ook eens ergens gelezen had hier,maar ik kan het niet terugvinden.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Nicky

Bericht door Nicky » 21 apr 2010 22:32

Het is 5 ml op een halve liter.
Dus 1ml op 100 ml, als dat niet in je bakje past dan 0.5ml op 50ml water aanmaken.

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 22 apr 2010 15:22

Dank je.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Eve

Bericht door Eve » 15 mei 2010 00:20

Dus je kan elke dag appelazijn in het water aanbieden? Is dat niet te veel, want ik lees op een ander forum net dat ze 2 a 3 keer per week aanraden.

Ik heb biologische appelcider azijn van AH (he get.. ik maak reclame) is dat een duurdere naam voor appelazijn of is het echt iets anders denken jullie?

Ik gebruik het nu een tijdje en mijn vogel dronk (zonder azijn) echt meerdere malen per dag en had dunne ontlasting. Nu zie ik haar nooit meer drinken uit haar waterbak. Ze drinkt wel af en toe uit het bakje water in de vensterbank. Misschien hebben goede voeding met vitamines, appelazijn, goed vogelgrit en maagkiezel geholpen om darmproblemen op te lossen :-? , of ze vind het azijnwater gewoon vies :ymsick: :pukel: :roll:

Nicky

Bericht door Nicky » 15 mei 2010 12:31

Appelcider is het zelfde ja. Hier drinken ze het gewoon als of ze het niet merken, heb je wel de juiste meng verhouding en niet te sterk?
5ml op een halve liter water?
En ik geef het niet elke dag ik wissel of met multivitamines in het water. Soms ook een dagje kalk oplossing vlak voor en na de broed.

Eve

Bericht door Eve » 15 mei 2010 13:04

Nee t was niet te sterk. Ik ben wel een beetje bij de les hoor :wink: :D ik lees me rot op t forum :lol: Ik heb t ook vantevoren getest door t zelf te drinken Haha :tongue: T schijnt gezond te zijn....

Nicky

Bericht door Nicky » 15 mei 2010 23:31

Zeker, ook lekker als dressing voor sla. :wink:

JaimyStar

Bericht door JaimyStar » 25 jun 2010 14:04

Hoi, ik weet dat het hier niet thuishoort, maar voor zebravinken, zijn de verhoudingen anders?
mvg

Nicky

Bericht door Nicky » 25 jun 2010 17:16

Goeie vraag maar het lijkt me niet daar ze ook in de zelfde volière kunnen zitten.

JaimyStar

Bericht door JaimyStar » 25 jun 2010 18:51

Bij mij zitten ze appart en heb tot nu toe nog niets durven geven...
Dusals iemand het weet, zou iik het apprecieren
bij voorbaat dank
Jaime

Lisanne

Bericht door Lisanne » 26 jun 2010 14:23

Voor vink-achtigen is de verhouding 5 ml. appelazijn op 1 l. water. Precies de helft dus van de voor kromsnavels bestemde dosering. (10 ml. op 1 l.)
Sommige kwekers geven echter gewoon 10 ml. op 1 l. water, en hun vogels leven daar ook prima op. Zelf zou ik voor de zekerheid 5 ml. op 1 liter water aanhouden.
Vinkjes kunnen in het begin diarree krijgen door de appelazijn, geef dan eerst een week de helft van de dosering, dus 2,5 ml. op een liter water.

Appelazijn is wel een natuurproduct, de PH waarde zal dus niet altijd gelijk zijn, de PH waarde voor kromsnavels mag niet onder de 5 komen, en het is handig bij elke nieuwe fles even door de apotheek de PH waarde van je water-appelazijn oplossing te laten controleren, zo weet je precies of je iets meer of minder appelazijn moet gaan gebruiken bij deze fles. De PH waarde van 10 ml. appelazijn op 1 liter water is 5,5.

MEV

Bericht door MEV » 05 aug 2010 17:59

Eindelijk, eindelijk heb ik appelazijn gevonden. Ik heb al drie keer de AH afgezocht maar niks hoor. Vandaag in een natuurwinkeltje in Gouda wel. Ik vroeg waar mensen het eigenlijk voor kochten. Nou, door de sla of gewoon om te drinken. Pardon? Ja, wel iets verdund, maar het zou goed voor de lijn zijn.
Thuis heb ik het eens geprobeerd, ongeveer drie keer zoveel water als azijn - maagpijn! Hier ga ik wel van afvallen, ja LOL Je voelt je zo rot dat je echt geen zin meer hebt in eten.

Maar morgen gaat de vogelbevolking dus over op appelazijn. En geen zorg, ik weet hoeveel er in het water moet. Op een liter water 5 ml. appelazijn.
~~~ Marianne ~~~

Lisanne

Bericht door Lisanne » 05 aug 2010 20:33

MEV schreef:Eindelijk, eindelijk heb ik appelazijn gevonden. Ik heb al drie keer de AH afgezocht maar niks hoor. Vandaag in een natuurwinkeltje in Gouda wel. Ik vroeg waar mensen het eigenlijk voor kochten. Nou, door de sla of gewoon om te drinken. Pardon? Ja, wel iets verdund, maar het zou goed voor de lijn zijn.
Thuis heb ik het eens geprobeerd, ongeveer drie keer zoveel water als azijn - maagpijn! Hier ga ik wel van afvallen, ja LOL Je voelt je zo rot dat je echt geen zin meer hebt in eten.

Maar morgen gaat de vogelbevolking dus over op appelazijn. En geen zorg, ik weet hoeveel er in het water moet. Op een liter water 5 ml. appelazijn.
Nee 10 ml.!! En als je het zelf gaat drinken is het een theelepeltje per glas water, dan krijg je geen maagpijn.

MEV

Bericht door MEV » 05 aug 2010 21:35

O ja, inderdaad, toch nog verkeerd gelezen.
Over het zelf drinken: in de winkel zei de verkoopster dat je het wel wat moest verdunnen...
~~~ Marianne ~~~

Marcia
Contacteer:

Bericht door Marcia » 05 aug 2010 21:57

@ MEV: Als je de volgende keer moeite hebt om het te vinden, bij de dierenzaken die ook spullen voor paarden en duiven verkopen, verkopen ze appelazijn in grote flessen van 1 tot 1,5 liter. Ik heb een fles die eigenlijk voor duiven is en hier zit honing doorheen. De parkieten vinden het niet vies en drinken er gewoon van. Je doet wel heel lang met zo'n fles en dit maakt het vele minder duur dan de appelazijn die in de supermarkt te koop is. Bij de Jumbo verkopen ze ook appelazijn (althans hier wel)
Groetjes!
Afbeelding
Wie het laatst lacht... ...heeft geen humor

PPatrick

Bericht door PPatrick » 07 aug 2010 13:22

Ik heb vanochtend bij de AH biologische appelcider azijn gekocht. Er zit dus alleen appelcider azijn van biologische oorsprong in. Echter is de enigste toevoeging sulfiet. Ik heb hier even op gezocht, want het klinkt nogal heftig. Het wordt dus gebruikt om etenswaar langer houdbaar te houden.

Nou kan ik op Google niet direct vinden dat het slecht is voor grasparkieten, maar wel voor andere vogels. Nu is mijn vraag dus: Is sulfiet slecht voor grasparkieten? Of is de hoeveelheid dusdanig klein (5ml appelazijn op een halve liter water) dat het niet schadelijk zal zijn.

Ik heb straks 2 grasparkieten, ik hang gewoon 1 klein drinkbakje op, wat ik dagelijks zal verversen, dus in principe is het allemaal maar heel weinig lijkt mij.

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 07 aug 2010 15:51

Toen ik nog vinken hadt gaf ik ook 10 ml/liter water. geen probleem.

Biologisch appelcider van de AH kan je gewoon gebruiken. Heb het ook jaren gegebven. heb nu grote verpakkingen vermengt met knoflook.

PPatrick

Bericht door PPatrick » 07 aug 2010 19:17

Engelien schreef:Toen ik nog vinken hadt gaf ik ook 10 ml/liter water. geen probleem.

Biologisch appelcider van de AH kan je gewoon gebruiken. Heb het ook jaren gegebven. heb nu grote verpakkingen vermengt met knoflook.
Ok, dus de sulfiet is geen probleem?

Meteen nog een anders vraagje: Vind het een beetje onzin om er een nieuw topic voor te maken, en gaat ook over 'vocht'.

Ik heb hier nog een flesje Beaphar Vinka staan. Dit zijn Multivitaminen. De ingrediënten zijn: water, suiker, honing, oliën en vetten.
Toegevoegd per liter:
Vitamine A 400000 IE (geen idee wat dat inhoudt),
Vitamine C 5000 mg,
Vitamine D3 800 IE,
Vitamine E 1250 mg,
Vitamine K 50 mg,
Vitamine B1, 200 mg,
Vitamine B2 250 mg,
Calcium Pantothenaat 700 mg,
Nicotinamide 2500 mg,
Vitamine B6 250 mg,
Vitamine B12 1000 ug,
Biotine 10 ug,
Choline 50000 mg,
Sorbitol E420,
Emulgator E484

Is dit nog aan te raden? Ik weet dat vitaminen niet samen met appelazijn gegeven mogen worden. Of is dit drankje alleen nodig als de vogels verzwakt zijn? Bij mijn vorige vogel deed ik altijd 3 druppels door zijn eten. In zijn drinken lustte hij het niet.

Nicky

Bericht door Nicky » 07 aug 2010 20:37

Ik wissel af, de ene keer appelazijn de andere keer multivitamine en dan weer lugol ( jodium spul via Engelien verkregen ).
En soms ook gewoon alleen water voor een snelle verversing.

PPatrick

Bericht door PPatrick » 07 aug 2010 20:49

Nicky schreef:Ik wissel af, de ene keer appelazijn de andere keer multivitamine en dan weer lugol ( jodium spul via Engelien verkregen ).
En soms ook gewoon alleen water voor een snelle verversing.
Ja, ik zat nog even te lezen op het forum. Kwam ik ineens tegen dat jodium ook erg belangrijk is :P. Het wordt steeds meer. Ik las dat er jodiumblokjes verkrijgbaar zijn, maar heb dit nog nergens kunnen vinden. Had me ook vergist in grit, dacht dat dit het zelfde was als maagkiezel. Maar kennelijk maken meer mensen die fout. Even aanschaffen nog dus.

Wordt wel een beetje offtopic nu:
Ik heb nu het volgende:
Beaphar XtraVital.
Mineralenzitstok
Grit
Appelazijn
Eventueel de vitaminedruppels, maar dit zal testen worden of ze dit lekker vinden in het water.

Nog aanschaffen, maagkiezel. Is een jodiumblokje echt nodig?

Dit alles lijkt me in orde toch voor een goede gezondheid? Uiteraard zullen ze ook nog groente en fruit krijgen.

Nicky

Bericht door Nicky » 07 aug 2010 20:56

Als je de jonkies komt halen krijg je van mij wel een lodine blokje. :wink:
Help me alleen even herinneren. :roll:

Lisanne

Bericht door Lisanne » 08 aug 2010 01:53

Ja een jodiumblokje is wel handig! Ze worden in vrijwel elke dierenwinkel verkocht, het zijn die roze blokjes. :wink:

Nicky

Bericht door Nicky » 08 aug 2010 12:20

Niet al die roze blokjes zijn jodium blokjes hoor, je hebt ook mineralen blokjes en die zijn ook roze voor parkiet en geel voor kanarie. :wink:
Er moet echt op staan; lodine of iodine.

PPatrick

Bericht door PPatrick » 08 aug 2010 20:01

Nicky schreef:Als je de jonkies komt halen krijg je van mij wel een lodine blokje. :wink:
Help me alleen even herinneren. :roll:
Is goed dankje, zal je helpen herinneren. :smile:

PPatrick

Bericht door PPatrick » 13 aug 2010 19:44

Toch nog even een vraagje over de appelazijn.

Ik heb een drinkbakje van 35ml. Hier zou dan 0,7ml appelazijn bij moeten. Dit is en lastige maat natuurlijk. Zou het volstaan als ik 2 a 3 druppels uit een pipetje erin doe? Op internet lees je dat een druppel ongeveer 0,2ml is.

Ik vind het zonde om een fles van 500ml of 250ml aan te maken, als het toch maar 2 dagen houdbaar is. Zo'n fles maak ik natuurlijk nooit op.

Marcia
Contacteer:

Bericht door Marcia » 13 aug 2010 19:56

PPatrick schreef:Toch nog even een vraagje over de appelazijn.

Ik heb een drinkbakje van 35ml. Hier zou dan 0,7ml appelazijn bij moeten. Dit is en lastige maat natuurlijk. Zou het volstaan als ik 2 a 3 druppels uit een pipetje erin doe? Op internet lees je dat een druppel ongeveer 0,2ml is.

Ik vind het zonde om een fles van 500ml of 250ml aan te maken, als het toch maar 2 dagen houdbaar is. Zo'n fles maak ik natuurlijk nooit op.
Je kan ook bij een dierenarts of apotheek kleine spuitjes halen van 1 ml. Daar staan de maten precies op van 0.1 ml tot 1 ml. Daar kan je het gemakkelijk mee afmeten.
Groetjes!
Afbeelding
Wie het laatst lacht... ...heeft geen humor

Nicky

Bericht door Nicky » 13 aug 2010 20:26

Ja, dat is prima hoor, alles is tenslotte beter dan niets. :wink:

PPatrick

Bericht door PPatrick » 13 aug 2010 20:42

Marcia schreef:

Je kan ook bij een dierenarts of apotheek kleine spuitjes halen van 1 ml. Daar staan de maten precies op van 0.1 ml tot 1 ml. Daar kan je het gemakkelijk mee afmeten.
Ja, dat is misschien wel een idee. Maar dan heb je toch weer een probleem om het vanuit de grote fles in het spuitje te doen.

Ik heb wel een idee wat ik straks of morgen even test. Ik heb een flesje met pipet, van 10ml inhoud. Ik tel gewoon de druppels die eruit gaan en deel de inhoud door het aantal druppels. Dan weet je hoeveel 1 druppel is. Kost even wat tijd maar je hebt het resultaat:P

Nicky

Bericht door Nicky » 13 aug 2010 20:47

Hahah, leuke bezigheids therapie! :-D
Maar ik waardeer je inzet voor mijn kinders! :-D

PPatrick

Bericht door PPatrick » 13 aug 2010 21:34

Nou goed. Een beetje wiskunde op de late avond kan geen kwaad.

Ik heb eerst het gemiddeld aantal druppels genomen van 10 pipetjes. Dit was 6,8 druppels.

Daarna heb ik de pipetjes leeggeknepen en geteld todat het flesje op was. In een flesje van 10ml zitten 23 pipetjes en 5 druppels :P.

Oftewel, 23 pipetjes = 23*6,8 + 5 = 161,4 druppels. Voor het gemak dus 160 druppels.

1 druppel is dus 10 ml/160 druppels = 0,0625 ml

In mijn post hiervoor zij ik dat er 0,7 ml appelazijn in 35 ml water moet. Maar dit was een rekenfout. Het moet 0,35 ml appelazijn op 35 ml water zijn. Het is natuurlijk gewoon 0,01 ml op 1 ml.

Er zouden dus 5 a 6 druppels appelazijn in 35 ml water moeten.
5*0.0625 = 0,3125 ml
6*0.0625 = 0.375 ml

Plaats reactie