voeding jonge vogel

Hier kunnen vragen en tips over de voeding geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
kimv

voeding jonge vogel

Bericht door kimv » 12 okt 2015 09:38

Hallo allemaal

Een bevriend stel hadden 2 parkieten die een nestje hebben gekregen. Daarvan is uiteindelijk 1 jong uit gekomen.
De eerste 2 weken ging het super. Maar na de 3e week is het vrouwtje overleden. En de man verzorgde het jong maar half. We hebben zo lang mogelijk gewacht maar na een week deed de man het jong bijna niet meer voeren. Waardoor we hebben besloten dat ik het jong verder met de hand groot ging brengen. Ik heb er al vele zo groot gebracht. En anders ging ie het zo niet redden.
Na 3 dagen is ie hier uit zijn blok gekomen. En na een kleine week vloog ie rond. We zijn nu inmiddels 3,5 week verder. En hij vliegt goed, zit super in zijn veren en babbelt de hele dag alles bij elkaar. Maar... Hij wil bijna geen zaadjes eten. Ik geef hem nu nog 2x per dag pap. Want zelfs aan de trostgierst komt ie bijna niet.
Hij is enorm energiek, waardoor ik zie dat 2x per dag pap en die paar zaadjes die hij eet niet genoeg is. Zijn borstbeen begin ik te voelen.
Wat denken jullie wat ik het beste kan doen? Hij zal toch een keer over moeten op zaadjes. Hij is nu dik 8 weken oud.

Hopelijk hebben jullie een idee hoe ik hem op zaadjes krijg.. of evt andere tips.
Groetjes kim

Hélène
Moderator

Re: voeding jonge vogel

Bericht door Hélène » 12 okt 2015 11:38

Hoe geef je de pap ?
Via een spuitje ?
Je zou namelijk de pap kunnen gaan geven via een samen geknepen lepeltje. Uiteindelijk zal hij het daar er steeds meer vanzelf af moeten happen en je kunt de pap dan steeds dikker maken, maar er ook een beetje eivoer en trosgierst zaadjes aan toe kunnen voegen.
Op deze manier kun je hem steeds beter voorbereiden op vast voedsel.
Zodra hij dat een beetje begint door te krijgen kun je hem ook een bakje met geplette zaadjes aanbieden of een mengsel van deze geplette zaadjes, eivoer, gedroogde kruiden, trosgierst en gebroken haver.
Deze laatste is zeer voedingsrijk voor jonge vogels die nog niet echt kunnen pellen.
Ook kun je door dit mengsel een beetje fijn geknipt groevoer doen zodat hij ook genoeg vocht binnen krijgt.
Hij zal uiteindelijk steeds nieuwsgieriger worden en zelf op onderzoek uitgaan naar voedsel.
Misschien helpt het ook er een paar wel al zelfstandige leeftijdsgenootjes bij te zetten.
Zij kunnen elkaar een hoop leren en zien eten doet eten.
Heel veel succes !
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

kimv

Bericht door kimv » 12 okt 2015 18:35

Hoi,

Dank je voor je reactie.
Ik ben begonnen met een spuitje. Maar de pap is al te dik. Dus nu 1.5 week met een samengeknepen lepeltje bezig.
Kunnen hier de trostgierst zaadjes doorheen?
En geplette zaadjes. Bedoel je dan gewoon parkietenvoer plat maken?
Hij slaat zelfs nog met zijn vleugels met het lepeltje. En maakt zo'n (klinkt zielig) piep geluidje erbij. Ik zou bijna gaan twijfelen of ie zo oud is. Maar dat is iets wat ik 100% zeker weet

Naast dat er een bakje met zaadjes staat. Geef ik hem uit de hand van die nutribird pallets. Die pakt ie een beetje als ik het maar klein maak. Maar zal niet meer als een halve pallet zijn..
Drinken doet ie ook wel. Maar dan enkel als ik een glas water heb en eruit drink. Dan word ie nieuwsgierig. Dus drink nu best veel water.
Maar zaadjes pellen kan ik helaas niet voordoen. ;)

Heb geen soortgenootjes. Heb nu hiervoor gekozen omdat me laatste dwergje een jaar geleden is overleden. Die is 19 jaar geworden. Dus dat zal niet gaan.

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 12 okt 2015 19:59

Misschien kan je tijdelijk een parkiet te logeren krijgen van iemand,ik zeg maar iets hoor.
Zaden pletten kan je bijv met een vijzel doen of tussen lepels.
Nee zaden leren pellen wordt erg lastig voor ons als mens haha.
Succes want dit is wel heel belangrijk idd
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 12 okt 2015 20:24

Ja met geplette zaadjes bedoel ik inderdaad kapot gemaakte parkietenzaadjes.
En steeds wat trosgierstzaadjes door de pap doen.
Niet te veel de eerste keer en ook een beetje eivoer kan daar doorheen.
Dit langzaam opvoeren, zodat hij aan de smaak kan wennen.
Jammer dat er geen soortgenootjes voorhanden zijn, want daar had hij nu veel van kunnen leren ook voor in de toekomst, want op deze manier groeit hij wel erg alleen op of komt hij later nog in aanraking met andere grasjes ??
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

kimv

Bericht door kimv » 12 okt 2015 22:11

Dank je voor de tip. Ga het uitproberen!
Voor nu ben ik al blij dat ie nog leeft en op dit na het super doet..
Waar ie vandaan komt, die hadden hem laten verhongeren..
En idd ben zeker een voorstander van meerdere grasjes. De kooi die hij nu heeft (is duidelijk een man) is meer als groot genoeg voor 2 grasjes. Maar heb geen ervaring met er nu nog 1 bij zetten..
Ik had er altijd al meerdere. Dus dan gaat het vanzelf.
Zou dat nog kunnen? Het liefst dan nog een man (weet ook niet of dat kan). Heb de afgelopen jaren teveel gezeur gehad met koppels, jongen enz. Dat hoeft voor mij zeker niet meer.

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 12 okt 2015 22:38

Bij een mannetje kan vrijwel altijd vrij gemakkelijk een ander mannetje gezet worden.
Hoeft niet perse ook eentje van 8 weken te zijn, maar twee jonge peuters trekken wel goed met elkaar op en kunnen samen "Hun" wereld ontdekken, in dit geval de voederbak, maar ook elkaar en leuk speelgoed bijvoorbeeld.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

kimv

Bericht door kimv » 12 okt 2015 23:26

Mocht je er nog 2 weten hou ik me aanbevolen! Ben niet zo van de marktplaats of dieren winkels.

Maar ga opzoek naar een maatje voor pluis :-D

Helaas zijn de foto's te groot geeft ie aan :-(

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 12 okt 2015 23:59

Ik had ook 2 mannen, en nu 4. Gaat erg goed, gezellig bij elkaar :-)

Vorig jaar had ik een heel ziek vogeltje, Croky, die nauwelijks kon eten. We hebben toen van alles geprobeerd, ik som enkele probeersels even op, misschien is er wat bij waar je wat aan hebt.

- Gekookte zaadjes (zijn makkelijker te pellen)
- Geplette pellets mengen met wat water, zodat er een dikke pap ontstaat. Croky at die van een lepeltje.
- Gekookt bio-eitje, heel erg fijn gesneden.
- Trosgierst, maar dan niet aan de stengel. Ik wreef de stengel tussen mijn handen zodat de zaadjes loskwamen en die gaf ik in een potje.

Als je de pap al van een lepeltje geeft, kun je er dan geen zaadjes in mengen? Zodat hij die af en toe binnenkrijgt. Misschien eerst trosgierst, aangezien dat makkelijker te pellen is.

Leren eten door een soortgenootje te zien eten, lijkt me de beste optie. Misschien ook een ukkie, zodat ze samen kunnen leren? Of misschien is een man die al een nestje opgevoed heeft net beter?

Wel erg leuk dat je dit hummeltje opgevangen hebt en hem zo een kans geeft. :thumright:
Afbeelding

Lieve Toby (hier sinds 10/08/2013)
Schattige Sky (°08/09/2013, hier sinds 30/10/2013)
Avontuurlijke Mika (°05/06/2015, hier sinds 30/07/2015)
Grappige Pluk (°07/06/2015, hier sinds 30/07/2015)

Rust zacht kleine Zazou <3 ik zal je nooit vergeten. (hier sinds 21/07/2009 *05/08/2013)
Tot we elkaar terug zien, mijn dappere strijder. Croky, kusje klein bollievogeltje (°21/08/2006, hier sinds 02/10/2006, *22/12/2014) <3

kimv

Bericht door kimv » 16 okt 2015 22:43

Hoi iedereen

Wilde even laten weten dat ik sinds gisteren een vriendje of vriendinnetje voor pluis erbij heb. Hij kijkt wel braaf als de andere eet. Maar tot op heden eet ie nog steeds niet mee. Ben sinds vandaag gestopt met de pap. En kan hem.nu mooi van het weekend in de gaten houden.

Dus ben benieuwd! :-D

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 16 okt 2015 23:19

Leuk! :-D Hopelijk leert Pluis het gauw van z'n kameraadje. Hoe heet hij/zij? Als je wil dat experts hier meekijken wat het geslacht is, kun je een foto plaatsen.

Ik zou hem wel 's avonds nog wat pap geven, zodat hij in ieder geval met een vol buikje kan slapen. Of misschien ben ik wel te voorzichtig. Maar goed, dat zou ik dus doen. :-)
Afbeelding

Lieve Toby (hier sinds 10/08/2013)
Schattige Sky (°08/09/2013, hier sinds 30/10/2013)
Avontuurlijke Mika (°05/06/2015, hier sinds 30/07/2015)
Grappige Pluk (°07/06/2015, hier sinds 30/07/2015)

Rust zacht kleine Zazou <3 ik zal je nooit vergeten. (hier sinds 21/07/2009 *05/08/2013)
Tot we elkaar terug zien, mijn dappere strijder. Croky, kusje klein bollievogeltje (°21/08/2006, hier sinds 02/10/2006, *22/12/2014) <3

kimv

Bericht door kimv » 17 okt 2015 08:09

Het lukt me nog niet om hier een foto te plaatsen. Maar tot op heden gaat het goed. Zeker voor pluis is het wel erg wennen. Ik heb hem/haar uit een vogel asiel. Waar het kleintje gewoon in een doosje voor de deur is gezet (Hoe kan iemand dat doen!). Nadeel is dat ie geknipt is. Dus is nu een beetje aanpassen. Weer iemand hoe snel ze gaan ruien? Zou graag willen dat ie zsm mee kan vliegen. Pluis heeft inmiddels al wel wat zaadjes gegeten :thumright: . En buiten de kooi eten ze samen uit een bakje. Tevens ook goed voor de andere die alles behalve handtam is..

Ik ga even kijken of ik een foto geplaatst krijg.

Plaats reactie