de combinatie nutribird en zaden

Hier kunnen vragen en tips over de voeding geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Marieke1983
Contacteer:

de combinatie nutribird en zaden

Bericht door Marieke1983 » 12 jan 2015 12:13

hallo allemaal,

:o na een beetje spelen met de voeding, heb ik me parkieten zo ver dat ze zowel zaden als Nutribird eten!
dacht dat het niet zo lukken met dat stelletje mafketels, maar als er 1 schaap over de dam is dan gaat de rest ook!
ik doe het nu half pellets & half zaad geven... nog een beetje uit proberen wat de beste combinatie is,dat komt wel goed...

:smile: ik zeg altijd tegen mijn zoontje van bijna 3 jaar ook altijd alles proeven anders weet je niet of het lekker is... waarschijnlijk hebben de parkieten dat ook gehoord waar door ze de pellets zijn gaan proeven ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

*wendy*
Moderator
Contacteer:

Re: de combinatie nutribird en zaden

Bericht door *wendy* » 12 jan 2015 13:28

Wat goed dat het je gelukt is :thumright:
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 12 jan 2015 16:00

Goed zeg! :thumright:

Hoe heb je dat voor mekaar gekregen?
De mijne hebben een "snoepbakje" waar iedere dag wat anders in ligt (wilde zaden, eivoer-fruit mix, eivoer met wat trosgierstplukjes, kokosschilfers, fruit, groentes,...) en af toe doe ik er -heel gemeen :-D - pellets in, maar dan duiken ze er vol enthousiasme in en zie je ze echt kijken met zo'n blik 'hier ga ik echt niet van eten hoor' en druipen dan teleurgesteld af. Ik begrijp het niet goed, want ik vind die van nutribird best lekker ruiken. En ik heb ze ook wel eens geproefd, met het idee 'zien eten, doet eten' :mrgreen: smaakt een beetje fruitig vind ik.
Ik denk dat ze net iets te groot zijn om ze goed te kunnen in stukjes bijten voor hen, maar kleiner bestaan ze niet.

Met Harrisson's proberen is geen optie, want dat lijkt hier nergens verkrijgbaar te zijn.
Afbeelding

Lieve Toby (hier sinds 10/08/2013)
Schattige Sky (°08/09/2013, hier sinds 30/10/2013)
Avontuurlijke Mika (°05/06/2015, hier sinds 30/07/2015)
Grappige Pluk (°07/06/2015, hier sinds 30/07/2015)

Rust zacht kleine Zazou <3 ik zal je nooit vergeten. (hier sinds 21/07/2009 *05/08/2013)
Tot we elkaar terug zien, mijn dappere strijder. Croky, kusje klein bollievogeltje (°21/08/2006, hier sinds 02/10/2006, *22/12/2014) <3

*wendy*
Moderator
Contacteer:

Bericht door *wendy* » 12 jan 2015 16:39

Audrey57 schreef:Goed zeg! :thumright:

Hoe heb je dat voor mekaar gekregen?
De mijne hebben een "snoepbakje" waar iedere dag wat anders in ligt (wilde zaden, eivoer-fruit mix, eivoer met wat trosgierstplukjes, kokosschilfers, fruit, groentes,...) en af toe doe ik er -heel gemeen :-D - pellets in, maar dan duiken ze er vol enthousiasme in en zie je ze echt kijken met zo'n blik 'hier ga ik echt niet van eten hoor' en druipen dan teleurgesteld af. Ik begrijp het niet goed, want ik vind die van nutribird best lekker ruiken. En ik heb ze ook wel eens geproefd, met het idee 'zien eten, doet eten' :mrgreen: smaakt een beetje fruitig vind ik.
Ik denk dat ze net iets te groot zijn om ze goed te kunnen in stukjes bijten voor hen, maar kleiner bestaan ze niet.

Met Harrisson's proberen is geen optie, want dat lijkt hier nergens verkrijgbaar te zijn.
Harrisson's is in veel gevallen ook het goedkoopste online (al zijn er dierenartsen die het goedkoper verkopen, maar dan moet je net geluk hebben dat er zo eentje in de buurt is). De allergoedkoopste (zelfs met de verzendkosten) is de adviespraktijkvoorvogelswebshop.nl. Daar bestel ik het altijd.

Ik lees over Nutribird heel vaak dat vogels deze weigeren te eten, over Harrison's lees ik dat minder. Bovendien vind ik persoonlijk de voedingswaarde van Harrison's beter, maar dat terzijde. Feit is gewoon dat ze over het algemeen echt wel wat honger moeten hebben voordat ze het proberen. Van Harrison's gebruik ik inmiddels de superfine. Ik heb ze overgezet met Fine, maar ik vond dat ze teveel knoeiden, dus ben ik overgestapt naar de kleinere pellet. Nu wordt er vrijwel niet meer geknoeid.
Afbeelding

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 12 jan 2015 17:45

*wendy* schreef: Ik lees over Nutribird heel vaak dat vogels deze weigeren te eten, over Harrison's lees ik dat minder.
Dat idee heb ik inderdaad ook.

Bedankt voor de webshoptip! Verzendkosten naar België zijn 1,50 euro hoger dan binnen Nederland, wat meevalt. Dus goedkoper zal ik ze dan waarschijnlijk ook niet vinden. Misschien probeer ik het binnenkort eens, ik geloof dat er in jouw topic een overzetschema stond hé Wendy.

Marieke: hier mag je ook wel eens een lesje 'alles proeven' komen geven hoor :-D Witloof gaat er vlotjes in, maar wortel, druif,... voorlopig nog niet.
Afbeelding

Rust zacht kleine Zazou <3 ik zal je nooit vergeten. (hier sinds 21/07/2009 *05/08/2013)
Tot we elkaar terug zien, mijn dappere strijder. Croky, kusje klein bollievogeltje (°21/08/2006, hier sinds 02/10/2006, *22/12/2014) <3

Marieke1983
Contacteer:

Bericht door Marieke1983 » 12 jan 2015 18:02

Audrey,

ik heb twee voerbakjes in de kooi hangen en dan nog twee de ene met water en de ander met grid erin en nog een kleine bakje met eivoer!
en daarnaast een los bakje waar ik af en toe wat lekker in doe, maar dit staat niet standaard in de kooi..
trosgier gebruik ik alleen zo dat ze op me hand komen zitten of dat ze even op de weegschaal moeten staan, ik probeer ze zoveel mogelijk de dingen te laten eten die voor hun belangrijk zijn los van groente en fruit.

maar ik ben begonnen met 6 schepjes zaad en met 1 schepje pellets dit per bakje en dit heb ik nu half om half..
ik heb inmiddels wel geleerd dat parkiet best wel zeikers zijn als het om eten gaat, het schijnt zo te zijn dat een papegaai makkelijker overstapt van zaden naar pellets dan een parkiet.

maar ik vergelijk me parkieten maar met een kind van bijna 3 jaar die doen ook zo lekker moeilijk met eten, en dan is het gewoon een kwestie van geduld en ook volhouden...

ze eten maar wat de pot schaft, dacht ik zo

*wendy*
Moderator
Contacteer:

Bericht door *wendy* » 12 jan 2015 18:47

Audrey57 schreef:Misschien probeer ik het binnenkort eens, ik geloof dat er in jouw topic een overzetschema stond hé Wendy.
http://www.parrotbunch.com/pellets.htm

Mijn mening: het is in 99,99% van de gevallen het gebrek aan doorzettingsvermogen van het baasje waardoor het niet lukt :razz:
Afbeelding

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 12 jan 2015 20:04

Bedankt voor de uitleg Marieke!

Wendy: ik pleit schuldig vrees ik... ;-)
Afbeelding

vera

Bericht door vera » 15 jan 2015 16:39

Marieke

Hoe heb je dat gedaan om je vogels zaden en pellets te laten eten. heb altijd geleerd het is het een of ander maar niet samen. Heb het ooit in verleden geprobeerd met Harrison bij 2 vogels maar had uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid. Nu zit ik met 1 zieke vogel die wel een goede vitamine boost kan gebruiken en dacht zelf om weer te starten met pellets, combinatie van zaden en pellets lijkt mij geweldig. Ik wil namelijk de hele kooi mee laten doen gezien het ziekige pietje nog in de groep zit. Maar hoe begin ik?
betreft 2 valkparkieten en 5 grasparkieten.
(ik weet het mijn draadje is extreem verstoft, zal daar komende dagen wat aan gaan doen, ga nog nieuwe foto's maken van de groep)
Roosje 03-2010/26-08-2012, Julia 11-2011/12-2013

Sophie

Bericht door Sophie » 15 jan 2015 16:42

vera schreef:. Nu zit ik met 1 zieke vogel die wel een goede vitamine boost kan gebruiken en dacht zelf om weer te starten met pellets, combinatie van zaden en pellets lijkt mij geweldig. Ik wil namelijk de hele kooi mee laten doen gezien het ziekige pietje nog in de groep zit. Maar hoe begin ik?
Ik zou sowieso niet beginnen met omzetten als het vogeltje ziek is.
Het overzetten van zaad naar pellets is voor ene vogeltje toch stress en sommigen eten echt een paar dagen minder. Als een vogel dan al ziek is, heb je kans dat ie t aflegt en dat is juist niet wat je wilt.

Wat heeft je zieke vogeltje?
Lilo 15-7-2013
Zazu 29-10-2014

✨ Hold on to your wings and never let them go. Fly on to the wind, where you wanna go!✨
Dag liefste Stitch 4-2011/9-2014

vera

Bericht door vera » 15 jan 2015 16:59

Sophie

Vogeltje eet nog goed maar is wat mager en blijft futloos(met af en toe een opleving). Helaas heeft hij de diagnose megabacterie gekregen 2 mnd terug. ben druk bezig met kuren maar gaat nog niet top. Ik was er op tijd bij gezien hij nog niet zo ziek is, hij gaf heel af en toe over en was wat mager en futloos.
Gezien hij niet extreem ziek is wil ik ook voor de rest van groep starten met pellets. Tot heden zijn de rest van de vogels niet ziek, ze gaan wel de laatste tijd veel van de ene rui naar de andere (mogelijk door medicatie)
Of ik moet zieke pietje apart zetten en de rest op pellets krijgen. maar tot heden vindt hij de andere pietjes gezellig, oke niet altijd maar af en toe tegen een andere vogel aan lullen is gezellig :smile:

Sophie

Bericht door Sophie » 15 jan 2015 16:59

Zaden en pellets combineren heeft trouwens volgens mijn vogelarts weinig meerwaarde. Of geen eigenlijk.

Pellets, tenminste 3 merken dan, staan voor een volledige, complete voeding. Met zaden die normaal staan voor hoofdmaaltijd vul je dus niks aan en verstoor je juist eerder de balans van de pellets.

Wel is het prima om er naast, bv als ze los zijn, groentes of beperkt fruit en snoepzaadjes te geven gewoon voor de snack of om ze te belonen voor iets.

Ik vind het wel logisch klinken ook, dat combineren dus geen nut heeft.

Wat Wendy zegt klopt ook wel en haal ik uit beide verhalen van Audrey en Vera... Vaak is het toch dat de eigenaar te snel opgeeft of er een heel groot ding van maakt waardoor t parkietje al meteen denkt van "hier is iets mee".
Mijn parkietje was geniaal in het manipuleren. Brokje voor brokje uit de bak gooien en naar mij tussendoor schreeuwen, zelf in de voerbak gaan liggen als ik keek, ineens mocht ik haar aaien... Ze haalde werkelijk alles uit de kast. De vogelarts had dit al voorspeld. De eerste poging trapte ik er in en vond ik t zielig en lukte het overzetten niet. Ze zijn superslim en supermanipulatief. En wij als baasjes zijn daar extreem gevoelig voor. ;-) de tweede keer na de tips en uitleg van vogelarts heb ik volgehouden en al m'n parkietjes eten Harrison.
Die parkietjes van Wendy had ik ook al over gezegd van let maar op, die halen alles uit de kast. En dat bleek ook zo. Wendy was er daarentegen op voorbereid en hield keigoed vol en zwichtte niet. En toen gingen ze gewoon eten.

Trouwens Audrey, fine is qua formaat echt niet te groot hoor. Of die nutribird. Weet even niet welke je bedoelde maar ze zijn echt niet te groot. De snaveltjes van onze vriendjes zijn mega sterk en bijten ze met gemak door midden. Wat Wendy zegt heb ik ook ervaren nl dat superfine wel minder vermorst.

Nutribird heb ik niet zulke goede ervaring mee. De ontlasting ging enorm stinken. Zuur. En werd bruin. En dunnig.
Voordeel van nutribird is wel dat het niet in de koelkast hoeft en t heel lang goed blijft.
Maar voor mij teveel nadelen en dus krijgen ze hier Harrison.

Als ik nu voor de lekker zaadjes geef in de speeltuin blijven ze beiden vrij snel naar de kooi ok daar gewoon pellets te gaan eten.

Zoals ik al eerder ergens had gezegd. Het ene vogeltje doet t goed op een goed samengesteld zaadmengsel en de ander doet t weer beter op pellets. Die van mij was een snackster en dus kreeg vitamine te kort met dikke afsluitende dop etc dus voor haar was pellets t t beste. En hoewel zij inmiddels is overleden blijven de anderen gewoon op harrison. Ze doen het er goed op en vinden het lekker.

@audrey, de goedkoopste is idd die site die Wendy geeft. Mocht je je parkietenspeelgoedshopverslaving Willen onderhouden dan kun je ook bestellen bij de webshop van de vogelkelder. Daar betaal je bij bv twee zakken van 3'pound geen verzendkosten meer (ik heb zelf laatst gebeld voor de uiterste houdbaarheidsdatum; dan weet je of je er mee toe komt... al is dan nog die adviespraktijk goedkoper dacht ik) en ze hebben er keiveel speelgoed ook.... Dus als je 1 zak besteld en aanvult met speelgoed dan betaal je geen verzendkosten meer (maar is je bankrekening wel leeg aan speelgoed haha maar vind ik dan - om het goed te praten - minder erg dan dat ik t kwijt ben aan verzendkosten. Lol.
Laatst gewijzigd door Sophie op 15 jan 2015 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Sophie

Bericht door Sophie » 15 jan 2015 17:03

vera schreef:Sophie

Vogeltje eet nog goed maar is wat mager en blijft futloos(met af en toe een opleving). Helaas heeft hij de diagnose megabacterie gekregen 2 mnd terug. ben druk bezig met kuren maar gaat nog niet top. Ik was er op tijd bij gezien hij nog niet zo ziek is, hij gaf heel af en toe over en was wat mager en futloos.
Gezien hij niet extreem ziek is wil ik ook voor de rest van groep starten met pellets. Tot heden zijn de rest van de vogels niet ziek, ze gaan wel de laatste tijd veel van de ene rui naar de andere (mogelijk door medicatie)
Of ik moet zieke pietje apart zetten en de rest op pellets krijgen. maar tot heden vindt hij de andere pietjes gezellig, oke niet altijd maar af en toe tegen een andere vogel aan lullen is gezellig :smile:
Och wat een rot iets is dat zeg, die MB. Ik klop even af maar gelukkig geen ervaring mee.

Ziek Pietje apart zetten is misschien ook weer stressvol. :-( jij kent je vogeltje het beste dus jij kan t t vast goed inschatten. :-)
Tis echt een kwestie van doorzetten, niet heel de tijd gaan kijken of ze t al eten, doen alsof t normaal is, niet spastisch doen zelf,.. Tenminste. Hier was dat de beste tip die ik kreeg van vogelarts. Ze zijn zo slim, die vogeltjes van ons...
Lilo 15-7-2013
Zazu 29-10-2014

✨ Hold on to your wings and never let them go. Fly on to the wind, where you wanna go!✨

vera

Bericht door vera » 15 jan 2015 17:11

Dankje Sophie :thumright:

Volgende week heb ik weer contact met vogelarts. Zal dan gaan overleggen wat we verder gaan doen na 2 kuren en wat hij adviseert met pellets. Ik heb er alvast over nagedacht.

Marieke1983
Contacteer:

Bericht door Marieke1983 » 15 jan 2015 21:10

e: de combinatie nutribird en zaden

Meld dit bericht
Citeer

Ongelezen berichtdoor Sophie » 15 Jan 2015 17:59
Zaden en pellets combineren heeft trouwens volgens mijn vogelarts weinig meerwaarde. Of geen eigenlijk.

Pellets, tenminste 3 merken dan, staan voor een volledige, complete voeding. Met zaden die normaal staan voor hoofdmaaltijd vul je dus niks aan en verstoor je juist eerder de balans van de pellets.

Wel is het prima om er naast, bv als ze los zijn, groentes of beperkt fruit en snoepzaadjes te geven gewoon voor de snack of om ze te belonen voor iets.

Hallo,

:? ik wil even iets duidelijk maken, ik heb dit gedaan met 6 gezonden parkieten... dus weet niet of het gaat werken met een zieke parkiet.

de meningen over zaden en pallets zijn verschillen, dus ook de ene vogelarts is de andere vogelarts weer niet..
ik geloof dat je moet doen wat voor jouw eigen parkieten het beste is..
want ik geef bijvoorbeeld weer geen snoepzaadjes omdat daar ook verhalen over gaan dat ook niet heel goed is voor ze.
ik heb de keuze gemaakt om daarnaast gewoon zaad geven inplaats van snoepjeszaadjes.

ik denk dat het niet heel veel uitmaakt allemaal ;-) , maar je moet kijken naar de parkieten hoe die het er op doen.. en bij mij doen ze het prima met die combinatie die ik er mee heb gemaakt :-D

Sophie

Bericht door Sophie » 15 jan 2015 21:52

T was geen kritiek of aanval oid hoor Marieke, ik herhaalde alleen maar wat mijn vogelarts zei en dat ik t logisch vond klinken. Maar ik weet ook dat de ene arts de ander niet is en ik weet ook dat er überhaupt verschillende visies zijn tav pellets. Maar uiteindelijk zitten wij volgens mij prima op 1 lijn want we zeggen precies t zelfde: want ook ik heb ergens in dit topic en in een ander topic gezegd dat t per parkietje weer verschillend is. Het ene doet het goed op zaden, de andere op pellets... Jij kent je vogels t beste, dus ik denk dat je vooral moet doen wat je denkt dat t beste is.

Succes! En hopelijk helpt t je parkietje om zich wat fitter te voelen.

Marieke1983 schreef:
e: de combinatie nutribird en zaden

Meld dit bericht
Citeer

Ongelezen berichtdoor Sophie » 15 Jan 2015 17:59

Hallo,

:? ik wil even iets duidelijk maken, ik heb dit gedaan met 6 gezonden parkieten... dus weet niet of het gaat werken met een zieke parkiet.

de meningen over zaden en pallets zijn verschillen, dus ook de ene vogelarts is de andere vogelarts weer niet..
ik geloof dat je moet doen wat voor jouw eigen parkieten het beste is..
want ik geef bijvoorbeeld weer geen snoepzaadjes omdat daar ook verhalen over gaan dat ook niet heel goed is voor ze.
ik heb de keuze gemaakt om daarnaast gewoon zaad geven inplaats van snoepjeszaadjes.

ik denk dat het niet heel veel uitmaakt allemaal ;-) , maar je moet kijken naar de parkieten hoe die het er op doen.. en bij mij doen ze het prima met die combinatie die ik er mee heb gemaakt :-D
Lilo 15-7-2013
Zazu 29-10-2014

Plaats reactie