wil jullie mening over het voer wat ik mijn kietjes geeft

Hier kunnen vragen en tips over de voeding geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Marieke1983
Contacteer:

wil jullie mening over het voer wat ik mijn kietjes geeft

Bericht door Marieke1983 » 24 okt 2014 21:46

hallo allemaal,

:? ik lees hier verschillende verhalen over welke voer je het beste kan geven...
dan vraag ik me af of ik wel het juiste geef aan mijn parkietjes??
ik moet er wel bij zeggen dat het erg lekker vinden en er ook goed van eten...
:smile: maar het kan volgens mij geen kwaad om jullie eens om advies en tip te vragen.

alvast bedankt daarvoor...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sophie

Re: wil jullie mening over het voer wat ik mijn kietjes geef

Bericht door Sophie » 25 okt 2014 10:08

Je schrijft zelf al dat er veel verschillende verhalen zijn over welk voer er het beste gegeven kan worden.
Dus de een zal het voer wat jij geeft prima vinden, de ander zweert bij een ander merk zaadvoer, weer een ander stelt zelf een zaadmengsel samen omdat dat beter zou zijn en dan zijn er ook nog die liever pellets geven.

Dus ja... wat is nou het beste? Er zijn al veel discussies over gevoerd en weet niet of dat nu echt zinvol is om nu weer een discussie te gaan voeren hierover.

Volgens mij is de overheersende mening (of feit zelfs?) dat er in kant en klare zakken uit de dierenwinkel vaak bepaalde zaden/vitamines/mineralen/weet ik wat te kort zit?
Mijn vorige parkietje kreeg eerst Xtravital van Beaphar (ook kant en klaar zaadmengsel uit dierenwinkel) en was een echte snackster, dus die haalde dan ook nog eens alleen de lekkerste zaadjes er uit waardoor ze onder andere een vitaminetekort op liep. Vandaar dat ik op advies VA ben overgestapt op pellets, waarna ze zienderogen op knapte. Maar dat is maar mijn ervaring.

Misschien kun je gewoon eens rondneuzen en al die verschillende verhalen lezen en op basis daarvan bekijken wat jij zelf het beste vindt?
Misschien blijf je dan gewoon bij je eigen zaad (met allerlei toevoegingen als groente, fruit, grit etc??) of misschien wil je toch overstappen op iets anders.
Zover ik een beetje kan inschatten zijn er hier veel die zelf zaadmengsels samenstellen en vitamines toevoegen etc. Als je daarvoor kiest dan zouden zij je veel daarover kunnen vertellen wat je waar kunt kopen, hoeveel je van wat nodig hebt etc.
Ikzelf geef dus pellets (Harrison Birdfood) waar ik zelf enthousiast over ben gezien mijn vorige parkietje die het daar zo goed op deed en heb dus geen ervaring met zelf zaadmengsels samen stellen of met jouw zaadmengsel.

Succes!
Groetjes Sophie
Lilo 15-7-2013
Zazu 29-10-2014

✨ Hold on to your wings and never let them go. Fly on to the wind, where you wanna go!✨
Dag liefste Stitch 4-2011/9-2014

*wendy*
Moderator
Contacteer:

Bericht door *wendy* » 25 okt 2014 10:42

Het belangrijkste bij een zaadmengsel is dat dit zo gevarieerd mogelijk is, en dat ze geen mogelijkheid krijgen om te snoepen; zoveel mogelijk gepast geven dus. Hoe kleiner de groep, hoe belangrijker dat is (minder 'natuurlijke' strijd om eten). Jij geeft één van de betere zaadmengsels. Zelf gevarieerder maken met bijvoorbeeld onkruidzaad is altijd een optie.

Daarnaast is er, zoals Sophie meldt, natuurlijk de mogelijkheid van pellets, waarbij snoepen niet meer mogelijk is.

Er is op dit forum al ontzettend veel geschreven over verschillende zaadmengsels en over pellets. Het beste is om de informatie in je op te nemen en zelf te beslissen wat jij het beste vindt voor je vogels en waar jij achter staat.

Even wat linkjes, zodat je een beginnetje hebt:

http://grasparkiet-online.eu/phpBB3/vie ... f=7&t=8565
http://grasparkiet-online.eu/phpBB3/vie ... it=pellets
http://grasparkiet-online.eu/phpBB3/vie ... it=pellets
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

Fiona
Banner Expert

Bericht door Fiona » 26 okt 2014 20:18

Ik heb dat voer een tijd lang gegeven en daar deden ze het goed op. Nu ben ik toch overgestapt op ander voer, wat nog minder 'restafval' heeft. Daar eten ze echt alles van op. Bij dat voer wat jij laat zien lieten ze vaak de gekleurde stukjes en bepaalde zaden liggen.
Groetjes Fiona.
Afbeelding
Dag mijn lieve mooie Jessy, ik mis je enorm!
Dag lieve Mary-lee, Macy en ik missen je!
http://www.chelseyfotografie.jimdo.nl
https://www.facebook.com/pages/Chelsey- ... 3361766044

Marieke1983
Contacteer:

Bericht door Marieke1983 » 26 okt 2014 21:16

hoi fiona,

wat ben jij uit eindelijk gaan voeren aan je parkieten??
mijn parkieten zijn nog in de leeftijd van 11 weken, 4 maanden en twee parkieten van 6 maanden oud en ik probeer ze toch te leren dat ze alles moet leren eten... en hoe ver kun je daar in gaan bij deze slimme kleine diertjes.
maarja en de andere kant net wat je al zegt je houd wel wat rest voor over, dus mijn vraag is nu wat is wijsheid..
wil het eigenlijk zaden en pellets gaan combineren samen.. geen idee of dat gaat werken..
gelukkige eten ze wel groenten en fruit dus daar ben ik al blij mee..

Fiona
Banner Expert

Bericht door Fiona » 01 nov 2014 15:08

Sorry voor mijn late reactie, ik geef nu deze:
http://www.vogelartikelenwebshop.nl/nl/ ... mplex.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hiervan eten ze alles op.
Ik heb zelf nooit pellets gegeven, maar de combi van pellets met zaden gaat denk ik niet zo goed werken (maar dat is gevoelsmatig).
Groetjes Fiona.
Afbeelding
Dag mijn lieve mooie Jessy, ik mis je enorm!
Dag lieve Mary-lee, Macy en ik missen je!
http://www.chelseyfotografie.jimdo.nl
https://www.facebook.com/pages/Chelsey- ... 3361766044

*wendy*
Moderator
Contacteer:

Bericht door *wendy* » 01 nov 2014 15:32

Fiona schreef:Ik heb zelf nooit pellets gegeven, maar de combi van pellets met zaden gaat denk ik niet zo goed werken (maar dat is gevoelsmatig).
Even een aanvulling daarop, ter informatie. Gezien de gezondheidsproblemen van mijn vogels heb ik mij de laatste tijd wat meer verdiept in pellets. Tijdens die zoektocht heb ik ook gelezen over de mogelijkheid om een combinatie van pellets en zaden te geven. Meestal wordt wel een merendeel van pellets aangehouden, met maximaal 10-20 procent zaden. Als je dit wilt, dan moet je eerst de vogels volledig overzetten op pellets en hier goed aan laten wennen. Zijn ze eraan gewend, dan kan je daarna een gedeelte weer vervangen door zaden.
Afbeelding

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 01 nov 2014 19:46

Ja daarom vijzel ik het tot poeder en doe het over het eivoer,dan krijgen ze het ook binnen,maar ik heb natuurlijk teveel parkieten om ze pellets te geven
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Marieke1983
Contacteer:

Bericht door Marieke1983 » 19 nov 2014 23:26

ik heb het voer wat de parkieten krijgen wat ik heb gemengt met ongekruidzaad, en daarnaast groente,fruit en eivoer extra erbij..

Jessica G
Contacteer:

Bericht door Jessica G » 19 nov 2014 23:31

Klinkt goed!

martine

Bericht door martine » 19 nov 2014 23:37

Bij mij krijgen ze aviseed voor valkjes en grasjes, dit meng ik Door elkaar. Ik geef dit omdat er weinig vet in zit. Daarbij geef ik gedroogde kruiden en fruit. Eivoer. Haver, Af en toe een gekookt eitje..groente. grit maagkiesel mineraal blok .af en toe een stukje trosgierst..
Afbeelding

lieve Jago, Luna`tje, Ziva en Zimba... uit het oog maar voor altijd in ons hart

Marieke1983
Contacteer:

Bericht door Marieke1983 » 19 nov 2014 23:49

maar ook de mineraalblokken, maagkiesel en grit krijgen ze en ook om de dag appelazijn of multivitamine aan het water toegevoeg en ook hun verslaving trosgierst;)

:( was ik ff vergeten erbij te zetten

*wendy*
Moderator
Contacteer:

Bericht door *wendy* » 20 nov 2014 07:41

Qua verhouding appelazijn en multivitamine zou ik 5 (achtereenvolgende) dagen appelazijn geven en dan 2 dagen multivitamine. Op deze manier hebben beiden meer effect en 2x per week vitamine is voldoende :thumright:
Afbeelding

kitty

Bericht door kitty » 20 nov 2014 12:41

Tros gierst moet je verder niet té veel geven want dat zijn erg vette zaden en niet gezond als ze daar té veel van binnen krijgen.
Ook mijn basis is Aviseed-complex maar daar gaat een samengestelde mix van ongeveer 50 verschillende kruiden-bloesems-bloemen-wortel delen-bladeren-algen-en groentes doorheen. Het is dezelfde mix die Martine ook geeft aan haar vogels. Deze mix verkoop ik niet maar Engelien heeft zaden mengsels ook met kruiden. Om het water aan te zuren ( dat is geen supplement maar louter en alleen om de bacteriegroei in het drinkwater tegen te gaan) gebruik ik citroenzuur, dit is effectiever dan appel-azijn omdat appelazijn geen vaste zuurgraad heeft en citroenzuur wel. Ook zijn er te veel merken appel azijn in omloop met de toevoeging van sulfiet die weer slecht is.
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Plaats reactie