tips eten Marley - ons nieuwe valkje

Hier kunnen vragen en tips over de voeding geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Jolanda1979

tips eten Marley - ons nieuwe valkje

Bericht door Jolanda1979 » 30 sep 2014 15:08

Hai,

zoals een aantal van jullie al weten, hebben wij sinds zaterdag een valkje.
ze is echt zo'n lieverd, helaas handopfok ivm de ouders die niet meer voor het nest zorgden door een verbouwing bij de buren

ze is dus behoorlijk gericht op mensen en net 8 weken.

Zaadjes eet ze al, pap is niet echt meer nodig.

maar zodra ik niet in de kamer ben of haar geen aandacht geef als ze in de voliere zit, gaat ze om aandacht roepen. Is ook wel logisch natuurlijk en zal met de tijd wel minder zijn. Ze was gewend met 4 kleintjes in de kooi te zitten, sliepen ook tegen elkaar aan en nu heeft ze 4 grasjes om zich heen waar ze niets mee heeft.

Toen ik net thuis kwam, had ik dus het idee dat ze helemaal niet gegeten had. Voor ik zover kon voelen was haar krop ook leeg. Ik heb haar trosgierst gegeven en daarna heeft ze wel gewone zaadjes ook gegeten. Maar ik ben dus bang dat ze niet eet als wij niet thuis zijn. (Ze weet het eten trouwens wel al te vinden, dat is het probleem niet. En ze wordt ook niet weggejaagd door de grasjes)
Zeker nu ze nog zo jong is, is dat volgens mij echt niet goed.

Het zal voor een groot deel wel door de veranderingen komen enzo, maar hebben jullie nog tips? misschien iets soortgelijks meegemaakt?
Ik heb het gevoel dat ik het ook voor een deel moet negeren, maar ja, als ze daardoor niet eet, is het ook niet goed natuurlijk.

Ze woog vanmiddag 61 gram, ze was nog niet eerder gewogen, dus ik weet niet of ze afgevallen is. Ik ga het in ieder geval in de gaten houden.

Verder heb ik wel papvoeding van Nutribird gekocht, voor de zekerheid. In overleg met Nelleke, waar ze vandaan komt, zal ik haar dit morgen ochtend geven voordat ik naar mijn werk ga, zodat ze in ieder geval iets binnen krijg.

Ik hoop dat jullie tips hebben :?
Afbeelding

*wendy*
Moderator
Contacteer:

Re: tips eten Marley - ons nieuwe valkje

Bericht door *wendy* » 30 sep 2014 15:28

Ach jee, dat is wel een lastige situatie ja!

Het roepen om aandacht kan je toch het beste negeren, en bij goed gedrag uitgebreid aandacht geven. Hopelijk gaat dat werken.

Wat eten aangaat: je zou denken dat als ze honger krijgt ze wel moet gaan eten. Weet je zeker dat ze niet eet? Kan mij wel voorstellen dat het geen prettig idee is, als je de hele dag van huis bent. Misschien kan je het op de momenten dat je thuis bent op de een of andere manier oefenen? Bijvoorbeeld door als ze aan het eten is even naar buiten (weg) te gaan? Zodat ze door krijgt dat eten ook mogelijk is als er niemand is? Trosgierst in de kooi hangen zou ook nog kunnen, maar ik vrees dat dan de kleintjes alles opeten :P

Hopelijk hebben anderen nog ideeën..
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

Jolanda1979

Bericht door Jolanda1979 » 30 sep 2014 15:32

ja trosgierst is ze gek op, maar de anderen inderdaad ook haha dat is vast al weg voordat ze er bij kan komen

ik heb het gisteren wel zo gedaan dat als ze op mijn hand uit het bakje zat te eten, ik haar met bakje en al op de "eetplek" in de voliere heb gezet. Na een paar pogingen bleef ze daar ook zitten.

Haar krop voelde leeg aan toen ik thuis kwam en ze zat ook heel erg om eten te roepen, ik herkende het, omdat we nog een keer zijn wezen kijken toen ze nog pap kreeg. Toen ze uit de kooi gehaald werd, dacht ze dat ze eten kreeg, dus maakte ze constant een zeurend geluid. Dat heeft ze nu de hele middag gedaan, terwijl ze ook aan het eten was.

Ze zit nu rustig op mijn schouder te slapen, dus ik denk dat ze even voldaan is. Maar ja :(
Afbeelding

*wendy*
Moderator
Contacteer:

Bericht door *wendy* » 30 sep 2014 15:37

Misschien dan inderdaad met dat bakje op je hand en terugzetten oefenen.. Of haar met trosgierst naar het bakje lokken en aansporen.. Misschien heb je daar ook gelegenheid voor als je 's ochtends weggaat? Dan eet ze zaadjes ipv pap.

Wel lastig zeg :sad:
Afbeelding

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 30 sep 2014 22:04

8 weken voor een handopfok valk is erg jong die worden heel moeilijk zelfstandig. Die van ons eet ook nog steeds niet zelfstandig en heb meerdere groot gebracht en geen één was met 8 weken zelfstandig. Dus ben bang deze ook niet. Hij weegt ook wel erg weinig.
Ik denk dat er niks anders op zitten hem nog verder te pappen. Hier gaan ze pas weg als ik echt 100% zeker ben dat ze echt goed eten en het snappen.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 30 sep 2014 22:21

Ja ik vond idd het gewicht ook aan de lage kant,die moet volgens mij rond de 85 gram liggen bij 8 weken.
Als ik het goed heb onthouden
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Jolanda1979

Bericht door Jolanda1979 » 01 okt 2014 06:16

Ik heb haar rond kwart over 6 vanochtend pap gegeven en dat ging er goed in. Ongeveer 6 ml en toen wilde ze niet meer. Ze maakte ook niet meer dat vragende geluid

In de dierenwinkel vertelden ze me wel dat ik het niet mag geven als er al zaadjes in de krop zit. Klopt dit?
Want ze eet wel zaadjes... kan ik haar dan beter pap geven als ik terug kom of toch proberen zaadjes te laten eten?
en hoe vaak heeft ze nodig eigenlijk?

Pffff wat is dit lastig zeg, ik heb 0 ervaring met valkjes, laat staan handopfok :(

Maar ja, ik doe mijn best :(
Afbeelding

Jolanda1979

Bericht door Jolanda1979 » 01 okt 2014 06:55

Ik heb inmiddels wel een website gevonden met wat meer informatie, hier staat dat als de valk 60-80 gram is, ze nog 3 keer per dag voeding nodig hebben.

kan dit dan ook in combinatie met de zaadjes die ze eet?

Ook zie ik er staan dat je een druppel Gezasept in de pap kunt doen tegen infecties, dat zal ik dan ook wel even gaan halen.
Afbeelding

kitty

Bericht door kitty » 01 okt 2014 08:27

I.p.v. gezasept kan je ook 1 x 1 druppel appelazijn door de pap roeren en 1 x een druppel biogarde door de pap, maar niet alle 2 tegelijk in 1 voeding. Dit wist ik ook niet dat het valkje niet zelfstandig at, zonder meer heeft Nelleke dit niet geweten want is iemand die het allerbeste met haar beestjes voorheeft. Succes het gaat je vast lukken al is het wel vervelend dat je meteen met probleempjes begint.
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Jolanda1979

Bericht door Jolanda1979 » 01 okt 2014 09:06

Ik ga het proberen met de appelazijn en als ik straks thuis kom zal ik haar ook wegen en de krop nog even voelen.

Toch heb ik ook Nelleke een berichtje gestuurd en gevraagd dat als ze vrijdag nog niet goed aangekomen is, of ze wil overwegen haar terug te nemen totdat het echt goed gaat. Zij heeft hier veel meer ervaring mee en heeft, voor zover ik kon inschatten, ook meer tijd om dit in de gaten te houden.

Mijn grootste vraag is eigenlijk nog, kan ik haar pap geven terwijl ze ook zaadjes eet? Moet ik ook trosgierst blijven geven of heeft dat geen nut op dit moment? Dat vreet ze als een gek omdat dit makkelijk te eten is voor d´r.
Afbeelding

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 01 okt 2014 09:11

Pap en zaadjes gaat prima samen als maar 1 x per 24 uur de krop leeg is. Nu is dit natuurlijk lastig te controleren doordat ze tussendoor eet. Ik zou s'avonds om ca. 10:30 de laatste voeding geven en dan s'morgens weer rond 10 uur. Door een beetje te laten hongeren is de kans op zelfstandig worden wat groter daar ze anders gerust met 20 weken nog een papper zijn bij wijze van. Wat dat betreft zijn ze vreselijk lui. Heb hier er ook grasjes bij zitten en die zijn veel jonger maar eten al zelf die heb ik al dagen niet meer gevoerd.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Jolanda1979

Bericht door Jolanda1979 » 01 okt 2014 09:31

Ik kan helaas niet ´s ochtends rond 10 uur voeding geven, maar moet het echt vroeg doen voordat ik ga werken. Maar dan kan ik de voeding ´s avonds ook vervroegen toch?

6 uur ´s avonds en 6 uur ´s ochtends? of 7 uur...

Ik heb contact met Nelleke en mocht ze vandaag of morgen toch niet aankomen, zal ik haar toch terug brengen vrijdag zodat zij het verder in de gaten kan houden. Ze heeft daar alleen geen ander valkje wat ze er tijdelijk bij kan zetten.
Ze vertelde me ook dat ze altijd tegen d´r zusje zat te slapen, die is helaas overleden op de dag dat wij haar op gingen halen. Ze was toen ook constant aan het schreeuwen omdat d´r zusje er niet meer was.

Wellicht is het toch een combinatie van stress van de verhuizing en nu zitten met 4 grasjes waar ze geen contact mee kan maken, wij zijn ook nog eens weg, en dat ze nog niet helemaal doorheeft dat ze er zelf voor moet zorgen dat ze genoeg eet..

het is al een geruststelling dat ik haar evt. wel terug kan brengen naar Nelleke, zij heeft meer ervaring en tijd...
Afbeelding

*wendy*
Moderator
Contacteer:

Bericht door *wendy* » 01 okt 2014 10:11

Ach jee, wat een gedoe.. Hopelijk heeft Marley snel door hoe ze zelf moet eten.
Afbeelding

Jolanda1979

Bericht door Jolanda1979 » 01 okt 2014 12:04

Toen ik net thuis kwam was dr krop helemaal leeg, dus ik heb haar nog 6 ml pap gegeven

ze bleef vragen maar de krop zat vol. In overleg met Nelleke heb ik dr even in een kooi in de andere kamer gezet zodat ze rustig kan worden en ik ook ;)

ik weet niet of ik er goed aan heb gedaan maar ik wist gewoon echt even niet wat ik moest doen :? Ze was te hongerig om rustig dr zaadjes te eten
Afbeelding

kitty

Bericht door kitty » 01 okt 2014 12:19

Jolanda1979 schreef:Toen ik net thuis kwam was dr krop helemaal leeg, dus ik heb haar nog 6 ml pap gegeven

ze bleef vragen maar de krop zat vol. In overleg met Nelleke heb ik dr even in een kooi in de andere kamer gezet zodat ze rustig kan worden en ik ook ;)

ik weet niet of ik er goed aan heb gedaan maar ik wist gewoon echt even niet wat ik moest doen :? Ze was te hongerig om rustig dr zaadjes te eten
Dan heb je het prima gedaan. Zou precies zo gehandeld hebben. Volg ook rustig jouw gevoel naast de adviezen van de experts.
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 01 okt 2014 12:39

Je mag ze 10 % van hun lichaamsgewicht geven,dus als ze 60 gram weegt,is 6 gram/ml goed
Afbeelding
Afbeelding

Esther67
Moderator
Contacteer:

Bericht door Esther67 » 01 okt 2014 13:08

Jeetje, wat een gedoe Jolanda.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je dit even moeilijk vindt.
Gelukkig zijn er hier mensen die daar meer ervaring mee hebben en die je gelukkig een beetje gerust kunnen stellen.

Ik vind dat je het apart zetten heel goed hebt gedaan.
Inderdaad een stukje rust creëren. Fijn idee dat Nelleke bereidt is om haar tijdelijk terug te nemen en bij te voeren.
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

Jolanda1979

Bericht door Jolanda1979 » 01 okt 2014 16:08

Ik heb dr net bij Nelleke achtergelaten. Ik vertrouwde het gewoon niet en heb liever dat zij de voeding afmaakt en er voor zorgt dat ze op goed gewicht zit.
mijn gestress hielp ook niet.

ze heeft dr gelijk pap gegeven en ze schreeuwde er echt om :(

Ze is nu weer in goede handen en ik haal dr weer op als ze op goed gewicht is en echt zelf eet zonder om pap elof eten te vragen als je in de buurt bent

wel moeilijk, maar het is beter voor haar en voor mijn rust
Afbeelding

Esther67
Moderator
Contacteer:

Bericht door Esther67 » 01 okt 2014 16:54

Je had geen beter besluit kunnen nemen. :thumright:
Natuurlijk is het moeilijk, maar ze is nu bij een ervaren iemand.
Ik hoop dat ze snel zelfstandig leert eten en dat ze dan weer lekker bij jullie is.

En ik weet zeker dat Nelleke het op dit moment ook helemaal niet erg vindt @};-
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

kitty

Bericht door kitty » 01 okt 2014 17:26

Heb je prima gedaan en vind het een beetje vreemd dat Nelleke haar heeft laten gaan terwijl ze nog niet zelfstandig at. Maar goed gelukkig heeft zij haar terug genomen nu maar duimen dat ze snel op gewicht komt.
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 01 okt 2014 17:32

Ja sorry,ik ken nelleke niet,maar dat vind ik idd ook niet erg handig geweest,maar goed als het diertje nu maar beter gaat eten en op gewicht gaat komen
Afbeelding
Afbeelding

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 01 okt 2014 18:35

Goed gedaan. Misschien heb je ze straks dan wel gelijk samen. Die hier is ook nog niet zover. Ik wacht altijd tot ik echt zeker ben dat ze goed eten kunnen en willen.

Jolanda1979

Bericht door Jolanda1979 » 02 okt 2014 08:26

ja, ik had een beetje mijn twijfels toen we haar op gingen halen, zeker nadat ik van Engelien had begrepen dat ze nogal lui zijn met het leren zelfstandig te eten.

Vandaar ook dat ik het wel in de gaten gehouden heb.

Nelleke was er echt van overtuigd dat ze zelfstandig at, maar omdat zij natuurlijk meer thuis is dan wij waren, was Marley meer op het gemak en at ze ook meer? We denken dat het toch een terugval is geweest door de stress en eenzaamheid. Ze zat vanochtend op 68 gram. Ze heeft geen pap meer gegeven, want de krop zat vol van de trosgierst. Dat heeft ze voor nu even gegeven om te zorgen dat ze niet meer zo onrustig is van de honger. Langzaamaan zal ze haar nu over laten gaan op gewoon zaad.

We wachten tot ze echt op goed gewicht zit en zelf goed eet en dan kijken we hoever die van Engelien is (Dempsey gaat ie heten trouwens, dus je mag hem wel al zo noemen hoor haha) en dan bekijken we wanneer we haar gaan halen. Misschien wel in dezelfde week/hetzelfde weekend, zodat ze niet te lang alleen hoeft te zitten bij de grasjes
Afbeelding

Plaats reactie