Hoeveel voer voor mijn grasparkiet??

Hier kunnen vragen en tips over de voeding geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Slakkie

Hoeveel voer voor mijn grasparkiet??

Bericht door Slakkie » 23 apr 2014 13:03

Hallo,

Ik gebruik sinds begin dit jaar Beaphar XtraVital Premium Food voor kijn twee grasparkietjes.
Nu staat er op de verpakking dat als je grasparkietje 50gr weeg hij 7,5gr voer nodig heeft per dag.

Hoe kom ik er nu achter hoeveel mijn grasparkietje weegt??

Joop en Lucky doen het hier erg goed op hoor, maar zijn er verder nog toevoegingen nodig/verstandig??

Gr. Sander

*wendy*
Moderator
Contacteer:

Re: Hoeveel voor voor mijn grasparkiet??

Bericht door *wendy* » 23 apr 2014 13:20

Hoi Sander,

Om achter het gewicht van je grasparkietje te komen, moet hij gewogen worden. Ik heb mijn grasparkieten aangeleerd op de weegschaal te komen zitten (in ruil voor wat lekkers). Op die manier kan ik er - zonder stress - achter komen hoeveel zij wegen.

Overigens kan je ook gewoon die 7,5 gram aanhouden, en als je merkt dat je elke dag behoorlijk wat weggooit aan zaad, dan doe je wat minder in het voerbakje.

Het forum staat barstens vol met informatie over het houden en verzorgen van grasparkieten, zo ook over voeding. Ik geef je een link. Heb je aan de hand daarvan nog vragen, stel ze gerust.

Om even kort op te sommen wat belangrijke aanvullingen zijn
* eivoer (zit standaard in XtraVital, dus zolang je dat geeft, hoef je dit niet apart aan te bieden)
* aanzuren water: het aanzuren van het drinkwater met appelazijn zorgt ervoor dat bacteriën minder kans krijgen om te groeien
* vitamines: uit voeding halen grasparkietjes meestal niet voldoende vitaminen, daarom is een supplement (2 dagen per week) door het drinkwater aan te raden
* groente/kruiden: 3 à 4 keer per week is voldoende om de goede voedingsstoffen binnen te krijgen
* mineralenblok

Meer info kan je bij deze link vinden: http://grasparkiet-online.eu/phpBB3/viewforum.php?f=7
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

Aart

Re: Hoeveel voer voor mijn grasparkiet??

Bericht door Aart » 15 mei 2014 08:07

Hallo iedereen,

Ik ben redelijk nieuw op dit forum en heb sinds kort een volière met 8 grasparkietjes: 2 st van 2 jr oud en 6 st van maart 2014, baby's dus nog. Nu tracht ik mij zoveel als mogelijk in te lezen op dit forum over de verzorging. Het zal wel aan mijn onkunde liggen, maar lees ik overal WAT ik ze moet geven, maar weinig over HOEVEEL.
Ik lees wel dat per parkietje, per dag ca 7,5 gr. voldoende moet zijn maar krijgt elke vogel dan wel genoeg?
Ik zorg nu dat er 's morgens een volle bak voer klaar staat en die is 's avonds nog lang niet leeg.
Ben n.l. bang dat als ik een afgepaste hoeveelheid ga geven, dus 8x 7,5 gr. alleen de brutaalste genoeg krijgen en de " achterblijvers" te kort komen.
Hoe doen jullie dit?

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 15 mei 2014 08:58

In mijn volliere voer ik gewoon in een silo,die hangt er en vul ik bij wanneer nodig.
Hoeveelheden van voer moet je altijd aankijken en op het 'oog' voeren,in de broedkooien en in mijn gezelschapskooien voer ik op die manier,ik kijk wat ze nodig hebben,omdat die idd ook voerbakken hebben
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Aart

Bericht door Aart » 15 mei 2014 10:29

Hoi Debbie,

Dank voor je reactie,
Ik begrijp hieruit dat je niets afweegt, maar "op gevoel" voert.
Is het dan verstandig om te kijken of ze 's avonds de bak zowat hebben leeg gegeten, om te voorkomen dat ze alleen de lekkerste zaadjes eruit pikken, en zodoende te eenzijdig eten?

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 15 mei 2014 10:33

Ja daar let ik wel op,kijk als het iets is ,dan vernieuw ik het wel,maar is het erg veel wat over is,dan blaas ik de losse velletjes eruit en doe ik er wat bij.
Maar op een gegeven moment,dan weet je precies wat je vogels eten.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 15 mei 2014 11:18

Hier krijgen alle vogels zowel in de kweek als in de voliere onbeperkt voer uit silo's of weekend spenders
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Aart

Bericht door Aart » 15 mei 2014 15:04

Oke, Debby en Engelien,

Het is mij duidelijk.
Dank voor jullie reacties!

mvg,
Aart

Plaats reactie