Zaden kiemen

Hier kunnen vragen en tips over de voeding geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Melissa1992
Contacteer:

Zaden kiemen

Bericht door Melissa1992 » 22 jan 2014 09:03

Ik ben nu begonnen met zaden kiemen. Ik heb kiemzaad van Versela-laga. Maar nu bij het uitkomen van de zaden zitten er op de witte 'wortels' van die hele kleine witte haartjes. Is dit een teken dat het zaad niet goed is of kan dit geen kwaad?

*wendy*
Moderator
Contacteer:

Re: Zaden kiemen

Bericht door *wendy* » 22 jan 2014 09:36

Het lijkt mij schimmel, en dat is niet goed.

Waarop kiem je de zaden? Belangrijk is de zaden vaak en goed te spoelen. Bij mij kwam er steeds schimmel op, wat ik ook deed. Om die reden ben ik ermee gestopt.
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

Melissa1992
Contacteer:

Bericht door Melissa1992 » 22 jan 2014 10:15

Ik heb er zo'n speciaal ding voor gekocht met drie van die schalen boven elkaar. Moet je tussendoor de zaden ook nog spoelen of alleen ervoor en voordat je ze aan de vogels geeft? Misschien dat ik daar iets verkeerd in doe.

thanetrunner

Bericht door thanetrunner » 22 jan 2014 10:53

Zaadjes moeten toch 24 uur onder water en daarna goed gedroogd worden? In die 24 uur tijd nemen ze voldoende vocht op om te ontkiemen.

Als ze vochtig blijven gaan ze schimmelen

Melissa1992
Contacteer:

Bericht door Melissa1992 » 22 jan 2014 11:08

Nouja, ik ga in ieder geval beginnen met deze weg te gooien. Ik had de beschrijving van het apparaat opgevolgd, maar dat is dus geen goede.
En dan maar op een andere manier proberen.

Melissa1992
Contacteer:

Bericht door Melissa1992 » 22 jan 2014 11:15

Zou het kunnen dat ze te lang onder water staan. Want volgens de beschrijving moet ik iedere dag de bovenste schaal tot de rand vullen met water en dit loopt dan door in de kweekbakjes, maar het duurt altijd even voordat het dan in die kweekbakjes doorloopt, dus dan staan de zaden dagelijks wel even onder water.
Want als ik naar de werkwijze hier op het forum kijk, staat er dat je ze bij stap 1 wel even helemaal onder water moet zetten, maar daarna niet meer.
Dus ik denk dat dit dan verkeerd gaat bij mij?

*wendy*
Moderator
Contacteer:

Bericht door *wendy* » 22 jan 2014 11:24

Volgens mijn informatie, dien je de zaden 24uur te weken in water, daarna in een fijne zeef en heeeel vaak (10-15 keer per dag) spoelen. Een beetje afhankelijk van de temperatuur van de ruimte waarin ze staan, ontkiemen ze na enkele dagen.

Maar goed, zoals ik al zei, bij mij mislukte het altijd :P

Misschien heb je hier wat aan: http://www.vogelproblemen.nl/Kiemzaad.html
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

Melissa1992
Contacteer:

Bericht door Melissa1992 » 22 jan 2014 11:35

Ik ga het gewoon een keer proberen haha en ik zal ook de informatie op de site eens gaan lezen.
Gelukkig heb ik een grote zak dus is het niet erg als het een paar keer mislukt haha.

kitty

Bericht door kitty » 22 jan 2014 19:16

http://grasparkiet-online.eu/phpBB3/vie ... ?f=7&t=140" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Esther
Kleine onderzoeker

Bericht door Esther » 23 jan 2014 02:01

Parkieten eten in het wild zelden droge zaden, zoals wij ze aanbieden. Vaker zijn zaden geweld of gekiemd in het wild. Dus af en toe geweld/gekiemd zaad voor onze huisvogels is zeker niet slecht, tegendeel.
Melissa1992 schreef:Maar nu bij het uitkomen van de zaden zitten er op de witte 'wortels' van die hele kleine witte haartjes. Is dit een teken dat het zaad niet goed is of kan dit geen kwaad?
Sorry, maar mijn eerste ingeving is dat dit juist het kiempluimpje/worteltje is en geen schimmel.
Het ligt aan het soort zaad en vochtigheid hoe het worteltje ontwikkelt en of het haartjes krijgt of niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kieming" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk zo:
kiemzaad1.jpg
Als het kiemen niet goed gaat en het gaat rotten, ruikt het zuur, maar kots zeg maar.
Het laagje vocht is dan net als bij ieder stilstaand water slijmerig.
Echt schimmel heb ik zelden (lees nooit) gezien bij het kiemen.
Wél witte "worteltjes" met haartjes, het kiemworteltje dus!
Het zaad ruikt dan vooral uitnodigend en zoet.
Het proces is niet moeilijk, mits je kiembare zaden gebruikt en geen graankorrels of kunstmatig geperste korrels in Puik bv.
1: Droog zaad zeer goed spoelen
2: Evt maar niet noodzakelijk 24 uur in water laten staan, d.i. het wellen.
3: Gewelde zaden spoelen en dan kan je ook gewoon geven.
4: Zoals de link van Kitty, kan je zaden geheel laten kiemen tot volledige kiemplantjes.
Je kan ze zolang ze zoetig ruiken in ieder stadium spoelen en geven.

Gewelde/gekiemde zaden zijn zeer smakelijk, vitaminebommen en rijk aan mineralen, licht verteerbaar en zeer voedzaam voor de wat zwakkere vogels.

Dit is een biologie proefje, je kan het kiemen exact volgen en zeer goed zien. Een must voor een ieder die zich bezig wil houden met wellen en kiemen. Ook erg leuk/leerzaam voor kinderen, of jezelf.
http://www.thuisexperimenteren.nl/scien ... eiming.htm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Melissa1992
Contacteer:

Bericht door Melissa1992 » 23 jan 2014 08:44

Bedankt voor de info, dan denk ik inderdaad dat het toch geen schimmel was, want er zat niet echt een geur aan en zeker niet zuur.
Ik ga het gewoon nog een keer proberen. :)

Plaats reactie