Fruit voeren

Hier kunnen vragen en tips over de voeding geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Kitty_van_Schaik

Fruit voeren

Bericht door Kitty_van_Schaik » 14 jan 2014 18:51

Ik zit wat op het forum te lezen en nu kom ik regelmatig tegen dat jullie de parkieten ook fruit geven.
Wat voor een fruit geven jullie en leggen jullie gewoon stukken in de volière of beginnen jullie met hele kleine stukjes??
stalzeldenrust.webklik.nl

*wendy*
Moderator
Contacteer:

Re: Fruit voeren

Bericht door *wendy* » 15 jan 2014 13:36

Ik geef geen fruit, omdat ik hier een gevalletje MegaBacterie gehad heb. Dit is een schimmel en schimmels voeden zich met suikers, waaronder die uit fruit. Dat risico neem ik dus niet.

Bij gezonde vogels kan je het absoluut af en toe aanbieden, maar ik zou het hoe dan ook met mate aanbieden ivm de suikers. Je kan dit aanbieden op welke manier dan ook. Je kan het op een schaal leggen, met knijpers aan de tralies bevestigen, in een speeltje klemmen, noem maar op. Ik neem aan dat je wel al andere dingen aanbiedt, zoals groente. Je zou het op dezelfde manier aan kunnen bieden, zodat de manier van aanbieden in ieder geval bekend is voor ze. Dan is de kans groter dat ze het gaan proberen. Het is even uitvinden wat ze lekker vinden.

EDIT: er staat wel erg vaak "aanbieden" in bovenstaande tekst :P zie ik nu :mrgreen:
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

Jasmon

Bericht door Jasmon » 15 jan 2014 15:12

Ik geef ze soms ook fruit maar ze zijn er niet dol op heb ik gemerkt. Groenten vinden ze veel lekkerder en dat krjgen ze om de dag. Vooral andijvie en wortel met het loof er nog aan, is binnen een no-time op.

Simone

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 15 jan 2014 16:24

Hier krijgen ze ook eigenlijk geen fruit,maar alleen groente en verse kruiden
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

karinD
Contacteer:

Bericht door karinD » 15 jan 2014 20:35

Hier wordt fruit altijd heel slecht gegeten. Ik heb 1 parkiet gehad die wel graag een stukje mandarijn at en de meesten aten/eet wel graag wat appel, maar verder niet veel. Ik voer meestal groente: witlof en andijvie zijn hier favoriet.
Wat je kan doen om ze nieuwsgierig te maken naar het fruit, en waarbij je grote kans hebt dat ze het gaan proeven, dat is door zelf datzelfde fruit naast de volière te gaan schillen en dan eten. Dan een stukje afsnijden voor de vogels, en in de volière leggen. Grote kans dat ze willen proeven wat jij daar eet!
Als je iets niet kunt, komt dat omdat je denk dat je het niet kunt.
Groetjes van Karin, Pardoes, Yuna en Stevie

Plaats reactie