bevroren water

Hier kunnen vragen en tips over de voeding geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Lisette

bevroren water

Bericht door Lisette » 07 okt 2013 21:35

Nu de winter eraan komt vraag ik me af hoe snel het water in de voliere gaat bevriezen en wat ik daar tegen kan doen. Ik ben op sommige dagen ook 9 uur van huis dus steeds verversen is geen optie. Nu weet ik dat je met druivensuiker dit proces kan vertragen maar het dan nog snel bevriest. Verwarmingselementjes met snoer is geen optie omdat ik wel elektra in de schuur heb maar ik de silo niet veilig kan ophangen dat ze niet bij het snoertje kunnen. Zijn er ook elementjes zonder snoer? Hoe doen jullie dit in de winter? Ook voor de kwartels heb ik geen idee, hun bakje staat in hun hok op een hoop kranten, zaagsel en hooi dus dat zal iets minder snel bevriezen maar toch.
Each day is a gift and not a given right

Hélène
Moderator

Re: bevroren water

Bericht door Hélène » 07 okt 2013 21:40

Als regelmatig verversen niet tot de mogelijkheden behoort kun je bijvoorbeeld denken aan ijs-schaafsel of dunne plakjes komkommer, die uiteraard ook zullen bevriezen, maar daar kunnen ze dan wel aan knabbelen.
Gras- en valkparkieten staan er om bekend weinig te drinken dus dat komt vast wel goed.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Lisette

Bericht door Lisette » 07 okt 2013 21:44

En de kwartels? Hoe deed jij dat en drinken die ook weinig?

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 07 okt 2013 21:46

Nee die drinken veel meer dus die geef je in de winter wat meer groenvoer en fruit, dan komen zij ook aan hun vocht en water neer zetten zo vaak je maar kunt.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 07 okt 2013 21:50

Ja daar dacht ik ook aan,de vogels kunnen heel erg lang zonder water,dus als je in de ochtend water ververst (bijv.),dan kunnen ze drinken en verder zolang ze overdag niet bevriezen die flesjes.
Als dit elke dag gebeurt,dan lijkt het mij geen probleem toch?
De kwartels zou ik niet weten,maar daar zou je bijv. een snuggle safe onder kunnen leggen tegen het bevriezen.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Lisette

Bericht door Lisette » 07 okt 2013 21:53

hmm das een goed idee debby voor de kwartels. ga nog even brainstormen, want als ik sochtend om half 6 het water moet verversen is het pikkedonker, buitenlampje en zaklamp aan maar dat had ik vorige keer ook omdat de kwartels in de regen stonden en ik die snel moest verzetten maar toen schoot ook alles in blinde paniek door de hele voliere.

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 07 okt 2013 23:38

Daarom heb ik een sluis en binnenin die sluis heb ik door het gaas 2 druppelflesjes hangen.
Ik hoef dus niet in het donker door de volière.
Gedurende de winter heb ik de kerstlamp die voor wat verlichting zorgt als het donker is ook aan het gaas hangen ipv tegen de muur in de sluis.
Zodat de lampjes hun warmte een beetje afgeven aan de druppelflesjes.
Dit zorgt er dus voor dat deze minder snel bevriezen.

Zo'n soort kerstlantaren bedoel ik, zoals op de afbeelding hier onder.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 08 okt 2013 13:45

Hier ook flesjes aan de buitenkant die ik dan 's morgens en 's avonds ververs dan past dat goed. Ze kunnen best wel even zonder. Kwartels moet vaker op een dag ververst worden die hebben meer water nodig.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Esther
Kleine onderzoeker

Bericht door Esther » 08 okt 2013 13:48

Wij waren dat bevriezen van het water ook meer dan zat.
Wij hebben sinds vorige winter een elektrische warmteplaat, van oorsprong bedoeld voor pluimvee (dus zeker ook kwartels). 24 uur per dag GEEN bevroren water meer en geen omkijken naar.
$(KGrHqN,!lMFIy3Fuq-oBSQ99GUe6g~~60_82.JPG
Het snoer hebben we door electriciteitspijp (flexibele pijp) getrokken, (tegen knagen e.d).
De plaat wordt nauwelijks warm maar houdt het water boven 0 en het voorkomt dat het water bevriest.
Hij staat gewoon op de grond in de volière in het niet overdekte deel, wij hebben geen pluimvee/kwartels, maar wel meeuwtjes bv die graag bij water vertoeven.
Wij zetten en een ondiepe metalen keukenpan op met een vlakke bodem waardoor ook de pan zelf vorstvrij blijft en de vogels niet vastvriezen, immers metaal geleidt goed.
Je kan er natuurlijk ook een andere soort watervoorziening op plaatsen.

Heel eenvoudig en altijd vloeibaar water ook 's nachts/ochtend enz, zonder anti-vries toevoegingen te doen in het water. Geen omkijken meer naar!! En geen beteuterende vogels bij bevroren water
Hét Ei van Columbus!
Verschillende maten verkrijgbaar.
Gewoon bij een Welkoop of Boerenbond of hier bv:
http://www.agradi.nl/kerbl-warmteplaat- ... arktplaats" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Lisette

Bericht door Lisette » 08 okt 2013 15:48

Ik ga dan wel even kijken voor die flesjes misschien, ik had die flesjes geschrapt omdat ik het niet handig vondt in de voliere en vanwege het cz, maar misschien vindt ik wel grote maten met plastic tuitje. Ga ook eens kijken naar zon snuggle safe, misschien kan ik daar een silo op zetten op de grond voor grasjes en kwartels

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 08 okt 2013 18:57

O ja die is ook handig Esther,ik dacht aan een snuggle safe,maar dat is ook een optie.
Afbeelding
Afbeelding

Esther
Kleine onderzoeker

Bericht door Esther » 08 okt 2013 20:39

De snuggle safe houd het tot max 10 uur vol zie ik (korter bij hoge vorst), de warmteplaat altijd en nooit gedoe met vervangen.
Dat geeft ook veel innerlijke rust omdat je altijd verzekerd bent dat het water niet bevriest, ook als je lang van huis bent. Dagen zijn overigens ook korter, dus ga je in de ochtend van huis, liggen de vogels nog in rust en bij thuiskomst ook. Je stoort ze dus nooit in het donker met zo'n warmteplank.
Beter nog, nooit in de vroege uren naar buiten om het water te vervangen/controleren.
Water verversen wanneer het jou uitkomt en niet wanneer de Snuggle safe op is.
En echt over de electra geen zorgen, er staat slechts 24v gelijkspanning bij 25 W op (er zit een trafo tussen).
De praktijk leert dat er geen één vogel uberhaupt belangstelling heeft in het snoer.

Voordat jullie opmerkingen maken over het badderen van vogels en gevaar tot bevriezen.
Net zo min dat ze zonder te badderen vastvriezen aan de takken, bevriezen in sneeuw, mist en ijzel.
Hun lichaamswarmte en verenvet (natuurlijke vetlaag op de veren wat niet bevriest) zorgen ervoor dat ze niet bevriezen.
Parkieten badderen zo wie zo niet vaak, meeuwtjes twee keer per dag, ook 's winters.
Het bewijs is hier geleverd de afgelopen 2 winters, dus zijn het weer allemaal beren op de weg, die alleen wij mensen kunnen bedenken.
Goed geacclimatiseerde vogels hebben nergens last van en blij dat er uberhaupt water is!
Foto's van winter 2011 nog met pan, (in winter 2012 zonder pan bleek niet nodig te zijn).
IMG_8861.jpg
IMG_8866.jpg

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 08 okt 2013 20:44

Ja die lijkt me ook erg handig,maar dan moet je wel een aansluiting hebben.
Idd die snuggle moet je toch een paar keer vervangen per dag en die zijn maar een tientje goedkoper en die snuggle zou je er 2 van moeten hebben om af te kunnen wisselen
Afbeelding
Afbeelding

**Renée**
aga liefhebber
Contacteer:

Bericht door **Renée** » 08 okt 2013 20:51

Misschien een stomme vraag hoor. Maar als de vogels op de dag geen vers water kunnen krijgen omdat het 's ochtends nog donker is en in de avond bij thuis komst ook al donker is waardoor je de vogels niet kan storen, hoe doe je dat dan met eten geven?

Ik weet dat ik wel heel erg de luxe heb dat ik op de dag eventueel meerdere keren het water kan verversen.

Ik vind dat warmteplankje van Esther wel wat hebben. Maar inderdaad dan moet je wel stroom in de buurt van je volière hebben. Zit er erg lang snoer aan dat apparaat?

Lisette

Bericht door Lisette » 08 okt 2013 20:55

Hmm ja dat was ook iets waar ik me zorgen over maakte, het badderen in zon schaal. Maar dat is dus geen probleem? Dan zit ik nog met de kwartels want deze hebben een plat schaaltje nodig. Hij wordt niet zo warm.dat ze er niet op kunnen staan? Of.er tegenaan komen.dat het te.warm is? Op zich heb je helemaal gelijk, zeker sochtends om half 6 heb ik.daar zelf ook weinig zin om dat water te gaan doen haha. Ik ga eens kijken naar.een waterbestendig stekkerblok en iets voor de kabel. Bedankt!
@renee, hoe bedoel je met eten geven? Dat het dan ook donker is? Ja ik heb ook weer de luxe dat ik vaak 's middags thuis ben dus dat doe ik 's middags, ook met een dagdienst ben ik om 4 uur wel thuis. Geen idee dus hoe dat bij mensen gaat die van 9 tot 5 werken

Esther
Kleine onderzoeker

Bericht door Esther » 08 okt 2013 21:00

debby1972 schreef:Ja die lijkt me ook erg handig,maar dan moet je wel een aansluiting hebben.
Neem een stuk tweelingsnoer en 2 kroonsteentjes.
Snoertje van de warmteplank doorknippen en verlengen met kroonsteentjes en tweelingsnoer.
kan je het gelijk door elektriciteitspijp heen trekken, als je dat veiliger vindt.

BV kerstverlichting buiten moet ook ergens stroom trekken, meestal ook ergens van binnen. Tweelingsnoer is vrij dun en kan altijd wel ergens doorheen, strak op de deurdrempel in een hoek vastzetten bv. Kiertje/gaatje naar buiten is meestal wel te vinden.

(Tja ik heb weer overal een antwoord op hè?) Is praktijk

Esther
Kleine onderzoeker

Bericht door Esther » 08 okt 2013 21:05

**Renée** schreef:Misschien een stomme vraag hoor. Maar als de vogels op de dag geen vers water kunnen krijgen omdat het 's ochtends nog donker is en in de avond bij thuis komst ook al donker is waardoor je de vogels niet kan storen, hoe doe je dat dan met eten geven?
Een silo met een zaadvoorraad?
Wij hebben een uittrekbare schuifla voor zaad/ander voer waardoor we niet de volière in hoeven.

Vers hangen we aan knijpers aan het deurtje, worden ze niet wakker van.
Wij hebben een klein half hoog deurtje zonder sluis, nl. aan de contazijde van hun slaapplek.
Opendoen, vers aanhangen, deurtje weer dicht.
Zoveel vers eten ze overigens niet in de winter.

Lisette

Bericht door Lisette » 08 okt 2013 21:09

............
Laatst gewijzigd door Lisette op 18 mar 2015 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Esther
Kleine onderzoeker

Bericht door Esther » 08 okt 2013 21:19

Lisette schreef:Hmm ja dat was ook iets waar ik me zorgen over maakte, het badderen in zon schaal.
Nee echt niet! Nog nooit een onderkoelde of natte vogel gehad hier! Ook niet bij -15
Het is net als buitenvogels, zolang ze genoeg vet hebben en het gaat regenen, bv bevriezen ze ook niet. Wij hebben 15 parkieten en 20 meeuwtjes continue buiten (meeuwtjes is vinkensoort), wil wel wat zeggen toch? En nee, wij hebben ook geen verwarmd binnenhok. Meeuwtjes kruipen bij elkaar in een half open nesthokje, parkieten gaan uit de wind/regen zitten.
De vrieskou heeft ons nog nooit één vogel gekost.
Vergelijk het met buiten vogels, die poedelen ook in een water, dakgoot, (bv een wak).
Het gaat pas fout als het water dichtvriest en de vogels vast komen te zetten.
Maar zolang het water blijft........en dat blijft het met zo'n warmteplank.
Na het badderen zijn ze minder snel en kunnen slechter ontsnappen aan roofdieren, maar die heb je vast niet in de voliere.

@Lisette, blijf je toch huiverig over het badderen in een schaal, kan je er ook gewoon een pluimvee watersilo op zetten, waar ze niet in kúnnen badderen, maar wel altijd water voor handen is.
Tip: Span geen grof gaas over een schaal, daar kunnen ze onder geraken en als nog verdrinken, want daar komen ze nl niet onderuit, net als onder het ijs geraken.

Je moet het echt helemaal zelf weten, wat jij handig vindt. Je vroeg tips, dit is de mijne. ;-)
Maar als je van gedoe af wilt en altijd water, WIJ vinden het echt DE oplossing.

Lisette

Bericht door Lisette » 08 okt 2013 21:32

Nee ik geloof je wel als je zegt dat het geen kwaad kan, en idd kan.er altijd nog een silo op zetten, wat ik trouwens denk toch het handigste vindt. Dit omdat de kwartels er dan ook bij kunnen omdat het randje.niet hoog is en omdat het oppervlak kleiner is zodat het minder snel bevuild raakt gezien het op de grond staat. Maar de silo is kleiner dan dat verwarmingelement, dus het zal uitsteken, het wordt niet warm genoeg dat ze zich verbranden ofzo? En is het knaagproef?

Lisette

Bericht door Lisette » 08 okt 2013 21:55

Ik zie trouwens net deze voorbij komen http://www.baroen.nl/index.php/winkel/v ... 1cm-detail" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is ideaal, hij schakelt zichzelf in en uit. Ik ga voor die denk ik

Esther
Kleine onderzoeker

Bericht door Esther » 08 okt 2013 22:06

Lisette schreef:Ik zie trouwens net deze voorbij komen http://www.baroen.nl/index.php/winkel/v ... 1cm-detail" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is ideaal, hij schakelt zichzelf in en uit. Ik ga voor die denk ik
(Ik denk nu alleen maar even mee, geen negativiteit hoor!) Goed bedoeld.
Wij trekken hier de stekker als het niet vriest.
Ik zie geen trafo? Toch geen volledige 220V hoop ik?
Sluiting (vocht en kagen) geeft dan elektrocutie/ brandveilig ook?

Bij lichte vorst prima, mits het aan- en uitschakelen niet meer energie gaat kosten dan continue aan laten staan.
Ik verwacht alleen dat ie bij strenge vorst uiteindelijk ook bijna continue aanblijft.
Geschikt voor buiten? Of alleen voor in binnenhokken, zoals bv schuur.(Vorstbegrenzer?)
Heb je reviews/specificaties van dit ding? Voor nu zie ik nog geen meerwaarde van een thermostaat.

Esther
Kleine onderzoeker

Bericht door Esther » 08 okt 2013 22:36

Lisette schreef:Maar de silo is kleiner dan dat verwarmingelement, dus het zal uitsteken, het wordt niet warm genoeg dat ze zich verbranden ofzo?
Nee het wordt niet heet, het is geen kookplaat of zo.
Dan zou het plastic van de plaat zelf toch ook smelten.
En in verschillende maten te koop.
Lisette schreef:En is het knaagproef?
Ja

Lisette

Bericht door Lisette » 08 okt 2013 22:38

Ja ik ga nog even googlen naar dat ding. Maar dat hij aanblijft.bij strenge vorst lijkt me juist de bedoeling?. Het is vooral handig de eerste dagen van de winter en de laatste, dan wil het nogal eens schommelen en hoef ik er niet op te letten of ik hem nou aan of uit moet schakelen. Waterbestendig lijkt.me wel gezien.er bij staat dat het voor waterflessen is, ervanuit gaande dat er water overheen kan gaan bij dieren en water. Op je andere.vragen heb ik geen antwoord nog,dat moet ik opzoeken. Ik koop ook niet bij de eerste de beste webwinkel die ik tegenkom maar het merk ed kan ik dan weer googlen. Fijn dat je mee denkt hoor!

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 08 okt 2013 22:52

De snuggle safe blijft ca. 6 uur warm of je moet het ding zo heet maken dat er normaal handdoeken om moeten anders kunnen de vogels zich er aan branden en is ook niet geheel knaagproof. En slijten snel als je ze zo vaak verwarmen moet. (denkend aan kostenplaatje)
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Esther
Kleine onderzoeker

Bericht door Esther » 08 okt 2013 23:08

Lisette schreef:Ja ik ga nog even googlen naar dat ding. Maar dat hij aanblijft.bij strenge vorst lijkt me juist de bedoeling?.
Ja dat wel.Het is vooral handig de eerste dagen van de winter en de laatste, dan wil het nogal eens schommelen en hoef ik er niet op te letten of ik hem nou aan of uit moet schakelen.
Als het niet zo hard vriest, heb je toch ook regelmatig gewoon water?
Lisette schreef:Waterbestendig lijkt.me wel gezien.er bij staat dat het voor waterflessen is, ervanuit gaande dat er water overheen kan gaan bij dieren en water.
Ook dat is waar, maar een regen- of sneeuwbui is toch wat meer water dan geknoei van dieren. Zeker als ie op 220V gaat, zou ik niet aandurven in de open en bloot buiten. Stel je hebt een spatwater dicht horloge, of eentje volledig waterdicht, toch een groot verschil. De een kan tegen spatten, de ander kan je echt mee onder water.
Lisette schreef:Op je andere.vragen heb ik geen antwoord nog,dat moet ik opzoeken. Ik koop ook niet bij de eerste de beste webwinkel die ik tegenkom maar het merk ed kan ik dan weer googlen. Fijn dat je mee denkt hoor!
Ik begin bijna medelijden met je te krijgen...
Weet je wat nou zo fijn is? Voorlopig vriest het nog niet hard genoeg om haastige aankopen te doen, je hebt de tijd.

Esther
Kleine onderzoeker

Bericht door Esther » 08 okt 2013 23:10

Engelien schreef:De snuggle safe blijft ca. 6 uur warm of je moet het ding zo heet maken dat er normaal handdoeken om moeten anders kunnen de vogels zich er aan branden en is ook niet geheel knaagproof. En slijten snel als je ze zo vaak verwarmen moet. (denkend aan kostenplaatje)
En omdat het omschreven wordt als "kruik" en dieren erop kunnen liggen, verwacht ik zacht ding.
Klopt dat?

Lisette

Bericht door Lisette » 08 okt 2013 23:23

Nou medelijdem hoef je niet te hebben, ik stel gewoon wat vragen en vraag naar ervaring. Ik wil ook niet op het laatste moment moeten gaan stressen en kijk.nu naar mijn opties. Nu heb ik de tijd.
Gezien die silos op de grond gaan staan gedurende de winter zal het water sneller bevriezen ipv dat ze hangen. Dus als het niet hard vriest kan het maar zo dat het water wel bevriest vanwege vorst aan de grond
Laatst gewijzigd door Lisette op 08 okt 2013 23:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Lisette

Bericht door Lisette » 08 okt 2013 23:28

Engelien schreef:De snuggle safe blijft ca. 6 uur warm of je moet het ding zo heet maken dat er normaal handdoeken om moeten anders kunnen de vogels zich er aan branden en is ook niet geheel knaagproof. En slijten snel als je ze zo vaak verwarmen moet. (denkend aan kostenplaatje)
Ja.idd.niet.erg handig dan

Esther
Kleine onderzoeker

Bericht door Esther » 09 okt 2013 00:50

Wat vind je van deze? Alles in 1, silo met verwarming en goedkoper, ik heb er geen ervaring mee, maar wel een extra optie.
http://www.broedmachines.com/micro-drin ... ath=81_149" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier verschillende soorten:
http://www.broedmachines.com/drinkbakve ... 1_149.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij deze is goed te zien waar de verwarmingselement zich bevinden.
3 stuks, dat zijn die dwars strips.
Die zorgen ervoor dat het gene wat erop staat regelmatig "verwarmd" wordt.
De ruimtes daar tussen zit dus geen element.
Voordeel is dat niet de gehele plaat warm wordt, maar de silo erop toch gelijkmatig verwarmd wordt.
Is de silo kleiner dan de plaat, dan is het grootste deel niet "verwarmd".
De overtollige warmte kan goed weg (als dat er überhaupt is), dus geen kans op "verbranding" bij je vogeltjes.
Toch humor dat we brainstormen over voorkoming van bevriezing en vervolgens het hebben over verbranding. :shock:
http://www.agradi.nl/kerbl-warmteplaat- ... arktplaats" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 09 okt 2013 10:17

Esther schreef:
En omdat het omschreven wordt als "kruik" en dieren erop kunnen liggen, verwacht ik zacht ding.
Klopt dat?

Nee is een hard plastic schijf. Die je voor dieren wel moet inpakken anders is het niet comfortabel. Als hij 8 uur warm moet blijven moet je hem zo heet maken dat er zeker 2 handdoeken om moeten. Ik doe ze s'nachts om de 4 a 6 uur warm maken. Op het werk kwamen de geopereerde kleine dieren erop en maakten we hem om de 2 uur warm. Zeker een handig ding maar vind het niet geschikt voor in de voliere. Het is dan wel hard maar kan wel degelijk aan geknaagd worden en bij dagelijks gebruik zijn ze snel op. Worden dan niet meer zo warm en het plastic ziet er dan ook wat gesmolten ingedeukt uit en dan is hij niet meer veilig. Schijnt geen fijn spul te zijn wat er in zit.

nancy

Bericht door nancy » 09 okt 2013 12:30

Mss een blonde opmerking van mij. Maar als jij over de middag kan eten geven, kan je toch ook een schaal water zetten? En heb je toch dat ding niet nodig?
Maak je grote plannen voor later wat kleiner en begin nu!

thanetrunner

Bericht door thanetrunner » 09 okt 2013 12:37

Ik ben begonnen met het water (en eten) op te hangen in het nachthok, dit ter voorbereiding van de vriestijd. Zo weten ze ook dat het daar warm is en eten en drinken te vinden is :)
Aangezien de verlichting en de verwarming van de broedruimte en vlucht al voldoende energie trekt ga ik niet werken met warmhoud plaatjes etc..

Denk dat de parkietjes het ook wel fijn vinden, een plekje om in te schuilen.

Lisette

Bericht door Lisette » 09 okt 2013 14:57

Ik heb geen nachthok dus dat gaat hier niet.
@nancy, ja ik doe altijd 's middags het eten en water maar als het erg vriest heeft er niets mee te maken dat ik het 's middags doe. Wantdaarna ben ik nog steeds 9 uur van huis en hebben ze in die tijd dus geen water. Ook als ik ochtend dienst heb kan ik om half 6 wel doen maar dan ben ik pas weer thuis om 4 uur.
Geloof dat water in een uur kan bevriezen dus zitten ze 8 uur lang zonder water

Esther
Kleine onderzoeker

Bericht door Esther » 09 mar 2014 00:01

En Lisette?
Had je nog iets gemaakt tegen het bevriezen? Dat is dan wel weggegooid geld geweest deze winter.

Plaats reactie