[Trainen] Geen goed gevoel over

Hier kunnen vragen en tips over het tam maken geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
melanie93

[Trainen] Geen goed gevoel over

Bericht door melanie93 » 30 jun 2013 15:45

Hallo,

Ik heb sinds donderdag twee parkieten en ik wil ze graag tam maken.
Ik heb ze een dagje laten wennen aan hun nieuwe omgeving.
Daarna ben ik begonnen met de training.
Ik heb tips en filmpjes op internet op gezocht en dat een beetje na gedaan.
Met wat trosgierst in je hand in de kooi en ze er aan laten wennen, alleen ze deden vanaf dag 1 al rustig en ze leken het niet eng te vinden. Is dit wel okay? En ik las laatst dat je de vogel naar je toe moet laten komen, maar ik ging met het trosgierst voor ze staan zodat ze zo konden eten. Als ik een paar cm van ze af sta komen ze gelukkig wel naar me toe, maar toch denk ik dat ze denken 'Die komt wel naar ons toe met het lekkers.'
Ik heb gelezen dat je dit minimaal een week moet doen, maar ik zag laatst een filmpje waar ze direct overgingen met opstappen op de hand. Omdat Pip zo rustig bleef heb ik dit ook gedaan, ik heb hem eerst gelokt op m'n hand met wat trosgierst. Hij bleef rustig eten.
Dit heb ik tot gisteren gedaan. Vanaf vandaag ben ik begonnen met een commando er bij te leren, namelijk: 'Op.' Ik heb het gevoel dat hij dit wel snapt, Ik moet nog wel met m'n vinger tegen hem aan duwen (Zachtjes) en op zeggen en dan stapt hij voorzichtig op.
Zelf zonder iets lekker doet hij dit, daarna krijgt hij natuurlijk wel zijn beloning. Ik haal hem dan van het stokje en laat hem 10 sec op m'n vinger zitten en beloon hem dan met trosgierst. Ik heb het gevoel dat dit wel redelijk gaat.

Ik wou wachten met vliegen tot dat ze in de kooi goed tam waren, maar ze hebben per ongeluk al gevlogen.
Dit ging wel redelijk goed voor een eerste keer (denk ik.) Hun vlucht was rommelig alsof het de eerste x vliegen was en ze bleven zitten op het hoogste punt. Ik kreeg ze niet meer in de kooi dus moest ze vast pakken. Is dit erg? Ik lees veel over dat je parkieten niet mag vast pakken. Doordat ze niet z'n grote kooi hebben vind ik beweging wel belangrijk dus heb ik ze vanochtend laten vliegen.
Toen ik ze weer in de kooi wou hebben moest ik ze weer vast pakken. Ik wil graag dat ze uit zich zelf op m'n vinger gaan zitten maar dat is nu nog te ver gegrepen.

Ik denk zelf dat het vliegen nog te vroeg was en ik met het zitten op m'n vinger in de kooi verder moet.
Want buiten de kooi luistert hij nog nergens naar. Zo net wou ik hem leren dat hij op m'n vinger moest blijven zitten, hij was best moe dus bleef hij laag en op de tafel bij de kooi,, ik had wat trosgierst op m'n hand en lokte hem op m'n hand, dit ging 1 a 2 keer goed maar het leek alsof hij bang was voor m'n hand en wou niet van het lekkers eten.
Ik heb hem toen weer op moeten pakken om in de kooi te doen. Ik heb toen nog wat oefeningen gedaan in en uit de kooi dat hij bleef zitten, maar hij sprong telkens weer in de kooi. Hij was erg moe dus heb besloten om voor vandaag te stoppen en morgen weer verder te gaan.

Maar ik het gevoel dat ik het niet zo goed doe met de vogels.
Het gevoel dat ik te snel wil.
Iemand op of aanmerkingen?

Elisek

Re: [Trainen] Geen goed gevoel over

Bericht door Elisek » 30 jun 2013 22:02

Je hebt ze pas een paar dagen dus je moet inderdaad nog niet al te veel verwachten. Sowieso moeten ze nog erg wennen aan de nieuwe omgeving, kooi en ook aan jou. Mijn vogels mochten al vliegen zonder dat ze tam waren (zijn nu nog steeds niet echt tam). Het is fijn dat je ze laat vliegen als je genoeg tijd hebt, zeker voor de eerste keren. Het kan dan een tijd duren voordat ze de kooi weer ingaan en het is inderdaad niet fijn voor ze als je ze vast moet pakken. Je kan ze ook proberen op een stokje te laten stappen als je ze in de kooi wilt hebben, dit is vaak minder eng voor ze. Het is belangrijk dat ze je gaan vertrouwen, ga geregeld bij de kooi zitten en lekker tegen ze aan kletsen. Verder niet te snel willen inderdaad en ze nog even lekker wat tijd geven om te wennen. Wat ik je wel nog aan wil raden is om op een goed moment te stoppen met de 'training', dus als hij het een paar keer goed gedaan heeft. Zo sluit je het goed af en houdt hij er een goede herinnering aan over om het zo maar even te zeggen. Heel veel succes en natuurlijk veel plezier met je vogeltjes ;)!

nancy

Bericht door nancy » 01 jul 2013 08:32

Als ik dit zo lees, heb ik het gevoel dat je veel te snel te veel wilt. Ze zijn er net pas. En wat jij in die vier dagen al bereikt hebt, vind ik wel heel veel al. Maar door hun te moeten pakken, zou het ook kunnen dat alles wat je al bereikt had, nu op een lager pitje staat.
Zoals Elisek zegt, geef hun de tijd. Ook hier mogen de vogels losvliegen zonder dat ze tam zijn op de manier die jij wilt. Maar dat is pas na een goeie week. Wij geven de vogels op een vast moment eten zodat hun sowieso de kooi terug inkomen omdat ze eten krijgen. Dan zit er geen dwang om hun te moeten vastpakken.
En die filmpjes op internet. Allemaal heel leuk hoor. En fijn dat je kan zien hoe ze getraind worden. Maar niemand die zegt wat de voorgeschiedenis van die vogeltjes is. Zijn het papkinders, zijn ze zelf gekweekt, komen ze bij een goede kweker vandaan die tijd in ze steekt. Of zijn het vogels die ergens gekweekt zijn zonder al te veel contact met de verzorger. Maakt allemaal verschil.Dus met de 1 gaat het sneller als met de ander. En dan is er ook nog de verzorger. Heb je elke dag een uurtje? Ben je de hele dag thuis? Maak je tijd om hun gewoon eens te laten ontspannen ook? Gewoon vliegen of bij hun zijn zonder dat ze iets moeten doen? Soms lukt het ook niet om ze zo tam te krijgen als die op internet. Is dat erg? Wat mij betreft niet. Maar ik weet natuurlijk niet wat jij wilt van jouw parkietje. En is het realistisch.

Ik kan je alleen maar dit meegeven. Geduld, vertrouwen. Dat zijn de twee sleutelwoorden. Je moet wel beseffen dat een vogel een prooidier is, dus dat vluchten zijn natuur is. Dus heel veel geduld en vertrouwen moet je hebben.

Succes.
Maak je grote plannen voor later wat kleiner en begin nu!

Nicky

Bericht door Nicky » 01 jul 2013 20:41

Ben het met Elise en Nancy eens.
Geduld en rust.
Wees jezelf er zijn al genoeg anderen - Loesje %%-

Plaats reactie