Parkieten in een andere kamer zetten bij Gourmetten!

Hier kunnen vragen en tips over de verzorging geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

jolly

Re: Parkieten in een andere kamer zetten bij Gourmetten!

Berichtdoor jolly » 02 Jan 2011 16:46

oja , nog de beste wensen voor iedereen en een gezond 2011.

Nicky

Berichtdoor Nicky » 02 Jan 2011 22:09

Het is de tefal wat het grootste probleem is. Verders gewoon goed luchten, parkieten hebben hele gevoelige luchtwegen.
Wees jezelf er zijn al genoeg anderen - Loesje %%-

Engelien
Gezondheid Expert

Berichtdoor Engelien » 02 Jan 2011 22:18

Nicky schreef:Het is de tefal wat het grootste probleem is. Verders gewoon goed luchten, parkieten hebben hele gevoelige luchtwegen.

Mag ik je corrigeren? Teflon en niet de tefal. Want Teflon zit ook in andere merken als Tefal.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Nicky

Berichtdoor Nicky » 02 Jan 2011 22:38

Engelien schreef:
Nicky schreef:Het is de tefal wat het grootste probleem is. Verders gewoon goed luchten, parkieten hebben hele gevoelige luchtwegen.

Mag ik je corrigeren? Teflon en niet de tefal. Want Teflon zit ook in andere merken als Tefal.

Dat mag hoor, haha. ;-)

Anna <3

Berichtdoor Anna <3 » 05 Nov 2011 17:29

Oh goed dat ik nog op dit draadje stuit!

Ik ga volgende week voor mijn verjaardag gourmetten.Kan ik de parkieten in de keuken zetten wij gaan in de woonkamer zitten en dan de deur tussen de woonkamer en keuken dicht?.
Kietjes Ollie en Momo!
Afbeelding
Rust zacht lieve Sam en Sleepy & Bapoe,Yoshi jullie zijn voor altijd in mijn hart @};-

~In order for the light to shine so brightly, the darkness must be present~

With love <3 Ann

Monique

Berichtdoor Monique » 05 Nov 2011 18:13

Wij hebben dat echt nog nooit gedaan. Afzuigkap aan en deur een kiertje open. Je vogels staan er toch niet naast op de tafel? Maar goed dit moet natuurlijk een ieder voor zich weten. Wij laten alles gewoon in de kamer staan. En we gourmetten best vaak :-D

Nicky

Berichtdoor Nicky » 05 Nov 2011 18:19

Nou, ik weet nog wel de paar verplichtte gourmet avondjes bij mij thuis of bij mijn ex schoonouders dat het hele huis stonk,....rook het een week erna nog.
En dat het soms blauw zag want een afzuiger hebben we wel maar niet boven de eettafel.
Nu ben ik zelf net zo een parkietje wat alle vormen van damp en rook betreft dus merk het zelf net zo erg als de vogels.

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en de vogels even in een andere kamer zetten.

Monique

Berichtdoor Monique » 05 Nov 2011 18:22

Het valt hier echt reuze mee en een wierrookstokje branden doet wonderen ;-) Ik zou haast zeggen kom een keer langs als we gaan gourmetten :-D en daarnaast .. ze kunnen niet eens de kamer meer uit nu ;))

Nicky

Berichtdoor Nicky » 05 Nov 2011 18:25

Nee dat is lastig, ik jaag ze gewoon naar buiten ;-) als ik bijvoorbeeld pannenkoeken wil bakken, dat stinkt ook altijd meer dan gewoon koken.
Dus als ik heel uitgebreid ga koken gaan ze of de kooi in en keukenraam open, in de winter en in de zomer moeten ze verplicht buiten spelen,....

kitty

Berichtdoor kitty » 05 Nov 2011 18:31

Haak hier even op in al gaat het dan niet om het gourmetten maar op wat er vaak na komt.
De rokers daar heb ik het over. Slechte gewoonte weet er alles van, helaas ik rook! ( en blijf roken)
Maar sinds ik mijn beestjes heb wordt er in de ruimte waar ze leven ( woonkamer) pertinent niet gerookt!! Nee óók niet door mij!
Vind dat als je beestjes neemt daar niet alleen de lusten maar ook de lasten moet weten te dragen. Ik mag op het balkon of.....op het toilet( afzuigsysteem) of in de slaapkamer met het raam wagenwijd open. En ik denk dat rook net zo of misschien nog wel schadelijker voor ze is dat de teflon dampen.
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Nicky

Berichtdoor Nicky » 05 Nov 2011 18:52

kitty schreef:En ik denk dat rook net zo of misschien nog wel schadelijker voor ze is dat de teflon dampen.

Mee eens!

Joris

Berichtdoor Joris » 05 Nov 2011 18:54

Nou dan haak ik gezellig bij jou in Kitty want juist omdat ik zo veel buiten sta omdat ik niet binnen wil roken ben ik nu aan het stoppen. Was afgelopen winter al niks en heb er eigenlijk geen zin in om straks met dat koude weer steeds naar buiten te gaan.
Als ik een teflon pan gebruik wat niet heel vaak is dan zet ik ze wel in een andere kamer neer want ik heb een open keuken, en neem het risico toch liever niet.
Ik zet dan wel altijd de radio voor ze aan. Niet echt heel nodig ofzo, maar dan hebben ze iets om tegenaan te tetteren.
Grasparkietjes schreeuwen niet, ze fluiten gewoon erg hard.

Afbeelding

Monique

Berichtdoor Monique » 05 Nov 2011 19:18

Hier in huis wordt niet gerookt, schoonmoeder mag buiten gaan staan als ze op visite komt net als overige rokende visite maar wij hebben verder weinig tot geen rokende familie en vrienden, heeft ze daar geen zin in dan heeft ze pech. Ik ga niet in mijn eigen huis in de stank van een ander zitten.
Ik heb ook medelijden met de valk van mijn schoonmoeder. Toen die een keer kwam logeren heb ik hem eerst onder de douche gezet. Het leek wel of ik een kroeg in mijn huiskamer had .. wat smerig! En zo zielig :sad:
Maar goed wij hebben ook een open keuken en ik kan en ga echt niet iedere keer bij koken alle 3 de volieres wegzetten. Ze passen niet eens op de gang. Dus onze huisdieren zitten wel in de geur van koken, net als wij.

Nicky

Berichtdoor Nicky » 05 Nov 2011 19:20

Monique schreef:Hier in huis wordt niet gerookt, schoonmoeder mag buiten gaan staan als ze op visite komt net als overige rokende visite maar wij hebben verder weinig tot geen rokende familie en vrienden, heeft ze daar geen zin in dan heeft ze pech. Ik ga niet in mijn eigen huis in de stank van een ander zitten.

Hier hetzelfde. :thumright:

conny

Berichtdoor conny » 05 Nov 2011 19:33

ik heb al 10 jaar parkieten hier in huis en heb nooit geweten dat het slecht was dus stond de kooi altijd in de kamer met het gourmetten, ook hebben we een open keuken dus met kookluchtjes zijn ze ook bekend. wel zet ik altijd de afzuigkap aan en 'trek' zo de luchtjes wat weg maar ze staan er wel altijd in.
nooit het gevoel gehad dat ze er last van hadden trouwens
Afbeelding

Joris

Berichtdoor Joris » 05 Nov 2011 19:41

Een open keuken opzich lijkt mij ook het probleem niet.
Meer de ruimte die er omheen zit.
Het is hier maar klein dus als ik eens goed aan de kook ga hangt de hele kamer meteen vol.
Bij 'normaal' koken en de afzuiging aan blijven ze hier ook staan, met uitzondering wanneer ik die teflon pan gebruik.
Grasparkietjes schreeuwen niet, ze fluiten gewoon erg hard.

Afbeelding

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 05 Nov 2011 19:44

Het gourmetten opzich is ook niet het probleem, ook al zullen de vogels echt niet altijd die luchtjes weten te waarderen, maar het gaat om de teflonlaag in de meeste pannetjes en daar hebben ze bij normaal gebruik en goede ventilatie ook niet zo heel veel last van, maar wel zodra een pannetje over verhit raakt of aanbrand.
En iedereen weet dat zeker met gourmetten dat best snel kan gebeuren.

Ik ken één voorbeeld van een ex-collega van Myrna.
Zij had al een paar jaar twee grasjes in huis en een open keuken nooit ergens last van tot dat haar zoon perongeluk in een teflon steelpannetje een paar eitjes liet droog koken, helemaal vergeten dat die op het fornuis stonden.
Tja daar konden die twee niet goed tegen en zijn dus ook vrij snel die dag overleden.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

conny

Berichtdoor conny » 05 Nov 2011 19:48

oke dus erg voorzichtig zijn met oververhitten en als je de mogelijkheid hebt even verhuizen dan zit je safe
Afbeelding

Engelien
Gezondheid Expert

Berichtdoor Engelien » 05 Nov 2011 19:55

Ik ken door mijn werk als dierenartsassistente helaas meerdere gevallen van gourmet ongelukken terwijl de parkieten zelfs naar zolder waren verbannen. De éne parkiet is wat gevoeliger dan de andere hiervoor. Sommige kunnen jaren in de keuken wonen zonder problemen, andere zijn binnen een dag weg.

Sinds wij hier parkieten hebben komt de gourmet niet meer in huis.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Monique

Berichtdoor Monique » 05 Nov 2011 20:24

conny schreef:oke dus erg voorzichtig zijn met oververhitten en als je de mogelijkheid hebt even verhuizen dan zit je safe

wij hebben een 6-jarige .. het eten zal hier eerder iets te rauw dan aangebakken het bord op gaan .. wij zitten er bovenop met een alertheid waar je eng van wordt :-D

Anna <3

Berichtdoor Anna <3 » 05 Nov 2011 20:31

Ik rook ook maar alleen buiten ;-) binnen vind ik zelf niet prettig en mijn ouders willen het niet.

Maar als ik ze in de keuken zet met de keuken deur dicht dan is dat goed genoeg of moeten ze naar boven?
Kietjes Ollie en Momo!
Afbeelding
Rust zacht lieve Sam en Sleepy & Bapoe,Yoshi jullie zijn voor altijd in mijn hart @};-

With love <3 Ann

Nicky

Berichtdoor Nicky » 05 Nov 2011 22:35

Engelien schreef:

Hier het zelfde, vond er toch al niets aan dus goed excuus. ;-)
Zelfde met pannenkoeken bakken, zo'n hekel aan en alles ruikt er dagen naar, haal nu voor Thomas wat opwarm pannenkoeken ( wel met spek natuurlijk! ), dat is sneller en minder geurig.

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 06 Nov 2011 00:14

Gourmetten heb ik een schurft aan en op het moment heb ik nog maar 1 teflon pan in huis en die gebruik ik alleen maar in nood.
Raymond rookt sinds ik Luna heb al niet meer binnen alleen buiten of in zijn eigen pc kamer.
Als ik kook staat zowiezo de afzuiger aan en meestal een raampje of de tuindeur open voor de zekerheid ook al heb ik geen teflon pannen meer.
Mijn schoonouders hadden vroeger de parkiet altijd in de keuken en die had nooit ergens last van,maar ik neem het zekere voor het onzekere.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Engelien
Gezondheid Expert

Berichtdoor Engelien » 06 Nov 2011 08:59

Anna <3 schreef:Ik rook ook maar alleen buiten ;-) binnen vind ik zelf niet prettig en mijn ouders willen het niet.

Maar als ik ze in de keuken zet met de keuken deur dicht dan is dat goed genoeg of moeten ze naar boven?

Ik ken door mijn werk als dierenartsassistente helaas meerdere gevallen van gourmet ongelukken terwijl de parkieten zelfs naar zolder waren verbannen. De éne parkiet is wat gevoeliger dan de andere hiervoor. Sommige kunnen jaren in de keuken wonen zonder problemen, andere zijn binnen een dag weg.

Anna <3

Berichtdoor Anna <3 » 07 Nov 2011 19:59

Oke dan moeten ze een avondje bij de buren zijn ;-)!
Kietjes Ollie en Momo!
Afbeelding

With love <3 Ann

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 07 Nov 2011 20:03

Kunnen ze niet op je kamer een avondje?
Anders moeten ze weer over straat in de kou.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Monique

Berichtdoor Monique » 07 Nov 2011 21:33

Of gewoon op een andere kamer zetten. Ik zou me er eerlijk gezegd niet zo druk over maken. Sorry hoor het zal best niet goed zijn maar om nou voor een keertje gourmetten met je vogels over straat te gaan met het risico dat ze kou vatten of iets dergelijks. Ik zou het risico niet nemen. Maar goed mijn mening .. het zijn jouw vogels natuurlijk ;-)

Hanchen

Berichtdoor Hanchen » 08 Nov 2011 07:13

Ik zou ze op een andere kamer zetten, en daar zoveel mogelijk alle kieren dichten met een handdoek, in de kamer een raaampje open, muziekje aan en lekker knus voor ze maken. Daarnaaast zou ik dus tijdens het gourmetten goed ventileren en ervoor zorgen dat pannetjes niet oververhit raken en goed erop letten dat de pannetjes niet beschadigd zijn, want dan komt de schadelijke teflon ook vrij en hoeft het niet eens overhit te raken en die pannetjes dus niet meer gebruiken. Dan zou ik de hele nacht raam open laten, om de schadelijke stoffen te laten verdwijnen.

Engelien
Gezondheid Expert

Berichtdoor Engelien » 08 Nov 2011 12:18

Met de kooi naar de buren en een handdoek er over heen zullen ze met dit weer echt geen kou vatten. Dat zou ik persoonlijk liever doen dan aan teflon bloot stellen. Dat kan echt raar aflopen. heb het vaker mee gemaakt in de praktijk en is voor de parkieten ook geen fijne dood.

Vandaar dat wij gewoon niet gourmetten. Genoeg andere leuke dingen om te doen.

karinD

Berichtdoor karinD » 08 Nov 2011 14:12

Wij gourmetten in de wintermaanden zo ongeveer iedere maand, we vinden het gewoon gezellig om te doen. Maar wij hebben een ouderwets spiritus-apparaat en daar staan ook ouderwetse pannetjes op, geen teflon. Dat is voor de vogels geen probleem. Ze staan aan de andere kant van de kamer en we hebben altijd een raam open staan om de ergste lucht weg te krijgen.
Ik gebruik in de keuken (heb geen echte open keuken amar er zit ook geen deur in tussen de kamer en de keuken) eigenlijk dagelijks een teflon-pan. Daar blijf ik wel altijd bij staan en dan staat altijd of de afzuigkap aan of het raam naast het aanrecht open.
Als je iets niet kunt, komt dat omdat je denk dat je het niet kunt.
Groetjes van Karin, Pardoes, Yuna en Stevie

Anna <3

Berichtdoor Anna <3 » 08 Nov 2011 14:41

Ik wil zeker met Sleepy die al oud is geen risico nemen ;-).Alleen de buren hebben katten dus ik ga even vragen of ze even bij de ouders van men beste vriendin mogen zijn om de hoek.
Kietjes Ollie en Momo!
Afbeelding

With love <3 Ann

Hanchen

Berichtdoor Hanchen » 08 Nov 2011 18:19

In ons vorige huis deden wij wel eens gourmetten en dan deed ik de parkieten dus in een andere kamer zoals ik heb beschreven.
In dit huis hebben we geen deuren, alles is open, alleen de douche en wc hebben een deur, daarom gourmetten of fondueen we ook niet meer. Dus als ik zin heb om te fondueen of gourmetten, dan vraag ik in mijn vriendenkring wie er ook zin in heeft en sleep ik dat ding daar naar toe!!

Maar jij moet doen wat jou het meest een goed gevoel geeft. Je vatten echt geen kou van een klein stukje over straat lopen, het beste wel windvrij, dus met een doek is goed en dan zien ze ook niks en zullen ze ook niet zo snel schrikken, van wat er buiten gebeurt.
Dus ik zou zeker even vragen aan de ouders van je vriendin of ze een avondje willen oppassen.

Bella

Berichtdoor Bella » 19 Nov 2011 08:25

Hoe zit dit met wokken?
Ik heb een wok set (met van die kleine wokjes, snappie) en we hadden in ons hoofd dit met de kerst weer eens uit het stof te halen.
Maar is dat hetzelfde risico?

Anna <3

Berichtdoor Anna <3 » 19 Nov 2011 08:45

Oja het is hier goed gegaan :smile: ze stonden boven op mijn vaders werk kamer.Alleen ik was nogal geobsedeerd dat er geen gourmet lucht naar boven mocht dat heb ik dan weer..Raampje open in de kamer erg goed op de tussendeur gelet en mijn panisch heid ;-) hebben er voor gezorgd dat de parkieten nog leven!
Maar het was voor mijn gevoel geen doen ik was de hele tijd bang en geobsedeerd door geen gourmet lucht naar boven laten dus ik denk niet dat ik ooit weer in dit huis ga gourmetten.
Kietjes Ollie en Momo!
Afbeelding

With love <3 Ann

Hanchen

Berichtdoor Hanchen » 19 Nov 2011 11:02

Voor wokken hetzelfde verhaal, ook in de wokpannen zit teflon verwerkt.

@Anna<3: Ik herken je gevoel helemaal, hoor!!

Terug naar “De verzorging”