Parkieten in een andere kamer zetten bij Gourmetten!

Hier kunnen vragen en tips over de verzorging geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

sandra4

Parkieten in een andere kamer zetten bij Gourmetten!

Berichtdoor sandra4 » 07 Dec 2010 11:48

We willen met kerst hier thuis gaan gourmetten, en volgens mij zit er in die pannetjes Teflon.
ik zelf denk dat het verstandiger is om dan de parkieten in een andere kamer te zetten of zullen ze dan daardoor van slag raken ineens op een andere plek?

Marcia

Re: Parkieten in een andere kamer zetten?

Berichtdoor Marcia » 07 Dec 2010 12:11

Dat is een goed idee Sandra. Je parkieten raken niet zo snel van slag hoor, dus je kan ze gerust ergens anders neerzetten voor een avondje. Geef ze wat lekkers en ze vermaken zich wel :smile:
Groetjes!
Afbeelding
Wie het laatst lacht... ...heeft geen humor

Nicky

Berichtdoor Nicky » 07 Dec 2010 13:21

Als dat met hun eigen kooi en al kan zou ik dat zeker doen.
Ik weet uit ervaring hoe je kamer kan ruiken dan,....( mis neus ophalende smiley,...)
Wees jezelf er zijn al genoeg anderen - Loesje %%-

Joris

Berichtdoor Joris » 07 Dec 2010 15:47

Nicky schreef:Als dat met hun eigen kooi en al kan zou ik dat zeker doen.
Ik weet uit ervaring hoe je kamer kan ruiken dan,....( mis neus ophalende smiley,...)

Hint hint hint :lol:

Toch wel prettig om te weten dat het niet zo'n heel groot probleem is want ik zit daar ook vaak mee in mijn maag, ik heb namelijk een woonkamer met open keuken, en zo heel vaak kook ik niet maar als ik kook heb ik een raam open en de afzuig kap op de hoogste stand, alleen dat raam open is nu even geen optie met dit koude weer want dan staan mijn vogeltjes op de tocht.
Mischien wel nog een handige tip: Zorg dat de kamer waar je ze tijdelijk naar verhuisd wel ongeveer de zelfde tempratuur heeft.
Mijn enige optie is de slaap kamer maar daar is het nu stervens koud omdat ik de verwarming daar nooit aan heb dus dan zou de tempratuurs wisseling te groot zijn. Ik weet niet precies wat ze kunnen hebben qua verschil, maar bij mij zou het nu van 20 graden in de woonkamer naar ong 5 graden in de slaapkamer gaan en dat is te veel, dus dan zou ik de verwarming wel eerst aan zetten zodat het verschil niet zo groot meer is. Er staat mij ook iets bij over omgevingsgeluid? Zoals bijvoorbeeld de radio zachtjes aan zetten in de tijdelijke ruimte waar ze staan... Of is dat een fabeltje? Omdat ik nu lees dat het eigenlijk niet veel kwaad kan.

Groetjes, Joris.
Grasparkietjes schreeuwen niet, ze fluiten gewoon erg hard.

Afbeelding

Nicky

Berichtdoor Nicky » 07 Dec 2010 16:09

Een radio aandoen kan sowieso geen kwaad, laat vaak de muziek aan als ik naar mijn werk ga, hebben ze iets om op mee te kwetteren.
En idd de temperatuur van de andere kamer moet wel gelijk zijn ja.
Wat koken betreft, ik heb ook een open keuken en de afzuigkap goed aan.
Wat met de tefal pannen vooral gevaarlijk is als je iets laat aanbranden ( vooral de met de bovenplaat van de gourmetpan is dat vaak zo ) of droogkoken dan zijn de dampen het gevaarlijkst.
Een gevulde pan met eten normaal verwarmd is niet zo een groot gevaar hoor mits je afzuigkap goed werkt. :wink:

sandra4

Berichtdoor sandra4 » 07 Dec 2010 16:20

Ik heb ook de verwarming boven niet aan maar dan doen we hem boven wel gewoon aan.
Neem maar geen risico's en inderdaad kunnen ze er gewoon met kooi en al heen verhuizen.

Denk ook dat ik ze pas paar uurtjes erna pas weer terug zet in de woonkamer.

Nicky

Berichtdoor Nicky » 07 Dec 2010 16:29

Als je de kamer goed gelucht heb kan je ze terug zetten maar die gourmet lucht blijft lang hangen dus je zou ze ook een nachtje in die andere kamer kunnen laten.
En je hoeft het niet heel warm te stoken een graad of 5 kunnen ze wel even schommelen hoor.

Engelien
Gezondheid Expert

Berichtdoor Engelien » 07 Dec 2010 17:56

Bij gourmetten komt er erg veel teflon vrij en is zelfs schadelijk als je ze een verdieping hoger zou zetten. Daarom is gourmetten af te raden als je parkieten hebt. Vaak zie je daarom na de kerst veel mensen bij de dierenatrts komen met parkieten. 9 van de 10 keer met een teflon vergifting die vaak dodelijk is.

Wij deden ook regelmatig gourmetten maar sinds we parkieten hebben niet meer. Risico is heel wat groter als met een pan omdat de pannetjes door de gezelligheid vaak worden vergeten waardoor ze te heet worden en teflon afgeven. Je kan er nog zo opletten maar door gezelligheid gaat dat mis.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

sandra4

Berichtdoor sandra4 » 07 Dec 2010 19:36

Denk dat we gourmetten maar voortaan lekker op de camping moeten doen!

Moet er niet aan denken dat er straks weer een parkietje dood in de kooi ligt.

Nicky

Berichtdoor Nicky » 07 Dec 2010 20:05

Ik ben er ook nooit zo weg van geweest, hoop gedoe voor kleine hapjes en je huis meurt een week, haha maar ieder zijn ding. :wink:

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 07 Dec 2010 20:19

Nee ik hou helemaal niet van gourmetten.
Dus dat gevaar heb ik niet.
En de teflon pannen ben ik langzaamaan aan het vervangen voor pannen die geen teflon bevatten,maar die zijn redelijk prijzig,dus het duurt even ik heb er nu 2 dus voorlopig wel even genoeg.
Alles voor de parkieten he?! :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Joris

Berichtdoor Joris » 07 Dec 2010 20:34

KAASFONDEUUUU!!!!!!!!!!!!!

Met heel veel Emmenthaler hehe.

Sorry beetje off-topic, maar wel een goede suggestie.

Afbeelding

Engelien
Gezondheid Expert

Berichtdoor Engelien » 07 Dec 2010 21:11

Joris schreef:KAASFONDEUUUU!!!!!!!!!!!!!

Met heel veel Emmenthaler hehe.

Sorry beetje off-topic, maar wel een goede suggestie.

IEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEHHHHHHHHHHHH BAH :lol:
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 07 Dec 2010 21:14

Nee chocolade fondue met fruit mmmmmm.
Ik heb zo'n fontein erg grappig,maar niet goed natuurlijk hahahaa.
Afbeelding
Afbeelding

Nicky

Berichtdoor Nicky » 07 Dec 2010 21:17

Nee, van beide wordt ik niet echt warm,....hahaha.

Maar we drijven weer af luitjes,.... :wink:

Joris

Berichtdoor Joris » 07 Dec 2010 21:32

Ja het voornaamste is de schadelijke stof die van teflon af kan komen, wat in 99% van de gourmet stelletjes zit, en wat Engelien zei is ook wat van te zeggen, dat die dampen ook verder in huis kunnen komen. Met teflon is opzich niet veel mis, maar waneer zoiets te warm word kan het wel schadelijk zijn. En inderdaad als je het gezellig hebt kun je zoiets snel vergeten. Daar zit het probleem. Mischien nog steeds een beetje off-topic, want de vraag was kunnen je parkietjes in een andere kamer, maargoed dat kan dus, alleen wel op de tempratuur letten, dat dit niet veel verschild. Ik heb inmiddels vernomen dat een graad of 5 verschil nog wel te overzien is. Maar niet van warm naar steenkoud dus. Ik spreek nu ook alleen op basis van uitspraken want ik heb hier zelf ook geen ervaring mee. Maar volgens mij kan ik de conclussie wel trekken dat je gewoon goed op moet passen met over verhit teflon want dat is de grootste boosdoener. Want dat was ook de reden voor de tijdelijke verhuizing.
Mischien moet je als parkieten liefhebber gewoon even het gourmet stel aan de straat zetten.
Denk dat dat nog de beste optie is.

Groetjes, joris.

Afbeelding

Nicky

Berichtdoor Nicky » 07 Dec 2010 21:42

Die conclusie heeft Sandra geloof ik wel getrokken inmiddels en wat de temperatuur betreft van de vraag kan ik ze in een andere kamer zetten, neem de maatstaf van je dag en nacht ritme.

De temperatuur van je nacht thermostaat kunnen ze dus makkelijk hebben, ook wat langer.

Esther
Kleine onderzoeker

Berichtdoor Esther » 08 Dec 2010 02:40

Gourmet heeft bij mij nooit geleid tot problemen bij parkieten.
Ik ben het ermee eens dat de verwarmde teflon zeker niet goed is.
Als wij gourmetten, gaan de vogels tijdens de gourmet, naar een andere ruimte en wordt geijk er ook goed gelucht.
Zolang je zorgt voor voldoende ventilatie en frisse lucht, moet gourmetten geen probleem zijn.
Ik heb nog nooit een zieke of dode parkiet gehad na een gourmet......

Tevens wil ik opmerken dat er in onze keuken een kooi staat met Japanse Meeuwtjes.
Ik ben daar erg op tegen, maar ik zie ook dat ze het goed doen daar.
Heel raar, maar wel waar.
Oftewel, je kan niet alles voorspellen.

Engelien
Gezondheid Expert

Berichtdoor Engelien » 08 Dec 2010 10:03

Dan heb je denk ik echt geluk gehad. Bij de dierenarts viel het enorm op dat tijdens en na de kerst veel parkieten met teflon vergiftiging binnen kwamen.

Ook zijn er rond kerst een aantal door mij verkochte jonkies overleden, na enig heen en weer vragen hadden ze gegourmet. Je hoort het echt vaak dus zou het echt niet riskeren. In de medische boeken die ik heb staat ook dat het verstandig is mensen hiervoor te waarschuwen. Vogels zijn hier zo gevoelig voor. De één meer als de ander. Het kan ook zijn dat als je er meedere hebt er 1 overlijd.

Nicky

Berichtdoor Nicky » 08 Dec 2010 12:35

Engelien schreef:Je hoort het echt vaak dus zou het echt niet riskeren. In de medische boeken die ik heb staat ook dat het verstandig is mensen hiervoor te waarschuwen. Vogels zijn hier zo gevoelig voor. De één meer als de ander. Het kan ook zijn dat als je er meerdere hebt er 1 overlijd.

Mee eens Engelien, vandaar dat ik de titel even heb aangepast en er een sticky van heb gemaakt.
Een gewaarschuwd mens telt tenslotte voor 2. :wink:

Hélène
Moderator

Re: Parkieten in een andere kamer zetten bij Gourmetten!

Berichtdoor Hélène » 08 Dec 2010 16:12

Ik heb dit probleem gelukkig totaal niet omdat wij geen vogels meer binnen hebben, maar hoorde van mijn dochter een verhaal van haar collega.
Haar zoon had in een teflon steelpannetjes water en eieren gedaan om te koken die hij vervolgens vergat, het pannetje was droog gekookt en binnen een halfuur 2 dode grasparkietjes in de kooi, helaas waren het jonkies ooit bij ons vandaan.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 08 Dec 2010 18:52

Mijn schoonouders hadden vroeger een parkiet in de keuken staan en daar heeft hij echt lang geleefd ik weet niet precies hoe oud die is geworden,maar wel een respectabele leeftijd.Ik denk dat hun daar geen idee van hebben gehad van die teflon.
Ik zou het nooit doen,maar ik wist het voorheen ook niet.
Afbeelding
Afbeelding

Marcia

Berichtdoor Marcia » 08 Dec 2010 18:54

debby1972 schreef:Mijn schoonouders hadden vroeger een parkiet in de keuken staan en daar heeft hij echt lang geleefd ik weet niet precies hoe oud die is geworden,maar wel een respectabele leeftijd.Ik denk dat hun daar geen idee van hebben gehad van die teflon.
Ik zou het nooit doen,maar ik wist het voorheen ook niet.

Bij ons hetzelfde verhaal. Onze eerste parkiet heeft ook 3 jaar in de keuken gewoond voordat ze naar buiten ging. Ze is 6 of 7 jaar oud geworden.
Teflon zit vooral in pannen met een anti-aanbaklaag, het is heel goed mogelijk dat de pannen van mijn ouders en jouw ouders Debby dit al die jaren geleden nog niet hadden.
Groetjes!
Afbeelding
Wie het laatst lacht... ...heeft geen humor

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 08 Dec 2010 18:56

Ik denk dat het 10 jaar geleden is of iets meer,maar toen waren er toch ook al teflon pannen?
Afbeelding
Afbeelding

Nicky

Berichtdoor Nicky » 08 Dec 2010 21:43

Mijn Coco heeft ook een poos in de keuken gewoond, toen ikke een kleine Nicky was :wink:
Maar deed toen wel meer dingen verkeerd volgens huidige standaards,...
En al doende leert men. Hij heeft toch zo'n mooie 8 jaar gehaald.

Ik denk ook dat we op moeten passen voor het bekende; mijn opa is wel 90 geworden en hij rookte als een ketter,....
Volgen jullie me?

Als je nu iets weet dat schadelijk zou kunnen zijn, beter maatregelen toepassen, in de categorie safety first!
Als je veel van je beestjes houdt dan.

sandra4

Berichtdoor sandra4 » 08 Dec 2010 21:57

Wat brengt dat gourmetten ineens veel teweeg zeg!!!

Ik wist het ook niet maar weet wel zeker dat ik thuis nooit meer ga gourmetten!!
.

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 08 Dec 2010 22:07

Nou he?!
Maar dat hoef je niet te laten,maar zet ze even apart en doe goed luchten en plaats ze dan weer terug zoals Esther vertelde.
Afbeelding
Afbeelding

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 08 Dec 2010 22:09

Dat is toch zonde nooit meer gourmetten als je dat wel heel erg graag doet en tegenwoordig komt men steeds meer terug van die Teflon laag, dus er bestaan inmiddels vast ook wel gourmetsetjes zonder Teflon

Wij hebben gewoon ouderwetse kleine koekenpannetjes zonder die anti antiaanbaklaag er in.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Esther
Kleine onderzoeker

Berichtdoor Esther » 09 Dec 2010 01:42

Dat je het zekere voor het onzekere moet nemen, ben ik mee eens.
Het is een koud kunstje de parkietenkooi even te verplaatsen.
Beter voor de Piet en gezelliger én minder zorgen voor de eigenaar bij een gezellige gourmet.

Ik krijg het idee dat er twee dingen spelen.
Gourmetten met parkieten in dezelfde ruimte.
En koken (mogelijk ook gourmet) met teflon.

Ik vind het interessant om te zien waar vogels werkelijk dood aan gaan.
Aan een gourmet in dezelfde kamer, OF de teflon.

Ik gaf aan nog nooit een dode of zieke vogel gehad te hebben na een goed ventilerende gourmet in dezelfde ruimte.
Maar wij koken en gourmetten NIET met pannen met een anti-aanbaklaag, niet met Teflon.

Zodoende denk ik dat de Telflon een grotere invloed heeft dan alle andere zaken.

Hanchen

Berichtdoor Hanchen » 09 Dec 2010 07:30

De antiaanbaklaag is doorgaans gemaakt van Teflon envoorkomt vastplakken in de pan en zorgt dat het voedsel door de pan glijdt.

Omdat mooi bruin bakken in Teflon dus eigenlijk niet goed mogelijk is, is het gevolg dat de thuiskoker, die nooit veel over de antiaanbaklaag geleerd heeft, de vlam onder de pan opschroeft om het gewenste effect te bereiken. Het resultaat is niet een egale gouden korst maar donkerbruine vlekken op het eten, en een pan die weer een stapje dichterbij de pannenhemel is. ‘Wat?’ vraagt u, ‘maar de laag gaat toch stuk door keukengereedschap van metaal te gebruiken?’ Inderdaad houdt de teflonlaag niet van messen, vorken en ander stalen kookgerei, maar een evenzogrote boosdoener is de hoge temperatuur. Tijd voor een beetje theorie.

Teflon is een plasticsoort waarvan het smeltpunt op 327 graden Celsius ligt. Daarnaast veranderd de structuur van het materiaal al vanaf 150 graden, waardoor de laag broos wordt. De binnenkant van een hete bakpan bereikt al gauw een temperatuur van rond de 300 graden. Een pan met Teflon wordt dus al gauw te heet, met het gevolg dat de laag beschadigd raakt. Ook wanneer je netjes met een pollepel van hout of kunststof aan het werk bent, komt de pan op deze manier onherroepelijk voortijdig aan zijn einde. Om dit te voorkomen heb je twee keuzes: óf je laat de anti-aanbaklaag voortaan voor wat hij is en je schaft een pan aan zónder laag, óf je gebruikt de pan zoals het hoort en accepteert dat je biefstuk niet mooi bruin zal worden.

Teflon en de gezondheid
Tegenwoordig vragen steeds meer mensen om een pan zonder anti-aanbaklaag omdat losse stukjes Teflon kankerverwekkend zouden zijn. Nu is de schadelijkheid van vaste stukjes Teflon tot op heden niet aangetoond. Deze flinters plastic komen zonder ziekten te veroorzaken weer naar buiten.

Wél wordt de productie van de meest gebruikte plaklaag voor Teflon, perfluoroctaanzuur (PFOA), vanaf 2015 verboden. Alleen is dit niet om een risico voor de gezondheid, dat is nooit hard aangetoond, maar vanwege de vele gifstoffen die vrijkomen bij het productieproces ervan.

Tip: http://www.degroenepan.nl/

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 09 Dec 2010 14:57

Bedankt voor de uitleg en de tip natuurlijk.
Afbeelding
Afbeelding

karinD

Berichtdoor karinD » 02 Jan 2011 14:00

Ik heb niet de mogelijkheid om mijn parkieten in een andere kamer te zetten, de enige mogelijkheid naast de woonkamer is de slaapkamer maar dat lukt niet omdat ze er dan de hele nacht moeten staan voor de lucht weg is, en dan staan ze in de weg.
Ons gourmetstel is ouderwets, het werkt op spiritus. En de pannetjes bevatten geen teflon. Kan dit dan minder kwaad of is dit ook schadelijk voor ze?
Overigens gourmetten wij heel graag en doen we dat zeker 5 of 6 keer per jaar. Maar we hebben er nog nooit problemen mee gehad met de parkieten.
Als je iets niet kunt, komt dat omdat je denk dat je het niet kunt.
Groetjes van Karin, Pardoes, Yuna en Stevie

Nicky

Berichtdoor Nicky » 02 Jan 2011 14:06

Lijkt me niet anders had je vast al iets gemerkt. Volgens mij is het puur door de teflon.

karinD

Berichtdoor karinD » 02 Jan 2011 14:09

Dank je wel
Als je iets niet kunt, komt dat omdat je denk dat je het niet kunt.
Groetjes van Karin, Pardoes, Yuna en Stevie

jolly

Berichtdoor jolly » 02 Jan 2011 16:46

geldt dit ook voor steengrillen, we hebben zo een gourmet met een steengrill. ik heb de vogel voor de zekerheid maar in een andere kamer gezet. de steengrill wordt meer gebruikt dan het pannetje wat eronder moet.

Terug naar “De verzorging”