Als het afscheid nadert...

Hier kunnen vragen en tips over de verzorging geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Alex-dV

Als het afscheid nadert...

Bericht door Alex-dV » 05 jun 2016 19:37

Het einde van een verzorgingsperiode van bijna tien jaar heb ik heel lang niet onder ogen willen zien. Voor mij is alles nog als de dag van gisteren, terwijl gisteren ondertussen al jaren geleden is.

Mr. Blue is best nog wel actief in de kooi, maar ik merk dat zijn leeftijd aan 't tellen is. Dit broedseizoen wordt hij negen. Na de siësta komt hij niet meer op gang, totdat hij 's avonds met Grutje in hun slaapkamer staat en hij af en toe nog wel wat gaat eten.
Grut is zes jaar, maar waarschijnlijk al vanaf het begin ziek. Ondanks dat hij een gezellige fluiter is, merk ik dat hij aftakelt. Toen zijn vader, Blinkie, vorig jaar na ons bezoek aan de vogelarts niet lang daarna stierf, wilde Grutje niet meer uit de kooi. De keren dat ik hem geprikkeld heb om eruit te gaan, ging het vliegen faliekant mis. Blue vloog nog wel eens één rondje, maar wist ook niet hoe snel hij weer in de kooi kon komen.

Wennen aan een permanent veranderde situatie kan best ingrijpend zijn. Materialen zoals een klimboom en speelplaatsjes hoef je niet meer te gebruiken, maar staan nog altijd in huis. Weemoed naar glorietijden wordt door de realiteit ingehaald en overheerst dan. Als je besloten hebt om na deze vogels niet meer verder te gaan met grasparkieten, is dat best ingrijpend. Gelukkig heb ik mezelf nieuwe doelen kunnen stellen voor als deze periode zometeen voorbij is. Maar de verandering is niet makkelijk ineens.

Dat ik dit deel met jullie is niet om medelijden te wekken, want tenslotte is het mijn eigen keus dat er aan die jarenlange verzorgingsperiode een keer een einde moet komen. Maar het is een hart onder de riem! In mijn flat woont een vrouw, die dit jaar haar oude hond verloren heeft. Ook zij is jarenlang gewend geweest om niet alleen met zichzelf rekening te houden. Als de beestjes er dan niet meer zijn, lijkt je leven wellicht doelloos geworden. Blijf lekker tot twaalf uur 's morgens liggen en kom tot niks meer. Maar zo hoeft het niet te zijn! Na dit komt er vast weer een nieuw levensdoel in zicht... ;-)

debby1972
Moderator
Contacteer:

Re: Als het afscheid nadert...

Bericht door debby1972 » 06 jun 2016 12:26

Ja dat zijn lastige dingen,ze geven heel.veel vreugde en gezelligheid,maar eens is die tijd daar voor het hele vervelende afscheid en dat doet pijn.
Het rotste komt altijd aan het einde
Maar idd er komt vast wel.weer iets op je pad,mijn moeder is alleen en heeft pas haar kat in moeten laten slapen en dat is voor haar zeer ingrijpend geweest, nu gaat ze wel gewoon door en probeert allerlei dingen te ondernemen en ze probeert er maar het positieve van in te zien,zo verwerkt ze het,maar als er maar iets is net als vanmorgen zag ze een plu met een poezenprint erop,dan heeft ze het gelijk weer over haar kat.
Ja het heeft allemaal tijd nodig
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Alex-dV

Bericht door Alex-dV » 06 jun 2016 19:56

Dat is dan inderdaad het moeilijke, dat je ook na die tijd nog afbeeldingen ziet die associëren met het leven dat geweest is. Het moet allemaal slijten. Ik ben nu zelf ook dingen aan 't doen, die niets met beestjes te maken hebben maar waar ik wel een toekomst mee heb. En gelukkig zijn Blue en Grut er nog steeds, maar ik moet er rekening mee houden dat die verzorging eens ophoudt. Sterkte aan je moeder! ;-)

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 07 jun 2016 12:02

Het valt niet mee en is soms best zwaar als er een einde komt aan een liefdevolle verzorging van één of meerdere huisdieren.
Ik hoop altijd maar dat de meeste mensen een andere invulling gaan vinden voor die leegte.
Komt het uiteindelijk door ouderdom dan is het verdriet nog steeds groot, maar net iets dragelijker en heersen uiteindelijk de prachtige herinneringen, maar komt hier abrupt een einde aan door vervelende privé omstandigheden, dan is het vaak dubbel zwaar.
Sterkte voor alle mensen in zo'n situatie en hopelijk komt er snel iets anders op hun pad om het leven weer een doel te geven.
Mooi dat je deze gevoelens met ons wilde delen Alex.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Alex-dV

Bericht door Alex-dV » 07 jun 2016 19:13

Dank je wel, Hélène, voor je bemoedigende bijdrage! Ook knap dat je een forum al zolang volhoudt. ;-)

Plaats reactie