vieze pootjes van mijn eerste drie grasparkietenjongen...

Hier kunnen vragen en tips over de verzorging geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Di's budgies

vieze pootjes van mijn eerste drie grasparkietenjongen...

Berichtdoor Di's budgies » 20 Aug 2015 11:44

Hallo Budgievrienden,
een halfjaar geleden ben ik begonnen met het bouwen van een grasparkieten-voliére op wieltjes, om voor zowel binnen- als buitenvoliére te gebruiken.
In de eerste koude wintermaanden zaten mijn pas aangekochte grasparkietjes (6 popjes en 6 mannetjes) in hun nieuwe woonst in de veranda... nu met het zomerweer staan deze buiten. Sinds een week of drie heb ik ik drie jongen in één van de zes berkenblokken die ik er in heb gehangen... nu heb ik ontdekt dat de pootjes van deze schattige kleintjes volhangen met een, volgens mij vaste brij van uitwerpselen en kropmelk. Deze is moeilijk van de pootjes te verwijderen ( ik heb de pootjes al eens proberen te laten weken in warm/lauw water en met een steriele zakdoek afgedroogd, doch het vuil komt er niet af..) en ik durf dan ook bijna niks te doen om deze vogeltjes geen pijn te doen, kou te laten vatten en zeker niet de ouders te verontrusten of stress bij hen te veroorzaken, doch wanneer ik de voliére betreed en naar de jongen kijk, de pop heel rustig alles vanop haar stokje niet ver van het nest bekijkt.. en van de andere popjes kan ze het ook verdragen dat die af en toe ook eens uit nieuwsgierigheid naar de jongskes komen kijken. nu is mijn vraag: Is het normaal dat die jongen er wat vies uitzien aan hun poten? draagt de moeder er dan onvoldoende zorg voor? Wat moet ik doen om alles goed te laten verlopen?
Groetjes van een pas begonnen en bezorgde grasparkietenfan!

debby1972
Moderator

Re: vieze pootjes van mijn eerste drie grasparkietenjongen...

Berichtdoor debby1972 » 20 Aug 2015 13:02

Hoi welkom hier
Ja het kan wel eens voorkomen,dan is of de pop een vieze voedster(nat pappen dat is heel vies),of ze heeft iets onder de lede.
Het eerste komt wel voor en vaker bij engelsen,maar bij de normale komt het ook voor.
Dan voeren ze te nat en dan wordt het blok heel vies,ik heb het 1 keer mee gemaakt bij normale grasjes en dat blok moest ik echt gemiddeld 8 keer per dag verschonen en de jongen deed ik 3 keer per dag schoonmaken,dit moet je echt wel doen,anders koekt het aan aan de pootjes en dan krijgen ze klompvoetjes en dan krijgen ze problemen met de bloedsomloop en kunnen ze tenen en zelfs pootjes kwijtraken doordat er geen doorbloeding meer plaatsvind,dus in ieder geval even aankijken hoe vaak het blok verschoond moet worden en de voetjes ontdaan van het vuil.
Ik las dat je berkenblokken hebt,zit daar vulling in?
En is het niet te krap?
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 20 Aug 2015 13:04

Wij zijn trouwens hier op het forum wel altijd erg nieuwsgierig naar foto's,dus ik hoop dat je je opstelling van je volliere en je vogels eens kan showen.

Wat voor nu ook even makkelijk zou zijn is wat foto's van de situatie van je probleem
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 20 Aug 2015 22:54

Ja vieze pootjes komt in de beste blokken voor en bij sommige nog meer dan bij anderen, vooral als er nogal nat gepapt wordt zoals Debby al aangaf.
Soms helpt het door de ouders wat minder water aan te bieden, maar vaak heeft het ook met de ventilatie van het broedblok te maken.
Berkenblokken staan er om bekend dat zij totaal NIET ventileren helaas.
Kijk of je een opgevouwen velletje keukenrolpapier op de bodem kunt leggen en daarop een laag hennep vezels.
Dit absorbeerd in ieder geval iets en zul je iedere dag moeten verschonen, maar eerst moet toch echt geprobeerd worden de viezigheid van de pootjes af te krijgen.
Je hoeft geen steriele doekjes te gebruiken hoor maar wel vochtige doekjes, want droog zal het je niet lukken. Gewoon lauwwarm water gebruiken.
Heel veel succes !
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Terug naar “De verzorging”