Dunne kruipertjes

Hier kunnen vragen en tips over de verzorging geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

joyvke

Dunne kruipertjes

Berichtdoor joyvke » 28 Okt 2014 20:47

Weet niet zo goed of dit de juiste plek is, maar gezondheid vond ik een beetje dramatisch om het in te posten.

Ik heb al 2,5 jaar twee kruipertjes, ze hebben de megabacterie toentertijd overwonnen (bij de kweker droegen ze dit al bij zich gelukkig was ik op tijd) en ik kreeg het compliment van de VA dat ze in zulke goede conditie zijn. Nog steeds MB vrij. Toch zijn ze over al deze jaren echt heel mager (vooral het bonte kruipertje). Ze eten goed en drinken (wat ze erg veel doen) ook goed, ontlasting is ook prima. Ook al voer ik trostgierst, eikrachtvoer bij ze worden niet dikker. Het borstbeen is duidelijk voelbaar. Mijn andere parkieten zijn gewoon netjes op gewicht, behalve deze 2. Is het iets specifieks voor kruipertjes dat ze mager zijn (of blijven)? Ze krijgen allemaal hetzelfde aan voer + supplementen (vruchten/ insectenpaté/ pellets/ eikrachtvoer en xtravital gemengd met hoogwaardig parkietenvoer) en de kruipertjes soms een extra schep, door het water krijgen ze oregano/ appelazijn/ kruidenelixer met appelazijn en ook niet altijd, vaak krijgen ze gewoon water zonder iets extra's erdoor heen, omdat ik van mening ben dat teveel ook niet goed is. Ik ga op mijn gevoel af qua wat ik ze in het water geef en tot nu toe *klopt op hout* werkt dit prima. Grammen hou ik al lang niet meer bij, omdat twee van mijn parkietjes overleden waren aan parasieten en qua grammen perfect op gewicht zaten, maar toch sterk vermagerd waren (wederom borstbeen goed voelbaar). Iemand nog tips? Suikerproducten krijgen ze hier niet. Als ze al snoepstokken krijgen is het eens per jaar, maar liever trostgierst.

Afbeelding

Achterin Lucca die nagenoeg kaal is en Tico op de voorgrond. Sinds de insectenpaté lijkt het iets beter te gaan qua bevedering, maar nog steeds niet zoals het hoort.

debby1972
Moderator

Re: Dunne kruipertjes

Berichtdoor debby1972 » 28 Okt 2014 21:41

Als je door het eivoer sojameel en boekweitmeel zou doen,dan krijgen ze de nodige aminozuren binnen en dat is juist wat deze kruipers zo nodig hebben.
Verder kan je appelazijn gewoon altijd door het water geven,want dat houd de bacterie groei het beste tegen.
De andere supplementen kan je idd afwisselen.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

joyvke

Berichtdoor joyvke » 28 Okt 2014 21:53

Ik heb gekeken naar de aminozuren welke ook in spirulina zitten, omdat ik bang ben misschien verkeerd te mixen. De insectenpaté en spirulina was naar aanleiding van, volgens mij de jouwe, een post gemaakt op het forum.Sinds ik de insectenpaté erbij geef (eerst gebruikte ik alleen de spirulina) lijken de veren iets beter door te komen.

Is er nog een bepaald merk voor de boekweitmeel/ sojameel om te kopen? Dan zal ik dat toch eens een poging geven door het eikrachtvoer/ eten.

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 28 Okt 2014 22:10

joyvke schreef:Ik heb gekeken naar de aminozuren welke ook in spirulina zitten, omdat ik bang ben misschien verkeerd te mixen. De insectenpaté en spirulina was naar aanleiding van, volgens mij de jouwe, een post gemaakt op het forum.Sinds ik de insectenpaté erbij geef (eerst gebruikte ik alleen de spirulina) lijken de veren iets beter door te komen.

Is er nog een bepaald merk voor de boekweitmeel/ sojameel om te kopen? Dan zal ik dat toch eens een poging geven door het eikrachtvoer/ eten.

Ik heb wel eens gereageerd op spirulina,maar was niet mijn onderwerp,maar ik geef dat iig niet aan de vogels,maar alleen de sojameel en boekweitmeel,nee die van de gezondheidswinkel geef ik,die sojameel is van johannesmolen en de boekweit van eko land
Verder heeft Engelien ook aminozuren voor door het water,die staat op haar site.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Engelien
Gezondheid Expert

Berichtdoor Engelien » 28 Okt 2014 22:15

http://grasparkieten-kweek.webs.com/megabacterie.htm
Misschien heb je hier wat aan als info.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

joyvke

Berichtdoor joyvke » 28 Okt 2014 22:19

Bedankt Debbie, ben al aan het kijken op de sites! Ook een thread gevonden bij de voeding over kruipers en voeding.

Ah ze hebben al twee jaar geen MB gehad sinds die eerste keer. Ook diverse keren tussendoor laten testen voor de zekerheid (krop swab omdat ik vaak hoor dat ontlasting niet betrouwbaar is dat ze het alsnog blijken te hebben etc). Ze zijn beide alleen wat aan de magere kant en nog steeds veerloos.

Ben nu op je site aan het kijken Engelien voor producten die ik eventueel kan bestellen als ik weer wat geld heb :).

Terug naar “De verzorging”