kunstlicht

Hier kunnen vragen en tips over de verzorging geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

parkietenfan

kunstlicht

Berichtdoor parkietenfan » 08 Mei 2014 09:07

Even een vraagje aan alle liefhebbers;-)

Geer lijkt bij mij wat in de rui te blijven "hangen" terwijl hij toch als eerste aan de beurt was en in principe al een mooi hernieuwd verenpakje zou moeten hebben.
Dat heeft hij op zich ook wel maar naar mijn idee blijft hij er wat rommelig uit zien.

Nu is het bij mij in de woonkamer soms nogal eens wat donker. Vanaf het begin heb ik standaard een lamp in de buurt van de kooi op een tijdschakelaar staan. Die brandt dan vanaf de ochtend totdat de mannen gaan slapen om ongeveer 21.30 uur. Maar ik vraag me sowieso eigenlijk af of dat wel verstandig is en of dat de natuurlijke rui niet verstoord?

Dus mijn vraag aan jullie:

- hebben jullie op duistere dagen, zoals bijv. vandaag verlichting aan in huis voor de vogels of is het sowieso beter om ze met natuurlijk licht mee te laten gaan, al is dat met woonkamervogels natuurlijk wel wat lastig. Kan me voorstellen dat als ze op sommige dagen in een "duistere" woonkamer zitten dit de rui ook kan verstoren.

Ik zie graag jullie reacties:-)

Groetjes
Nathalie
Lieve Binkie, je was 7 jaar lang mijn grote vriendin! Charlie...helaas werd jij maar 4 maar je was ook mijn kanjer.

Jolanda1979

Re: kunstlicht

Berichtdoor Jolanda1979 » 08 Mei 2014 10:20

ik heb alleen in de winter een tijdschakelaar erop zitten vanaf een uur of 4 ´s middags. Dit eigenlijk alleen omdat als we thuiskwamen van het werk ze al op hun slaapplekjes zaten en een beetje van slag waren omdat het licht ineens weer aan ging :lol:

wel heb ik op dit soort dagen de rolgordijnen helemaal omhoog. Alleen als er veel zon voorspeld wordt, doe ik de gordijnen halverwege zodat ze niet vol in de zon staan ´s ochtends

ik weet niet hoe anderen dit doen...
Afbeelding

*wendy*
Moderator

Berichtdoor *wendy* » 08 Mei 2014 10:55

Ze staan bij mij in de slaapkamer, waar ik maar 1 raam heb. Het is hier daardoor vrij snel schemerig. Bij donker weer brand er daarom meestal wel een lampje, maar ik laat mij hierbij leiden door de vogels. Als zij nog als kamikazes nog door de kamer vliegen, dan ga ik ervan uit dat ze geen last hebben van de schemer :P

In de avonduren branden schemerlampen en de plafondlamp. Nu het wat langer licht blijft, is dit later dan in de winter. De plafondlamp gaat uit tussen 20:00 en 20:30u. Ook de gordijnen gaan dan dicht. De schemerverlichting blijft branden tot ik naar bed ga, om 22:30u..

Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht of dit de rui positief of negatief beïnvloedt....
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

Esther67
Moderator

Berichtdoor Esther67 » 08 Mei 2014 11:24

Mijn vogels staan in de huiskamer met het raam op het oosten. Hier is dus alleen `s morgens zon.
Al is het wat eerder donker, of donkerder vanwege slecht weer, ik doe nooit om die reden licht aan voor de vogels.
Buitenvogels kunnen ook geen lichtje aandoen als het donker wordt.
Dat is eigenlijk mijn reden om het niet te doen.
Anderen denken daar misschien heel anders over ;-)
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

Engelien
Gezondheid Expert

Berichtdoor Engelien » 08 Mei 2014 12:40

Hier brand in de kweekruimte dag en nacht licht. S'nachts wel gedempt en in de volières brand ook altijd licht als het donker word.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

kitty

Berichtdoor kitty » 08 Mei 2014 14:44

Hier in de vogelkamer brand nooit licht om 21.00 uur gaan de overgordijnen dicht in de vk, de meesten hebben dan hun slaapplekje opgezocht. Wel laat ik het licht in de badkamer de hele nacht branden, de deur met raam komt in de vogelkamer uit en geeft genoeg schemer voor als mijn valken in paniek raken.
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Marcia

Berichtdoor Marcia » 08 Mei 2014 15:05

Niet alleen daglicht heeft invloed op de rui, maar ook de temperatuur. In de natuur is de combinatie daglicht en temperatuur vaak 'in verhouding', maar in een huiskamer kan dit ook wat verstoord verlopen. Het is zeker goed om het daglicht/licht zoveel mogelijk op gezette tijden aan en uit te doen, dus in een ritme. De temperatuur in je kamer kan er echter ook voor zorgen dat een parkiet in een soort halve rui blijft hangen. Zeker in de lente en winter, waarbij wij vaak ook niet weten wat we aan moeten trekken. De schommelingen in temperatuur zijn niet zo groot in een woonkamer, maar deze kleine schommelingen zijn al genoeg om je vogels van slag te maken, zeker omdat de temperatuur vergeleken met buiten altijd schommelt rond een bepaald punt. Als het buiten warmer of kouder wordt, dan is dit vaak voor een langere termijn, waar vogels op kunnen inspelen. Binnen is dit lastiger te regelen voor een parkiet. Vergelijk het met een binnenkat die continue verhaart. Buitenkatten hebben dit veel minder.

Wat je hier aan kan doen weet ik niet goed, misschien hebben anderen tips? Niet te dicht bij een radiator zetten is het enige wat ik weet.
Groetjes!
Afbeelding
Wie het laatst lacht... ...heeft geen humor

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 08 Mei 2014 17:24

In de vogelkamer bij de kweek heb ik vanaf 8 uur t/m 11 uur licht branden en daarna weer vanaf 16 uur t/m 22 uur
Vandaag was het erg donker buiten,maar omdat ik op mijn werk zat,kon ik het licht niet aanzetten,want als ik het te donker vind overdag,dan doe ik het grote licht daar aan.
Of het echt nodig is,dat weet ik niet
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

parkietenfan

Berichtdoor parkietenfan » 08 Mei 2014 20:15

Dank je wel allemaal voor de reacties. Kan me eigenlijk in alle antwoorden wel vinden. En de ene doet het dus wel en de ander niet. Dat maakt het ook lastig :-D :-D . Maar zoals aangegeven denk ik inderdaad dat temperatuurschommelingen misschien wel meer van invloed zijn. Als het zonnetje een keer naar binnen schijnt is het inderdaad al snel warmer dan de dag ervoor als het zonnetje niet tevoorschijn is gekomen. Maar was erg benieuwd hoe jullie dat allemaal doen;-). :thumright:
Lieve Binkie, je was 7 jaar lang mijn grote vriendin! Charlie...helaas werd jij maar 4 maar je was ook mijn kanjer.

Terug naar “De verzorging”