Virkon's

Hier kunnen vragen en tips over de verzorging geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

kitty

Virkon's

Berichtdoor kitty » 13 Sep 2013 12:15

Iemand bekend met dit middel? Het wordt door verschillende kwekers in Belgie gebruikt

Bron Bony Farma http://www.bonyfarma.com/product_info_v ... 9esgi6cjs6

Dit is de uitleg;
Het virucide desinfectiemiddel: effectief tegen alle 18 virusfamilies. Het desinfectiemiddel voor in de landbouw. Virkon heeft een virucide, bactericide, fungicide en reinigende werking op alle materialen en oppervlakten.

Het ontsmettingsmiddel Virkon®S is opnieuw geëvalueerd door Wageningen Universiteit (CVI Lelystad)

1) om tegemoet te komen aan de nieuwe EU regelgeving voor Salmonella controle. Voor de test zijn de nieuwe EN1656 test protocollen gebruikt, waarin bevestigd werd dat Virkon ®S 1% en 0,5% bij een temperatuur van 10°C effectief is tegen de 5 door de EU aangewezen te controleren Salmonella typen. Deze 5 Salmonella typen kunnen problemen veroorzaken in de volksgezondheid nl: Salmonella enteritidis, Salmonella typhimurium, Salmonella virchov, Salmonella infantis en Salmonella hadar. In een eerder onderzoek (2003) met eenzelfde testprotocol heeft het ook de effectiviteit tegen Salmonella paratyphi B biovar. Java bewezen.

Door deze uitstekende resultaten is Virkon®S het aangewezen middel om in te zetten bij de Salmonella controle, zoals bewezen in deze EN testen, en bij de reductie van de potentiële infectieuze Salmonella super stammen.

2) Virkon®S als oxiderende desinfectant, wordt niet in verband gebracht met de beïnvloeding van het mechanisme van de bacterie of bacteriewand en de ontwikkeling van Salmonella resistente stammen door desinfectanten en antibiotica.

3) Voor een effectieve routine desinfectie, adviseren veterinaire en technisch deskundigen van DuPont, dat alle reiniging en desinfectie-procedures regelmatig moeten worden beoordeeld en indien nodig worden aangepast. Van algemeen veegschoon tot de moeilijk te bereiken plaatsen als kieren en naden, en bij de selectie van de juiste reinigingsmiddelen en desinfectie middelen, in de juiste doseringen en goed toegepast. Extra aandacht moet besteed worden rondom de stal en de materialen die naar buiten worden gebracht tijdens het reinigingsproces. Wanneer deze weer in de stal worden gebracht moet men voorkomen dat besmette materialen weer in de schone stal worden gebracht. Deze extra aandacht is ook nodig voor het watersysteem en voersysteem welke gemakkelijk vergeten worden.

Virkon S ® is een product van DuPont ™ en is wettelijk toepasbaar in Nederland en België.

Virkon®S kan ingezet worden tegen de schimmel, Batrachochytrium dendrobatidis, die de huidziekte chytridiomycose veroorzaakt bij amfibieën. Deze schimmel word o.a. verspreid door materialen die besmet zijn zoals: laarzen, netten en andere materialen die in het veld gebruikt worden. Door deze effectief te reinigen en ontsmetten kan men overdracht voorkomen.

Virkon® S effectief tegen veroorzaker van Q koorts. Ontsmettingsmiddel Virkon S is effectief gebleken tegen de bacterie die Q koorts kan veroorzaken ( Coxiela Burnetii ). Q koorts veroorzaker is een Gram-negatieve bacterie die zeer recistent is tegen diverse desinfectiemiddelen. Ook de lage buiten temperatuur tijdens het winterseizoen beinvloed de werking van vele desinfectia. Virkon® S is bevestigd effectief en ongevoelig voor een lage temperatuur.

Werking

Virkon S heeft een zeer breed werkingspectrum o.a. tegen:

Bacteriën: Staphylococcus aureus, Pseudomonas aeruginosa, Mycobacterium spp, (e.a. Mycobacterium tuberculosis, (3% conc.) Aeromonas, Bacillus, Bordetella, Erysipelothrix, Proteus, Escherichia coli, Pasteurella, Salmonella, Streptococcus, Taylorella, Treponema, Vibrio, Renibacterium, Klebsiella, Shigella, Neisseria, Clostridium, Haemophilus, Listeria, Yersinia en Campylobacter, en tegen de sporen van Bacillus cereus sporogenes en Bacillus subtilis.

Schimmels en gisten: Candida albicans, Absidia, Trichophyton en Aspergillus (2%)

Virussen: Para-influenza, Influenza bij vogels, BVD. EVA, Lassa Fever, Maedi-Visna, PRRS, dolheid en "snakehead" rhabovirus, RVF, TGE, rhinotracheitis bij kalkoenen, bovien corona, reovirus bij vogels, bovien rota, Gumboro, IPNV, IBR, bovien pseudocowpox, Marek, myxomatose, Auyesky, Parvovirus, Andeno bij vogels en honden, Bovien Polyma en CAV. Tegen de mycoplasmen M gallisepticum en M. hyorhinis.

Ingrediënten

Potassium monopersulfaat (21.25%) e.a.
Wateroplosbaar poeder

Hoe te gebruiken

Voor desinfectie van gebouwen en materiaal in landbouw en veeteelt
Voor normaal gebruik 0.5% tot 1%
Voor totaal desinfectie 1% (schoonmaken voor behandeling)
Door bespuiting, besproeiing: ten minste 30 minuten, zonder spoeling na de ontsmetting
Oplossing is stabiel ten minste 7 dagen

Schrob modderresten van de laarzen af, spuit af met Virkon®S, 5 minuten laten drogen en de materialen zijn weer klaar voor gebruik, eventueel nog naspoelen met leidingwater. Van open water af gebruiken (zie ook tekst op hygiene protocol, www.ravon.nl).

Concentratie

1% = 10 gram op 1 ltr

Technische info

Virkon® S berust op een oxiderende werking en bestaat uit organische en anorganische zouten en breekt af naar zuurstof en zouten. De componenten zijn geclassificeerd als snel biologisch afbreekbaar volgens de standaard OECD en EU tests.

Invloed op de natuur

Uit Zwitsers onderzoek is gebleken dat het geen negatief effect heeft op zoöplankton en kikkervisjes. “Virkon® S appears to be an disinfectant that can beused against Bd with no detectable negative effects on tadpoles and zooplankton.” Bron: Amphibia-Reptilia 30(3):313-319 (2009)

Alternatieven

Lange tijd (>4 uur) volledig laten drogen van de veldmaterialen.
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Engelsje

Re: Virkon's

Berichtdoor Engelsje » 13 Sep 2013 12:20

Nouja zeg! Ik wilde hier net een topic over openen! Ik gebruik dit namelijk aan het begin en eind van ieder seizoen om mijn volières te ontsmetten. Het is een agressief spul, je moet echt handschoenen en een mondkapje gebruiken en natuurlijk alle dieren en planten weg houden als je gaat otnsmetten. (het is vooral door inademing gevaarlijk). Maar het is zo effectief! ik ben er heel tevreden over.

editje: Ik vergat erbij te vermelden dat ik het gisteren nog heb gebruikt
Afbeelding

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 13 Sep 2013 12:47

Poee hee
Ik had idd al zo'n vermoeden dat dit een niet vriendelijk goedje is voor de dieren,maar als je dit buiten kunt gebruiken om je volliere te ontsmetten enzo en je hebt de mogelijkheid om je dieren tijdelijk ergens anders onder te brengen,dan is het super denk ik.
Maar in huis zou ik het niet aandurven.
Denk ik
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

kitty

Berichtdoor kitty » 13 Sep 2013 13:16

Ik heb anders gelezen dat het volkomen veilig is voor mens en dier.(?)

http://www.biosecurity.nl/images/storie ... lderkl.pdf
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Engelsje

Berichtdoor Engelsje » 13 Sep 2013 13:41

Het is niet volledig veilig. Inademen en oraal innemen kan irritatie of allergische reactie veroorzaken. Je moet het dus echt wel voorzichtig gebruiken en zeker handschoentjes dragen. Iets voor je mond of een veiligheidsbril (voor als het in je ogen zou spetteren) wordt ook aangeraden, ik zelf doe dat niet.

Hangt ook een beetje af bij wat voor dieren je het gebruikt. Ik heb het bijvoorbeeld ook bij kippen en eenden gebruikt en die wroeten graag in de grond of plasjes water dus daar moet je extra voorzichtig mee zijn. Voor volieres kan er niet veel misgaan.

Het is een wit poeder dat rood kleurt als je er water bij doet. Het ruikt een beetje als chloor. Ik doe het in emmers en gooi dit door de
hele voliere. In alle kiertjes en ook de hokken doe ik er mee uit. Je laat het dan 4 uur drogen (of hoe lang het duurt om op te drogen) en
dan spoel je alles nog een keer af met de tuinslang en eventueel een ander middel. (Zodat het echt niet door verdamping/drogen door
je vogeltjes wordt ingeademt)

Ik heb hiermee zelfs paramyxo (een zeer besmettelijke en hardnekkige ziekte die niet eens na het vriezen uit je verblijf verdwijnt)
helemaal mee uit kunnen roeien. Ik doe het nu standaard 2 keer per seizoen.
Afbeelding

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 13 Sep 2013 13:48

Ja die zin dat het echt niet door je vogels wordt ingeademd,dat zint mij al niet.
Maar ja ik ben dan ook een muts he hahaha.
Ik hou het wel bij poultry para guard en finecto+
En als schoonmaak bij eucalyptus en dettol
Afbeelding
Afbeelding

Engelsje

Berichtdoor Engelsje » 13 Sep 2013 13:53

Als je het volledig laat drogen (en er dus geen verdamping meer plaats vindt) en het dan nog een extra afspoelt dan kan er in principe niks misgaan. Maar het is wel echt een middel voor professioneel gebruik. Dat wordt volgens mij ook aangegeven op de site en de fles. Ik heb het moeten gebruiken toen ik een ziekte had in de kooi en het is zo goed bevallen dat ik het ben blijven gebruiken.
Afbeelding

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 13 Sep 2013 14:11

Ja als je het buiten gebruikt,dan kan je het goed door laten spoelen met schoon water,maar dat is binnen niet haalbaar denk ik.
Afbeelding
Afbeelding

kitty

Berichtdoor kitty » 13 Sep 2013 14:18

Bron ; Biosecurity.nl

" Superieure veiligheid. Het superieure veiligheidsprofiel zorgt ervoor dat Virkon®S handig is voor gebruikers en kan worden verneveld in de aanwezigheid van dieren."

Even voor alle duidelijkheid,ik ga er niet op door omdat ik aan jouw woorden en ervaring twijfel ( Pearl) en ik mijn gelijk wil halen. Niets van dit alles, maar wil duidelijkheid scheppen over iets wat ik heb geplaatst om narigheid te voorkomen.Ik lees mij suf over dit spul maar kan er niet goed wijs uit worden of het nu wel of niet veilig is door de nogal tegenstrijdige dingen die ik er over lees.
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 13 Sep 2013 14:19

Ja raar dat ze er niet geheel duidelijk over zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Engelsje

Berichtdoor Engelsje » 13 Sep 2013 14:43

Mijn ervaring is dat het echt wel heftig chemisch spul is, wat je echt gebruikt voor ziektes en ontsmetting en die hééél hardnekkig zijn.
Ze waarschuwen zelf ook goed op de fles dat het alleen voor professioneel gebruik is en je echt moet uitkijken. Ik zou het zelf nooit gebruiken bij mijn dieren. Ik merk dat als ik het langdurig op mijn huid heb, of lang inadem het al irriteert, laat staan bij een klein kietje. Waar wilde jij het voor gebruiken Kitty?
Afbeelding

kitty

Berichtdoor kitty » 13 Sep 2013 14:54

Kitty wilde alleen dit product onder de aandacht brengen en eventuele ervaringen lezen van gebruikers.
Ik heb een kamer voliere en een stoomreiniger wat mij prima bevalt. Tot nu toe gelukkig geen gekke dingen meegemaakt met mijn beestjes.
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Engelsje

Berichtdoor Engelsje » 13 Sep 2013 15:12

Oh oke ik dacht dat je er persoonlijk vragen over had. Iniedergeval voor mij vanuit ervaring: Topmiddel tegen ziekten om echt je hele voliere + omgeving ziektevrij te houden, maar niet echt nodig voor 'normaal' schoonmaakwerk. Ik zou het ook nooit bij mijn dieren in de buurt gebruiken omdat het op mensenhuid en ademhaling al zwaar werkt.
Afbeelding

nancy

Berichtdoor nancy » 15 Sep 2013 11:32

En als ik het goed begrijp moet je dan ook nog eens de vogels uit de voliere halen. Dus ook niet voor iedereen met een voliere haalbaar.
Maak je grote plannen voor later wat kleiner en begin nu!

Lisette

Berichtdoor Lisette » 15 Sep 2013 11:33

Voor mij is het niet haalbaar, ik zou niet weten waar ik mijn vogels moest laten. Wel handig spul anders
Each day is a gift and not a given right

Katrien

Berichtdoor Katrien » 28 Okt 2013 20:38

ik gebruik dit ook, om alles te desinfecteren. Super goed spul.

kitty

Berichtdoor kitty » 28 Okt 2013 23:18

Katrien schreef:ik gebruik dit ook, om alles te desinfecteren. Super goed spul.

Waarvoor gebruik jij dit Katrien? En hoe? En waar laat jij de vogels zolang?
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Terug naar “De verzorging”