snavel knippen

Hier kunnen vragen en tips over de verzorging geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

conny

snavel knippen

Berichtdoor conny » 18 Jun 2012 21:18

wie heeft er wel eens een snavel geknipt? bij Jan is het hard nodig maar ik durf het niet zo goed aan om er zomaar een stukje af te knippen ben bang voor splijten
Afbeelding

Nicky

Re: snavel knippen

Berichtdoor Nicky » 18 Jun 2012 21:31

Ik heb het nog niet aangedurfd en gelukkig ook nog niet nodig gehad, wel nageltjes.
Wees jezelf er zijn al genoeg anderen - Loesje %%-

@anja

Berichtdoor @anja » 18 Jun 2012 22:19

Ik heb het bij mijn overleden parkietje Frodo vaak moeten doen. De eerste keer ben ik naar de dierenarts gegaan en die heeft het me voorgedaan. Misschien een idee ? Daarna deed ik het zelf, omdat ik wist hoe je het moest doen en op welke hoogte. Op zich valt het reuze mee en splijten doet het niet. Je moet alleen niet te hoog knippen, want er loopt een bloedvat door, net als bij nageltjes. Ik gebruikte een goede nagelknipper (voor dieren) overigens. Gek genoeg had ik op een gegeven moment waarschijnlijk de juiste lengte te pakken en bleef hij daarna weer kort en hoefde ik het niet meer te doen...

conny

Berichtdoor conny » 19 Jun 2012 06:46

@anja schreef:Ik heb het bij mijn overleden parkietje Frodo vaak moeten doen. De eerste keer ben ik naar de dierenarts gegaan en die heeft het me voorgedaan. Misschien een idee ? Daarna deed ik het zelf, omdat ik wist hoe je het moest doen en op welke hoogte. Op zich valt het reuze mee en splijten doet het niet. Je moet alleen niet te hoog knippen, want er loopt een bloedvat door, net als bij nageltjes. Ik gebruikte een goede nagelknipper (voor dieren) overigens. Gek genoeg had ik op een gegeven moment waarschijnlijk de juiste lengte te pakken en bleef hij daarna weer kort en hoefde ik het niet meer te doen...

goede tip ,zat ik ook al wel aan te denken hoor om het gewoon even te laten doen maar was benieuwd of t vaker voorkwam ;-)
Afbeelding

@anja

Berichtdoor @anja » 19 Jun 2012 09:20

Ja, ondanks een mineraalsteen ed, groeide zijn snavel zo enorm hard toen hij rond een jaar of zeven was (hij is acht jaar geworden uiteindelijk), dat ik heb iedere week moest knippen. Hij was anders echt veel te lang. En om nu iedere week bij de dierenarts te moeten zitten voor knippen (plus de stress erbij ), probeerde ik het gewoon zelf. Was gelukkig makkelijker en niet zo eng als ik dacht. Even Frodo pakken (hij was enorm tam, dat scheelde haha), in de houdgreep en knip, klaar...
Overigens kon ik het zien waar ik moest knippen, er zat een versmalling daar op de snavel van het eerdere knippen.

Elvira

Berichtdoor Elvira » 19 Jun 2012 16:36

Heb Indy bij de dierenarts laten knippen omdat ik zelf ook niet goed durfde de eerste keer (en ook niet goed wist hoe). Achteraf zeker maar blij want de dierenarts had er eigenlijk maar echt nog een heel klein stukje afgeknipt en toen begon het toch al ietsje te bloedden. Heb het daarna nog een keer zelf geknipt nadat de snavel weer te lang was en omdat ik het een keer had gezien vond ik het niet zo eng.
Denk dat het voor jezelf wel fijn is om het een eerste keer te zien hoe het gebeurd zodat je jezelf zekerder voelt om het te doen.
Afbeelding

Nicki
Photoshop Expert

Berichtdoor Nicki » 19 Jun 2012 18:00

Wij gaan om de 5-6 weken met Tabby naar de DA want ten eerste durft ik het niet zelf te doen en ten tweede doet de DA het met zo een slijpmachine (met water) en dat is zo gebeurd daarmee. En ziet dan ook keurig uit :)
Wat voorbij is is voorbij, wat nog komen gaat is er nog niet...

Afbeelding

@anja

Berichtdoor @anja » 19 Jun 2012 19:02

Mijn dierenarts deed het ook gewoon met een tang. Ik moest Frodo iedere week knippen overigens....dan is het echt teveel stress. Als het maar eens in de 6 weken is, dan is het nog te doen. Trouwens, als je iedere week een stukje knipt, dan trekt het bloedvat zich terug (is ook zo bij nageltjes) en kun je dus steeds iets verder knippen. Als je dan op de juiste lengte bent, dan blijft de snavel weer netjes kort.

Esther
Kleine onderzoeker

Berichtdoor Esther » 20 Jun 2012 01:54

Ik heb alleen ervaring met te lange bovensnavels.
Bij mijn Pino groeide deze altijd door. Het hoorde bij het dier.
Die snavel kon zo lang worden dat het in korte tijd bijna teruggroeide richting de krop.
Jarenlang heb ik de snavel van Pino om de zoveel weken geknipt.
Wat ik ontdekte waren de volgende dingen:
Je hebt een vlijmscherp tangetje nodig, recht of rond maakt niet uit, als het maar scherp is.
Het beste werkte een rond nagelschaartje voor dierennagels.
Als je de parkiet in een zakdoek wikkelt blijft ie rustig en kalm.
De te lange snavel heeft een duidelijke rand (lijn) die toont wat te lang is.
Als je die rand/lijn aanhoudt, is er geen risico dat je in het leven knipt.
Die rand zit op de plek waar een normale snavel eindigt.
Pino4.jpg

Dan heb je nog de tong, die in de weg gaat zitten. Daar wil je niet in knippen.
Ik had daar een oplossing voor.
Voordat ik ging knippen nam ik een saté prikker of lucifer en plaatste deze tussen onder en bovensnavel.
Bekkie geforceerd open dus...
De snavel staat dan open en de tong zal niet verder naar buiten komen dan het stokje (prikker/lucifer).
Dan de lijn opzoeken en stoer zijn..........knip!

Het mooie van dit alles is dat je niet bang hoeft te zijn dat de parkiet je bijt.
Hij kan het domweg niet.

Maar naast dit alles heb ik een betere tip.
Ga naar de dierenarts en laat het je voordoen!
Durf je het daarna zelf is dat mooi meegenomen.
Durft je het niet zelf, neem geen risico en laat het de DA gewoon doen.
Kost geld, maar overweeg wat je kan permitteren en wat je zelf aandurft.........
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

@anja

Berichtdoor @anja » 20 Jun 2012 07:44

Inderdaad, precies zoals ik het zei... Trouwens de eerste keer liet ik het de dierenarts doen en het kostte maar 2,50, dus voor het geld hoef je het niet te laten...

Alex

Berichtdoor Alex » 21 Jun 2012 19:18

Ik zou 't zelf eerst proberen met een (extra) mineraalblok op een andere plek.
Gedokter vinden parkieten echt niet prettig, is mijn ervaring.
Maar ja, als dat niet helpt, zal 't toch moeten. ;-)

conny

Berichtdoor conny » 21 Jun 2012 20:47

nou ik ga er toch maar gewoon mee weg en als ik t aandurf dan doe ik t volgende keer zelf wel,eerst maar eens kijken......
Afbeelding

@anja

Berichtdoor @anja » 22 Jun 2012 00:48

Mineraalblok werkt niet. Mijn parkieten hadden ook mineraalblokken en Frodo deed er ook genoeg mee. Maar zijn snavel groeide zo snel (en pas nadat hij 7 jaar oud was, dus ik vermoed een ouderdomskwaal), dat ik het iedere week moest knippen. Dan is een mineraalblok niet goed genoeg meer.

Ja hoor, gewoon even voor laten doen en dan als het nodig is, gewoon zelf proberen. Je zal zien dat het enorm meevalt. Het lijkt enger dan het is, echt...

Nicki
Photoshop Expert

Berichtdoor Nicki » 22 Jun 2012 10:21

Het is niet altijd zo dat de oorzaak door te weinig gebruik maken van mineraalblokken enzo is.
Tabby heeft het b.v. door een stootje tegen zijn snavel. Daardoor is de grooei veranderd. En dit gaat ook niet meer veranderen. Hij maakt zelfs veel gebruik van mineraalblok en stokken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

Engelien
Gezondheid Expert

Berichtdoor Engelien » 22 Jun 2012 10:29

Esther@ Daar waar jij zegt te knippen daar kan bij een lange bovensnavel wel degelijk al het bloedvat zitten. Hoe langer de snavel groeit hoe langer ook het bloedvat groeit. Dus dat gaat helaas niet altijd op.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Esther
Kleine onderzoeker

Berichtdoor Esther » 22 Jun 2012 13:17

Engelien schreef:Esther@ Daar waar jij zegt te knippen daar kan bij een lange bovensnavel wel degelijk al het bloedvat zitten. Hoe langer de snavel groeit hoe langer ook het bloedvat groeit. Dus dat gaat helaas niet altijd op.

Oke!
Ik houd die lijn altijd aan en gaat altijd goed. Maar ik knipte dan ook regelmatig en liet de snavel niet te lang worden

Was het niet zo dat als je per ongeluk in een bloedvat knipt, het leven zich dan vanzelf terugtrekt?

@anja

Berichtdoor @anja » 22 Jun 2012 22:27

Zowiezo, als je een stukje van de snavel afknipt, trekt het bloedvat zich terug. Als je het dus regelmatig knipt, zal heet bloedvat nooit zo lang kunnen worden.

conny

Berichtdoor conny » 23 Jun 2012 18:07

ik kon het vanmiddag niet meer aanzien en hij zat zo rustig vlak bij me dat ik dacht;als ik nou eens een klein stukje afknip even en eens kijken hoe dat gaat?
ik heb een nagelschaartje voor vogels en dat kan je precies rond de nagel of in dit geval rond de snavel zetten , knip en er was een keurig stukje af ik heb er toen nog een paar keer een klein stukje afgeknipt en dat ging eigenlijk erg makkelijk en goed, hij kon eten met z'n snavel maar nu een stuk beter/makkelijker lijkt me :-D
Afbeelding

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 23 Jun 2012 18:11

Goed zo Conny, het is inderdaad belangrijk zoals hier al eerder vermeld staat dat het met een scherp schaartje gebeurd zodat de snavel niet gaat splijten, maar verder is het prima te doen hoor.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

conny

Berichtdoor conny » 23 Jun 2012 18:14

ja viel reuze mee , ik dacht ik probeer een stukje en als t werkt dan nog wat verder . Was t geen succes dan naar de dierenarts maar dat is t beestje bespaard gebleven ;-)
Afbeelding

@anja

Berichtdoor @anja » 24 Jun 2012 15:16

Aaaah mooi zo ! Valt best wel mee he...Het is gewoon het idee... Trouwens, mocht iemand eens in eht leven knippen (snavel, of nagels), dan kun je het bloeden heel snel stoppen, door het nageltje of snaveltje even in de bloem te houden. (gewoon bloem voor te bakken oid). Dit stopt direct het bloeden. Wij gebruikte dat ook als ik de cavia's de nagels moest knippen. het is me overigens maar 1 keertje overkomen, maar dan is het wel handig om te weten.

Una

Berichtdoor Una » 04 Nov 2016 13:18

Ondanks dat dit topic al wel oud is en ik zelf ook al heel lang niet geweest ben toch mijn vraag hier.

De voliere bestond altijd uit 2 zijden van gaas, een planken zijwand en de achterwand was de schuur.
In de zomer hebben we ook voor de schuur een planken wand gemaakt, omdat de voegen steeds dieper werden.....
Nu ontdekte we 2 weken terug dat (alleen bij) Mojo zijn snavel wel erg lang was geworden wat daar dan waarschijnlijk mee te maken heeft.
Er was al die tijd niets vreemds of anders in zijn doen en laten waardoor we hem niet op een onderzoekende manier hoefden te bekijken.

Ik heb hier en op i-net veel gelezen en bekeken en heb toen zo'n rond schaartje gehaald.
2 weken terug 2x 1mm geknipt en met een vijl weer een beetje puntig gemaakt.
Dit ging allemaal super.
Nu mijn vraag over het 'leven'/ bloedvat, want dat heb ik niet precies ergens kunnen vinden.
Hoe snel trekt dit terug en kan ik dus weer een beetje extra knippen?
Kan ik bv om de week een beetje blijven knippen tot de normale lengte?
Groetjes van
Rasta, Richie, Nesta, Rebelle, Mojo & Rosa
en de valkjes River, Rain & Ocean
en de kwartels Woody, Tweety & Whitey

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 04 Nov 2016 23:05

Hoe snel.het gaat dat weet ik niet precies,maar ik zou het iedere 3 weken aanhouden
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Terug naar “De verzorging”