broedkastje?

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
MarinavdB

broedkastje?

Bericht door MarinavdB » 02 aug 2016 19:52

hoi,
m'n dochter wil met haar stelletje grasjes een nestje doen. Maar nu zie ik niet echt ergens linkjes naar broedkastjes? kan iemand me even op weg helpen?
Binnenkort krijgen we de villa casa 120 in huis (weet niet of dat nuttige info is haha, daar komen dan onze 4 gras en 2 valk in)

dank,

Marina

MarinavdB

Re: broedkastje?

Bericht door MarinavdB » 02 aug 2016 20:15

Hélène
Moderator

Re: broedkastje?

Bericht door Hélène » 03 aug 2016 00:56

Ja de maat is op zich wel goed, maar.........
Bezint eer ge begint.........
Het lijkt zo eenvoudig, een koppel en een broedblok.
Een paringsdansje en hup daar komen de eitjes.
Het gaat ook meestal goed, maar er kan ook heel veel fout gaan.
Waar ga je ze laten broeden ? Met z'n allen bij elkaar in die grote nieuwe kooi ?
Met meerdere vogels in één kooi zijn er rivalen en kapers op de kust en met maar 1 broedblok wordt dat dus vechten ook als er geen vaste koppels zijn of juist als de groep uit vaste koppels bestaat.
Een broedblok wakkert de voortplantings drift aan ook bij losse mannetjes en popjes en alle popjes willen het zelfde blok en daar kunnen ze zeer heftig om vechten tot bloedens toe.
Ook tijdens de leg kunnen er complicaties optreden waar ik hier niet over in detail zal treden. Zorg in ieder geval dat het popje minstens 1 jaar oud is voordat zij haar eerste nestje krijgt.
Verder hebben ze een iets andere samensteling van voer nodig.
Heb je al enige ervaring met het kweken van grasjes ?
Weet je wat je moet doen als het niet soepel verloopt.
Als je meerdere parkieten heb dus meer dan 1 koppel, raad ik meestal aan met minstens 2 koppels te kweken, want als er dan bij 1 koppel iets mis gaat heb je nog overleg kansen.Grasparkieten accepteren vrij gemakkelijk andere jongen van ongeveer de zelfde leeftijd.
Er komt echt een heleboel bij kijken, dus mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust of gebruik de zoek functie.
Volgens mij staat er wel degelijk ergens op dit Forum vermeld wat de meest ideale maten voor een broedblok is.
Succes !!
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Plaats reactie