Registratie verplicht als (hobby)kweker?

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

thanetrunner

Re: Registratie verplicht als (hobby)kweker?

Berichtdoor thanetrunner » 24 Okt 2014 09:14

Ik heb al mijn reactie geplaatst:

Sorry, maar dit is niet onderbouwd en zo staat het niet in de wet en regelgeving op dit moment. Bedrijfsmatig houdt niet perse in dat je een bedrijf hebt. Geldt idem voor de wet en regelgeving van honden en katten, wil je fokken moet je voldoen aan regels, dezelfde regels als de houders van vogels, konijnen, cavia's etc nu hebben.

Ik hoop dat jullie dan een officiële brief (antwoord) hebben van het ministerie dat kwekers van vogels (in dit geval) zich niet hoeven te verplichten te registeren.

het RVO spreekt jullie reactie namelijk tegen.

*wendy*
Moderator

Berichtdoor *wendy* » 24 Okt 2014 09:39

Met belangstelling heb ik dit gelezen. Niet omdat ik kweek, maar omdat ik (zoals ze dat zo mooi zeggen) juridisch onderlegd ben.

Allereerst wil ik zeggen: :thumright: voor Rick, die dit als ICT-er heel duidelijk verwoord heeft.

Ter aanvulling/verduidelijking wil ik nog even het volgende kwijt: de wetgeving is zo enorm uitgebreid geformuleerd, dat (vrijwel) iedere hobbykweker van welk dier dan ook een registratieplicht heeft. Of dit ook echt de bedoeling is geweest van de wetgever, dat laat ik even in het midden. De formulering laat echter weinig ruimte voor een andere interpretatie. Dit betekent echter niet dat je overhaast moet beslissen je te registeren, al is het wel kort dag tot 1 november. Maar een overhaaste beslissing en paniek, daar heeft niemand iets aan. Iedereen moet voor zichzelf beslissen of hij/zij zich registreert. Zoals met zoveel regels, zal de pakkans niet groot (zo niet nihil) zijn, maar als je toevallig wel een boete in de bus krijgt, heb je aan die aanname niets meer :p

Wat de benodigde diploma's/certificaten aangaat: voorlopig hoef je daar nog niet aan te voldoen, dus zou ik iedereen aanraden het voorlopig even af te wachten en aan te kijken wat er met deze eis gaat gebeuren de komende tijd. Zodra iemand hier meer over hoort, lijkt het mij raadzaam het hier te delen.

Over het bericht van de bond: dit is een zeer slecht onderbouwd bericht dat - naar mijn mening - alleen maar voor meer paniek zal zorgen. Als de bond de boel tot rust wil brengen en het daadwerkelijk zo is dat jullie als vogelkwekers niet onder deze wet zouden vallen (in tegenstelling tot wat de wet! en de RVO zegt), dan zullen zij met veel meer onderbouwing moeten komen en ook echt een stuk moeten publiceren waar jij (bij een eventuele boete) rechten aan kan ontlenen. Want met dit stukje tekst kan je echt helemaal niets.

Over de belastingaangifte: iedere inwoner van Nederland is verplicht belastingaangifte te doen. Hierbij hoort ook dat je laat weten welke inkomsten je hebt. Natuurlijk bepaalt iedereen voor zich of hij/zij de inkomsten van het kweken (en aftrekbare kosten) opgeeft aan de belastingdienst. De meesten van ons zullen dit niet doen, en de meesten van ons zullen veeeel te weinig winst maken voor de belastingdienst om überhaupt belasting af te moeten dragen over dit bedrag. De plicht om aangifte te doen bij de belastingdienst/belasting te betalen staat echter helemaal los van de wetgeving omtrent de registratieplicht. Dit heeft daar absoluut niets mee te maken en verandert ook helemaal niets aan de - al bestaande - belastingplicht.
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

thanetrunner

Berichtdoor thanetrunner » 24 Okt 2014 12:41

Als jullie denken, waar zijn alle berichten van mij, heb er vele verwijderd op facebook, als de inzet beloond wordt met opmerkingen als paniek zaaien ben ik er klaar mee.

Engelien
Gezondheid Expert

Berichtdoor Engelien » 24 Okt 2014 12:44

Waarom? gewoon lekker laten staan. Er zijn ook genoeg mensen die het wel willen lezen :)
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

thanetrunner

Berichtdoor thanetrunner » 24 Okt 2014 12:48

Ohh hier laat ik het zeker staan :)

Maar op facebook vooral een aantal groepen :)

Theeke

Berichtdoor Theeke » 24 Okt 2014 13:44

@ Rick, ik denk dat je altijd kritische vragen mag stellen!, het is aan de beleidsmakers om op deze vragen te reageren om onduidelijkheid te vermijden.

thanetrunner

Berichtdoor thanetrunner » 24 Okt 2014 14:30

Theeke schreef:@ Rick, ik denk dat je altijd kritische vragen mag stellen!, het is aan de beleidsmakers om op deze vragen te reageren om onduidelijkheid te vermijden.

Ben ik helemaal met je eens hoor :) , maar om daarna voor paniekzaaier te worden uitgemaakt worden, daar pas ik voor :-), we zijn geen kleine kinderen op een schoolplein, maar gewoon volwassenen.

Hoop serieus dat er mensen zijn die goed alle informatie hebben opgenomen en daar hun eigen keuze goed mee hebben kunnen maken en het wel waarderen dat er nog mensen zijn die dingen opvragen en uitzoeken juist om de hobby goed door te kunnen zetten.

thanetrunner

Berichtdoor thanetrunner » 24 Okt 2014 14:37

En als extra nieuwe informatie gevonden op een website van de KVK, http://www.ondernemersplein.nl" "

https://www.ondernemersplein.nl/regel/w ... en-dieren/

Als u dieren houdt, hebt u te maken met welzijnseisen uit de Wet dieren. De regels verschillen per diersoort. In de meeste gemeenten mag u geen grote hoeveelheden dieren houden. Fokt u dieren, of houdt u dieren als hobby? Dan kunt u bij uw gemeente een ontheffing van dit verbod aanvragen.

Spannend, welke aantallen? Zouden we dan toch met de gemeente in gesprek moeten gaan?

Gezelschapsdieren

Fokt of (ver)koopt u bedrijfsmatig gezelschapsdieren, of hebt u een opvang voor gezelschapsdieren? Dan hebt u te maken met regels voor identificatie, inenting en de minimale afmetingen van dierenverblijven. Deze gelden voor fokkers, tussenhandelaren, dierenspeciaalzaken, dierenasiels of dierenpensions. U moet een uniek bedrijfsnummer (UBN) aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).

Ook hier staat weer alleen het woord, bedrijfsmatig, definieer bedrijfsmatig maar eens, want dan vallen we weer terug op de voorwaarden waar bedrijfsmatigheid onder vallen van de RVO die eerder zijn besproken.

Wat denken jullie?

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 24 Okt 2014 18:50

Ik heb hier of op FB nog niet of nauwelijks gereageerd, maar wel alles met veel belangstelling gelezen en waar het volgens mij voornamelijk omdraait is de juiste specificatie voor het woord " Bedrijfsmatig"

Overigens Rick, ik vind jou helemaal geen paniekzaaier.
Jij bent juist de persoon die alles zo duidelijk mogelijk probeert neer te zetten en de paniekzaaiers zijn meestal de mensen die niet de moeite nemen alles op hun gemak goed door te lezen.
Ik ben juist dankbaar met jouw uitleg en heb daarom nog niet eerder de behoefte gehad te reageren.

Ik wacht nog even met registreren in de hoop dat er toch nog iets meer duidelijkheid komt.

Bedankt Rick voor al je moeite, energie en tijd die je hier hebt ingestoken.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 25 Okt 2014 12:22

Ik ben ook blij met jou uitleg,maar ik wacht idd tot het laatste moment,want ik ben nu even helemaal tureluurs van alles wat er gaande is.
Ik ga even proberen mijn gedachten op nul te zetten en er dan volgende week nog even over na te denken
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

thanetrunner

Berichtdoor thanetrunner » 27 Okt 2014 13:51

De bonden hebben nogmaals het bericht gebruikt van de NBVV zonder officiele documenten en gestuurd naar alle leden.

Hoe moeilijk is het om communicatie, welke officieel is uitgesproken door de overheid, mee te sturen? Dan heb je, zoals Wendy aangeeft, wel bewijs.

Helaas is het kamp welke de wet en regelgeving juist leest niet zo behoeftig om dit naar buiten te brengen en wordt er erg blind gevaren op de uitspraken van de bond.

Dit is mijn laatste bericht hierover, ben er in ieder geval verbaasd over.

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 27 Okt 2014 16:28

Het is niet anders Rick, leg je er maar bij neer.
Jij hebt echt je stinkende best gedaan het zo duidelijk mogelijk door te geven.
Jammer dat de bond gemakshalve er maar een eigen draai aan heeft gegeven.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 27 Okt 2014 16:53

Ja ik zal de bond eens vragen of ze mijn boetes gaan betalen als ik me niet zou registreren?
Afbeelding
Afbeelding

*wendy*
Moderator

Berichtdoor *wendy* » 27 Okt 2014 17:04

Ja, misschien heeft de bond gelijk, maar laat ze dit dan onderbouwen, want wat ze nu plaatsen is een loos stukje tekst, waar je totaal geen rechten aan kunt ontlenen. Ze spreken de wet tegen, dus een onderbouwing is wel op z'n plaats.
Afbeelding

thanetrunner

Berichtdoor thanetrunner » 04 Nov 2014 10:47

Ik zou er niet veel tijd meer aan besteden, maar iemand heeft antwoord gehad van euro parrot

it was het antwoord wat ik kreeg:Beste Caroline,

De tekst is niet overgenomen van het rvo maar van LICG het landelijk informatie centrum gezelschapsdieren zoals ook in het artikel staat.
De tekst is van 16 oktober 2014 en als informatie bedoeld door de regering. En zou dus voldoende moeten zijn als voorlichting. Wij echter zijn hier druk mee bezig in ons bestuur en daar buiten. We hebben speciaal iemand aangetrokken direct na het uitkomen van dit persbericht, die belast is geworden met deze zaken.
Aangezien we maar 1 keer per maand uitkomen was het november blad de eerste mogelijkheid om het kenbaar te maken. We hebben tijdens het drukproces nog snel deze tekst er in kunnen monteren.
Verder is in overleg met de rijksdienst de datum van 1 november als 'zacht' bestemd. Dat wil zeggen dat tot half november nog gemeld kan worden.

Ik zal je even omschrijven wat wij verder tot nu toe gedaan hebben.

Wij kromsnavelliefhebbers van €uro-PARROT en ik denk u ook, zijn niet tegen het opstellen van goede verantwoorde richtlijnen voor onze liefhebberij, maar het moet wel een beetje doordacht en geloofwaardig over komen.

Want wat mij koude rillingen bezorgt .

1. De Positieflijsten

Ondanks dat de positieflijst voor zoogdieren nog niet goed is ingevoerd heeft de staatsecretaris toch al opdracht gegeven aan de WUR om een aantal kriteria voor indeling van de vogels in de drie al bekende lijsten te kunnen maken op te stellen.

Als liefhebbers hebben wij ons zorgen gemaakt over de positieflijsten maar deze maatregel die per 1 juli 2014 is ingegaan. Ondanks dat nog niet vast gesteld is welke vogels daar wel of niet op staan.

Scheiden van ouders

Wij zijn boos, een dikke onvoldoende voor Wageningen universiteit Livestock Research, omdat er positief lijsten geadviseerd zijn door het WUR, die kant nog wal raken. Zie daarvoor ons augustus blad.

Om te melden dat uitgestorven dieren en zwaar beschermende vogels etc. niet gescheiden mogen worden van hun ouders blijkt dat deze mensen er totaal geen verstand van hadden. De staatssecretaris heeft dan ook besloten van deze adviezen af te stappen en het helemaal opnieuw te doen in overleg nu met de branche organisaties.

2. Bewijs van Vakbekwaamheid verplicht

Verder dat Iedere liefhebber die zijn nakweek afzet moet zich laten registeren en daarbij behoort het overleggen van een bwijs van vakbekwaamheid te behalen op een MBO opleiding/cursus. Hiermee draait men onze liefhebberij de nek om.

3. Ontwikkelingen met PVH

Diverse vogelverenigingen hebben zich aan gesloten bij een per 1 januari op te richten stichting, o.a. NBvV en natuurlijk €uro-PARROT. Nu al verenigd in het PVH.

Middels deze stichting gaat een juridische kracht met ruime ervaring op het gebied van wetgeving over dieren onze belangen verdedigen, welke in Den Haag en Brussel op zal treden om de maatschappelijke, politieke en juridische belangen van de dierenhouders te behartigen.Daarnaast wil men binnen het PVH een financiele buffer aan leggen voor het inhuren van juridische bijstand als we de gang naar de bestuursrechter moeten maken. De kosten hiervan zullen ongeveer in totaal 50.000 euro per jaar bedragen. Er wordt gedacht aan een omslagstelsel waarbij iedere organisatie een bedrag van 0,75 tot 1 euro per lid zal betalen om samen dit budget op te brengen.

De lobbyist zal als ZZPér worden ingehuurd door het PVH. Bij deze mevrouw heb ik zelf ook een cursus gevolgd. Deze stichting wordt voorbereid op 16 november 2014 en op 1 januari officieel opgericht.

In mijn woordje van de voorzitter in ons maandblad zal ik voor de komende maand hier al aandacht aan besteden.

4. Melding

Direct heb ik het persbericht gemeld aan het PVH zodat op 16 november spijkers met koppen geslagen kunnen worden.

5. NBvV advies

Het is niet de eerste keer dat de NBvV onjuiste informatie wat betreft wetgeving publiceert. Destijds was wat ook het geval inzeke de Wet BUD. Jurisprudentie zal moeten uitmaken wat we onder bedrijfsmatig nu echt moeten verstaan. En zover zijn we nog niet. Wel vind ik dat leden zich nog geen zorgen hoeven maken en zeker niet moeten overgaan tot aanmelding van het bedrijfsmatig uitoefenen van de hobby. Laat er eerst maar duidelijkheid komen via jurisprudentie of via het PVH.

Ik hoop dat ik je naar behoren geïnformeerd hebt ondanks dat ik ook alleen maar beschik over het persbericht van het LICG wat in het blad staat.

Groeten

*wendy*
Moderator

Berichtdoor *wendy* » 04 Nov 2014 10:57

Rake taal over de bond :P

Ook ik ben erg benieuwd naar jurisprudentie over deze wetgeving.
Afbeelding

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 04 Nov 2014 12:22

Zeer duidelijke taal ook en dit is informatie waar ik wat aan heb.
Ik ben zeer benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.

Toch zeer bedankt voor het weergeven van dit bericht Rick !
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 04 Nov 2014 14:23

Ja thanks Rick haha
Afbeelding
Afbeelding

clearbody
Kleur en vererving Expert

Berichtdoor clearbody » 04 Nov 2014 14:50

Ik hou het ook in de gaten.

Dit schrijft de licg overigens over het houden van grasparkieten.

Voor op het verantwoord wijze houden van dit huisdier is geen speciale ervaring nodig.

Spreekt zich een beetje tegen dat je moet kunnen aantonen dat je vakbekwaam bent

Engelien
Gezondheid Expert

Berichtdoor Engelien » 12 Nov 2014 12:07

Eindelijk een beetje duidelijkheid over het bedrijfsmatig houden van vogels..
Antwoord van het opleidingscentrum in Barneveld:

De vraag of u bedrijfsmatig bezig bent is in principe niet aan ons om te bepalen. Wij hebben van de rijkvoorlichtingsdienst voor ondernemers(rvo) begrepen dat als u adverteert(internet, krant, etc) om de vogels te verkopen, dit al gezien wordt als bedrijfsmatig. Als u alleen viavia verkoopt blijft het hobbymatig. De controlerende instanties zijn de NVWA (nieuwe voedsel en waren autoriteit) en de LID (landelijke inspectiedienst). Hoe zij dit toetsen is ons onduidelijk helaas.

Ons advies is dat u naar eer en geweten handelt. Als u niet vaak en niet met een bepaalde regelmaat verkoopt dan verwachten wij dat u aangemerkt wordt als hobbymatig.

Als bijlage hebben wij nog extra informatie voor u opgenomen.

Wij hopen u hiermee van dienst te zijn geweest.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

thanetrunner

Berichtdoor thanetrunner » 12 Nov 2014 12:18

Deze kende ik idd al.

maar het verhaal hoort weer niet echt bij het plaatje, dit vanwege het feit dat niet alle keuzes zijn meegenomen in het verhaal en ze alleen over winstoogmerk praten.

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 12 Nov 2014 14:47

Kortom ze weten het nog steeds niet.
Het blijft "Natte vinger" werk wat betreft dat "Bedrijfsmatig".
Dus streng controleren zullen ze ook niet, want ze weten het zelf niet eens precies.
Ik maak me er niet druk om hoor en heb ook nog niet geregistreerd.
Winst maak ik er niet op en met maar 4 nestjes per jaar in de afgelopen 4 jaar, geloof ik niet dat ik ergens bang voor hoef te zijn.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Peter

Berichtdoor Peter » 12 Nov 2014 16:29

Ik heb me ook niet geregistreerd en denk er eigenlijk net zo over als Hélène!
Mocht mijn kweekronde van komend voorjaar een succes zijn, dan ben ik van plan om elk voorjaar met twee, mss drie koppels een ronde te kweken. Ik geloof ook niet dat de controle zo streng zal zijn, dat ze twee nestjes per jaar als bedrijfsmatig gaan zien.
Vind het wel raar dat er opeens zo'n soort wet is, waar eigenlijk totaal geen openheid aan gegeven wordt. Hoe denken ze dat mensen dit moeten weten, om de juiste beslissing te nemen. Niet iedereen is lid van dit forum! Heb er namelijk verder nog nergens iets over gehoord of gelezen.
Groetjes Peter :sunny:

Afbeelding

kitty

Berichtdoor kitty » 30 Nov 2014 14:40

Geef het volgende even door, misschien interessant om te weten ;-)

bedrijfsmatig_bewerkt-1.jpg
Laatst gewijzigd door kitty op 30 Nov 2014 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 30 Nov 2014 20:36

Ja dat is idd erg grappig,althans ik kan er niet om lachen,ik heb voor 1 november mezelf geprobeerd in te schrijven,maar dat is niet gelukt,wat ik ook probeerde,ik heb een mail gestuurd naar de RVO,dat dit niet lukte en of er een andere mogelijkheid was,maar ik hoor er niks meer van
Afbeelding
Afbeelding

kitty

Berichtdoor kitty » 30 Nov 2014 22:13

Waar het om gaat is dit gedeelte ;-)

a2.jpg
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 11 Dec 2014 18:30

debby1972 schreef:Ja dat is idd erg grappig,althans ik kan er niet om lachen,ik heb voor 1 november mezelf geprobeerd in te schrijven,maar dat is niet gelukt,wat ik ook probeerde,ik heb een mail gestuurd naar de RVO,dat dit niet lukte en of er een andere mogelijkheid was,maar ik hoor er niks meer van

Inmiddels zijn er al 4 mails de 'deur' uit,maar er staat bij dat je met 2 a 3 dagen iets hoort van ze,maar niks is minder waar,ik ben er klaar mee.
Afbeelding
Afbeelding

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 03 Feb 2017 14:24

Nathalie ik heb het even omhoog gegooid kan je het misschien sneller vinden
Afbeelding
Afbeelding

Jordy

Berichtdoor Jordy » 05 Feb 2017 18:29

Ik zie het, dankjewel Debby! :mrgreen:
Genieten! Het leven is al zo kort. Blessed @};-

Jordy

Berichtdoor Jordy » 05 Feb 2017 18:30

Ik zie het, dankjewel Debby! :mrgreen:
Genieten! Het leven is al zo kort. Blessed @};-

Terug naar “Kweekinformatie en vragen”