Grasparkieten-Kweekfun: Kweek 2015 (Update 11/02 met foto's)

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Kevin

Re: Grasparkieten-Kweekfun: Kweekseizoen 2015 - Ronde 1

Berichtdoor Kevin » 09 Jan 2015 07:56

Hallo allemaal,

Eerst en vooral een gelukkig nieuwjaar. Ondertussen is bij ons alweer wat rustiger, na de feestdagen en de begrafenis van de pa van Stef.
Nu is het vooral afwachten tot de operatie van 23/01.

Verder in de kweek gaat alles vlot. Al vind ik wel dat mijn vogels laat beginnen aan de nesten. Sommige koppels zitten al 2 maand samen en zijn écht wel een hecht stel, maar nu ligt ofwel pas het eerste eitje, ofwel nog helemaal niets.

Dit zijn mijn kweekkoppels tot nog toe:

Lea & Flupke: 3 jongen
Lobke & Vertigo: 5 eitjes van henzelf (helaas allemaal onbevrucht) en 2 bevruchte pleegeitjes van Vanya & Uki
Pongo & Jones: een hecht koppel, maar nog geen eitjes te bespeuren
Ishtar & Iem: 2 eitjes van henzelf en 1 pleegeitje van Vanya & Uki , deze zijn pas enkele dagen oud, dus weet ik nog niet of ze bevrucht zijn

Vanya & Uki zijn een kleine 4 maand oud en zijn tijdens de feestdagen aan een ronde willen beginnen, ze legde haar eitjes op de grond. Het waren er 3, maar heb er maar 2 kunnen redden, die liggen dus bij Lobke & Vertigo. Beiden zijn bevrucht. En eergisteren kijk ik in de babykooi. Ligt daar weer een eitje op de grond. Dus ze zal opnieuw starten met eitjes leggen. Wellicht zullen ook deze terug bevrucht zijn. Door hun jonge leeftijd geef ik hen nog geen broedkast. De eitjes zal ik dus BLIJVEN verleggen bij een pleegmoeder. Hopelijk stopt ze dan eens met eitjes leggen, want volgens mij is het ook niet zo gezond voor haar. Ik wil legnood voorkomen, door ze dus geen nestkast te geven, maar 't maakt precies niet veel uit. @-)
Alle laatste nieuwtjes en weetjes over onze grasparkieten en hun kweek: http://grasparkieten-kweekfun.webnode.be/

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 09 Jan 2015 08:45

Jullie ook een heel goed nieuwjaar!
Fijn dat de rust er weer een beetje is.

Wat laat je de koppels lang in een broedkooi,als ze met 3 weken niks geen ei hebben,dan zet ik ze terug in de volliere, want dan zijn ze blijkbaar niet broeds genoeg.
En idd die 2 jonge geen blok geven alleen de eitjes kan je weg halen,maar leg wel nep eitjes ervoor terug,anders blijft ze idd leggen
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Kevin

Berichtdoor Kevin » 09 Jan 2015 09:07

Ja, ik hou Pongo & Jones sowieso in de broedkooi. De rest van de koppels wil ik een koloniekweek mee doen. Maar bij Pongo wil ik absoluut Jones behouden.
Waarom? Omdat ik er mooie TC uit verwacht. Ze zit sporadisch eens in het nestkast, maar verder geen bewegingen.

Ben bang als ik ze dan laat meevliegen in de kolonie dat Jones dan met ander popje gaat aanpappen. En wil echt van deze 2 een nestje. :-D
Alle laatste nieuwtjes en weetjes over onze grasparkieten en hun kweek: http://grasparkieten-kweekfun.webnode.be/

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 09 Jan 2015 10:28

Heel veel sterkte, geluk en gezondheid voor het nieuwe jaar en in het bijzonder voor de 23ste !

Tja sommige popjes zijn er vroeg bij, is ook mijn ervaring.
Verstandig dat je ze geen nestblok geeft.
Denk je niet dat ze inmiddels wel duidelijk voor elkaar gekozen hebben ?
Ik zou ze wel terug zetten hoor en als ze oud genoeg is weer samen zetten.
Die zijn zo weer te koppelen.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Kevin

Berichtdoor Kevin » 09 Jan 2015 10:37

Hélène schreef:Heel veel sterkte, geluk en gezondheid voor het nieuwe jaar en in het bijzonder voor de 23ste !

Hélène. Bedankt hoor. ;-)
Die jonge snodaards zitten in de babykooi, hebben dus geen nestgelegenheid.
Die die wel nestgelegenheid hebben en in de broedkooi zitten, zijn Pongo & Jones. Maar daar komt er voorlopig niks ... Jammer. :?

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 09 Jan 2015 11:58

Kevin schreef:
Hélène schreef:Heel veel sterkte, geluk en gezondheid voor het nieuwe jaar en in het bijzonder voor de 23ste !

Hélène. Bedankt hoor. ;-)
Die jonge snodaards zitten in de babykooi, hebben dus geen nestgelegenheid.
Die die wel nestgelegenheid hebben en in de broedkooi zitten, zijn Pongo & Jones. Maar daar komt er voorlopig niks ... Jammer. :?

Oeps sorry, had ik even verkeerd begrepen. :?
Wat je wel kunt doen is tijdelijk het blok weg halen, geef ze wat speeltjes of een kartonnen eierdoos om lekker aan te knagen en plaats na 1 of 2 weken het blok weer terug.
Best kans dat de interesse er dan ineens wel is.
Heel veel succes met dit te verwachte TC koppel ! :thumright:
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Kevin

Berichtdoor Kevin » 09 Jan 2015 12:54

Haha, geen probleem hoor Hélène. Misschien wat verkeerd uitgelegd.
Maar inderdaad dit zijn beiden overjaarse vogels, zitten al tijdje samen, maar geen grote interesse in blok.

Ze maakt wel al grotere poepjes waardoor ik soms denk van nu komt er eitje. Maar nee hoor.
Ga het blok uit de kweekkooi effe weghalen en wat speel/knaaggoed geven. Wie weet flakkert de interesse dan op! :razz: :-D

Kevin

Berichtdoor Kevin » 09 Jan 2015 12:55

En bij Vanya & Uki zal ik effe nepeitjes leggen. Hopelijk stopt het eitjes leggen dan. Ik wil ze gewoon nog effe laten op krachten komen en misschien dit najaar even laten proberen. Maar 4 maanden oud zijn ze, dus vind het toch wat te vroeg. ;-)

Esther67
Moderator

Berichtdoor Esther67 » 09 Jan 2015 13:53

Ik wens jullie ook nog een heel mooi 2015, en hopelijk met wat meer geluk als in het afgelopen jaar.
Heel veel succes met de aankomende kweek :thumright:
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

Kevin

Berichtdoor Kevin » 09 Jan 2015 15:50

Dank je allemaal. Hopelijk positief nieuws na de 23ste.
Dan kan ons jaar niet meer stuk! ;-)

Kevin

Berichtdoor Kevin » 12 Jan 2015 12:51

Ondertussen een 5de koppel aan de kweek toegevoegd. Da's Whitey & Khaled.

Whitey is een pop uit december 2012 en Khaled is geboren in 2011. Whitey is een violet grijsvleugel cinnamon met split voor recessief bont, maar dat recessief zal geen baat hebben. Want Khaled is Kobaltblauw dominant bont met geelmasker type 2, dus is mooi groen nu en heeft splits voor cinnamon en opaline.

Wat kunnen we hier dan verwachten, is opaline popjes, cinnamon in zowel mannetjes al popjes, ook dominant bont, geelmasker en violet. En Khaled is ook kanssplit grijsvleugel, dus als hij dat effectief is, krijgen we er ook grijsvleugeltjes uit.

Hier verwacht ik véél van, van dit koppeltje. :razz:

Ondertussen kriebelt het ook al om de volière te benuttigen. De winter blijft warmer dan normaal en de dagen beginnen te lengen. Toch twijfel ik, want is nog erg vroeg en wil geen uitgeputte vogels. Maar vorig jaar had ik die beslissing ook in januari genomen, en is dan geen winter meer geweest. Dus toch wat twijfel... :? ;-)

Audrey57

Berichtdoor Audrey57 » 12 Jan 2015 14:44

Wat een druk op die vogeltjes hun schouders ;-)

Ik duim voor prachtige parkietenbaby's!
Afbeelding

Lieve Toby (hier sinds 10/08/2013)
Schattige Sky (°08/09/2013, hier sinds 30/10/2013)
Avontuurlijke Mika (°05/06/2015, hier sinds 30/07/2015)
Grappige Pluk (°07/06/2015, hier sinds 30/07/2015)

Rust zacht kleine Zazou <3 ik zal je nooit vergeten. (hier sinds 21/07/2009 *05/08/2013)
Tot we elkaar terug zien, mijn dappere strijder. Croky, kusje klein bollievogeltje (°21/08/2006, hier sinds 02/10/2006, *22/12/2014) <3

Sophie

Berichtdoor Sophie » 13 Jan 2015 16:42

Allereerst natuurlijk de beste wensen voor in 2015, en dan zeker op het gebied van gezondheid!

Je kan zo een soap maken met al die verhalen over de koppeltjes haha.
Ik heb nog nooit gekweekt en ga dat ook niet doen haha maar vind hey leuk te volgen en de anderen hebben goede tips zie ik! Hopelijk helpt dat bv tav het interesse wekken bij sommige vogels of juist het stoppen van het leggen van eieren.

Succes!
Laatst gewijzigd door Sophie op 15 Jan 2015 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Lilo 15-7-2013
Zazu 29-10-2014

Hold on to your wings and never let them go. Fly on to the wind, where you wanna go!
Dag liefste Stitch 4-2011/9-2014

Kevin

Berichtdoor Kevin » 15 Jan 2015 10:42

Kweekupdate:

Flupke & Lea: 3 jongen, die ondertussen mooi aan het opdrogen zijn
Lobke & Vertigo: 1 pleegjong, 3 eigen eitjes en nog 1 pleegeitje
Ishtar & Iem: 5 eigen eitjes en 3 pleegeitjes
Pongo & Jones: Helaas nog geen ei te bespeuren
Whitey & Khaled: Nog geen eitjes, maar Whitey zit al regelmatig in het nest

Het eerste nestje van Flupke & Lea kregen de namen: April, Angel & Amalfi
De jongen die geboren worden bij Lobke krijgen de letter B als beginletter van de naam en daar kreeg het eerste uk de naam Baluna. Als dat geen mooie naam is! :-D :thumright:

Hopelijk kan het seizoen nu écht volop van start gaan in de kweekbakken! %%-

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 15 Jan 2015 12:27

Klinkt veel belovend. :thumright:
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Kevin

Berichtdoor Kevin » 21 Jan 2015 10:04

Voor de foto's verwijs ik jullie graag door naar onze Facebookpagina "Grasparkieten-Kweekfun", want heb helaas wat weinig tijd. Overmorgen is de operatie van Stefaan gepland, dus véél tijd is er niet voor andere dingen. Dus ook de site is een beetje 'verwaarloosd'. :-(

Maar hier toch nog eventjes de stand.

Lea & Flupke: 3 jongen, waarvan de eerste verhuizen half februari
Lobke & Vertigo: 1 jong, die nu ons eerst gekweekte ino jong ooit is bij ons
Ishtar & Iem: 9 bevruchte eitjes, waarvan eerste kan uitkomen op 24/01
Whitey & Khaled: 3 eitjes, waarvan 2 pleegeitjes

Ja, Vanya & Uki blijven maar eitjes leggen. Het jong van Lobke & Vertigo is dus een jong van Vanya & Uki. En nu liggen er nog 4 eitjes van hen bij Ishtar & Iem en ook 2 eitjes bij Whitey & Khaled. En dat voor 5 maanden te zijn. Al hun eitjes zijn altijd bevrucht. En tevens is nu gebleken dat Uki geen split is aan TC, maar wel aan ino, aangezien het jonkie een roodoogje is. Niet erg, al had ik wel op TC gehoopt. Maar ino is éven mooi!

Verder ook nog Pongo & Jones die in hun nestbak zitten sinds november en nog altijd NIKS hebben liggen. Erg jammer. Heb even het blok weggehaald en teruggezet, maar nog altijd geen ei te bespeuren. Wellicht ga ik hen toch inzetten in de kolonie dan, om het misschien wat op te wakkeren.

En ook Kelsey & Piano heb ik in een broedkooi gezet en daar was nadat ze 2 minuten samen zaten een 'dansspel' te volgen. ;-) Kelsey zit nu al vaak in het blok, dus ook daar verwacht ik vlug eitjes. %%-

Kevin

Berichtdoor Kevin » 23 Jan 2015 10:08

Wat doe je als je partner geopereerd wordt en je bent zo zenuwachtig als wat. Juist ja, hier even komen ontspannen!

Helaas geen al te goed nieuws. Jammer genoeg wordt Baluna geplukt door pleegmama Lobke. Ik kan haar niet overleggen, want heb voorlopig geen andere koppels met jongen van deze leeftijd... :?

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 23 Jan 2015 10:18

Plukt Lobke alleen haar pleegkind of ook haar eigen ukken ?
Zo lang het bij dons blijft is er nog niks aan de hand.

Sterkte met wachten !
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Kevin

Berichtdoor Kevin » 23 Jan 2015 10:23

Hélène, Lobke had 5 eitjes van haarzelf en die zijn niet uitgekomen. En een van de 2 pleegeitjes wel, da's Baluna. En zij is dus enig uk in dit nestje. Voorlopig alleen het dons. De veren komen nog niet door. :?

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 23 Jan 2015 13:43

Kevin schreef:Hélène, Lobke had 5 eitjes van haarzelf en die zijn niet uitgekomen. En een van de 2 pleegeitjes wel, da's Baluna. En zij is dus enig uk in dit nestje. Voorlopig alleen het dons. De veren komen nog niet door. :?

Tja dan blijft het goed opletten of Lobke het inderdaad bij het dons houdt.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Audrey57

Berichtdoor Audrey57 » 23 Jan 2015 20:32

Jullie waren in mijn gedachten vandaag, ik hoop dat de operatie goed verlopen is?
Afbeelding

Rust zacht kleine Zazou <3 ik zal je nooit vergeten. (hier sinds 21/07/2009 *05/08/2013)
Tot we elkaar terug zien, mijn dappere strijder. Croky, kusje klein bollievogeltje (°21/08/2006, hier sinds 02/10/2006, *22/12/2014) <3

Peter

Berichtdoor Peter » 23 Jan 2015 20:39

Ik ben ook erg benieuwd hoe het verlopen is! Sterkte voor het herstel en ik duim voor een goede uitslag @};-
Groetjes Peter :sunny:

Afbeelding

Sophie

Berichtdoor Sophie » 25 Jan 2015 20:13

Ik hoop dat geen bericht goed bericht betekent en de operatie goed is gegaan.
Er wordt aan jullie gedacht in ieder geval hoor!
Lilo 15-7-2013
Zazu 29-10-2014

Hold on to your wings and never let them go. Fly on to the wind, where you wanna go!

Kevin

Berichtdoor Kevin » 26 Jan 2015 11:53

De tumor is weggehaald, met gedeeltelijk verwijderen van de nier. Hij zou nog ¾ van zijn nier behouden hebben. Waarbij zijn nier terug naar behoren zou moeten/kunnen werken. Ze hebben ook een stukje ‘verbinding’ van de nier naar de blaas gestoken, maar dit moet er tussen de 4 en 6 weken terug uit. En da’s, jullie raden het al, terug onder volledige narcose. Dus alweer operatief. Hij is het allemaal zo beu. Ook heel het weekend had hij koorts. Toen hij nog op intensive care lag, werd het goed opgevolgd, maar nu heb ik het gevoel dat ze daar op de gewone afdeling zwaar onder druk staan. Ze zijn niet vriendelijk, en het duurt ook héél lang (soms meer dan 30 minuten), vooraleer er iemand komt. Ook tegenover familie zijn ze niet echt vriendelijk, en zelfs tegenover hem ook niet. Gisteren zei ze zelf dat hij moest proberen minder op het belletje te duwen, dat hij de verplegers te veel roept.

Nu is het vooral afwachten. Vrijdag werd hij geopereerd, en had toen de hoop de dokter nog te zien. Da’s niet gebeurd. Al die vragen die we hebben… En geen antwoord krijgen! Dus ook gans het weekend geen dokter gezien. Vandaag ben ik terug aan ’t werk, heb ik ook alweer niet de kans dokter te spreken. Is het goedaardig of kwaadaardig. Denk dat ik en Stefaan al uitgemaakt hebben dat er een grotere kans is op kwaadaardig. Maar met dat dit nu is weggenomen, wat zijn de gevolgen dan? Ik vroeg me ook af of er uitzaaiingen waren, maar daar kon nog niemand antwoord op geven. Het is vooral afwachten wat de resultaten van de tumor uitwijzen.

Ikzelf probeer me zoveel mogelijk kranig te houden. Maar ik ervaar dat ik er voornamelijk ’s nachts mee bezig ben. Zo geraak ik echt moeilijk in slaap. En als ik dan slaap, dan heb ik vreselijke dromen. Laatst droomde ik van de begrafenis van Stefaan. Dan denk ik, waar ben je mee bezig? Ik heb het moeilijk dat het leven gewoon doorgaat, terwijl het voor ons even stilstaat. Overal zie je lachende mensen, en dan kan ik er helemaal niks aan doen, maar soms voelt het zo misplaatst aan, die vrolijkheid. Ik weet ook wel dat ons leven terug op de rails moet komen. Maar ik ben nu even heel moe en heb moeite met positief te blijven en te denken. Gelukkig zijn er mijn beestjes nog, die me toch voor een klein beetje verstrooiing geven.

Peter

Berichtdoor Peter » 26 Jan 2015 12:15

Daar ik iets meer onderlegd ben door mn werk wil ik even reageren. Maar Kevin, ik ben natuurlijk geen arts en weet verder alleen wat jij hier verteld. Dus trek er niet al te veel conclusies uit, ik kan het natuurlijk mis hebben.

Ik ben werkzaam als operatieassistent en kom dus dagelijks vele soorten operaties en patienten tegen. Op hart en hersen chirurgie na, sta ik nagenoeg bij alle voorkomende ingrepen en zo ook de ingreep die Stefaan heeft ondergaan. De laatste tijd heb ik zelfs vaak bij de urologie gestaan en ook deze ingreep dus weer vaak voorbij zien komen. Het partieel verwijderen van de nier, waarbij de tumor wordt weggehaald. Ik vraag vaak aan de artsen wat de prognose is van de mensen die de operatie ondergaan en wat de nabehandeling is. Hij vertelde me dat het verwijderen van de tumor uit een nier een hele goede behandeling is en dat er geen verdere nabehandeling behoeft. Ook is de prognose na deze operaties erg goed en genezen de meeste patienten. Ook bij kwaadaardige tumoren.
Wat bedoel je met het stukje verbinding wat ze tussen nier en blaas gestoken hebben? Ik weet dat patienten die aan hun nieren geopereerd worden regelmatig een soort slangetje ingebracht krijgen. Inderdaad tussen nier en blaas. Ligt dan zeg maar in de urineleider. Deze zit vaak een aantal weken, maar kan daarna poliklinisch verwijderd worden, komt dus normaal geen narcose bij kijken.

Maar goed, zoals ik al zei, ik ben geen arts en ken natuurlijk geen verdere details over Stefaan zn casus. Ik hoop voor jullie op een goede uitslag en de toekomst er positief uit zal zien! Wel erg vervelend dat jullie de arts nog niet gesproken hebben, echt vreemd, zeker na zo'n grote ingreep. Heel begrijpelijk dat je met veel vragen zit, waar je antwoord op wilt hebben. En ook erg vervelend dat de verpleging zo afstandelijk is en zo onvriendelijk doet. Jullie kunnen er toch ook niets aan doen dat de werkdruk zo hoog is voor hun. En kom op, het is niet zomaar wat wat jullie hebben ondergaan. Daar mogen ze toch wel iets meer begrip voor hebben...

Sterkte Kevin @};-

Afbeelding

Sophie

Berichtdoor Sophie » 26 Jan 2015 12:35

oei oei wat is dit herkenbaar. Zowel het hoe het er aan toe gaat in het ziekenhuis als hoe je je voelt (dat de hele wereld vrolijk verder gaat en die van jullie keihard stilstaat... Dat is precies zoals ik het tegen de mensen om me heen hier ook uitleg tov mijn situatie).

Ik vind dat heel naar dat jullie zo aan jullie lot worden overgelaten.
Dat dan de arts al niet komt, klopt al niet. Die zou jullie echt moeten vertellen hoe de operatie gegaan is en even de tijd moeten hebben om te vertellen hoe of wat verder. Als hij zelf geen tijd zou hebben, was het op z'n minst netjes geweest dat hij iemand had gestuurd of desnoods telefonisch even jullie te woord had gestaan.
Ik weet nog dat bij mij na m'n amputatie op vrijdags er ook pas maandags -een hele onvriendelijke- chirurg langs kwam. Dan duurt zo'n weekend eeuwen. T zou echt niet zo moeten gaan, maar helaas is het heel vaak wel de realiteit. Zo ook als dat de verpleging onvriendelijk is. Natuurlijk staan ze onder druk vaak door personeelstekort etc maar dat moet niet het probleem worden van de patiënt. Maad dat wordt het vaak wel helaas.
Kunnen jullie niet een gesprek aanvragen met een psycholoog of maatschappelijk werker. Daarbij kan je namelijk ook dit soort dingen aangeven en vaak doen die er wel wat mee. Niet dat je daar nú wat aan hebt, maar toch.
Misschien is het goed om bij te houden wat jullie allemaal overkomt. Zoals zo'n arts die niet op komt dagen, zoals verpleging die zegt da je minder vaak moet bellen (echt serieus... Dat kan echt echt echt niet dat iemand dat zegt,... Alleen daarom al kan je een klacht in dienen). En als je er eventueel aan toe bent dan kan je altijd een klacht indienen. Misschien ook niet als je daar geen behoefte aan hebt, maar mocht het wel zo zijn dan kun je alles makkelijk terughalen met datum en welke persoon wat zei. Nu weet je het nog goed, maar over een maand dan is er al weer zoveel meer gebeurd dat je het vaak door elkaar gaat halen.

Voor nu snap ik dat je hoofd er helemaal niet bij is en je alleen maar bezig bent met hoe verder, wat is er nu precies gebeurd met operatie en hoe gaat het nu verder met de volgende operatie etc.
Ik hoop dat het verhaal/de ervaring van Peter je ook wat helpt.
Ik hoop ook echt dat je zsm een arts krijgt te spreken en je alles kunt zeggen/vragen wat je wilt.
Wat ik al zei, het gevoel dat de wereld vrolijk verder gaat, terwijl die van jullie stilstaat, herken ik heel goed. Ik zeg altijd wel, gelukkig maar dat de wereld verder gaat. Dat moet ook. Maar dat neemt niet weg dat die van jullie dus keihard stilstaat en het daardoor soms best eenzaam kan zijn als je om je heen kijkt en ziet dat anderen vooral met hun wereld bezig zijn en niet zo beseffen hoe jullie wereld momenteel is. Dat is heel naar. Maar je gevoel is echt heel logisch en normaal en mag er ook gewoon zijn. Ik hoop dat je wel wat van je af kunt praten met dit soort gevoelens en dat je het niet slleen maar opkropt. Al schrijf je dat je vooral 's nachts er mee bezig bent,,. Misschien dat een psycholoog/maatschappelijk werker dan sowieso een goed idee is? Het is allemaal niet niks wat jullie meemaken en wat er nog komen gaat...

Ik wens jullie heel veel sterkte en kom voor jezelf op in het ziekenhuis. Blijf vragen naar een gesprek met de arts etc.
Sterkte, succes en alles wat jullie nodig hebben om deze periode door te komen.

Lieve groetjes.
Lilo 15-7-2013
Zazu 29-10-2014

Kevin

Berichtdoor Kevin » 26 Jan 2015 12:58

Peter schreef:Daar ik iets meer onderlegd ben door mn werk wil ik even reageren. Maar Kevin, ik ben natuurlijk geen arts en weet verder alleen wat jij hier verteld. Dus trek er niet al te veel conclusies uit, ik kan het natuurlijk mis hebben.

Ik ben werkzaam als operatieassistent en kom dus dagelijks vele soorten operaties en patienten tegen. Op hart en hersen chirurgie na, sta ik nagenoeg bij alle voorkomende ingrepen en zo ook de ingreep die Stefaan heeft ondergaan. De laatste tijd heb ik zelfs vaak bij de urologie gestaan en ook deze ingreep dus weer vaak voorbij zien komen. Het partieel verwijderen van de nier, waarbij de tumor wordt weggehaald. Ik vraag vaak aan de artsen wat de prognose is van de mensen die de operatie ondergaan en wat de nabehandeling is. Hij vertelde me dat het verwijderen van de tumor uit een nier een hele goede behandeling is en dat er geen verdere nabehandeling behoeft. Ook is de prognose na deze operaties erg goed en genezen de meeste patienten. Ook bij kwaadaardige tumoren.
Wat bedoel je met het stukje verbinding wat ze tussen nier en blaas gestoken hebben? Ik weet dat patienten die aan hun nieren geopereerd worden regelmatig een soort slangetje ingebracht krijgen. Inderdaad tussen nier en blaas. Ligt dan zeg maar in de urineleider. Deze zit vaak een aantal weken, maar kan daarna poliklinisch verwijderd worden, komt dus normaal geen narcose bij kijken.

Maar goed, zoals ik al zei, ik ben geen arts en ken natuurlijk geen verdere details over Stefaan zn casus. Ik hoop voor jullie op een goede uitslag en de toekomst er positief uit zal zien! Wel erg vervelend dat jullie de arts nog niet gesproken hebben, echt vreemd, zeker na zo'n grote ingreep. Heel begrijpelijk dat je met veel vragen zit, waar je antwoord op wilt hebben. En ook erg vervelend dat de verpleging zo afstandelijk is en zo onvriendelijk doet. Jullie kunnen er toch ook niets aan doen dat de werkdruk zo hoog is voor hun. En kom op, het is niet zomaar wat wat jullie hebben ondergaan. Daar mogen ze toch wel iets meer begrip voor hebben...

Sterkte Kevin @};-

Ja Peter, dat is zo'n ding dat jij beschrijft die ze erin hebben gebracht. Maar ons is verteld door het verplegend personeel dat dat wel onder volledige narcose moet verwijderd worden. Da's misschien nog het minste. Zo voelt hij dan helemaal niks!

Kevin

Berichtdoor Kevin » 26 Jan 2015 12:59

Sophie schreef:oei oei wat is dit herkenbaar. Zowel het hoe het er aan toe gaat in het ziekenhuis als hoe je je voelt (dat de hele wereld vrolijk verder gaat en die van jullie keihard stilstaat... Dat is precies zoals ik het tegen de mensen om me heen hier ook uitleg tov mijn situatie).

Ik vind dat heel naar dat jullie zo aan jullie lot worden overgelaten.
Dat dan de arts al niet komt, klopt al niet. Die zou jullie echt moeten vertellen hoe de operatie gegaan is en even de tijd moeten hebben om te vertellen hoe of wat verder. Als hij zelf geen tijd zou hebben, was het op z'n minst netjes geweest dat hij iemand had gestuurd of desnoods telefonisch even jullie te woord had gestaan.
Ik weet nog dat bij mij na m'n amputatie op vrijdags er ook pas maandags -een hele onvriendelijke- chirurg langs kwam. Dan duurt zo'n weekend eeuwen. T zou echt niet zo moeten gaan, maar helaas is het heel vaak wel de realiteit. Zo ook als dat de verpleging onvriendelijk is. Natuurlijk staan ze onder druk vaak door personeelstekort etc maar dat moet niet het probleem worden van de patiënt. Maad dat wordt het vaak wel helaas.
Kunnen jullie niet een gesprek aanvragen met een psycholoog of maatschappelijk werker. Daarbij kan je namelijk ook dit soort dingen aangeven en vaak doen die er wel wat mee. Niet dat je daar nú wat aan hebt, maar toch.
Misschien is het goed om bij te houden wat jullie allemaal overkomt. Zoals zo'n arts die niet op komt dagen, zoals verpleging die zegt da je minder vaak moet bellen (echt serieus... Dat kan echt echt echt niet dat iemand dat zegt,... Alleen daarom al kan je een klacht in dienen). En als je er eventueel aan toe bent dan kan je altijd een klacht indienen. Misschien ook niet als je daar geen behoefte aan hebt, maar mocht het wel zo zijn dan kun je alles makkelijk terughalen met datum en welke persoon wat zei. Nu weet je het nog goed, maar over een maand dan is er al weer zoveel meer gebeurd dat je het vaak door elkaar gaat halen.

Voor nu snap ik dat je hoofd er helemaal niet bij is en je alleen maar bezig bent met hoe verder, wat is er nu precies gebeurd met operatie en hoe gaat het nu verder met de volgende operatie etc.
Ik hoop dat het verhaal/de ervaring van Peter je ook wat helpt.
Ik hoop ook echt dat je zsm een arts krijgt te spreken en je alles kunt zeggen/vragen wat je wilt.
Wat ik al zei, het gevoel dat de wereld vrolijk verder gaat, terwijl die van jullie stilstaat, herken ik heel goed. Ik zeg altijd wel, gelukkig maar dat de wereld verder gaat. Dat moet ook. Maar dat neemt niet weg dat die van jullie dus keihard stilstaat en het daardoor soms best eenzaam kan zijn als je om je heen kijkt en ziet dat anderen vooral met hun wereld bezig zijn en niet zo beseffen hoe jullie wereld momenteel is. Dat is heel naar. Maar je gevoel is echt heel logisch en normaal en mag er ook gewoon zijn. Ik hoop dat je wel wat van je af kunt praten met dit soort gevoelens en dat je het niet slleen maar opkropt. Al schrijf je dat je vooral 's nachts er mee bezig bent,,. Misschien dat een psycholoog/maatschappelijk werker dan sowieso een goed idee is? Het is allemaal niet niks wat jullie meemaken en wat er nog komen gaat...

Ik wens jullie heel veel sterkte en kom voor jezelf op in het ziekenhuis. Blijf vragen naar een gesprek met de arts etc.
Sterkte, succes en alles wat jullie nodig hebben om deze periode door te komen.

Lieve groetjes.

Het zal wel goedkomen, Sophie. Bedankt voor je lieve berichtje!

Peter

Berichtdoor Peter » 26 Jan 2015 13:29

Kevin schreef:
Peter schreef:Daar ik iets meer onderlegd ben door mn werk wil ik even reageren. Maar Kevin, ik ben natuurlijk geen arts en weet verder alleen wat jij hier verteld. Dus trek er niet al te veel conclusies uit, ik kan het natuurlijk mis hebben.

Sterkte Kevin @};-

Ja Peter, dat is zo'n ding dat jij beschrijft die ze erin hebben gebracht. Maar ons is verteld door het verplegend personeel dat dat wel onder volledige narcose moet verwijderd worden. Da's misschien nog het minste. Zo voelt hij dan helemaal niks!

Bij ons in het ziekenhuis worden ze eigenlijk altijd op de poli verwijderd. Heel af en toe zien we een patient terug op de ok om het onder narcose of ruggenprik te doen. Maar dat is een zeer klein percentage...
Sterkte Kevin en ik hoop dat jullie snel wat meer te horen krijgen en je dan volledig kan richten op het herstel @};- %%-

Afbeelding

Kevin

Berichtdoor Kevin » 26 Jan 2015 13:41

Ik heb nu een emailadres gevonden van het secretariaat van de dokter. Ik ga op die manier proberen een afspraak te regelen. Zodat we eens wat antwoorden op onze vragen krijgen. De ‘vervangdokter’ die langskwam wist niks over de operatie, die dacht zelfs dat hij afgelopen woensdag geopereerd werd. Ze kon op zijn minst toch het dossier gelezen hebben. Maar zoals je ook zei. Al is het kwaadaardig, het is weg, dus da’s positief op zich. Mits er geen uitzaaiingen zijn natuurlijk. Zo niet, is het dan effectief herstellen en vaak op controle gaan. En dan is het gewoon hopen dat het niet terugkeert. Want de dokters hebben zowel voor hem als mij geen glazen bol, natuurlijk…

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 26 Jan 2015 15:19

Er is al het nodige gereageerd hier, kundig door Peter en liefdevol door Sophie.
Ik heb hier niet zo heel veel meer aan toe te voegen alleen dan dat ik het erg jammer vind dat ook het verplegend personeel niet zo vriendelijk blijkt.
Dat is iets wat mij toch altijd weer raakt als ex-verpleegkundige.
Ik hoop echt dat jullie snel een gesprek hebben met de behandelende arts en al jullie vragen beantwoord zullen worden.
Verder wil ik jou Kevin nogmaals heel veel sterkte toewensen en ik hoop dat je gepieker straks na het beantwoorden van alle vragen een heel stuk minder zal worden. Ik kan me jouw machteloosheid zo goed voorstellen, maar houd nog even vol voor Stefaan.
En Stefaan wil ik ongelofelijk veel beterschap toewensen en een zeer voorspoedig herstel.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Audrey57

Berichtdoor Audrey57 » 26 Jan 2015 17:32

Erg vervelend dat er na zo'n operatie dan nog dingen bijkomen als een arts die de tijd niet heeft/neemt om even op postoperatief bezoek te komen, en de onvriendelijke verpleging. Kom op voor jezelf en laat je daar zeker niet door uit het lood slaan! Ik snap wel dat je de neiging hebt om daar vanalles achter te gaan zoeken, maar waarschijnlijk betekent het gewoon niets. Hoge werkdruk voor de verpleging, onverwachte spoedgevallen voor de dokter,... dat weet je allemaal niet.
En ze kunnen er zelf niet veel aan doen, maar zoals reeds gezegd, de patiënt mag daar de dupe niet van worden. En een beetje vriendelijk zijn, is wel het minste wat van verplegend personeel gevraagd mag worden. Iedereen kan een slechte dag hebben, maar ik ga ook mijn kleuters niet staan volschelden of aan hun lot overlaten als ik eens wat minder goed gehumeurd ben.

Net zoals Hélène heb ik hier verder niet erg veel meer aan toe te voegen, behalve jullie heel veel sterkte en beterschap wensen.
Afbeelding

Esther67
Moderator

Berichtdoor Esther67 » 26 Jan 2015 18:26

Goh Kevin, wat ontzettend jammer dat de chirurg heeft verzuimd om even een gesprek met jullie aan te gaan wb het verloop van de operatie.
Het is behoorliojk wat er is gebeurd, en ik snap dat jullie bordevol vragen zitten.
Met een gesprek had hij enorm veel onzekerheden voor dit moment weg kunnen nemen.
En wat bertreft het verplegend personeel.. Drukte is niet leuk natuurlijk, maar is geen reden om onvriendelijk te zijn tegen de patiënten.
Ook in mijn vak is het vaak enorm druk, maar ik heb van nog geen patiënt gehoord over onvriendelijkheid van mij of èèn van mijn collega`s.

Ik wil jullie allebei heel veel sterkte wensen, en hoop dat jullie snel een gesprek kunnen aangaan, zodat misschien de rust weer een beetje terug kan keren @};- %%-
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

Kevin

Berichtdoor Kevin » 26 Jan 2015 20:52

Ondertussen is het bezoeksuur alweer voorbij, en ben ik al terug thuis. Hij was al bij al wel goed. Begint de pijn wel te voelen, want de hoeveelheid morfine hebben ze nu met de helft verminderd. Maar zoals ze ook zeggen, ooit moet hij terug zonder morfine kunnen leven. Dus da's normaal dat hij nu wat voelt, en voorheen minder.

Hij heeft ook al rechtop kunnen zitten, wat gisteren absoluut niet lukte. Maar heeft wel nog altijd koorts. Vlak voor dat ik naar huis ging had hij weer over 38 graden. Hopelijk is dat effectief niets abnormaals.

Ondertussen heeft hij de dokter al gezien. Kon niet veel vertellen, buiten dat hij dus effectief onder volledige verdoving moet voor dat stuk uit te halen. En dat hij nog niets kan zeggen ivm de graad van de tumor, al dan niet kwaadaardig en uitzaaiiingen. Ten vroegste zouden we vrijdag wat meer weten.

Ik weet wel dat jullie me niet qua persoonlijkheid kennen, maar vind het toch altijd straf dat hier zo'n luisteren oortjes zitten! Echt waar, dikke merci aan iedereen! Want kon het wel effe gebruiken mijn verhaal hier neer te pennen. Vandaag moest ik gaan werken. En zoals ik al zei, ik kan er niet aan doen, maar vind het soms zo misplaatst dat het leven gewoon verder gaat, terwijl ik (en wellicht Stefaan) op zijn van de zenuwen en de stress. Ondertussen heeft hij de psychologe al terug gezien vandaag. En morgen gaat ze ook terug. Dus Stefaan wordt op dat gebied nu wel goed opgevolgd! ik hou voorlopig nog wat de boot af, heb al een serieus psychisch verleden, maar was daar helemaal door. Maar soms merk ik dan wel als er tegenslagen zijn, dat ik me probeer goed voor te doen, maar innerlijk ben ik er dan toch mee bezig. En wil niet terug aan de anti-depressiva pillen... Dus nog effe wachten maar.

Echt waar, dikke merci aan iedereen. Binnenkort kijk ik nog wel effe om hier wat foto's te plaatsen. Nu heb ik enkel wat tijd voor facebook. Maar hoop dat ik hier binnenkort ook weer effe een foto-update kan doen.

Audrey57

Berichtdoor Audrey57 » 26 Jan 2015 22:14

Fijn dat de dokter toch al langsgekomen is. Dat hij nog niets over de tumor zelf kon zeggen, is volgens mij niet abnormaal hoor. Ik heb eens een bolletje uit mijn mond laten verwijderen, wat ook voor de zekerheid moest getest worden en de uitslag daarvan liet ook een week op zich wachten.
Had de rekening eerder dan de uitslag ;-)

Dat het verwijderen van het buisje onder volledige verdoving moet, is ook niet per sé een slecht teken. Ik zou persoonlijk liever in slaap gedaan worden voor zoiets dan dat je het bewust beleefd. Bij mij hebben ze eens een schroef uit mijn voet verwijderd onder lokale verdoving, kon op mijn krukken tot bij de operatietafel lopen, en dan onmiddellijk na het verwijderen zelf terug weg hobbelen. Ik hoor het gekraak van m'n bot nog altijd :mrgreen:

Kun je geen omstandigheidsverlof of zo opnemen? Of heb je het liever zo, even met wat anders bezig zijn?

Dat hij rechtop kan zitten, lijkt me een goed teken na een buikoperatie. En als hij echt te veel pijn heeft, kun je nog altijd om wat extra's vragen. En de koorts, tja, het lichaam moet zichzelf herstellen en daar kan wel koorts bijhoren. De ene maakt ook vlugger koorts dan de ander. Ik meet bij mezelf echt nooit koorts, ook niet als ik me koortsig en erg ziek voel, dus als ik over de 38 graden heb, doe me maar best binnen bij de spoed. Een ander kan gerust 40 graden hebben en zich nog redelijk goed voelen.

En gooi het er maar allemaal uit hoor! We hebben allemaal een gezamenlijke passie, onze parkietjes, maar steunen elkaar ook als het over andere dingen gaat :-)
Afbeelding

Terug naar “De kweekverslagen”