Parkietje 11 jaar oud en kortademing

Vragen en tips over de gezondheid of ziektes.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

pamster

Parkietje 11 jaar oud en kortademing

Berichtdoor pamster » 17 Okt 2015 12:54

Nou heel verhaal, in augustus onze grasparkiet Snowy in de rui en niet lekker,
Hij is 11 jaar oud en altijd kerngezond geweest. Hartstikke tam, maar je mag hem niet vastpakken, komt op je vinger /schouder/ hoofd en verteld echt hele verhalen een goede prater. Speelt normaal met alles wat ie tegen komt.

Qua voer krijgt hij Hij krijg versele – lage prestige premium zaadvoer, aangevuld met vruchtenmix en gemalen brandnetels, daarnaast meng ik een paar keer per week eivoer en muilvitamine druppels. En natuurlijk iedere dag vers water.

Hij heeft een vriendinnetje 2 jaar oud in een aparte kooi en een vriendje van 3 jaar oud ook in een aparte kooi net als Snowy die zijn eigen paradijsje heeft :-D

Snowy mag de hele dag uit de kooi, de andere 2 op moment iets minder omdat Snowy ziek is en ik hem wat rust wil gunnen, op zijn tijd gaat hij buurten bij de andere 2.

Op zondagochtend 2 aug naar de dierenarts die haar heeft "geschouwd" ( niet in de handen gepakt want daar raakt snowy van in de stress)

Symptomen: Bol zitten, kortademig, piepende ademhaling en staartwippen, en veel slapen.
Dierenarts ( enige in limburg met enige verstand van vogels ( duiven o.a.)
De dierenarts heeft een antibioticum voorgeschreven Novadox dat ik 14 dagen, 1x per dag een druppel moest geven via een stukje brood zodat ik zeker wist dat hij het binnen kreeg.

14 dagen ( 16 aug) later gestopt met de Novadox zoals geadviseerd door de dierenarts maar we zagen geen verbetering,

Hierop de dierenarts gemaild en op haar advies wederom de Novadox opnieuw gestart. ( 18 aug)

Na 5 dagen nog geen verbetering (23 aug) ( inmiddels 19 dg AB) , ik heb de dierenarts wederom gemaild en voorgelegd. ( ben de Novadox blijven geven tot ik andere medicijnen kreeg op 3 sept)

Gevraagd of mijn eigen dierenarts dit voor kon schrijven of een breder spectrum antibioticum dat wel zou helpen.

Hierop schreef ze ( 3 sept) amoycilline-clavulaanzuur voor dat ik 14 dagen iedere dag in vers water moest toedienen. ( ze wilde eigenlijk dit rechtstreek via de bek doen maar dat was geen optie voor ons i.v.m. stress)

Gelukkig zagen we na 2 dagen verbetering, Snowy knapte zinderoog op en het piepje verdween, hij speelde en zat maar weinig in zijn kooi en was altijd in de weer. Wij blij Snowy weer blij. We dachten hij wordt weer gezond en kunnen nog een paar jaartjes van hem genieten.

Tot de 14de dag de laatste dag (17 sept) van de antibiotica ( afgelopen zaterdag) daar was ineens het piepje weer en lichtjes staartwippen

We zijn inmiddels weer een maand verder en het gaat op en af, de ene dag geen piepen en staartwippen of bolzitten, de andere dag niks aan de hand geen piepje niet bolzitten of starrtwippen.

Vorige week begonnen met gazesept om te kijken of hij meer weerstand kan opbouwen, verwarming op 23 gr ( normaal overdag 21 gr en in de nacht op 18gr) tevens vandaag een warmte lamp besteld met een elstein 60watt warme lamp, deze komt dinsdag binnen.
En vorige week voor de zekerheid 1 druppel anti parasiet 10 geven wat een klein beetje verbetering gaf.

De vraag aan de experts hier, iemand idee wat onze kleine vriend mankeert?

debby1972
Moderator

Re: Parkietje 11 jaar oud en kortademing

Berichtdoor debby1972 » 17 Okt 2015 22:01

Ik vind dat er aardig wat ab tegenaan gegooid is in korte tijd en dat er daarna nog meer heftige dingen zijn gebruikt,bijv het geven van de anti parasiet,omdat het afweersysteem al een aardige opdonder heeft gekregen,had je beter even ontlasting kunnen opsturen,dan weet je of er wormen of eitjes aanwezig zijn en dan zou je wel kunnen behandelen,preventief is niks mis mee,maar hij is op leeftijd en net al aardig wat ab binnen gekregen wat zijn afweer ook niet ten goede komt,dus is wel wat veel,ik kan je aanraden om even wat ontlasting op te sturen naar een echte vogelarts bijv Hedwig van der Horst in Riel of anders kliniek de ijburglaan in Amsterdam, die hebben de juiste apparatuur om alles goed te bekijken en je dan gerichter ab te kunnen geven.
Verder zal je daarbij een brief moeten opstellen met je bevindingen over de parkiet en wat er inmiddels al is toegediend geweest.
En dan raadt ik ook aan om,als je weer een ab krijgt,na die kuur een pro biotica kuurtje te geven zodat hij weer een goede darmflora gaat ontwikkelen.
Succes het is niet makkelijk allemaal maar soms noodzakelijk.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

pamster

Berichtdoor pamster » 19 Okt 2015 19:10

Hallo Debbie,

Dank voor je antwoord,

Dat er veel AB is ingegooid door de dieren ( vogelsarts ) vind ik ook, maar je gaat er vanuit dat ze weten wat ze doen.
( vergeten te melden over de AB, de eersye kuur kreeg hij via een stukje brood, de 2e kuur ging via het waterbakje)

Probiotica heb ik gegeven direct na het stoppen van de antibiotica, ( 2 dagen ) heb ik bij de dierenarts gekocht,

Sinds de druppel anti parasiet gaat het wel iets beter, het piepje blijft maar stukken minder, vooral bij inspanning zoals op en neer vliegen.

Hij niest nu af en toe.

Ik had zaterdag inderdaad ontlasting al opgevangen maar bedacht me dat als ik dit zondag zou versturen het pas maandag of dinsdag bij Hedwig zou zijn, waardoor het niet meer "vers" zou zijn, ga morgen een nieuwe poging wagen.

Ik had inmiddels een warmtelamp besteld hoop dat deze morgen binnenkomt ( met een elstein 60 watt donker lamp) zodat we deze kunnen ophangen.

Het vreemde is dat het soms dagen heel goed gaat en hij geen "piepje" heeft en er weer bovenop lijkt en dan ineens na 4 dagen weer zit te piepen, de dag erna is het weer stukken beter ?? Kan er geen touw aan vast knopen. ( soms denk ik lijkt wel astma zoals bij mensen )

Het vreemde is dat de ontlasting onder de microscoop is geweest bij dieren ( vogel) arts, stond er bij en keek er na :-( en ze een "kleurtest"gedaan heeft de dag erna en er niks gevonden is, dus ik ga morgen toch maar weer een poging wagen de "poepjes"op te vangen en te versturen.

Verwarming laten we momenteel op 23 graden dag en nacht voor de zekerheid.
Verder ben ik nog steeds aan het "kuurtje" Gazesept bezig sinds 1 week,

Wordt vervolg.

Tips natuurlijk welkom.

pamster

Berichtdoor pamster » 30 Dec 2015 14:30

Korte update,

Na het stoppen met alle rotzooi en overgestapt te zijn op gazasept ging het goed met Snowy, Piepte nog maar af en toe ( eens per 2a3 weken een avondje en volgende ochtend weet niks aan de hand) Lijkt soms of hij dat doet uit angst voor vreemde geluiden 's avonds, bijvoorbeeld bij storm. Hij lijkt dan ook kort ademig :?:

Van de week heeft ie ons wel flink laten schrikken, zat ineens weer te piepen en begon te braken, hele lange sliert slijm met een paar zaadjs erin :-(
maar weer de warmte lamp aan gedaan 's nachts ( overdag is de verwarming aan)
Gelukkig de volgende ochtend weer stukken beter,merk dat hij niet helemaal gezond is :?

las hier op het forum een en ander over het zilverwater, dit heb ik besteld en ga er mee starten, hoop dat het net zo'n effect heeft als bij de andere forum gebruikers

Het is dan ook een een echt opaatje op leeftijd maar wil hem nog wel een paar jaartjes bij ons houden

btw vanavond laatste ontlasting opvangen en morgen opsturen eens kijken of er nu iets uit komt,

Net begonnen met zilverwater, gazasept even aan de kant net als de appelazijn, probiotica staat klaar voor na de kuur zilverwater !

ben benieuwd

pamster

Berichtdoor pamster » 09 Jan 2016 13:57

Uitslag is binnen van de mest, bacteriele darminfectie, medicijnen Amoxisane 10 dagen,

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 09 Jan 2016 17:40

Ok dus weer een kuurtje,maar amoxi is wel goed ook,dus na de amoxi even een dag of 5 probiotica geven en dan lekker verder met zilverwater,dat alleen is goed genoeg om hem op de been te houden,dan doe je een keer per maand ongeveer een kuurtje pb van 5 dagen en verder weer met zilverwater.
Succes,ik hoop dat hij nog lekker wat jaartjes doorkan zo
Afbeelding
Afbeelding

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 09 Jan 2016 17:42

Nog even een vraagje geef je de amoxi door het water of oraal?
want anders is 10 dagen erg kort,stel dat hij niet dagelijks drinkt dan krijgt hij er niet veel van binnen
Afbeelding
Afbeelding

pamster

Berichtdoor pamster » 18 Jan 2016 18:14

Hi Debbie,

Dank voor je reactie, ik geef de medicijnen op een stukje brood, maar merk dat hij er niet lekker van is ben er nu 3 dagen mee bezig.
Krijg het er met pijn en moeite in hoor.
Om hem te vangen en te stressen om het in zijn snaveltje te krijgen is echt geen optie.

Trouwens de amox kreeg ik er helemaal niet in, in overleg met Hedwig krijgt hij nu synolux
Sinds gisterenavond zit ie weer te piepen, heeft er precies 2 weken geen last van gehad :-( arme Snowy
Zijn ontlasting was net water, maar dat kan denk ik van de medicijnen zijn.
Net was het net of ie speeksel ophaalde, heb hem nu in de kooi gedaan met een klein lampje aan voor licht en de warmte lamp weer aan gezet :shock:

Pff wat kun je zorgen hebben over je kleine vriendje

Kan dit medicijn door het water dan :?:

Ik heb een camera hangen dus kan zien of ie drinkt, hou hem zelfs tijdens mijn werk goed in de gaten.

Audrey57

Berichtdoor Audrey57 » 18 Jan 2016 19:25

Debby bedoelt dat in het bekje beter is dan door het water. Bij medicijn via het water, weet je niet of hij wel voldoende binnenkrijgt. Toen mijn Croky ziek was, moest ik hem ook 2x daags vangen en medicatie geven. Niet makkelijk, vooral mentaal, maar het is wel het beste. Hij kon schreeuwen als de beste, maar ik denk wel dat hij wist dat het was om hem beter te maken. Kun je vragen aan je vogelarts of hij/zij toont hoe je het best je parkietje kunt vastnemen? Dan kun je de medicatie zo geven ipv op brood. Brood is namelijk niet zo goed voor parkietjes.

Vertroetel het diertje maar lekker! Inderdaad onder de warmtelamp (mijn vogelarts adviseerde 28 graden, maar Croky was dan ook erg mager), zorg dat het eten makkelijk bereikbaar is.
Afbeelding

Lieve Toby (hier sinds 10/08/2013)
Schattige Sky (°08/09/2013, hier sinds 30/10/2013)
Avontuurlijke Mika (°05/06/2015, hier sinds 30/07/2015)
Grappige Pluk (°07/06/2015, hier sinds 30/07/2015)

Rust zacht kleine Zazou <3 ik zal je nooit vergeten. (hier sinds 21/07/2009 *05/08/2013)
Tot we elkaar terug zien, mijn dappere strijder. Croky, kusje klein bollievogeltje (°21/08/2006, hier sinds 02/10/2006, *22/12/2014) <3

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 18 Jan 2016 21:00

Ja dat bedoelde ik idd,het kan allemaal.door het water,maar dan is 10 dagen gewoon te kort,ik snap het niet want Hedwig is juist van het oraal toedienen.
Maar ik snap dat je dat niet prettig vind,ik vind het na al die jaren nog steeds niet prettig om een dier vast te pakken voor welke medicatie dan ook,maar het werkt wel het beste en dan is 10 dagen genoeg,het is echt zo voorbij als je het iedere dag even doet.
,dan 5 dagen pb geven en klaar.
Maar ja dat moet je zelf maar even bekijken wat jij het prettigst vind,ik snap het wel.
Afbeelding
Afbeelding

pamster

Berichtdoor pamster » 19 Jan 2016 17:23

Hi Debbie,

Ik had aangegeven dat het echt niet gaat lukken om rechtstreeks in de snavel te doen.
Ik probeer via een stukje brood.
Wat me opvalt is dat Snowy juist zieker wordt van de medicijnen, daarnaast schrikachtiger :?:
Ik zou de neiging hebben om te stoppen omdat hij naar ons gevoel juist slechter gaat op de AB, dat zagen we in augustus ook.

Ik ben vandaag dan maar overgestapt om de medicijnen door het water te doen, want hij eet het niet meer via zijn brood dat ik hem aanbied.

Verder eet hij goed uit zijn voerbakje een paar keer per dagen en drinken zie ik hem meestal s'morgens ( handig zo;n camera)
Merk wel dat zijn ontlasting af en toe te waterachtig is, zou dat van de Synolux zijn?

Wat ons ook opvalt is dat de piepende ademhaling meestal s'avonds is, zo vreemd, s'morgens is weer niks aan de hand. Dit is meestal zo eens in de 2 weken een dag of 2. Volgens Hedwig was dit te wijten aan de bact.darm infectie.

Uitslag was kleuring: veel staafvormige en coccoide bacteriën zichtbaar
De Synolux 3 x per dag een druppel,

Zoals gezegd 3x per dag vangen gaat niet lukken ook ivm werk, maar wil het hem ook niet aandoen:-(
Ik geef nu 'sochtends water met Synolux en sávond water met Gazesept.

Ik wacht nog even af maar als hij zich slecht blijft voelen zal ik moeten stoppen met de Synolyx en Hedwig moet gaan bellen.

Wat denk jij voelt ie zich slechter van de Synolux?

pamster

Berichtdoor pamster » 19 Jan 2016 19:50

pamster schreef:Hi Debbie, Hi Audrey

Ik had aangegeven dat het echt niet gaat lukken om rechtstreeks in de snavel te doen.
Ik probeer via een stukje brood.
Wat me opvalt is dat Snowy juist zieker wordt van de medicijnen, daarnaast schrikachtiger :?:
Ik zou de neiging hebben om te stoppen omdat hij naar ons gevoel juist slechter gaat op de AB, dat zagen we in augustus ook.

Ik ben vandaag dan maar overgestapt om de medicijnen door het water te doen, want hij eet het niet meer via zijn brood dat ik hem aanbied.

Verder eet hij goed uit zijn voerbakje een paar keer per dagen en drinken zie ik hem meestal s'morgens ( handig zo;n camera)
Merk wel dat zijn ontlasting af en toe te waterachtig is, zou dat van de Synolux zijn?

Wat ons ook opvalt is dat de piepende ademhaling meestal s'avonds is, zo vreemd, s'morgens is weer niks aan de hand. Dit is meestal zo eens in de 2 weken een dag of 2. Volgens Hedwig was dit te wijten aan de bact.darm infectie.

Uitslag was kleuring: veel staafvormige en coccoide bacteriën zichtbaar
De Synolux 3 x per dag een druppel,

Zoals gezegd 3x per dag vangen gaat niet lukken ook ivm werk, maar wil het hem ook niet aandoen:-(
Ik geef nu 'sochtends water met Synolux en sávond water met Gazesept.

Ik wacht nog even af maar als hij zich slecht blijft voelen zal ik moeten stoppen met de Synolyx en Hedwig moet gaan bellen.

Wat denk jij voelt ie zich slechter van de Synolux?

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 19 Jan 2016 19:50

Ab is zowiezo een zware aanslag op een lichaam,dat is bij ons ook en als en je dan al ziek bent,dan verslechterd het idd eerst,maar als hij 5 dagen goed de ab binnen krijgt,dan moet je wel iets van resultaat gaan zien qua verbetering.
Maar ik ben echt van mening dat door water geven langer duurt dan oraal.
Ik snap dat 3 keer per dag met werk geen optie is,maar dan deed ik.het wel 2 keer.
Maargoed dat moet je zelf even aankijken,maar ik denk dat 10 dagen dan te kort is
Afbeelding
Afbeelding

pamster

Berichtdoor pamster » 20 Jan 2016 12:20

Hi Debbie

Thx voor je reactie, dan moet het maar langer als 10 dagen door het water, helaas het is niet anders.
Uitvangen is al veel stress en dan ook nog eens in de handen en medicijn gedwongen toegediend krijgen lijkt me geen goede optie. Gezien zijn leeftijd en het feit dat hij niet lekker is.

Merk echt dat ie uit zijn huisje is, zit niet meer op zijn favo plekjes enzo maar op vreemde plekken in zijn kooi.
Maar even duimen dat het goed komt met de medicijnen door het water.

tips zijn natuurlijk altijd welkom, nooit te oud om te leren, al ben ik al een kietjes bezitter sinds 25 jaar :-D tis dus allemaal niet nieuw,

Al moet ik erbij vertellen dat Snowy wel heel bijzonder is, is bijzonder tam en praat, onze opa van 11 jaar :mrgreen:
We hebben er nog 2 een dominant vrouwtje van 3 is een afdankertje en Kruimel van 2 jaar ons kleine man die redelijk tam is.
De heren en dame hebben ieder hun eigen kooi, waarvan Snowy de hele dag vrij ( en vaak gaat buurten bij de andere 2) en Kruimel in de avond als we thuis zijn.De dame komt er maar zelden uit omdat ze heren bijt.

pamster

Berichtdoor pamster » 02 Jun 2017 09:52

Na dik anderhalf jaar niet helemaal in orde te zijn, vorige jaar augustus een hersenbloedinkje te hebben gehad en sinds maart dit jaar last van jicht.
Vanmorgen in onze handen gestorven, Snowytje is over de regenboog gegaan. :gras1:
Rust zacht vriendje

Esther67
Moderator

Berichtdoor Esther67 » 10 Jun 2017 18:29

Ach jeetje, wat verdrietig....
Heel veel sterkte... @};- @};-
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 08 Aug 2017 17:51

Ach wat sneu,sterkte
Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “De gezondheid”