Nieuw keesie en koosie

Hier kun je jezelf voorstellen aan de andere gebruikers, eventueel met foto als je dat leuk vind.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Mootje

Nieuw keesie en koosie

Bericht door Mootje » 15 aug 2015 15:04

Hallo allemaal,
Daar ben ik weer via via heb ik 2 nieuwe parkietjes,
Met staart en veren !
Nu heb ik weer een probleem niet met de pietjes, maar De blauwe koosie ontsnapt uit de kooi
We dachten dat ze niet door de tralies konden, hij wel dus!
Als ik het goed begrijp worden ze toch nog forser?
De tralies staan 1.5 cm van elkaar hihi.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

debby1972
Moderator
Contacteer:

Re: Nieuw keesie en koosie

Bericht door debby1972 » 15 aug 2015 16:52

Je foto's zijn erg onduidelijk,maar de max aan tralieruimte is 1.3 cm.
Heb je alles goed ontsmet en alle houten dingen vervangen?
En heb je nu wel een koppeltje?
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

dicyvo

Bericht door dicyvo » 15 aug 2015 19:14

En blijft het wel Keesie en koosie?
Heb je tijdelijk een andere kooi, straks zitten ze klem. Evy probeert zich hier van buiten naar binnen te wurmen en dan zijn ze best hardnekkig hoor :mrgreen: Hier past het gelukkig niet.
Zijn nog erg jong zeker? Die ene heeft nog een donker snaveltje.
Wat voor kooi heb je?
Afbeelding

dicyvo

Bericht door dicyvo » 15 aug 2015 21:06

Zit net nog te denken, misschien voorlopig afdekken met plexiglas. Ze moeten alleen wel langs de tralies kunnen klimmen natuurlijk dus iets ruimte er tussen houden? Lastig hoor!
Zie nu ook pas dat de tralies verticaal ipv horizontaal zijn. Ben nu toch wel benieuwd naar je kooi hoor :mrgreen:
Afbeelding

Mootje

Bericht door Mootje » 16 aug 2015 10:27

Dit is de kooi
Achter het deurtje zit heel fijn kippengaas daar hadden we het al verwacht!
We hebben er zelf takken ingemaakt en alles ontsmet met dettol
1wurmt zich erdoorheen de ander niet hoe die het doet is een raadsel, het gebeurt als we weg zijn.
Koosie is ook een stuk drukker!
We hopen dat als ze iets forser worden er niet door heen kunnen ,hopelijk gaat dat snel!
We denken dat koosie De blauwe een mannetje is, keesie twijfel ik nog over.

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 16 aug 2015 11:12

Jammer dat je je niet hebt georienteerd over de mogelijkheden voor een kooi en wat ze een prettige leefomgeving vinden.
Een ronde kooi is net als een ronde vissekom een heel onprettige omgeving.
Het zijn prooidieren en hier kunnen ze van alle kanten benaderd worden wat een onprettige houding geeft,ik had al gelezen dat je stad en land voor deze kooi hebt afgelopen,dus dit is iets wat je vooral zelf erg mooi vind,dit is geen aanval,dit is ook weer iets waarvan je moet leren,maar jammer genoeg is dat achteraf gedaan en niet vooraf.
Het beste is om de dieren een kooi te geven die in de breedte is omdat deze dieren niet vertikaal maar horizontaal georienteerd zijn en de spijlen,ja die kloppen ook niet,maar daar kan je nog van alles aan klim opties aan veranderen.
Ik kan helaas niet positief zijn hierover,ik hoop dat je mijn argumenten kan zien als positief voor je vogels in ieder geval,want ik vind het niet grappig om mensen zo aan te spreken,maar ik doe het wel voor mijn liefde voor de dieren
Afbeelding
Afbeelding

Esther67
Moderator
Contacteer:

Bericht door Esther67 » 16 aug 2015 11:22

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook niet zo enthousiast ben over de keuze van je kooi.
En aangezien eentje zich er doorheen wurmt, wil al duidelijk maken dat deze kooi niet geschikt is.
Nu wurmt hij zich er nog doorheen, maar er komt een tijd dat dat niet meer lukt, en hij dus vast kan komen te zitten.
Ook is het geen ideale kooi om speelgoed op te hangen. Hij is al heel snel vol.

Net wat Debby zegt, er is nu ook geen hoekje waar ze zich veilig voelen, omdat hij rond is.
Ik vind dit hele mooie kooien voor de sier met een leuke plant erin, maar als kooi met levende dieren zou ik dit nooit adviseren.
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

Mootje

Bericht door Mootje » 16 aug 2015 11:51

Ze vliegen prima van tak naar tak en van de bodem naar boven
De speeltjes ga ik aan de takken hangen en helemaal bovenin komt nog een koord waar ze in kunnen hangen
Ze klimmen zeer gemakkelijk langs De tralies omhoog
Ik moet De kooi nog helemaal inrichten
Maar ik wil ze eerst even laten wennen, eten en drinken gaat goed ook met elkaar gaat prima
Maar er zijn toch nog meer parkietenkooien die rond zijn??
Ik heb nog even een foto toegevoegd zijn ze niet lief!!

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 16 aug 2015 12:04

Ja het mooiste zou zijn als ze al die ronde kooien eens op 1 hoop gooien en verbranden net als die ronde vissekommen en als die andere te kleine huisdier verblijven.
Maar je hebt dus niks gelezen van wat ik je vertelde over vertikaal vliegen onprettig voor de dieren omdat ze in een hoek met achterwand van een muur meer rust en veiligheid krijgen spijlen die te breed uit elkaar staan enz enz dat maakt je allemaal niet uit??

Naast het feit dat je wel heel hals over kop 2 nieuwe parkieten hebt uitgezocht.

Het is blijkbaar alleen interieurvulling voor een mooi meubelstuk die weer bij je bankstel past?

Sorry ik ben klaar met hulp bieden
Afbeelding
Afbeelding

Esther67
Moderator
Contacteer:

Bericht door Esther67 » 16 aug 2015 12:17

Er zijn zeker meer kooien die rond zijn, maar dat heeft meer te maken met uiterlijk dan met functionaliteit.
Er worden zoveel spullen en verblijven verkocht voor dieren die alleen maar leuk zijn om te zien, maar absoluut geen goed doen voor het dier zelf.
Gelukkig is er in deze tijd internet, waar je alle informatie kunt zoeken, vinden en vergelijken. Vroeger moest je het met boekjes doen waar beperkte informatie staat.
Met dieren is er eigenlijk maar één standaardregel..... een kooi of verblijf kan niet groot genoeg zijn.
Je bent natuurlijk zelf altijd vrij om aan te schaffen wat je wil, maar op dit forum zal je niemand tegenkomen die je nieuwe kooi een goeie aanwinst vindt.
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

Mootje

Bericht door Mootje » 16 aug 2015 12:39

Ik wist niet dat je kwaad werd Debby
Ik had deze kooi van iemand met ook parkietjes erin
Het is een kooi van 110 cm hoog en 60 diameter ik heb wel eens kleinere kooitjes gezien met meerdere parkietjes erin.
Sorry hoor ik vind je houding naar mij toe nu wel heel negatief
Mijn bedoeling is goed geweest
En ik wil mijn uiterste best doen voor die twee hummeltjes !!!!!!

dicyvo

Bericht door dicyvo » 16 aug 2015 12:50

Het lijken me 2 schatjes en de tak die je er in hebt vind ik ook mooi.
Wat betreft de kooi sluit ik me aan bij de rest.
Ik krijg toch het gevoel dat je vooral op zoek bent geweest naar een mooie kooi en daar horen dan een paar vogeltjes in, dat geeft niks maar helaas is deze kooi daar echt niet geschikt voor.
Kun je hem niet voor de sier houden en voor je vogeltjes een meer geschikte kooi zoeken? Zijn best redelijke geprijsde grote kooien te krijgen.
Je zit niet voor niets op het forum dus je wilt het graag goed doen voor je vogeltjes neem ik aan.
Soms duurt het even voordat je een idee los kunt laten. Je hebt je verheugd op een mooie kooi en een paar leuke vogeltjes er in en dan krijg je dit.
Voor de vogeltjes hoop ik dat je toch gaat inzien dat dit niet de beste leefomgeving en zelfs gevaarlijk voor ze is.

Het goede nieuws is dat je vanwege een kooi aan parkietjes bent begonnen en nu kunt ontdekken hoe leuk ze zijn
Afbeelding

dicyvo

Bericht door dicyvo » 16 aug 2015 12:53

Lees nu net dat je je uiterste best wil doen, dat geeft de burger moed :thumright:
Die 2 mooie vogeltjes verdienen dat ook. Ze zijn wat dat betreft aan jou wil/onwil overgeleverd.
Lekker uitzoeken welke kooi wel geschikt en beschikbaar is.
Afbeelding

Sophie

Bericht door Sophie » 16 aug 2015 21:52

Oei die kooi is om alle redenen die er zijn echt ongeschikt.
Spijlen te ver uit elkaar, rond, verticale spijlen en qua schoonmaken ook niet de makkelijkste.
Ik sluit me dus helemaal aan bij de anderen.

Het zijn zeker schatjes. Het is goed te horen dat je zegt dat je alles voor ze wilt doen.
Dus wat dat betreft: als de wiedeweerga op zoek naar een kooi die wel geschikt is, voordat ze zichzelf klem zetten en zichzelf wurgen.

Afmetingen minstens (!) 60 breed , 40 diep. De hoogte ca 60. Hoger mag altijd, maar is niet noodzakelijk.
En dan echt een kooi met plat dak. Want als je bv een kooi hebt met een bocht of met puntdaken dan zijn de daadwerkelijke afmetingen en inhoud kleiner dan de maten die erbij staan. Bv puntdak is dus in de punt 60 Hoog maar aan de zijkanten misschien maar 50.

En ga daarna eens heel goed inlezen over parkietjes. Ik heb het hele verhaal niet gevolgd maar er staat hier dat je eerst een kooi had en daarom parkietjes en je niet heel erg voorbereid deze diertjes hebt aangeschaft. En dat geeft op zich niks. Ik dacht dat ik mega voorbereid was en had alles gelezen en braaf geluisterd naar de dierenwinkel en met name dat laatste was een grote fout. Ik kwam thuis met plastic stokken, een onhandige kooi, schelpenzand etc. Gelukkig heb ik dankzij die forum snel bijgeleerd. Dus ik hoop dat je aan neemt wat we zeggen, beginnend bij de kooi.

Houd die andere kooi gewoon voor een gave wilde springerige plant. Dat is heel leuk. Maar absoluut niet voor vogels.
Laatst gewijzigd door Sophie op 16 aug 2015 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Sophie

Bericht door Sophie » 16 aug 2015 22:00

O en idd. Het klopt dat er genoeg kooien zijn die kleiner zijn en dat er genoeg mensen zijn die veel vogels in kleine kooitjes proppen.
Maar zo willen wij/jij toch niet zijn juist? Het belang van de dieren moet voorop staan.

En ik begrijp dat je je verheugd had op deze kooi. Maar van naar anderen te wijzen met een antwoord als "ja maar zij... " wordt deze kooi niet ineens minder ongeschikt zeg maar.

Ik heb inmiddels een perfecte kooi. Montana Madeira 2. Dat heeft me geld gekost en het is niet de allerallerallermooiste (of in ieder geval niet zo mooi als die sierkooi die jij hebt; die vind ik serieus echt wel gaaf namelijk. Maar niet als parkietenkooi.

Kijk eens op zooplus naar de Hagen Vision L02 bv. Of de piano 6 van Ferplast. Of vogelkooi Rose die daar staat.
Of Montana kooien als Montana madeira 1.

Bij Oets Dream vooral de Montana kooien. Frisco 2. Parkieten kooi B5-5....
Lilo 15-7-2013
Zazu 29-10-2014

✨ Hold on to your wings and never let them go. Fly on to the wind, where you wanna go!✨
Dag liefste Stitch 4-2011/9-2014

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 16 aug 2015 22:26

Wat fijn dat je zo snel alweer twee nieuwe grasjes hebt weten te vinden en nog hele mooie ook, maar.............
Nou ja daar ga ik maar niet te veel over uitweiden.
Ik dacht dat inmiddels iedereen wel wist dat net als ronde viskommen ook ronde kooien uit den boze zijn !!
Vogels leven in de breedte, moeten heen en weer kunnen huppen of vliegen, dus breedte is vele malen belangrijker dan hoogte, maar ja dat past niet in iedereen zijn interieur en daarom worden er helaas nog steeds ook foute kooien gemaakt en verkocht.
Gelukkig wil jij alles doen voor je 2 lieve schatjes, dus dat komt vast wel goed.
Ik wens je heel veel succes met je zoektocht naar een beter en meer geschikte kooi voor je prachtige duo.
Je hebt zeer snel nieuwe grasjes gevonden, dus die kooi gaat je vast ook lukken.
Heel veel plezier met je gevleugelde vriendjes.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

dicyvo

Bericht door dicyvo » 17 aug 2015 12:16

Sophie schreef: En ga daarna eens heel goed inlezen over parkietjes. Ik heb het hele verhaal niet gevolgd maar er staat hier dat je eerst een kooi had en daarom parkietjes en je niet heel erg voorbereid deze diertjes hebt aangeschaft. En dat geeft op zich niks. Ik dacht dat ik mega voorbereid was en had alles gelezen en braaf geluisterd naar de dierenwinkel en met name dat laatste was een grote fout. Ik kwam thuis met plastic stokken, een onhandige kooi, schelpenzand etc. Gelukkig heb ik dankzij die forum snel bijgeleerd. Dus ik hoop dat je aan neemt wat we zeggen, beginnend bij de kooi.
.
Zo is het ook Sophie. Als je ze eenmaal hebt ga je gerichter zoeken en vallen je dingen op, al doende leert men.
Ik heb mijn beeld/idee ook een paar keer bij moeten stellen.
Ik hoop alleen dat ze zich over de teleurstelling heen kan zetten.
Afbeelding

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 26 aug 2015 22:50

Sophie schreef:Ik heb inmiddels een perfecte kooi. Montana Madeira 2. Dat heeft me geld gekost en het is niet de allerallerallermooiste (of in ieder geval niet zo mooi als die sierkooi die jij hebt; die vind ik serieus echt wel gaaf namelijk. Maar niet als parkietenkooi.
Hoezo is die niet de allermooist kooi? :o Ik vind hem keimooi! Echt een kooi die je een ereplaatsje kunt geven in de woonkamer.

Het woord dat Sophie voor de kooi gebruikt, sierkooi, lijkt me inderdaad het goede woord. Heb ik die trouwens ook niet of de facebookgroep zien voorbij komen? Toen had ik zo'n soort kooi ook net gezien... in een meubelwinkel weliswaar. Dus inderdaad, als sierkooi, als decoratie.

Ik ken de voorgeschiedenis niet, met vorige vogeltjes en zo, dus daar ga ik niet op in gaan. Maar als je deze kooi zo mooi vindt, gebruik hem dan inderdaad als decoratie (je kunt bvb. hele leuke nep-kaketoes kopen!) en zoek voor je vogeltjes het verblijf dat ze verdienen. Een ruime kooi, minimale afmetingen staan al in dit topic.

Verder hoop ik ook dat je ons op de hoogte houdt, en niet afgeschrikt bent om hier verder te reageren. Iedereen hier heeft maar 1 doel voor ogen: elkaar goede raad geven om onze vogeltjes een zo mooi mogelijk leven te bezorgen.
En iedereen maakt fouten, ik had een klein Ferplast-kooitje voor mijn eerste parkietje Croky. Nu gebruik ik zo'n kooitje als transportkooi voor bvb. de vogelarts. Maar fouten kun je rechtzetten, en we leren allemaal nog iedere dag bij. :-)
Afbeelding

Lieve Toby (hier sinds 10/08/2013)
Schattige Sky (°08/09/2013, hier sinds 30/10/2013)
Avontuurlijke Mika (°05/06/2015, hier sinds 30/07/2015)
Grappige Pluk (°07/06/2015, hier sinds 30/07/2015)

Rust zacht kleine Zazou <3 ik zal je nooit vergeten. (hier sinds 21/07/2009 *05/08/2013)
Tot we elkaar terug zien, mijn dappere strijder. Croky, kusje klein bollievogeltje (°21/08/2006, hier sinds 02/10/2006, *22/12/2014) <3

Plaats reactie