De deugnieten van Audrey

Hier kunnen foto`s en/of Filmpjes van uw parkietjes geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Audrey57

De deugnieten van Audrey

Bericht door Audrey57 » 08 jan 2015 13:14

Ergens eind oktober ben ik hier terechtkomen tijdens een zoektocht naar info om mijn zieke grasparkietje Croky te kunnen helpen. Daarvoor was ik op een ander forum actief, maar helaas kreeg ik daar niet erg veel reactie. Jammergenoeg is het niet goed afgelopen met mijn lieve, dappere Croky, zijn verhaal kun je lezen in dit topic.

Ik heb mezelf en mijn parkietjes nog nooit echt voorgesteld, en wil natuurlijk ook wel graag hun avonturen en foto’s delen met jullie. Daarom dit topic dus :-)

Mijn naam is dus Audrey (duh), ik ben 25 jaar oud en mijn beroep is kleuterleidster, helaas ben ik momenteel werkloos. Vroeger zat ik in de jeugdbeweging Chiro en ik ben daar ook 9 jaar leidster geweest, tot de zomer van 2014. Mijn hart ligt nog steeds bij deze jeugdbeweging, en als oud-leidster probeer ik deze nog steeds te ondersteunen in de vorm van inspringen als een leidster ziek is, een handje toesteken op jaarlijkse activiteiten zoals de fuif,…

Hieronder ga ik mijn grasparkietjes die ik gehad heb, en degene die ik nog heb, voorstellen. Ik ga het over enkele berichtjes verdelen, zodat het wat overzichtelijk en leesbaar blijft.
Het is uiteraard de bedoeling dat hier heel wat foto's komen, maar ik vond het wel leuk om eerst ook wat te vertellen over mijn vogeltjes. Zodat jullie ook weten welk vlees jullie in de kuip hebben ;-)

Hopelijk vinden jullie het leuk om over mijn deugnieten te lezen!
Afbeelding

Lieve Toby (hier sinds 10/08/2013)
Schattige Sky (°08/09/2013, hier sinds 30/10/2013)
Avontuurlijke Mika (°05/06/2015, hier sinds 30/07/2015)
Grappige Pluk (°07/06/2015, hier sinds 30/07/2015)

Rust zacht kleine Zazou <3 ik zal je nooit vergeten. (hier sinds 21/07/2009 *05/08/2013)
Tot we elkaar terug zien, mijn dappere strijder. Croky, kusje klein bollievogeltje (°21/08/2006, hier sinds 02/10/2006, *22/12/2014) <3

Audrey57

Re: De deugnieten van Audrey

Bericht door Audrey57 » 08 jan 2015 13:18

Croky was mijn allereerste grasparkiet, hij woonde bij ons sinds 2 oktober 2006 en heeft dus ruim 8 jaar ons leven verrijkt. Hier een foto van deze dappere kanjer:

FOTO 1
FOTO 1.JPG
Dankzij Croky heb ik mijn liefde voor grasparkietjes ontdekt. Het was echt een bijzonder vogeltje. Hij kletste iedereen onder tafel en kon heel veel woordjes zeggen en geluiden nabootsen. In de woonkamer had hij een plastic bakje met wat speeltjes in (skateboardje, dop van een fles, tralieballetje, autootjes van in kinder-surprises,…) op een verhoogje staan. Als hij beneden kwam, vloog hij daar onmiddellijk naar toe om het bakje op de grond te gooien. Hij was niet zo’n fan van hoogtes en speelde het liefst op de grond.

Toen we hem een kleine 3 jaar hadden, besloten we er een vriendje bij te halen. Iemand die mijn ouders goed kenden had een buitenvolière, en daar mochten we een vogeltje uit kiezen. Het werd een mooi popje, Zazou:

FOTO 2
FOTO 2.JPG
Helaas werd Croky geen vriendjes met haar, zij zocht wel toenadering maar hij leek wel bang van haar. We denken dat hij een beetje vervreemd was van soortgenootjes. Gaandeweg accepteerde hij haar wel, echte vriendjes werden het niet, maar ze maakten ook geen ruzie.

In 2013 werd ze ziek, haar snavel verkleurde en ze sliep meer. We wisten niet hoe oud ze was, en eerst werd gedacht aan een ontsteking. De behandeling (ontsmetten en zalf) sloeg eerst aan, en daarna werd het terug erger, de vlek werd een korst. Toen werd osteoporose een mogelijkheid, zelfde verhaal, het werd beter met de behandeling en toen werd het terug erger. De korst er tussenin een keertje laten afschrapen door de arts, ging goed en het werd terug eerst beter en daarna slechter. Toen de korst weer erg gegroeid was, gingen we terug naar de arts. Hij voelde er voorzichtig aan, maar het kwam onmiddellijk los en begon erg te bloeden. Toen zag hij dat het een tumor was, die waarschijnlijk ook in haar kopje zat. Ze sliep op het laatst erg veel… Het enige wat we nog konden doen voor haar, was haar lijden doen stoppen en haar laten inslapen. Dat kwam hard aan, en ondanks de groeiende “korst” toch nog onverwacht.

Zazou was niet tam, en we hadden niet echt een band, zeker niet in vergelijking met de band die ik met Croky had, maar toch vond ik het heel erg om haar te verliezen. Zoals ik al zei, was ze niet tam en kwam niet uit zichzelf naar mij toe. Maar de avond voor we haar moesten laten inslapen, kwam ze plots op mijn bord zitten toen ik lasagne zat te eten. Ik weet het, niet zo goed voor een parkietje, maar ik was een beetje overdonderd en heb haar laten eten. Ze zat echt te smullen, wat ben ik blij dat ik haar toen lekker laten eten heb.

FOTO 3
FOTO 3.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding

Rust zacht kleine Zazou <3 ik zal je nooit vergeten. (hier sinds 21/07/2009 *05/08/2013)
Tot we elkaar terug zien, mijn dappere strijder. Croky, kusje klein bollievogeltje (°21/08/2006, hier sinds 02/10/2006, *22/12/2014) <3

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 08 jan 2015 13:20

Na de dood van Zazou, wou ik graag een nieuw vriendje voor Croky. Misschien pasten hun karakters niet goed samen of zo, dus we wilden een nieuwe poging wagen.
Dit is eigenlijk heel vlug gegaan. Via kapaza een hobbykweekster gevonden waar ik een goed gevoel bij had, we kregen ook onmiddellijk via mail heel veel info over grasparkietjes, hun verzorging, waarom ze niet voor 8 weken weg gaan, waarom ze niet aan handopfok doen,… Er waren parkietjes klaar om te vertrekken en die ene waar ik mijn oog op had laten vallen, was net nog beschikbaar. Alsof het zo moest zijn. En dit was onze kleine bink, Toby:

FOTO 4
FOTO 4.jpg
Een heel lief diertje. Hij zocht onmiddellijk toenadering tot Croky. En die… was bang. Vloog voortdurend weg als Toby naar hem kwam gevlogen. Zelfde situatie als met Zazou dus. Eén keer hebben ze samen op het grote speelplein gezeten:

FOTO 5
FOTO 5.jpg
Toby zat er al op, Croky wandelde naar de andere kant van het speelplein en klom er op. Geen idee of hij het zelfs maar doorhad ;-) Ook zaten ze een keer samen in een kooi, dat leverde een heel angstige Croky op, want Toby had hem nogal in het nauw gedreven. De lieverd bedoelde het heel goed, wilde Croky gewoon beter leren kennen. Maar hier zie je goed dat Croky echt bang was:

FOTO 6
FOTO 6.jpg
We hebben het een tweetal maanden aangekeken, en toen beslist er een vriendje voor Toby bij te halen zodat Croky wat meer met rust gelaten werd. Hij was toen iets meer dan 7 jaar oud en was telkens heel blij als we hem even meebrachten naar de woonkamer en Toby boven bleef. Het jonge geweld liet hem nooit slapen, af en toe trof ik Croky slapend aan onder mijn bed, helemaal in het midden. Daar durfde Toby niet komen, hij zat liever zo hoog mogelijk. :-)
Toby had duidelijk nood aan gezelschap, dus dit leek ons een uitzonderlijk geval waarin het houden van 3 grasparkietjes een goede situatie zou zijn.
Laatst gewijzigd door Audrey57 op 08 jan 2015 15:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 08 jan 2015 13:22

Na wat zoeken en informeren, kwamen we via een Nederlandse kweker bij parkietennestje Woerdknoeter terecht, bij Renée en Nancy dus :-) Op hun facebookpagina zag ik deze foto staan en werd onmiddellijk verliefd:

FOTO 7
FOTO 7.jpeg
Gelukkig was het een mannetje, en hij was bovendien ook nog beschikbaar! Dat was begin oktober 2013, en hij had nog een paar weekjes nodig bij mama en papa om zelfstandig te worden. Ik weet niet meer hoe het juist kwam, maar Renée en Nancy moesten eind oktober in de buurt zijn of zo en stelden voor het parkietjes langs te brengen. Toen het eindelijk zo ver was, zat Toby al helemaal klaar in de grote kooi die we gekregen hadden van een collega van mama. Die was nogal vuil toegekomen, maar hadden we goed afgewassen, 2 keer ontsmet met dettol en verschillende keren afgespoeld. Ze vonden het samen erg leuk, vanaf het moment dat ze bij elkaar gezet werden, was er een klik.

FOTO 8
FOTO 8.jpg
Die avond hebben ze veel samen op een stokje gezeten. Ik zei het al, Toby is een erg lief parkietje, hij zorgde ook echt voor Sky. Na een tijdje begon Sky de kooi te verkennen, vond de stengel trosgierst die ik er had gehangen en ze zaten samen lekker te snoepen. En vanaf toen is alles eigenlijk heel makkelijk gegaan. Na een paar daagjes kennismaking, mochten ze los in de kamer vliegen en dat vonden ze allebei heel leuk. Als je de ene ziet, zie je de andere, ze vliegen voortdurend achter elkaar aan.

FOTO 9
FOTO 9.jpg
Sky vind het nogal leuk om aan de touwen van de zittoren te knabbelen, maar dan krijgt hij een duwtje van Toby :-) Vaak slapen ze naast elkaar, maar als ze dat niet doen, gaan ze ’s ochtends altijd nog een beetje dicht bij elkaar zitten soezen. Dikke maatjes, die 2 <3
En ’s avonds zitten ze altijd al klaar in de kooi om te gaan slapen, de lieverds.
Afbeelding

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 08 jan 2015 13:41

Helaas is Croky op 22 december 2014 overleden, wat hem uiteindelijk te veel geworden is, was waarschijnlijk een beroerte of zo. In oktober was MB bij hem vastgesteld, maar iets anders had er voor gezorgd dat zijn weerstand laag was, waarschijnlijk een vorm van bloedkanker. Wie het hele verhaal wil lezen, kan dat doen via de link in de openingspost.

Croky was een mensenvogeltje, erg gehecht aan ons. Maar zijn overlijden heeft me wel aan het denken gezet over mijn andere 2 ventjes. Ik zou niet willen dat, als er 1 van hen iets zou overkomen, dat de ander dan (tijdelijk) alleen komt te zitten. Daarom hebben we besloten dat er over een tijdje nog 2 parkietjes bij mogen. Ik heb Renée al gecontacteerd, en als alles goed verloopt, mogen we in juli/augustus 2 ventjes van bij hen overnemen. En ik hoop stiekem zo vroeg mogelijk, want die 2 maanden heb ik zomervakantie en dan kan ik nog een paar weken met de ukken bezig zijn ;-)

Ik heb nog wel wat praktische vragen, vooral wat de introductie van een nieuwe kooi betreft. Dankzij Sophie heb ik namelijk mijn oog laten vallen op de Montana Madeira 2. Niet verder vertellen, maar volgens mij krijgt zij per verkochte kooi een deel van de winst, of ze heeft aandelen bij Montana ;-)

Dit is de huidige kooi (sorry voor de slechte kwaliteit, donker weer buiten):
FOTO 10.jpg
Om een idee te hebben: hij is 70 cm hoog, onderaan 60 cm breed en 33 cm diep. Omdat ze hier toch de hele dag losvliegen, zou het eventueel nog net kunnen voor 4 parkietjes. Maar het kan natuurlijk altijd eens gebeuren dat ze door omstandigheden in de kooi moeten blijven. Dit jaar gaan mijn ouders bvb. aan het huis werken, en als dat veel stof oplevert of er wordt gewerkt met giftige producten, zie ik het wel gebeuren dat ze een tijdje bij oma gaan logeren.

Bovendien wil ik ze later gewoon in de huiskamer zetten, en dan is het wel leuk als er een mooie kooi staat. Ook het feit hij op een onderstel staat is handig, dan hoef ik hem niet meer op een kast te zetten. De kast waar hij nu op staat, is de commode die bij m’n slaapkamer hoort. De bedoeling was om die te gebruiken voor ondergoed, sokken, juwelen, parfum, sjaals,… maar in de praktijk zitten in de onderste lade mijn DVD’s en zijn de andere 2 lades nagenoeg leeg. Omdat mijn zus verhuisd is, is er een kamer vrij en de commode (eventueel ook de spiegel, daar ben ik nog niet uit) zou naar daar kunnen en terug gebruikt worden waarvoor hij bedoeld was.

Maar goed, de kooi dus. Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken. De ukjes die er bij komen, blijven sowieso eerst minstens 2 weken beneden om te laten wennen aan mij, mijn handen,… We hebben een reserve kooi die vroeger voor Zazou gekocht is en we gehouden hebben als ziekenkooi en voor bezoekjes naar de vogelarts. Ferplast rekord (40 cm hoog, 40 cm breed, 25 cm diep). Klein, maar voor een tweetal weken denk ik wel dat het kan. Een te grote kooi voor 2 zo’n ukkies is ook weer niet handig.

Eerst dacht ik dus om de situatie voor Sky en Toby zo te laten tot de 2 nieuwkomertjes bij hen in de kamer komen, en dan tegelijk een nieuwe kooi te zetten zodat ze allemaal gelijke kansen hebben. Maar, ik vertelde al dat ze nu ’s avonds zelf in hun kooi kruipen als het donker wordt en ik zou het eigenlijk wel fijn vinden als ze dat aanleren aan de nieuwe parkietjes. Ik vermoed dat dit bij een nieuwe kooi misschien een tijdje zal duren voor ze doorhebben dat het hun kooi is, hun veilige huisje. Hun vertrouwde schommels en zo komen er dan natuurlijk wel in, maar ik twijfel toch over dit scenario.

Een andere mogelijkheid is om de Montana te bestellen (dit ga ik sowieso al doen, er is momenteel 20 euro korting op) en onmiddellijk al op te zetten, zodat Toby en Sky er aan gewend zijn wanneer de 2 nieuwkomertjes er bij komen, in de hoop dat die hen zullen volgen in de kooi na de eerste dag in de kamer waar ze los kunnen vliegen.

Om hen allemaal een gelijke start te geven, zou ik dan de inrichting moeten veranderen op de dag dat de ukken er bij komen. Het zal wel tussen mijn oren zitten, maar ik vind het dan weer zo zielig om de inrichting te veranderen als ze eenmaal hun “vaste” plekjes hebben om te slapen. En de plaats van alle dingetjes zal dan wel veranderen, maar wat er hangt, blijft toch ongeveer hetzelfde. Dus ik denk dat Toby en Sky dan sowieso wel hun favoriete schommels en trappen zullen opzoeken.
Of is het voldoende de inrichting te laten en er wat dingetjes bij te hangen?

Wat lijkt jullie het beste? Of zien jullie misschien nog andere mogelijkheden?
De kooien die ik ter beschikking heb zijn dus: onze reserve "ziekenkooi" Ferplast, de kooi afgebeeld hierboven en binnenkort de Montana Madeira 2.
Ik heb eigenlijk nog een 2de Ferplast, die was van Croky, maar ik wil deze liever niet gebruiken. Zazou was aan haar kooi niet echt gehecht, ze sliep meer op de zittoren dan in haar kooi. Maar Croky zat graag in zijn kooitje, het was echt zijn veilige plekje. En tijdens zijn laatste maanden zat hij er nog meer in, lekker onder de warmtelamp. Er hangen te veel herinneringen aan vast.
Afbeelding

Sophie

Bericht door Sophie » 08 jan 2015 15:47

Ik zoú idd aandelen moeten hebben... Gemiste kans!
Toen ik de kooi kocht wassie ook al in de aanbieding bij hun... Maar ja das geen garantie dat ie over een half jaar dat nog steeds is.

Tja omdat je al twee parkieten hebt... Ik zou gewoon de Montana kooi doen en de nieuwe vogels erbij. De dag zelf de indeling compleet veranderen zodat ze allemaal even moeten zoeken. Dat is echt niet zielig. Hier gaat alles elke 2/3 weken compleet om. En dan kijken ze eerst van "Wtf did you do!?" Maar vervolgens gaan ze helemaal los en ontdekken ze vanalles. Vaak ook weer opnieuw. Of zijn zd blij dat een bepaald speeltje weer terug is.
Slaapplek veranderd hier ook hoor. Dan is t hoogste punt een stok, dan een schommel, dan een grote flos. Dat vinden ze dan even twee tellen of een avondje lastig, maar ik geef ze de hele dag de tijd hun kooi te ontdekken en 's avonds even wat extra vroeg schemer zodat ze op tijd een plekje gaan zoeken ipv t licht uitknallen en dan maar hopen dat ze t nog vinden. Dus veranderen. Is juist alleen maar goed. Juist omdat ze superslim zijn en uitdaging nodig hebben. En juist omdat ze in een klein groepje leven. In een grote volière is t ook weer anders. In een kamer hebben ze afwisseling en wat te doen hebben echt nodig.
Daarbij weten je twee huidige parkietjes , als die al in Montana zitten, al waar het eten en drinken is dus die laten dat mooi zien aan de nieuwe. Scheelt een hoop gezoek voor de nieuwe.
De huidige parkietjes helpen echt mee met
Opvoeden. En tot die tijd dat de nieuwe komen kan jij nog goed met hun aan de slag.

In een aparte kooi. Ik wou dat eerst ook maar het zijn toch geoepsdieren dus die in aparte kooi zullen ws wel naar de anderen willen en andersom. Ik zou die nieuwe dus ook niet eerst twee weken apart houden maar das natuurlijk aan jou.
Als het niet goed gaat in de Montana kooi kan je ze altijd nog in kleine doen.

En t laten wennen aan jou. Dat kan juist ook eel goed als je huidige parkieten ook los zijn. Die komen dan bij jou zitten en je nieuwe komen dan ws ook al wel vanzelf uit nieuwsgierigheid en uit onwetendheid... Geen idee dat jij mogelijk best eng zou kunnen zijn en daar ook mogelijk totaal niet bij stil staan omdat het wel goed zal zijn omdat je huidige parkieten op je springen.

Vaak denken wij veel ingewikkelder dan nodig is.
Ik snap dat je alles vlekkeloos wilt laten verlopen maar je weet toch niet van te voren. Ik denk gewoon logisch nadenken, niet te ingewikkeld, niet denken als een mens voor een parkiet en gewoon lekker bij elkaar zetten alles en genieten. Ook van die prachtige kooi... Haha!
Sowieso zou ik die wel opzetten als je em nu koopt wegens garantie. En als ie eenmaal
Staat haal je em ws toch niet meer uit elkaar.

Succes!
Lilo 15-7-2013
Zazu 29-10-2014

✨ Hold on to your wings and never let them go. Fly on to the wind, where you wanna go!✨
Dag liefste Stitch 4-2011/9-2014

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 08 jan 2015 16:50

Sophie schreef:Ik zoú idd aandelen moeten hebben... Gemiste kans!
Toen ik de kooi kocht wassie ook al in de aanbieding bij hun... Maar ja das geen garantie dat ie over een half jaar dat nog steeds is.
Inderdaad, je kon rijk zijn! :mrgreen:
Maar alle gekheid op een stokje, het lijkt me echt een hele praktische kooi. Tijdens het bezoek aan alle dierenwinkels gisteren, wist ik al gauw dat ik sowieso een stevige kooi wil, niet meer in plastic. De oudste kooi (8,5 oud, voor Croky gekocht) is nog in goede staat, maar toch wou ik het nu iets steviger aanpakken.
En ik zag gisteren ook veel kleinere, of minder stevige kooien voor een pak meer geld. 200 euro is natuurlijk niet weinig, maar prijs/kwaliteit vind ik hem echt wel goed scoren.
Sophie schreef:Tja omdat je al twee parkieten hebt... Ik zou gewoon de Montana kooi doen en de nieuwe vogels erbij. De dag zelf de indeling compleet veranderen zodat ze allemaal even moeten zoeken. Dat is echt niet zielig. Hier gaat alles elke 2/3 weken compleet om. En dan kijken ze eerst van "Wtf did you do!?" Maar vervolgens gaan ze helemaal los en ontdekken ze vanalles. Vaak ook weer opnieuw. Of zijn zd blij dat een bepaald speeltje weer terug is.
Slaapplek veranderd hier ook hoor. Dan is t hoogste punt een stok, dan een schommel, dan een grote flos. Dat vinden ze dan even twee tellen of een avondje lastig, maar ik geef ze de hele dag de tijd hun kooi te ontdekken en 's avonds even wat extra vroeg schemer zodat ze op tijd een plekje gaan zoeken ipv t licht uitknallen en dan maar hopen dat ze t nog vinden. Dus veranderen. Is juist alleen maar goed. Juist omdat ze superslim zijn en uitdaging nodig hebben. En juist omdat ze in een klein groepje leven. In een grote volière is t ook weer anders. In een kamer hebben ze afwisseling en wat te doen hebben echt nodig.
Daarbij weten je twee huidige parkietjes , als die al in Montana zitten, al waar het eten en drinken is dus die laten dat mooi zien aan de nieuwe. Scheelt een hoop gezoek voor de nieuwe.
Opvoeden. En tot die tijd dat de nieuwe komen kan jij nog goed met hun aan de slag.
Dat is ook weer waar, en de grootste pro hiervoor zou zijn dat ze -hopelijk- ook weer zelf de kooi in gaan ’s avonds en dat de nieuwkomertjes dat na gaan doen. Met een beetje geluk al de eerste avond…
Favoriete slaapplek hebben ze hier echt wel, zie je die verticale stok met horizontale stokjes helemaal bovenin de kooi? Het bovenste horizontale stokje, de kant dichtst bij de tralies, dat is favoriet! :-) Nogal specifiek dus. Wie ’s avonds er in slaagt daar eerst te gaan zitten, slaapt daar. Dan moppert de andere wat en kiest uiteindelijk een ander plekje. Voor Sky is dat meestal de plek naast het favoriete plekje (dus even hoog op hetzelfde ding, maar aan de andere kant van de verticale stok) en voor Toby is dat de linker schommel, die rode. Ze willen trouwens ook allebei enkel op de rode versie van die plastic schommeltjes zitten, vroeger was er een rode en een gele, maar toen was er ruzie om de rode. Ja echt… Ik vond gisteren toevallig zo’n schommeltjes, en heb nog een gele en blauwe gekocht, die ik apart houd voor als de kleintjes er zijn.
Ook de spulletjes die ik nog liggen had om als kerstgeschenkje te geven, heb ik uiteindelijk niet gegeven, maar ik houd ik nog apart. Nieuwe inrichting is dus geen probleem, materiaal genoeg!
Misschien haal ik wel nog een tweede zo’n trap, dan hebben de nieuwe vogeltjes ook de kans om daar een plekje op te zoeken en ruimte zal er toch genoeg zijn in de nieuwe kooi.
Sophie schreef:In een aparte kooi. Ik wou dat eerst ook maar het zijn toch geoepsdieren dus die in aparte kooi zullen ws wel naar de anderen willen en andersom. Ik zou die nieuwe dus ook niet eerst twee weken apart houden maar das natuurlijk aan jou.
Als ik de Montana al in gebruik neem, komt de huidige kooi van Sky en Toby wel vrij, dus dan zou ik de kleinste kooi niet hoeven gebruiken.
Toby en Sky blijven dan wel boven, dus eigenlijk zien ze elkaar dan niet tijdens die eerste weken.
Sophie schreef:En t laten wennen aan jou. Dat kan juist ook eel goed als je huidige parkieten ook los zijn. Die komen dan bij jou zitten en je nieuwe komen dan ws ook al wel vanzelf uit nieuwsgierigheid en uit onwetendheid... Geen idee dat jij mogelijk best eng zou kunnen zijn en daar ook mogelijk totaal niet bij stil staan omdat het wel goed zal zijn omdat je huidige parkieten op je springen.
Toby en Sky komen niet echt uit zichzelf bij mij zitten, ik moet toegeven dat ik er in het begin wat te weinig tijd in gestopt heb. Maar omdat ze elkaar hadden, en ik mijn Crokyplakkertje had, vond ik dat niet zo erg. Ik wou het natuurlijk wel graag, maar wist niet goed hoe er aan te beginnen met 2, al wat oudere parkietjes.
Ik steek er nu wel dagelijks wat tijd in, en hopelijk lukt het na verloop van tijd en met heel veel geduld wel om hen zo ver te krijgen. En misschien helpt het wel als ze zien dat de 2 nieuwkomertjes bij mij komen. Beetje omgekeerde redenering dan gewoonlijk dus ;-)
Sophie schreef:Vaak denken wij veel ingewikkelder dan nodig is.
Ik snap dat je alles vlekkeloos wilt laten verlopen maar je weet toch niet van te voren. Ik denk gewoon logisch nadenken, niet te ingewikkeld, niet denken als een mens voor een parkiet en gewoon lekker bij elkaar zetten alles en genieten. Ook van die prachtige kooi... Haha!
Sowieso zou ik die wel opzetten als je em nu koopt wegens garantie. En als ie eenmaal

Succes!
De kooi zou ik inderdaad onmiddellijk al opzetten, maar eventueel hebben we wel plaats om hem voorlopig weg te zetten, met de kamer die vrijgekomen is door de verhuis van mijn zus.
Maar ik denk dat je me overtuigd hebt de kooi onmiddellijk in gebruik te nemen. :-)
Is hij trouwens een beetje makkelijk in onderhoud?
Afbeelding

Sophie

Bericht door Sophie » 08 jan 2015 17:16

O god dat zag er mooi uit met dat steeds quoten. Dat gaat bij mij geheid mis dus ik doe t gewoon achter elkaar haha.

De kooi is ook echt praktisch. Nu moet ik zeggen. Met piano4 was echt niks mis hoor. Maar qua schoonmaken juist omdat ie kleiner was en meer plastic en gekke randjes was ie voor mij moeilijker schoon te maken. Dit is eigenlijk puur traliewerk. Dus gewoon doekje, soppie, en overal langs gaan.
Nu dacht ik van se week dat even onder de douche zetten wel net zo makkelijk was en beter...omg. Ik dacht dat ik dood ging. Veel langer bezig geweest dan anders. Als je dat ding eenmaal "lekker hebt ingesopt" kan je niet meer stoppen he... Maar ik moet alles zittend doen. Doe dan maar met de douchekop omhoog spuiten tegen traliewerk aan. Dat komt natuurlijk keihard weer terug. Op mij. In m'n complete badkamer. De spiegels. Overal... Ik zeikes nat, badkamer was een wirhlpool... En de kooi was echt niet schoner dan anders. Als je kan staan is het misschien wel makkelijk maar ik doe t niet meer. Haha. Noooooooit meer.
Ik doe elke dag poepjes grabbelen om de bodem wat schoner te houden (ik word er bijna ontspannen van joh) maar dat staat los van de kooi. Ik heb op de bodem eerst printerpapier en daaroverheen de bodembedekking (oe die kan ik ook promoten...ben ik ook lyrisch over en pets dream ook... Green Mile... Ze zeiden van pets dream, je wilt nooit meer anders... En ze kregen gelijk. Terwijl ik het eerst niet eens wilde kopen maar rm'n moeder eigenwijs het meenam en ik het dus wel moest uitproberen).
Voerbakken zijn makkelijk. Nu heb je van de feeder schildjes. Of schilden. Best groot, ondanks dat ze formaat klein zijn. Pets dream adviseerde om het eerst zonder te doen omdat ze best prijzig zijn. Ik hang hier idd de stokken enzo op die manier dat er geen poep in de bakken valt. Maar ik heb wel zo'n schildje voor het geval het toch zo uit komt dat er iets boven het bakje hangt. Maar je hebt vier voederplekken dus mochten die van jou met z'n allen uit een of twee bakjes maar eten dan kan je ook schuiven met hun eethoek (nee, ook niet zielig ;) )
Anyhow, supermakkeijk onderhoud!

Ik ben dan weer zo'n kwal die dan juist het lievelingsslaapplekje weg zou halen de volgende keer ... Toen ik Stitch nog had had ik haar lievelingssspeelgoed in de kooi. Daardoor ging ze toen Lilo terroriseren toen deze nieuw kwam. Speelgoed weggehaald, buiten in de parkietenboerderij opgehangen dus als ze los was kon ze er wel mee spelen, en toen was het probleem opgelost.
ik zorg wel natuurlijk dat er genoeg keuze is om te gaan slapen want ze moeten zich wel prettig kunnen voelen. Maar hier echt elke drie weken / vier weken alles nieuw.

Ik moet wel lachen.. Ik hoor je al...neuh ik heb alles al voor nieuwe inrichting...."en dan koop ik misschien nog dit en dan koop ik dat en dan koop ik zus..." Hahaha. Pets dream is zo verslavend. Confronterend ook als je in een dierenwinkel bent en bij het speelgoed staat te kijken van "ik heb dit allemaal al...." Lol.

Ik was even vergeten dat je andere twee boven zitten. Ja dan zouden ze elkaar niet zien. Ja tis helemaal aan jou of je ze apart houdt nog even beneden of niet. Als ze elkaar niet kunnen zien en horen dan kan dat natuurlijk ook prima. Misschien ligt dat ook aan hoe de vogels zijn. Als het echt ondernemende types zijn en je snel met ze aan de slag kunt dan is het weer anders dan wanneer ze allebei superschuw op de bodem gaat zitten de eerste paar dagen.
Geen idee waar ik voor zou kiezen. Hmzsz. Ja als je ze meer tam wilt maken dan zou ik ze apart houden misschien. Alhoewel, wel meer werk, maar zo denk ik vanuit m'n rolstoel/praktisch...voor mij zou dat niet handig zijn. Ik had wel onthouden dat je had geschreven na het overlijden van Croky dat je meer met deze twee zou gaan doen ter afleiding en omdat je dat eigenlijk wel leuk zou vinden. In korte tijd kan je veel bereiken met ze hoor. Je zei niet goed te weten waar te beginnen omdat ze ouder zijn maar dat maakt eigenlijk niks uit. Geduld. Geduld. En vol blijven houden vooral. Hoe irritant het soms ook is als jij klaar zit en ze je links laten liggen haha.
En juist Zazu wordt door Lilo wel geholpen. Die heb ik ook meteen samen gezet. Net als destijds Lilo bij Stitch. Lilo komt trouwens ook bij Renee en Nancy vandaan. Weet niet of je dat had onthouden haha. Dus toch een beetje een banD al met die nieuwe van jou haha.

In ieder geval. Misschien ook even naar gedrag parkietjes kijken voor je besluit.

Ja je moet nog heel lang wachten voor ke anders de kooi im gebruik kan nemen. Ik heb ruim 3 maanden gewacht op Zazu....keilang. Wat ik mezelf aan deed natuurlijk. En Debby. Lol. Maar als je dan een kooi hebt staan... Knap als je die kan laten staan tot de introductie. Ik had bij de intro van Lilo wel de piano 4 nieuw. Bij de intro van Zazu niet, toen had ik de montana al een paar maanden. En t gaat prima. Juist door de omwisseling van spullen.
Audrey57 schreef:
Sophie schreef:Ik zoú idd aandelen moeten hebben... Gemiste kans!
Inderdaad, je kon rijk zijn! :mrgreen:
Maar alle gekheid op een stokje, het lijkt me echt een hele praktische kooi. Tijdens het bezoek aan alle dierenwinkels gisteren, wist ik al gauw dat ik sowieso een stevige kooi wil, niet meer in plastic. De oudste kooi (8,5 oud, voor Croky gekocht) is nog in goede staat, maar toch wou ik het nu iets steviger aanpakken.
En ik zag gisteren ook veel kleinere, of minder stevige kooien voor een pak meer geld. 200 euro is natuurlijk niet weinig, maar prijs/kwaliteit vind ik hem echt wel goed scoren.
Sophie schreef:Tja omdat je al twee parkieten hebt... Ik zou gewoon de Montana kooi doen en de nieuwe vogels erbij. De dag zelf de indeling compleet veranderen zodat ze allemaal even moeten zoeken. Dat is echt niet zielig. Hier gaat alles elke 2/3 weken compleet om. En dan kijken ze eerst van "Wtf did you do!?" Maar vervolgens gaan ze helemaal los en ontdekken ze vanalles. Vaak ook weer opnieuw. Of zijn zd blij dat een bepaald speeltje weer terug is.
Dat is ook weer waar, en de grootste pro hiervoor zou zijn dat ze -hopelijk- ook weer zelf de kooi in gaan ’s avonds en dat de nieuwkomertjes dat na gaan doen. Met een beetje geluk al de eerste avond…
Favoriete slaapplek hebben ze hier echt wel, zie je die verticale stok met horizontale stokjes helemaal bovenin de kooi? Het bovenste horizontale stokje, de kant dichtst bij de tralies, dat is favoriet! :-) Nogal specifiek dus. Wie ’s avonds er in slaagt daar eerst te gaan zitten, slaapt daar. Dan moppert de andere wat en kiest uiteindelijk een ander plekje. Voor Sky is dat meestal de plek naast het favoriete plekje (dus even hoog op hetzelfde ding, maar aan de andere kant van de verticale stok) en voor Toby is dat de linker schommel, die rode. Ze willen trouwens ook allebei enkel op de rode versie van die plastic schommeltjes zitten, vroeger was er een rode en een gele, maar toen was er ruzie om de rode. Ja echt… Ik vond gisteren toevallig zo’n schommeltjes, en heb nog een gele en blauwe gekocht, die ik apart houd voor als de kleintjes er zijn.
Ook de spulletjes die ik nog liggen had om als kerstgeschenkje te geven, heb ik uiteindelijk niet gegeven, maar ik houd ik nog apart. Nieuwe inrichting is dus geen probleem, materiaal genoeg!
Misschien haal ik wel nog een tweede zo’n trap, dan hebben de nieuwe vogeltjes ook de kans om daar een plekje op te zoeken en ruimte zal er toch genoeg zijn in de nieuwe kooi.
Sophie schreef:In een aparte kooi. Ik wou dat eerst ook maar het zijn toch geoepsdieren dus die in aparte kooi zullen ws wel naar de anderen willen en andersom. Ik zou die nieuwe dus ook niet eerst twee weken apart houden maar das natuurlijk aan jou.
Als ik de Montana al in gebruik neem, komt de huidige kooi van Sky en Toby wel vrij, dus dan zou ik de kleinste kooi niet hoeven gebruiken.
Toby en Sky blijven dan wel boven, dus eigenlijk zien ze elkaar dan niet tijdens die eerste weken.
Sophie schreef:En t laten wennen aan jou. Dat kan juist ook eel goed als je huidige parkieten ook los zijn. Die komen dan bij jou zitten en je nieuwe komen dan ws ook al wel vanzelf uit nieuwsgierigheid en uit onwetendheid... Geen idee dat jij mogelijk best eng zou kunnen zijn en daar ook mogelijk totaal niet bij stil staan omdat het wel goed zal zijn omdat je huidige parkieten op je springen.
Toby en Sky komen niet echt uit zichzelf bij mij zitten, ik moet toegeven dat ik er in het begin wat te weinig tijd in gestopt heb. Maar omdat ze elkaar hadden, en ik mijn Crokyplakkertje had, vond ik dat niet zo erg. Ik wou het natuurlijk wel graag, maar wist niet goed hoe er aan te beginnen met 2, al wat oudere parkietjes.
Ik steek er nu wel dagelijks wat tijd in, en hopelijk lukt het na verloop van tijd en met heel veel geduld wel om hen zo ver te krijgen. En misschien helpt het wel als ze zien dat de 2 nieuwkomertjes bij mij komen. Beetje omgekeerde redenering dan gewoonlijk dus ;-)
Sophie schreef:Vaak denken wij veel ingewikkelder dan nodig is.

Succes!
De kooi zou ik inderdaad onmiddellijk al opzetten, maar eventueel hebben we wel plaats om hem voorlopig weg te zetten, met de kamer die vrijgekomen is door de verhuis van mijn zus.
Maar ik denk dat je me overtuigd hebt de kooi onmiddellijk in gebruik te nemen. :-)
Is hij trouwens een beetje makkelijk in onderhoud?
Lilo 15-7-2013
Zazu 29-10-2014

✨ Hold on to your wings and never let them go. Fly on to the wind, where you wanna go!✨

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 08 jan 2015 18:05

Sophie schreef:O god dat zag er mooi uit met dat steeds quoten. Dat gaat bij mij geheid mis dus ik doe t gewoon achter elkaar haha.

De kooi is ook echt praktisch. Nu moet ik zeggen. Met piano4 was echt niks mis hoor. Maar qua schoonmaken juist omdat ie kleiner was en meer plastic en gekke randjes was ie voor mij moeilijker schoon te maken. Dit is eigenlijk puur traliewerk. Dus gewoon doekje, soppie, en overal langs gaan.
Nu dacht ik van se week dat even onder de douche zetten wel net zo makkelijk was en beter...omg. Ik dacht dat ik dood ging. Veel langer bezig geweest dan anders. Als je dat ding eenmaal "lekker hebt ingesopt" kan je niet meer stoppen he... Maar ik moet alles zittend doen. Doe dan maar met de douchekop omhoog spuiten tegen traliewerk aan. Dat komt natuurlijk keihard weer terug. Op mij. In m'n complete badkamer. De spiegels. Overal... Ik zeikes nat, badkamer was een wirhlpool... En de kooi was echt niet schoner dan anders. Als je kan staan is het misschien wel makkelijk maar ik doe t niet meer. Haha. Noooooooit meer.
Ik doe elke dag poepjes grabbelen om de bodem wat schoner te houden (ik word er bijna ontspannen van joh) maar dat staat los van de kooi. Ik heb op de bodem eerst printerpapier en daaroverheen de bodembedekking (oe die kan ik ook promoten...ben ik ook lyrisch over en pets dream ook... Green Mile... Ze zeiden van pets dream, je wilt nooit meer anders... En ze kregen gelijk. Terwijl ik het eerst niet eens wilde kopen maar rm'n moeder eigenwijs het meenam en ik het dus wel moest uitproberen).
Voerbakken zijn makkelijk. Nu heb je van de feeder schildjes. Of schilden. Best groot, ondanks dat ze formaat klein zijn. Pets dream adviseerde om het eerst zonder te doen omdat ze best prijzig zijn. Ik hang hier idd de stokken enzo op die manier dat er geen poep in de bakken valt. Maar ik heb wel zo'n schildje voor het geval het toch zo uit komt dat er iets boven het bakje hangt. Maar je hebt vier voederplekken dus mochten die van jou met z'n allen uit een of twee bakjes maar eten dan kan je ook schuiven met hun eethoek (nee, ook niet zielig ;) )
Anyhow, supermakkeijk onderhoud!
:lol: Ik zie heel die badkamerscène zo voor me!

Leuk om te weten dat hij goed schoon te maken is!
Ik heb nu ook eerst een laag krantenpapier liggen, en daarbovenop schelpenzand. Ze knagen er niet aan, anders zou ik ook eerder printerpapier gaan gebruiken.
Green Mile ken ik niet, moet ik eens opzoeken. We hebben hier eigenlijk altijd al wit schelpenzand gebruikt, ik vind het lekker ruiken en makkelijk (ivm grit en maagkiezel) en ze scharrelen er graag in.

Hier probeer ik de stokken ook zo te hangen dat er geen ploepjes in de eetbak vallen, en dat lukt goed. Ik heb nu ruimte voor 4 eetbakjes, maar er hangt er maar eentje, ze eten toch altijd samen. Ook maar 1 drinkbakje trouwens, ze denken hier namelijk dat dit de bedoeling is:
Toby en Sky 29-08-14.jpg
Ze hebben wel nog een aparte voederplaats met een bakje water en een bakje waar iedere dag wat anders in zit (wilde zaden, eivoer, eivoer met fruit, insectenpatée, kokosschilfers,...) en daar leg ik ook de groentes die ze krijgen.
Sophie schreef:Ik ben dan weer zo'n kwal die dan juist het lievelingsslaapplekje weg zou halen de volgende keer ... Toen ik Stitch nog had had ik haar lievelingssspeelgoed in de kooi. Daardoor ging ze toen Lilo terroriseren toen deze nieuw kwam. Speelgoed weggehaald, buiten in de parkietenboerderij opgehangen dus als ze los was kon ze er wel mee spelen, en toen was het probleem opgelost.
ik zorg wel natuurlijk dat er genoeg keuze is om te gaan slapen want ze moeten zich wel prettig kunnen voelen. Maar hier echt elke drie weken / vier weken alles nieuw.

Ik moet wel lachen.. Ik hoor je al...neuh ik heb alles al voor nieuwe inrichting...."en dan koop ik misschien nog dit en dan koop ik dat en dan koop ik zus..." Hahaha. Pets dream is zo verslavend. Confronterend ook als je in een dierenwinkel bent en bij het speelgoed staat te kijken van "ik heb dit allemaal al...." Lol.
Misschien moet ik dan ook wat meer gaan veranderen ;-)
Precies ja, nogal confronterend, vooral als je dat hebt in alle dierenwinkels in de buurt... Maar ik zei het eerder al, het aanbod voor grasparkietjes in België is echt bedroevend. Ik was zooo blij toen ik Pets Dream ontdekte, maar het begint ook al moeilijker te worden :lol: Maar goed dat ik daar niet in de buurt woon...
Sophie schreef:Ik was even vergeten dat je andere twee boven zitten. Ja dan zouden ze elkaar niet zien. Ja tis helemaal aan jou of je ze apart houdt nog even beneden of niet. Als ze elkaar niet kunnen zien en horen dan kan dat natuurlijk ook prima. Misschien ligt dat ook aan hoe de vogels zijn. Als het echt ondernemende types zijn en je snel met ze aan de slag kunt dan is het weer anders dan wanneer ze allebei superschuw op de bodem gaat zitten de eerste paar dagen.
Geen idee waar ik voor zou kiezen. Hmzsz. Ja als je ze meer tam wilt maken dan zou ik ze apart houden misschien. Alhoewel, wel meer werk, maar zo denk ik vanuit m'n rolstoel/praktisch...voor mij zou dat niet handig zijn. Ik had wel onthouden dat je had geschreven na het overlijden van Croky dat je meer met deze twee zou gaan doen ter afleiding en omdat je dat eigenlijk wel leuk zou vinden. In korte tijd kan je veel bereiken met ze hoor. Je zei niet goed te weten waar te beginnen omdat ze ouder zijn maar dat maakt eigenlijk niks uit. Geduld. Geduld. En vol blijven houden vooral. Hoe irritant het soms ook is als jij klaar zit en ze je links laten liggen haha.
En juist Zazu wordt door Lilo wel geholpen. Die heb ik ook meteen samen gezet. Net als destijds Lilo bij Stitch. Lilo komt trouwens ook bij Renee en Nancy vandaan. Weet niet of je dat had onthouden haha. Dus toch een beetje een banD al met die nieuwe van jou haha.

In ieder geval. Misschien ook even naar gedrag parkietjes kijken voor je besluit.

Ja je moet nog heel lang wachten voor ke anders de kooi im gebruik kan nemen. Ik heb ruim 3 maanden gewacht op Zazu....keilang. Wat ik mezelf aan deed natuurlijk. En Debby. Lol. Maar als je dan een kooi hebt staan... Knap als je die kan laten staan tot de introductie. Ik had bij de intro van Lilo wel de piano 4 nieuw. Bij de intro van Zazu niet, toen had ik de montana al een paar maanden. En t gaat prima. Juist door de omwisseling van spullen.
Daar heb je wel gelijk in, kijken naar het karakter van de nieuwe vogeltjes. Het helpt denk ik wel dat ze elkaar al zullen kennen, ze zullen normaalgezien allebei van bij Renée en Nancy komen en misschien zelfs broertjes zijn (maakt mij niet uit, we gaan hier toch niet kweken, is ook moeilijk met 4 mannen :lol:).

En ik hoop natuurlijk met mijn 2 huidige schatjes ook vooruitgang te boeken qua tam maken, ik zou het zo leuk vinden als ze straks met 4 bij me komen zitten!

Leuk hé, dat mensen hier op die manier ook een band hebben. Volgens mij kun je 90% van alle grasparkietjes hier op het forum in 1 stamboom zetten :-D
Afbeelding

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 08 jan 2015 18:24

O ja, ik heb gisteren laat, het was rond 12u30 of zo, nog gemaild naar Pets Dream ivm verzendkosten voor de kooi. Een half uurtje later had ik al antwoord zag ik vanochtend!
Hij wordt gratis geleverd. Ik dacht al dat het gewicht onder de 30 kilo zou blijven, de kooi weegt 27,5 kilo las ik ergens en er zou wel geen 2,5 kilo karton aan te pas komen. Maar ik wist natuurlijk niet wat de afmetingen van het pakker zouden zijn. Nu durf ik er niets meer bij te bestellen, want dan komt het gewicht natuurlijk wel al gauw boven de 30 kilo. Maar goed, daar is mijn bankrekening dan wel weer blij mee :-)

Ook de levertermijn heb ik nagevraagd, en dat zou al vlug kunnen zijn. Ze gaan volgende week naar het magazijn en als de kooi voorradig is, kan hij dan al verstuurd worden, dus ik reken op levering ergens in de week van 19 januari. Wat goed zou uitkomen, want mijn mama is dan de hele week in verlof. Zelf heb ik ook geen uitzicht op werk, maar ik kan natuurlijk wel opgebeld worden.

Ik dus deze week nog bestellen, maar twijfel nog tussen de kleuren antik en platinum.

Sophie, jij hebt de antik, als ik heb goed onthouden heb? Had je daar een reden voor, of vond je die gewoon mooier?
Afbeelding

Sophie

Bericht door Sophie » 08 jan 2015 20:54

O dit lees ik nu pas.

Ik heb de platinum. Om twee redenen.
1. Hij staat bij mij tussen antracietgrijs bank en antraciete stoelen. Dus als. Ik de donkerstekooi zou doen,drankrijders ik een hele donkere wand in m'n huis. Dat wilde ik miet.
2. Volgens die vrouw van pets dream zie je in een donkere kooi je vogels simpelweg minder goed.

Op de foto's zie je de echt kleur. Want platinum wordt op sommige sites omschreven als zand wit, zilver, zilvergrijs of dus platinum. Ik houd er een zilver waxinehouderding bij. Jij hebt t al gezien, maar misschien nuttig voor anderen ook. :-)

Ik moet zeggen dat ik de antik ook nig steeds erg mooi vindt maar absoluut geen spijt heb van de lichte variant. In het echt issie mooier dan ook plaatjes.
Lilo 15-7-2013
Zazu 29-10-2014

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 08 jan 2015 22:07

Sophie schreef:O dit lees ik nu pas.

Ik heb de platinum. Om twee redenen.
1. Hij staat bij mij tussen antracietgrijs bank en antraciete stoelen. Dus als. Ik de donkerstekooi zou doen,drankrijders ik een hele donkere wand in m'n huis. Dat wilde ik miet.
2. Volgens die vrouw van pets dream zie je in een donkere kooi je vogels simpelweg minder goed.

Op de foto's zie je de echt kleur. Want platinum wordt op sommige sites omschreven als zand wit, zilver, zilvergrijs of dus platinum. Ik houd er een zilver waxinehouderding bij. Jij hebt t al gezien, maar misschien nuttig voor anderen ook. :-)

Ik moet zeggen dat ik de antik ook nig steeds erg mooi vindt maar absoluut geen spijt heb van de lichte variant. In het echt issie mooier dan ook plaatjes.
Leuk hé, autocorrectie :lol:

Op jouw foto's ziet de platinum er inderdaad mooier uit dan op de meeste afbeeldingen in webshops.
Mijn tegens waren:
- In de antik dacht ik inderdaad ook dat je dan inderdaad minder goed de vogels ziet, en hij lijkt me door de donkere kleur ook "aanweziger" in de kamer.
- Bij de platinum zie je het waarschijnlijk wel eerder als er een ploepje tegen de tralies hangt (wat dan eigenlijk weer makkelijk is met poetsen...) en ik vond de kleur niet erg duidelijk op webshopfoto's. De foto's van jou hebben de kleur wel duidelijker gemaakt.
Afbeelding

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 09 jan 2015 19:53

Zo, kooi is besteld! Ik hoop hem over een week of twee binnen te hebben, als hij voorradig is. Anders weet ik hoe lang het kan duren, maar ik denk dat ze me in dat geval wel zullen contacteren.

Ik ben al een paar dagen bezig om alle foto's die ik van Croky heb, dezelfde codering te geven als mijn telefoon geeft, zo staat ze automatisch op juiste volgorde, aangezien hij codeert: jaar maand dag _ uur minuut seconde. Als ik dus nu een foto zou nemen, zou het er zo uitzien: 20150109_193600

Dan staan ze dus meteen chronologisch, als ik daarmee klaar ben, selecteer ik de mooiste 20 of zo om een kopie op mijn telefoon te houden (er staan er bijna 400 op, dus dat maakt meteen wat ruimte vrij. En ik laat ook nog wat kopieën op mijn laptop staan. Maar dan kunnen alle foto's van hem samen op mijn harde schijf, zodat ik ze zeker niet kwijt raak mocht mijn laptop het begeven of mijn telefoon gek beginnen doen.

Tijdens dat ordenen vond ik de allereerste foto die we van hem genomen hebben, toen nog met mijn eerste eenvoudige digitaal fototoestelletje. Kwaliteit is niet zo super, maar ik wou hem toch even tonen:
20061006_2129.JPG
Hij was net 4 dagen bij ons en er was een tupperwaredemonstratie of zo bij ons thuis. Natuurlijk vond iedereen dat ukje in zijn kooitje superleuk en omdat het niet heel erg druk was, mocht hij er even uit. Hij was al vlug moe (of een beetje verlegen ;-) ), en kroop onder mama haar haar. <3

Een paar dagen later vond hij al goed de weg in huis trouwens:
20061008_1945.JPG
Afbeelding

Sophie

Bericht door Sophie » 10 jan 2015 05:51

Nou benieuwd naar de kooi haha. Hopelijk komt ie snel.

Leuke foto's zijn het. Ik heb exact een bijna-eerste foto van Stitch en mij zo, zoals die van je mam. Hihi.

Kan me wel voorstellen dat t fijn is er zo mee bezig te zijn. Foto's uitzoeken (maar wat een werk maak je er van zeg, met dat coderen...pfoeh!) en vaak kom je dan echt wel hilarische foto's tegen of aandoenlijke en veel "o ja" momentjes. Leuk! Mooie herinneringen zijn fijn. :-)

O haha dat autocorrectie moment... Dagelijks last van haha. Wat er op mijn scherm allemaal komt te staan... en ik kijk het nog altijd na maar zie er dan toch nog wel een over t hoofd en levert vaak hilarische momenten op haha.
Lilo 15-7-2013
Zazu 29-10-2014

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 13 jan 2015 22:22

Sophie schreef:Nou benieuwd naar de kooi haha. Hopelijk komt ie snel.
Ik ook! Eens de knoop qua kleur doorgehakt was en ik hem besteld heb, kan ik niet meer wachten! En ik hoop stiekem dat hij volgende week er al is, mama is de hele in vakantie en dan kunnen we samen rustig in elkaar steken. Aangezien ze deze week naar het magazijn moesten, kan dat wel, maar dan moet de kooi natuurlijk wel voorradig zijn.
Sophie schreef:Leuke foto's zijn het. Ik heb exact een bijna-eerste foto van Stitch en mij zo, zoals die van je mam. Hihi.

Kan me wel voorstellen dat t fijn is er zo mee bezig te zijn. Foto's uitzoeken (maar wat een werk maak je er van zeg, met dat coderen...pfoeh!) en vaak kom je dan echt wel hilarische foto's tegen of aandoenlijke en veel "o ja" momentjes. Leuk! Mooie herinneringen zijn fijn. :-)
Dat coderen valt nogal mee hoor, als ik een foto selecteer om de naam te wijzigen, komt linksonder de datum en het tijdstip in beeld, dus ik hoef het maar over te typen. Ik hoef de foto's gelukkig niet allemaal apart te openen of de eigenschappen te openen.
Het is inderdaad wel leuk om af en toe met de foto's bezig te zijn, maar te lang na elkaar lukt het niet. Vooral van toen hij nog zo'n ukkie was. Helaas was mijn fototoestel toen niet erg goed (is ook alweer meer dan 8 jaar geleden), dus de meeste zijn niet zo scherp, maar wel erg schattig:
IMG_1595.JPG

Of deze, lekker in een voorverwarmd handdoekje na het douchen:
IMG_1587.JPG
Sophie schreef:O haha dat autocorrectie moment... Dagelijks last van haha. Wat er op mijn scherm allemaal komt te staan... en ik kijk het nog altijd na maar zie er dan toch nog wel een over t hoofd en levert vaak hilarische momenten op haha.
Ja, sorry, ik kom het ook best vaak tegen hoor, maar deze kon ik echt niet laten liggen, vond hem té grappig :-D
Afbeelding

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 13 jan 2015 22:30

Iedere morgen, voor ik de kooi openzet steek ik er mijn hand in met een takje trosgierst. Gisteren knabbelde Toby er al even aan toen hij aan de tralies hing, maar kroop dan vlug weer weg. Ze werden een beetje onrustig (vooral door het heen-en-weer springen van Sky), en toen ze terug rustig waren, heb ik mijn hand weg gedaan en konden er uit vliegen. Wat ze dan ook vlug gedaan hebben :-D

Vandaag zat Toby op het favoriete slaapplekje toen de trosgierst dichterbij kwam, en hij heeft er een heel eind van gegeten. Na een tijdje moest ik echt mijn arm wisselen (kramp!), en toen ik terug dichter kwam, sprong hij weg maar binnen de minuut was hij alweer aan het snoepen. Sky hing al die tijd nogal jaloers te kijken aan de tralies, vanaf een afstandje. Even kroop hij ietsje dichter, en ik hoopte dat hij ook zou komen snoepen, maar helaas, hij durfde niet. Nochtans is hij de grootste snoeper.

Ik had de indruk dat Toby het makkelijkst tam te maken zou zijn, als ik op mijn bed lig en op mijn laptop bezig ben, durft hij ook wel op het bed te landen, weliswaar op minstens een meter afstand, maar toch. Dus dat vermoeden lijkt wel te kloppen. Sky is wel nogal een volger, niet omdat hij niet zelf initiatief neemt (integendeel, hij is eerder de leider), eerder uit nieuwsgierigheid of jaloezie. Dus hopelijk blijft Toby trosgierst snoepen van een takje dat door mijn hand wordt vastgehouden, en volgt SKy gauw. Dan kan ik de takjes korter maken in de hoop dat ze uiteindelijk trosgierst uit mijn hand gaan eten.

Als ik bezig ben, weet ik soms niet goed wat het beste is: mijn hand stilhouden en hopen dat ze dichterbij komen. Of rustig hen volgen met de trosgierst, zonder hen op te jagen uiteraard. Momenteel is het een beetje een gulden middenweg, tot Toby begint te snoepen.
Een tijdje geleden legde ik af en toe wat plukjes trosgierst op een klein afstandje als ik op bed lag te typen, en ik denk dat ik dat terug ga doen en consequenter, dus iedere keer. Misschien valt het kwartje dan eindelijk en durven ze zo ook wat dichter komen.

O, en heel raar, ik wil ze graag leren dat op een snijplankje uit de keuken wat lekkers kan liggen (scheelt een hoop rommel als ze daarvan dingen als witloof en sla zouden gaan eten, en ik hoop ook dat het helpt in de ontdekking van "nieuwe" groente en fruit). Dus heb ik op zo'n plankje wat trosgierst gelegd. Als ik ergens wat trosgierst verstop, of er vielen enkele korreltjes op de grond toen ik nog bakjes vulde voor Croky, vonden ze dat sowieso. Nu ligt er, naast de kooi nota bene, trosgierst zomaar open en bloot voor het grijpen. Onaangeroerd... al 3 dagen...
Gekkerds :roll:
Afbeelding

*wendy*
Moderator
Contacteer:

Bericht door *wendy* » 14 jan 2015 08:25

Het beste laat je ze naar jou hand toe komen, maar je merkt zelf snel genoeg hoe ver je kan gaan. Je bent hartstikke goed bezig. Leuk om te lezen dat er ook al wat vooruitgang geboekt wordt!
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 14 jan 2015 17:06

Ik had zelf ook niet durven hopen dat het al zo vlug zou lukken om er eentje zover te krijgen, al is trosgierst hier wel heel geliefd. Voor ik deze twee snoepers had, wist ik niet dat trosgierst zoooo kaal kon geplukt worden. Croky was er eigenlijk geen liefhebber van, Zazou kreeg het wel eens en ik dacht dan dat die stengels leeg waren, maar blijkbaar kun je ze nog meer afknabbelen! :-D

Deze morgen zat Toby al vlug trosgierst te knabbelen, Sky hing terug zo ver mogelijk tegen de tralies aan geplakt, over z'n schouders heel jaloers te kijken. Maar hij bleef niet voortdurend stil hangen deze keer, bewoog een beetje heen en weer en kwam ietsje dichter. Het is nochtans geen bangerd, en een echte snoeper.

De plek waar ik nu trosgierst aanbied, is wel nogal moeilijk vol te houden qua hoek die mijn arm moet maken :mrgreen: Dus ik probeerde na een tijdje om de trosgierst tegen een stok die in de breedte ligt te leggen, zodat mijn hand kon rusten op de lange stok de langste zijde van de kooi gaat. Ze keken allebei naar het lekkers, en Toby toonde het meeste interesse, maar die z'n buikje was natuurlijk al wat gevuld. ;-)

En wanneer weet je dat je compleet gek aan het worden bent? Als je je accountpagina van de webshop waar je je kooi hebt besteld ieder kwartier gaat vernieuwen. En ik weet dus niet eens meer of er nog wat aan de status van je bestelling verandert tussen 'betaling ontvangen' en 'voltooid'. Ik denk dat ze een mail sturen als het pakket vertrekt, maar weet dat niet meer zeker. Als een bestelling aangekomen en volledig in orde is, verwijder ik de mails die met de bestelling te maken hadden...
Afbeelding

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 14 jan 2015 17:46

Zo ik ben er vandaag eens even lekker voor gaan zitten om dit hele draadje door te lezen.
Tja Croky blijft een bijzonder grasje en die zul je nog wel een tijdje missen, maar wat heb je een mooi stelletje zitten zeg !
En wat leuk dat ze een mooie nieuwe en zeer ruime kooi gaan krijgen.
Jij zit dus nu met spanning op de levering te wachten ??

Ik zou zeker Sky en Toby al heerlijk de nieuwe kooi laten verkennen en niet wachten tot de 2 nieuwelingen in de zomervakantie.
En de kooi hoeft geen super grote verbouwing hoor als de 2 nieuwen erbij komen, maar wel een paar nieuwe speeltjes er in hangen en genoeg plekjes om te eten, te hangen en te slapen, maar met zo mooie grote kooi zal dat vast geen probleem zijn.

Ik ben heel benieuwd hoe je nieuwe aanwinsten er uit gaan zien, want je heb iedere keer wel een zeer goede neus voor prachtige grasjes.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 14 jan 2015 18:46

Ja, ik kan me wel voorstellen dat je even bezig bent als je de eerste berichten in dit draadje leest.

Knappe kerels zijn het hé ;-) Ook Croky vond ik altijd heel mooi, dat lichte grijs, en Zazou leek in een bepaald licht wel fluogeel.

Croky was inderdaad heel bijzonder, hij was echt mijn maatje. En ik denk wel dat ik mag zeggen dat er weinig grasjes zo tam worden als hij was. Als er bezoek kwam, ging hij ook altijd naar hen toe, behalve als ze hem riepen, zo was hij ook wel weer :mrgreen: Er was hier eens een man met een snor, nooit had Croky hem eerder gezien, maar binnen de 5 minuten zat hij al gezellig aan die snor te plukken :-D Liep ook op z'n gemakje van de woonkamer naar de keuken, hij had er nogal vertrouwen in dat wij wel gingen opletten waar we onze voeten plaatsten.
Vergeten zullen we hem nooit...

Ik ga inderdaad de kooi gewoon inrichten als hij geleverd wordt (ik kan niet wachten tot hij er is! :-) ), hopelijk snappen die twee hier onmiddellijk wat de bedoeling is, en anders is er altijd nog trosgierst ;-) En inderdaad, als de nieuwkomertje er bij komen, wat spulletjes op een andere plek hangen, dingetjes weghalen en andere dingetjes er in doen.
Het enige wat ik Toby en Sky echt niet wil afnemen, is hun favoriete slaapplaatsje (die verticale stok met horizontale stokjes naar 4 richtingen). Maar dat kwam gelukkig uit de plaatselijke dierenwinkel en toen ik deze week een zakje zaadjes ging kopen, heb ik er nog 1 gekocht. In dat paleis, eh kooi, zal daar vast wel plaats voor zijn. Als ze alle 4 helemaal bovenaan op zo'n ding willen zitten, kan dat dus.
Afbeelding

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 15 jan 2015 12:25

Hoera, hoera, hoera! Toby begon al vlug van de trosgierst te eten, hij snapt het helemaal. Toen ik die even wegnam om van arm te wisselen, kwam Sky dichter en begon te bekvechten (letterlijk dan :mrgreen: ) over het plekje waar Toby zat.
Toen heb ik, ehm..., de trosgierst tussen hen gestopt :mrgreen: waarop Toby terug begon te knabbelen en ook Sky een paar hapjes nam. Hij was daarna vlug terug weg, maar toch, het is een begin!

:-D
Afbeelding

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 15 jan 2015 12:35

Je geduld wordt beloond ! :thumright:
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 16 jan 2015 17:29

Vandaag geen interesse in trosgierst. Maar goed, m'n nek deed pijn en ik heb het zelf ook niet zo lang volgehouden. Morgen nieuwe dag!

En waar blijft die kooi toch? Ik ben niet ongeduldig hoor :whistle:
Afbeelding

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 19 jan 2015 15:59

Nog steeds geen nieuws over de kooi :-(

Even vraagje: Toby zit al even in de rui, vooral z'n buikje is nogal rommelig. Ik heb eens een doosje ruihulp meegebracht van béaphar. Sky zit echter niet in de rui, kan het kwaad om dan ruihulp te geven? Ik heb er geen ervaring mee, want nog nooit eerder gebruikt.
Afbeelding

Esther67
Moderator
Contacteer:

Bericht door Esther67 » 19 jan 2015 16:47

Ik heb het zelf altijd gewoon gegeven, omdat ze niet altijd tegelijk in de rui zijn.
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 21 jan 2015 15:00

Ik heb de ruihulp dan gegeven, en ik merk toch wel al een verschil.

Vanmorgen at Sky voor het eerst echt van de trosgierst, niet zomaar een hapje en terug wegklimmen of -springen, maar hij bleef zitten. Ze eten het wel nog steeds alleen vanaf de slaapplektoren, moeilijke positie voor mijn arm dus. Als ik de trosgierst lager bij een stok houd, kan ik wel blijven wachten tot ik met de vloer vergroeid ben. Maar ik probeer het toch elke dag.

Sinds een paar dagen komen ze 's avonds op mij zitten. Als ik op mijn buik op bed lig met mijn laptop, komen ze na een tijdje op mijn rug/achterwerk/benen zitten. Vooral Toby is dan de eerste, en Sky volgt al gauw. Heerlijk hoor, zo'n massage ;-)
Ik ben er al een paar keer in geslaagd een foto hier van te nemen met mijn telefoon, maar die neemt jammergenoeg niet zo'n duidelijke foto's als er niet voldoende licht is. Als ik een duidelijke foto kan nemen, post ik hem hier wel eens!

O ja, gisterenavond kreeg ik mail van Pets Dream: de kooi wordt vandaag bij hen opgehaald en normaalgezien vrijdag hier geleverd :-D

Vandaag was oma hier om mij en mama te helpen met poetsen en kasten verhuizen, het dappere tweetal was helemaal onder de indruk toen ze mijn kamer dweilde. Mama had er medelijden mee, ocharme die vogeltjes als ze dan hun vertrouwde kooi kwijtraken.
Ja hoor, arme stakkertjes, die zomaar een supergrote, splinternieuwe mooie kooi krijgen... 8-|
Afbeelding

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 22 jan 2015 16:18

Hij is er, hij is er, hij is er! :D

We waren deze namiddag naar Floralux en toen we net thuis kwamen stond hij aan de achterdeur. Dus nu gaan we hem proberen in elkaar zetten, zodat ze er morgenochtend in kunnen.
Afbeelding

Esther67
Moderator
Contacteer:

Bericht door Esther67 » 22 jan 2015 16:24

Oh dat is snel joh!!!
Wat lekker zeg!! Ik hoop dat het een beetje meevalt en dat je hem zo in elkaar hebt :thumright:
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 22 jan 2015 17:58

Hij staat! Ongeveer een uur werk aan gehad, met 2.
Zometeen gaan we nog stokken halen naar de dierenwinkel, dan kan ik morgenochtend de kooi de kamer in rijden en de speeltjes vervangen terwijl Toby en Sky het zien.

Vandaag kreeg ik telefoon van de juwelier, mijn Croky-bedeltje was klaar. Net vandaag, nu we hem al een maand moeten missen :-( Het is wel heel mooi geworden.

Foto's van de kooi en het bedeltje volgen morgen. Ik slaag er niet om foto's rechtstreeks van mijn telefoon hier te zetten, en laptop werkt niet mee om ze over te zetten.
Afbeelding

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 22 jan 2015 22:25

Zo, er zijn hier twee parkietjes zich klaar aan het maken voor hun laatste nacht in de oude, vertrouwde kooi. Arme beestjes weten niet wat hen boven het hoofd kopje hangt ;-)

We zijn toch niet meer in de dierenwinkel geraakt, eerste werk morgenvroeg! Stokjes zagen is gelukkig niet zoveel werk. De stokken die er bij zaten, waren met een gleufje in de uiteinden om zo vast te maken in de tralies. In de huidige kooi had ik stokken gemaakt met een soort plastic dopjes op waar ook een gleufje in zat. Ik weet nog niet goed wat ik ga doen met de nieuwe stokken. Gleufje in de stok maken of terug dopjes aanschaffen. Ik ga 2 of 3 lange stokken maken (over de langste zijde van de kooi) en ik denk, bovenop de 2 die er al bij zaten, en 6 à 8 korte (over de kortste zijde van de kooi). Dan heb ik nog enkele kleinere stokjes om aan 1 kant vast te maken, lijken me wel handig bij de eetbakjes en ik zie dan wel waar ze ze nog nodig hebben.
Misschien zullen het te veel korte stokken zijn, maar dan kan ik ze makkelijk terug verwijderen.

Ik ben alvast heel benieuwd naar hun reactie morgen, ook wanneer ik de speeltjes uit hun oude, vertrouwde kooi verwijder en in de nieuwe kooi hang. Trosgierst ga ik alvast ook hangen ;-)

Even getwijfeld of ik de oude kooi nog enkele dagen laat staan, maar ik denk dat de korte "pijn" beter is, niet?
Afbeelding

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 22 jan 2015 22:26

Audrey57 schreef:Zo, er zijn hier twee parkietjes zich klaar aan het maken voor hun laatste nacht in de oude, vertrouwde kooi. Arme beestjes weten niet wat hen boven het hoofd kopje hangt ;-)

We zijn toch niet meer in de dierenwinkel geraakt, eerste werk morgenvroeg! Stokjes zagen is gelukkig niet zoveel werk. De stokken die er bij zaten, waren met een gleufje in de uiteinden om zo vast te maken in de tralies. In de huidige kooi had ik stokken gemaakt met een soort plastic dopjes op waar ook een gleufje in zat. Ik weet nog niet goed wat ik ga doen met de nieuwe stokken. Gleufje in de stok maken of terug dopjes aanschaffen. Ik ga 2 of 3 lange stokken maken (over de langste zijde van de kooi) en ik denk, bovenop de 2 die er al bij zaten, een 6 à 8 korte (over de kortste zijde van de kooi). Dan heb ik nog enkele kleinere stokjes van een 15-tal cm om aan 1 kant vast te maken, lijken me wel handig bij de eetbakjes en ik zie dan wel waar ze ze nog nodig hebben.
Misschien zullen het te veel korte stokken zijn, maar dan kan ik ze makkelijk terug verwijderen.

Ik ben alvast heel benieuwd naar hun reactie morgen, ook wanneer ik de speeltjes uit hun oude, vertrouwde kooi verwijder en in de nieuwe kooi hang. Trosgierst ga ik alvast ook hangen ;-)

Even getwijfeld of ik de oude kooi nog enkele dagen laat staan, maar ik denk dat de korte "pijn" beter is, niet?
Afbeelding

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 23 jan 2015 16:08

Nee die kooi gelijk weghalen,daar kijken ze straks echt niet meer naar,het is in het begin even wennen,maar al snel zullen ze niet beter weten en is het alsof ze er altijd hebben ingezeten.
gewoon even dezelfde speeltjes erin en even rustig houden met de inhoud,dan wennen ze het snelst.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 23 jan 2015 19:37

O jee, ik heb mezelf vorige gequote, kan iemand dat even weghalen alsjeblief?

Dussss, even een fotoverslag van gisteren en vandaag.
Ik ga dit af en toe tussendoor al versturen, omdat mijn laptop soms zomaar blokkeert en uitvalt, dan ben ik niet vlak voor het einde plots alles weer kwijt ;-)

Gisteren met mama en oma naar Floralux geweest, is een soort tuin- en decoratiewinkel. Daar hebben ze altijd leuke spullen, maar aangezien ik voor deze maand zo ongeveer blut ben, was ik niet van plan wat te kopen. Met mijn laatste 5 euro die nog in mijn portefeuille zat, heb ik toch een zakje balletjes gekocht waar ze mee kunnen rollen, en ook holle stokjes en houten schijfjes waar ik een gat in ga boren om een slinger mee te maken.
20150122_205904.jpg
Wat later passeerden we de huisdierenafdeling. Voor parkietjes hadden ze ook wat leuke dingetjes, die ze hier bovendien nog niet in de collectie hebben, maar ik zou de volgende keer wel wat meenemen. Aan de kassa bleek dat oma stiekem nog 2 speelgoedjes gaan halen was toen mama en ik even naar wat anders keken. Zo lief!

Een basketbalspelletje en een gitaar:
20150122_205829.jpg
De muziekcollectie is nu compleet trouwens, er is ook een trommel en een harp, maar die hadden ze al.

Toen we thuis kwamen, zat er een blad tussen de voordeur van een leverfirma, en stond er een grote, zware doos achteraan het huis. De kooi was er dus een dag vroeger dan voorzien!
Natuurlijk kon ik niet wachten en na wat puzzelen met schroeven en bouten, zag het er zo uit:
20150122_174650.jpg
Laatst gewijzigd door Audrey57 op 23 jan 2015 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Esther67
Moderator
Contacteer:

Bericht door Esther67 » 23 jan 2015 19:47

Wat heb je leuke spulletjes gekocht. Ik ben benieuwd naar je creatie`s.
Maar wat vind ik dat ontzettend lief van je oma. :-D
Afbeelding

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 23 jan 2015 20:10

Dat vond ik ook Esther! :-D

Vanmorgen zag het er nog zo uit:
20150123_112541.jpg
Dan zijn we vanmorgen om stokken gegaan naar de dierenwinkel en ik had nog een stuk bamboe liggen. Het zagen was een makkie, maar het lukte me niet om de gleufjes te maken om de stokken vast te steken. Dat heeft mijn vader nog gedaan toen hij thuiskwam van zijn werk.
Deze morgen heb ik de kooi dan binnengereden in de kamer, en al wat favoriete speeltjes uit de oude kooi er in gehangen. Toen mama thuiskwam, hebben we de oude kooi op mijn bed gezet, de kast naar een andere kamer gebracht en de kooi op zijn plaats gezet.

Work in progress:
20150123_135849.jpg
Stelselmatig steeds meer speeltjes uit de kooi gehaald, afgewassen en in de nieuwe kooi gehangen. Ook een streng trosgierst op de landingsklep gelegd, na een tijdje verraadden de zaadpelletjes op de grond dat er van gegeten hadden en ze zaten ook al op de kooi.
Als laatste de stokken er in, en dit is het eindresultaat:
20150123_182420.jpg
Ik wil graag de bodembedekking en het hoofdvoer onder de kooi zetten, en het overige wat met voer te maken heeft (zoals trosgierst, eivoer, wilde zaden, kokosschilfers, mineralenblokjes,...) in het kastje naast de kooi.

Ze zitten er nog niet in, ze zijn er wel al enkele keren in geslaagd om allebei op het landingsklepje van de trosgierst te eten, en Sky is er al per ongeluk in beland, en klom er vlug terug uit.

Ik heb net ook een oud eetbakje in de kooi gehangen, vlak naast de opening. Toby merkte het op vanaf de buitenkant, maar blijkbaar kwam het niet in hem op dat hij in de kooi moet om er van te kunnen eten. En er hangt ook nog wat trosgierst in de kooi, bij Sky zijn favorieten speeltje (een bloemetje met twee uitneembare snoepbakjes).

Ze zijn vooral heel erg bezig met uitproberen hoe ze van bovenop de kooi op de landingsklep kunnen raken, vooral Toby neemt initiatief en eens die trosgierst aan het snoepen is, volgt Sky al gauw. Ik hoop maar dat ze er nu vlug in gaan allebei, zodat ik de kooi kan dicht doen.

O ja, ze hebben trouwens niet zonder eten en drinken gezeten hoor. Het kastje dat nu naast de kooi staat, stond eerder op een andere plaats en is al altijd een eet- en drinkplaats geweest waar water staat en een bakje met iets extra (afwisselend eivoer, wilde zaden, eivoer met fruit,...). De wilde zaden die ik vanmorgen in het "snoepbakje" gedaan had, waren op en ik had er vanavond nog wat gewone zaadjes in gedaan.

De spiegel gaat ook nog weg, maar ik heb hem vandaag nog laten hangen in de hoop dat het zou helpen om hen zover te krijgen dat ze op de kooi gaan zitten, en het lijkt te helpen. Ik denk dat ik hem morgen, of ten laatste zondag, verwijder.
Afbeelding

Plaats reactie