De eerste belangrijke tips voor aanschaf!

Hier kunnen vragen en tips over de aanschaf geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Dianne

De eerste belangrijke tips voor aanschaf!

Berichtdoor Dianne » 31 Mar 2007 09:23

Koop eerst alle spullen die je nodig hebt voor je vogels voor je ze gaat halen/kopen. En zet alles klaar. Ook de kooi zet je neer op de plek waar je nieuwe vogels komen te staan. Ga niet na aankoop steeds je kooi verplaatsen de vogels krijgen zo geen rust. Vervang plastic stokken door houten stokken en liefst ook enkele takken van bv een knotwilg, appelboom enz.

Een geschikte plek om de kooi met nieuwe huisgenootjes te plaatsen is: met 1 of 2 kanten tegen de muur/hoek. Aan de noordkant van het huis mag de kooi bij een raam staan, de zuidkant wordt te heet door invallende zon!
Zet de kooi niet naast de tv, de straling is niet prettig voor ze en ze hebben het gevoel constant bekeken te worden als jullie 's avonds voor de tv zitten! Zet de kooi zeker niet op de tocht! Je vogels zullen snel ziek worden, ook als je de kooi te dicht op de radiatoren zet staan de vogels ook in de tocht!

De vogels geef je de eerste 2 dagen rust! Laat ze wennen aan hun nieuwe omgeving, praat alleen rustig tegen ze als je voorbij de kooi loopt en als je hun bakje water en voer ververst. Maar verder gun je ze volledige rust. Ook als ze elkaar achterna zitten of elkaar pikken, geef je daar geen aandacht aan! Het is heel normaal dat ze elkaar uitproberen! Ga jij je er mee bemoeien maak je het juist erger! De vogeltjes moeten het echt zelf uitzoeken!
Afbeelding

Dianne

Berichtdoor Dianne » 15 Jun 2007 13:11

Een jonge vogel behoort bij de koop al zijn staart en vleugelveren te hebben is dat niet het geval heb je kans dat je een kruipertje koopt!

http://grasparkiet-online.nl/phpBB/viewtopic.php?t=27
Ook al zegt de kweker dat het zo hoort trap er niet in! Zelfs een nog niet uitgevlogen vogel heeft slagpennen en staartveren.

Een voorbeeld zoals het wel hoort:

Afbeelding
Foto van Hélène

Een voorbeeld zoals het niet hoort:

Afbeelding
Foto van "Wuppie en Simba"

(Ik heb de foto's zonder toestemming van onze leden gebruikt omdat ik vindt dat er snel een duidelijke sticky tophic over aangemaakt moest worden. Zijn jullie het er niet mee eens dan wordt de foto vervangen. Mijn excuses voor mijn vrij postigheid)
Afbeelding

Jaap

Berichtdoor Jaap » 15 Jun 2007 13:42

Koop niet impulsief.Bedenk vooraf wat je wilt, ga dan eens op je gemak kijken in de handel, of bij partikulieren en kies degene, waar alles er het netste uit ziet, waar je geen verfrommelde vogels ziet en waar de vogels niet op de grond zitten.Ga dan eens op je gemak een keuze maken en blijf de vogel die je wilt hebben een tijdje bekijken.Hij moet goed in de veren zitten, lange staart en lange vleugelveren.Je vogel moet er mooi strak bijzitten, aktief zijn, "kommuniceren" met zijn kooigenoten.Hij moet een schone bek, schone ogen, gladde poten en een schone anus hebben.Als je dat in de kooi niet goed kan zien, vraag dan, of je hem even van dichtbij en aan zijn onderkant mag bekijken.Een gezonde, jonge, vogel heeft geen ruwe plekken op zijn snavel, poten, of neusdop.Als het allemaal klopt, heb je een goede kans op een gezonde piet.

Wuppie en Simba

Berichtdoor Wuppie en Simba » 15 Jun 2007 22:00

Ik zou erbij willen zeggen: lees eerst heel veel over vogels. Bv dit soort topics en veel informatie voordat je een jong vogeltje haalt. Veel is uit onwetendheid. Zoals dus in mijn geval bij het uitzoeken van een jong parkietje de kweker mij vertelde dat het heel normaal was dat de vogels geen lange staartveer heeft en dat pas groeit na de 1ste rui, ik heb nu van meer eigenaars van kruipers gehoord dat dit een bekende verkoop smoes is van een kweker. Een goede kweker heeft verstand van zaken en kweekt niet met kruipertjes, verkoopt ze niet of op z'n minst: dan zegt hij het eerlijk. Ook een goede kweker die verkoopt geen jonge vogeltjes met 4 of 5 weken maar laat het bij moeder en vader tot 8 weken. Veel lezen en veel info dus vòòr de aanschaf waar je op moet letten, dan krijgen die 'bla bla'' verhalen van dat soort kwekers geen kans! En dat ook tegen mensen vertellen die van plan zijn een jong vogeltje te nemen, dat is mijn advies. En natuurlijk gewoon lekker door blijven lezen en leren erna :)
ps: ik ben wel erg blij met wuppie en simba!

Alex

Berichtdoor Alex » 15 Jun 2007 22:25

Ik had Dianne een PM gestuurd, maar ze vond 't prima dat ik het zelf aanvulde:

Ook als je een kruipertje in een kooi bij de kweker of de dierenwinkel ontdekt, heeft 't geen zin om een voor het oog wel gezonde parkiet uit dezelfde kooi te kopen. Deze is namelijk dan ook besmet, niet zichtbaar maar wel drager van het virus.

Esther
Kleine onderzoeker

Berichtdoor Esther » 09 Mar 2008 00:06

En zo hoort het ook niet
Deze kweker verkoopt kruipers op marktplaats, maar zegt het er wel eerlijk bij. Toch mogen deze vogels niet in de handel terecht komen.
Zowel verzorging, huisvesting, hygiene, als het hebben van kruipersziekte, het is duidelijk niet in orde.

Afbeelding

Esther
Kleine onderzoeker

Berichtdoor Esther » 21 Mar 2008 17:33

Heb je hier al gekeken? In het neusdoppendraadje?
http://grasparkiet-online.nl/phpBB/viewtopic.php?t=664

Dianne

Berichtdoor Dianne » 22 Mar 2008 18:50

svendc schreef:
Dianne schreef:Een jonge vogel behoort bij de koop al zijn staart en vleugelveren te hebben is dat niet het geval heb je kans dat je een kruipertje koopt!

Afbeelding
Foto van Hélène

Neem aan dat dit een popje is?

vraag dit omdat ik gisteren een nog vrij jonge mooie vogel heb gekocht dit net dezelfde neusdop heeft van kleur.

gtz

sven

Dit is na mijn inzien een man.
Afbeelding

susie_flower

Re: De eerste belangrijke tips voor aanschaf!

Berichtdoor susie_flower » 21 Mei 2009 15:15

Hallo,

Ik ben nieuw hier op de site. Ik heb nooit eerder parkieten gehad, maar mijn opa is er al een tijd actief mee. Nou heeft hij sinds kort weer jonge parkietjes, en ze zijn toch wel erg leuk!
Ik zit er nu over te denken om er twee over te nemen en ben me daarom aan het inlezen op internet. Nou heb ik hier al wel wat gelezen over waar je op moet letten bij de aankoop, en kwam het begrip kruipertje langs. Vanaf welke leeftijd hoort een parkiet niet meer op de bodem te zitten? Is dit meteen of na een paar weken?
Waar moet je nog meer op letten?

Alvast bedankt voor de tips!

Groetjes Susan

susie_flower

Berichtdoor susie_flower » 21 Mei 2009 15:17

Nog even als aanvulling: ze zitten nu buiten in een grotere kooi. Is de overgang naar binnen voor die diertjes een probleem?

Demelza
Kleur en vererving Expert

Berichtdoor Demelza » 21 Mei 2009 15:57

Als het buiten ongeveer even warm is als binnen zou het geen probleem moeten zijn.

Heb nog niet zoveel ervaring met jonge vogels, maar volgens mij horen ze zodra ze uitgevlogen zijn bijna niet meer op de bodem te zitten.

Maar dat is niet het belangrijkste waar je het aan ziet hoor. Een kruiper is vrij makkelijk te onderscheiden van een goede parkiet. Maar als het jonkies van je opa zijn en je opa is een liefhebber, dan acht ik de kans vrij klein dat hij je een kruiper meegeeft ;)
Nog steeds een liefde voor grasparkieten, maar geen pieten meer in huis.

Esther
Kleine onderzoeker

Berichtdoor Esther » 21 Mei 2009 16:15

susie_flower schreef:Vanaf welke leeftijd hoort een parkiet niet meer op de bodem te zitten? Is dit meteen of na een paar weken?

Groetjes Susan

Zover ik weet horen parkieten zo wie zo niet op de grond te zitten.
Ze blijven 4 tot 5 weken in het blok en vliegen daarna uit. Ze behoren gewoon netjes te vliegen en op de stokken te zitten.
Soms komen ze eventjes bij op de grond, maar ze dienen zo snel mogelijk van de grond af te komen.
Een parkiet op de grond hoort niet, die kan niet vliegen, dus zou ik die niet kopen.
Of hij is te jong, heeft onvoldoende andere zitstokken of er is wat mee.

Nicky

Berichtdoor Nicky » 21 Mei 2009 17:00

Op de bodem scharrelen is 1 ding maar zodra ze even kunnen zullen ze omhoog klimmen of fladderen. En dat al vrij snel ja. :wink:
Wees jezelf er zijn al genoeg anderen - Loesje %%-

Kim Smolenaars
Allround Expert

Berichtdoor Kim Smolenaars » 23 Mei 2009 23:11

Bij ons zitten alle jonge vogels de eerste week na het uitvliegen nog op de grond. Na een of twee dagen hebben ze in de gaten dat ze ook op de stokken kunnen zitten, maar slapen dan nog op de bodem van de kweekkooi.
Mischien dat het ook aan de grootte van de kooi ligt, want de valken in de grote binnenvoliere (2,5 bij 1 meter) zaten na 1 dag al op stok. De Grasparkieten die in de kweekkooien kweken doen er ongeveer n dag of 4-5 over.
Veel jonge vogels willen nadat ze verhuisd zijn naar de woonkamer nog graag in een 'nestje' slapen. Ze zoeken dus de voerbak op om in te slapen of een ander iets waar ze in of onder kunnen kruipen.
Limburgse parkieten zijn gewoon gezellig: de Maasparkieten zijn online!

Nicky

Berichtdoor Nicky » 23 Mei 2009 23:20

Kim Smolenaars schreef:
Veel jonge vogels willen nadat ze verhuisd zijn naar de woonkamer nog graag in een 'nestje' slapen. Ze zoeken dus de voerbak op om in te slapen of een ander iets waar ze in of onder kunnen kruipen.

Klopt! Of je hand als je een holletje maakt! :x

Elise33

Berichtdoor Elise33 » 23 Jan 2010 14:48

Hee Allemaal,

kan iemand mij even vertellen wat goed Parkietenvoer is?
ik weet dat er apart voer voor grasjes als valkjes is
maar wat zijn pellets of zo, iets waar iedereen het steeds over heeft?

en je hebt voer waar "alles al in zit"
dus zodat je geen eikrachtvoer nodig hebt en zo..
maar is dat wel goed?

graag wat meer informatie.

alsvast bedankt -xxxxx-

Nicky

Berichtdoor Nicky » 23 Jan 2010 16:49

Op dit forum onder voeding kan je heel veel info vinden;

( viewforum.php?f=7 )

Ook als je op het hartje onder mijn naam klikt kan je onder het stukje de grasparkiet-eten en drinken lezen wat het beste is en wat pellets zijn. :wink:

( http://budgieme.come2me.nl/1095538/De-grasparkiet )

Elise33

Berichtdoor Elise33 » 24 Jan 2010 00:00

dankjewel :-D !! -xxx-

Terug naar “De aanschaf”