Wij zoeken een jonge Engelse Parkiet

Hier kunnen vragen en tips over de aanschaf geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Danny van der Sluys

Wij zoeken een jonge Engelse Parkiet

Berichtdoor Danny van der Sluys » 30 Aug 2016 10:04

Wij hebben de afgelopen 10 jaar lang mogen genieten van een hele lieve Engelse parkiet: Pukkie. Helaas is hij pas geleden overleden. We hebben er alles aan gedaan om hem op te laten knappen, maar helaas mocht het niet baten. Na heel veel tranen te hebben gelaten is het gemis van Pukkemans (zoals we hem ook wel noemden) natuurlijk enorm.

Voor wie interesse heeft, er staat een stukje bij het forumdeel 'overleden' over hem.

We hebben bijna 20 jaar ervaring met Engelse parkiet-mannetjes en gaan er goed mee om. Pukkie had een enorme woordenschat en had een geweldige persoonlijkheid, inclusief een hoop grappige eigenaardigheden en was een echt gezeldschapsdier.

Nu is het zo enorm stil in huis en hebben we besloten om uit te gaan kijken naar een nieuwe Engelse parkiet.

We willen wel graag een jong mannetje, omdat we daar ervaring mee hebben. Nu hoop ik iemand ons kan adviseren en misschien zelf al bezig is met een nestje, of iemand kent die Engelse parkieten op verantwoorde manier kweekt.

Locatie van de kweker maakt niet veel uit, we rijden er graag voor. Zelf wonen we in Amsterdam.

Ik hoop dat op mijn voorstel bericht positieve reacties komen en dat we binnenkort een nieuw maatje thuis mogen verwelkomen.

debby1972
Moderator

Re: Wij zoeken een jonge Engelse Parkiet

Berichtdoor debby1972 » 30 Aug 2016 13:05

Ik heb wel 2 nestjes met Engelse ukjes.
Maar ik weet niet of ik nog ukjes over heb na mijn reserveringen
En dan het punt dat ik mijn vogels niet weg doe als men er maar 1 neemt,maar dat zal je vast wel gelezen hebben dat niemand op dit forum dat doet
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Danny van der Sluys

Berichtdoor Danny van der Sluys » 30 Aug 2016 15:01

Dat zou wel héél jammer zijn als niemand een mannetje los wil weg doen.

Puk is 10 jaar geworden, voor een Engelse parkiet is dat best knap, als ik zo de websites van velen van jullie heb bekeken. Hij absoluut niet een eenzaam beestje geweest. Het zou jammer zijn als ik geen nieuw vriendje/kindje kan aanschaffen door deze stelling.

Daarnaast heeft Pukkie zijn vriendje Chico, de parkiet van onze dochter als maatje.

Engelien
Gezondheid Expert

Berichtdoor Engelien » 02 Sep 2016 16:41

Inmiddels zijn de tijden wat veranderd en word er toch meer gekeken naar hoe parkieten het liefst leven. En hoe veel aandacht ze ook krijgen, het zijn nu eenmaal groepsdieren. Heb hier ook met de jaren vele parkieten opgevangen die alleen waren, als je ziet hoe die reageren op een maatje, je kent ze niet terug. Ook hebben ze elkaar nodig voor de verzorging van het verenpak enz. Om die reden zal een goede kweker niet gauw een vogel alleen verkopen. Hier in Duitsland mag het bijvoorbeeld niet eens meer. En er is niks mooiers als twee tamme vriendjes die jou leuk vinden en elkaar.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

dicyvo

Berichtdoor dicyvo » 03 Sep 2016 10:59

Danny van der Sluys schreef:Dat zou wel héél jammer zijn als niemand een mannetje los wil weg doen.

Puk is 10 jaar geworden, voor een Engelse parkiet is dat best knap, als ik zo de websites van velen van jullie heb bekeken. Hij absoluut niet een eenzaam beestje geweest. Het zou jammer zijn als ik geen nieuw vriendje/kindje kan aanschaffen door deze stelling.

Daarnaast heeft Pukkie zijn vriendje Chico, de parkiet van onze dochter als maatje.

Wat is het probleem om ipv 1, 2 mannetjes/maatjes in huis te nemen.
x De vogeltjes worden er gelukkiger van en je weet zeker dat ze altijd gezelschap hebben ook als je weg bent.
x Het is ontzettend leuk om ze samen bezig te zien met kattenkwaad uithalen.
x Ze kunnen elkaar verzorgen, lekker kroelen en kletsen met elkaar.
Ze zullen je misschien niet na gaan praten maar dat is toch meer een uit nood geboren iets. Ze hebben behoefte aan contact. Samen kunnen ze verder net zo tam worden dan wanneer je ze alleen hebt en dat lijkt me bij jullie geen probleem als ik lees hoeveel aandacht jullie er voor hebben.
Afbeelding

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 04 Sep 2016 21:26

Zoals hierboven aan gegeven is het niet nodig om een parkiet alleen te zetten omdat ze anders zgn niet tam zouden worden en dat heb ik in de loop der jaren wel geleerd, daarbij komt kijken dat er wel eens parkieten wegkwijnen als ze geen partner krijgen terwijl ze opgroeien met veel broertjes en zusjes om zich heen, laatst is er daar 1 bijna aan onderdoor gegaan omdat ik de mensen er eerst alvast 1 had meegegeven en de 2e moest nog 3 weken bij de ouders blijven en gaat daarna dan mee,maar zelfs dat doe ik dus niet nog een keer,dat risico is te groot,dus nee ik wil dat de dieren die mij zoveel plezier geven in mijn leven,dat die ook een goed leven krijgen met een eigen partner die hun taal en hun levenswijze leeft en praat en ik heb hier een voliere vol waarvan een groot deel tam is en ik heb ook een kleinere kooi met 5 parkieten die ook tam zijn,dus sorry minstens 2 is onze motto.
Wij prefereren naast een hond en of kat ook een levens partner van eigen soort,waar we ook mee kunnen communiceren
Afbeelding
Afbeelding

Danny van der Sluys

Berichtdoor Danny van der Sluys » 25 Sep 2016 20:23

Honden zijn ook roedeldieren daar schaffen we ook niet 5 van aan toch?

Eigenlijk meten jullie onze persoonlijke voorkeur hier aan vast.

Onze vorige parkiet had een geweldig goed leven en is voor zijn soort best oud geworden.

Die wet in Duitsland, ik kan er nergens iets over terug vinden.

Dus als ik het goed begrijp moet ik de kweeksters hier voorhouden dat ik al 1 parkiet heb en dan staan ze het wel toe? Vaag.

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 26 Sep 2016 15:45

Weet je ik heb mijn mening hierover en die ga ik niet veranderen voor jou,het is zoals het is en ja een hond is samen ook beter,ik heb pas een parkiet van 8 weken aan iemand meegegeven,die vrouw zou 3 weken later een 2e komen halen omdat die nog te jong waren om weg te mogen,dat dier heeft 3 dagen niet gegeten zo bang was hij alleen,dat had dodelijk af kunnen lopen als zij mij niet had geraadpleegt,sorry maar dat geeft voor mij al genoeg aan dat ze samen meer durven en doen,ik hou van mijn dieren en als er maar 1 de hele dag moet wachten tot de eigenaar weer thuis komt van werk of plezier of wat dan ook dan voor wie doe je het dan voor het dier of voor jezelf?????
Afbeelding
Afbeelding

Engelien
Gezondheid Expert

Berichtdoor Engelien » 26 Sep 2016 15:56

Ik heb in de jaren veel parkieten verkocht en altijd vastgehouden aan mijn standpunt 2. Dat mensen zeggen ik heb er al 1 en dat niet hebben dat kan natuurlijk voorkomen maar de meeste die het niet eens waren zijn een deur verder gegaan. Maar dat waren er niet zoveel. De meeste hadden hun bedenkingen want hadden net asls jij er altijd 1 gehad. Nou de meeste heb ik erg leuke reacties van gehad. Hadden ze jaren eerder moeten doen. enz.

Tegenvraag is altijd waarom geen twee....

Uiteindelijk is dan vaak het antwoord eigen egoisme .. en daar mag een dier niet de dupe van worden. Een hond is inderdaad ook een roedeldier maar vind ik net weer even iets anders. Parkieten hebben elkaar niet alleen voor communicatie nodig maar ook voor verzorging en elkaar voeren.

Afbeelding

Heb zelfs mensen die zo om waren en er nog meer aangeschaft hebben. Tam is leuk. Het genieten van een koppel parkieten nog veel leuker.

Ook mensen gehad die er eerst 1 wilden. Parkiet mee en de dag erop. Help hij beweegt niet.. alleen als ik de kraan aanzet en hij de stofzuiger hoort of de hond van de buren blaft... hmmm ja bekende geluiden uit de kweekruimte. Of ik niet alsjeblieft een maatje had. s'avonds er heen gereden met een jonkie. Er bij gezet en hij heeft de eerste paar dagen geen seconde meer stil gezeten.

Ik vind een vogel alleen "not done" en gelukkig steeds meer serieuze kwekers. Wil je dan niet dan zul je genoodzaakt zijn te liegen of om naar een handelaar te gaan en met minder genoegen te nemen.
Laatst gewijzigd door Engelien op 26 Sep 2016 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 26 Sep 2016 16:00

Een hond heb je ook niet als je samen 40 uur per week werkt en dat vind men dan zielig,waarom vind men dat van een parkiet dan niet vraag ik me af,die verveelt zich ook alleen
Afbeelding
Afbeelding

Engelien
Gezondheid Expert

Berichtdoor Engelien » 26 Sep 2016 16:01

Klopt wij fokken honden en daarvoor heb ik ook eisen aan de mensen. Wij hebben overigens een roedel geen 5 maar 6 (eigenlijk 8 momenteel) ;-)

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 26 Sep 2016 16:13

Er wordt door weloverwogen kwekers altijd aanbevolen minstens 2 parkieten aan te schaffen, dat is een advies waar gelukkig een hoop kwekers zich aanhouden.
Dat advies is er niet voor niks, maar juist voor het welzijn van het diertje.
Verder vind ik dat je een grasje niet kunt vergelijken met een hond, welke ook een zoogdier is net als wij mensen, maar zo'n klein vogeltje is toch wel een ander verhaal en meestal toch minder aanwezig dan een hond, die zo'ie zo regelmatig uitgelaten moet worden en verder los in huis rondloopt.
Net als ratten en cavia's wordt er bij grasjes en valkparkieten toch geadviseerd er minstens 2 te nemen.
Uiteraard ben je dit niet verplicht, maar het is voor ons als kweker ook voorbehouden dan niet over te gaan tot verkoop als we weten dat er maar 1 vogel wordt aangeschaft, al krijgt deze het nog zo goed.
En het is beslist krom als je een verwaarloosde volière met minstens 10 grasjes hebt die niet of nauwelijks volwaardig voedsel krijgen en ook niet dagelijks vers water, dan heeft 1 grasparkiet die wel goede verzorging krijgt en alle aandacht het inderdaad een stuk beter, maar blijft het feit dat hij niet kan communiceren met een soort genoot.en dat is toch heel erg jammer voor zo'n klein vogeltje.
Je zult nog versteld staan hoe ontzettend leuk het is om te ervaren hoe 2 grasjes samen gezellig bezig kunnen zijn.
Maar goed wij kunnen alleen maar adviseren en jij bent niks verplicht, net zo min wij verplicht zijn jouw maar 1 grasparkiet te verkopen.
Succes met je zoektocht en ik hoop dat je toch echt overstag zult gaan.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Terug naar “De aanschaf”