Kruipertjes dilemma

Hier kunnen vragen en tips over de aanschaf geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

joyvke

Kruipertjes dilemma

Berichtdoor joyvke » 03 Sep 2015 22:49

Vandaag zijn mijn moeder en ik naar de dierenarts geweest voor onze senior kat. Hier zit ook een dierenwinkel aan vast. Zoals altijd loop ik even langs de grasparkietjes, om te kijken. Er zat een Engelse grasparkietje tussen welke het uiterlijk van een kruiper heeft (geen vleugels en geen staart) - een vrij jong beestje, ik schat zo'n 8 - 10 weken. Verder zag het beestje er mooi uit, super vrolijk etc, niet ziek.

Uiteindelijk heb ik de vraag gesteld aan de DA assistent of hun gelinkt zijn aan de winkel en of zij ook de dieren nakijken. Dit was het geval, bij de vogels wordt er echter even langs gelopen, gekeken of de kontjes schoon zijn, geen schurft en of ze niet benauwd zijn. Heb de situatie uitgelegd dat er een kruipertje tussen de gezonde parkieten zat. Uiteindelijk hetzelfde verhaal opgehangen bij een medewerker. Die was zichtbaar aangeslagen en had geen besef dat kruipertjes zo besmettelijk zijn en of de andere dieren (konijntjes en dergelijke) dit ook over kunnen krijgen. Ze vroeg ook om advies hoe ze het beestje het beste kon ondersteunen en of apart houden nog zin had. Ik vertelde dat alle vogels waar hij nu mee zat nu een kans hadden om drager te zijn van het virus en dus besmettelijk zijn en ongeschikt om mee te kweken. Dat het kruipertje in principe een geschikte vogel is, maar dat ze mensen wel moeten waarschuwen dat het veel zorgen nodig kan hebben (ik heb het zelf meegemaakt en weet hoeveel verdriet je er van kunt hebben dat je er alles aan doet maar het niet beter wordt). En heb een foto laten zien van mijn kruipertjes die op het einde vrijwel helemaal kaal waren. Het hoeft zo niet af te lopen, maar die kans is er dus wel en daar vind ik dat mensen voor gewaarschuwd moeten worden. Ondanks alle boekweit/ sojameel/ aminozuren/ vitamines etc die ze binnen krijgen.

De baas is erbij geroepen, die leek het niet veel te boeien, was ook vrij kortaf en geloofde het volgens mij allemaal niet zo. "Laat de dierenarts er straks maar naar kijken". Naja ik mijn plicht gedaan, ik heb het gemeld.

Bij de assistent gemeld, en op het moment dat ze zei "ja misschien dat ze hem wel laten inslapen", sprongen de tranen in m'n ogen. Mijn eerste reactie was ook, "als dat zo is laat het mij aub weten dan neem ik hem desnoods wel in huis, ik heb nog een kleinere kooi die ik zo kan inrichten voor een kruipertje". Ik zit nu al de hele dag/ avond en nu nog te piekeren of ik het beestje misschien niet mee had moeten nemen. Op dit moment heb ik er 3 in een grote Madeira 3 kooi zitten (wat prima gaat sinds Tico en Lucca (mijn kruipertjes)) zijn overleden - die in een Vision Hagen L1 zaten). Ik voelde me zo enorm schuldig, ik wilde alleen melden dat ze mensen moeten waarschuwen, ik wilde niet dat het beestje de kans loopt om dood gemaakt te worden.

En ik weet echt niet wat ik hiermee aan moet. Als ik hem koop houd ik het proces in stand, als ik hem niet koop wordt hij of doodgemaakt of verkocht en de mensen die hem dan kopen kunnen het misschien niet aan. Met het aftappen van het vocht van Zayla heb ik al flink in de buidel moeten tasten en nu ik weer werkloos (ik heb geen uitkering of bijstand) ben vind ik het erg lastig wat ik hier nu mee aan moet. Ik wil het wel, maar ik weet niet of ik het financieel wel aan kan mocht het beestje ineens intense zorgen nodig hebben.

Emoties om een beestje wat niet eens van mij is..... en een flink dilemma dus.

Sorry als dit in het verkeerde sub forum staat, ik wist niet zo goed waar ik het moest plaatsen. Ben er gewoon vol van, bah :(.

dicyvo

Re: Kruipertjes dilemma

Berichtdoor dicyvo » 04 Sep 2015 07:56

Niet doen! Niet doen! Niet doen! Niet doen! Niet doen!
Super dat je er werk van hebt gemaakt maar ik zou het niet doen.
Vanwege je eigen situatie, vanwege je andere parkietjes en het parkietje zelf niet doen. Wat heeft het beestje er aan om alleen in een kooitje te zitten en niet bij de andere parkietjes te kunnen? En de baas heeft zijn centjes weer binnen, wie doet hem wat?? Niemand blijkbaar. De besmette parkietjes worden verkocht aan onwetende klanten :mad:
Maar dat is mijn mening.
Wat een slechte zaak zeg. Ik denk wel dat je in ieder geval de assistente en medewerker aan het denken hebt gezet, hopelijk komt daar nog iets uit voort. Echt super van je :thumright:
Afbeelding

joyvke

Berichtdoor joyvke » 04 Sep 2015 10:18

dicyvo schreef:Niet doen! Niet doen! Niet doen! Niet doen! Niet doen!
Super dat je er werk van hebt gemaakt maar ik zou het niet doen.
Vanwege je eigen situatie, vanwege je andere parkietjes en het parkietje zelf niet doen. Wat heeft het beestje er aan om alleen in een kooitje te zitten en niet bij de andere parkietjes te kunnen? En de baas heeft zijn centjes weer binnen, wie doet hem wat?? Niemand blijkbaar. De besmette parkietjes worden verkocht aan onwetende klanten :mad:
Maar dat is mijn mening.
Wat een slechte zaak zeg. Ik denk wel dat je in ieder geval de assistente en medewerker aan het denken hebt gezet, hopelijk komt daar nog iets uit voort. Echt super van je :thumright:

Ja dat is dus ook het dilemma. Mijn andere parkietjes zijn (helaas) al in aanraking geweest met kruipertjes, die zijn allebei overleden (de kruipertjes dan. Tico vorig jaar, Lucca in februari - 3 jaar oud geworden). Kweken wil ik sowieso niet en dat kan ook niet daar ben ik me van bewust. Ik heb een parkiet bij wie het wel goed is gekomen (die zag er ook uit als een kruiper - toen wist ik er totaal niets vanaf), maar die heeft nu ook een perfect verenpak, dus het "kan goedkomen" met de veren. Maarja het kan ook erger worden en dan zal het vogeltje nooit in de grote kooi kunnen leven. Want Zayla die gooit ze dan gewoon naar beneden, vandaar dat die andere twee apart zaten.

Ik hoop alleen zo dat ze het beestje niet doodmaken, maar de mensen goed informeren hierover. Het is echt een schatje als je hem zo ziet, hoe die over de bodem aan het hupsen was echt komisch om te zien, zo'n blije parkiet heb ik al lang niet meer gezien ondanks zijn "handicap".

Engelien
Gezondheid Expert

Berichtdoor Engelien » 04 Sep 2015 10:22

Het is super dat je het hebt aangegeven. Maar niet ophalen zou mijn advies zijn.

Hier had de kweker als zijn verantwoording moeten nemen door dit parkietje in te slapen. Klinkt misschien heel hard maar polyoma is niet alleen maar veeruitval. Vaak hebben ze orgaanproblemen en leven vaak alleen of je moet er al twee hebben. Ze kunnen zich niet zo voort bewegen als ze zouden willen en voelen zich vaak helemaal niet zo goed als dat het lijkt. Vaak is inslapen helemaal niet zo erg als wij soms denken. Het dier heeft geen besef wat er gebeurt en word toch enigzins een lijdensweg bespaart. Polyoma is wijd versprijd en komt vaak naar buiten door al andere problemen dus is daardoor ook nog eens een risico voor je eigen parkieten. Het klinkt misschien heel hard maar wilde vroeger ook alles redden. Na een gesprek met een vogelarts ben ik daar anders over gaan denken. Je kunt niet alles redden, je houd deze praktijken in stand, je neemt behoorlijke risico's voor je eigen dieren en 9 van de 10 keer is het dier er zelf niet mee geholpen. Melden en elke keer weer aangeven bij het personeel is het beste wat je kunt doen. En proberen het niet te vermenselijken.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

dicyvo

Berichtdoor dicyvo » 04 Sep 2015 12:45

Helemaal eens met Engelien.
Ik ben sowieso niet van dieren koste wat kost in leven houden. Je moet wel goed afwegen of je zoiets doet om het dier een plezier te doen of voor je eigen gevoel.
Afbeelding

joyvke

Berichtdoor joyvke » 04 Sep 2015 18:42

dicyvo schreef:Helemaal eens met Engelien.
Ik ben sowieso niet van dieren koste wat kost in leven houden. Je moet wel goed afwegen of je zoiets doet om het dier een plezier te doen of voor je eigen gevoel.

Jullie hebben ook wel gelijk. Maar dat van het dieren in leven houden argument is voor iedereen persoonlijk.

Als ik het al doe is het altijd in het belang van mijn beesten. Of ik er nu mijn spaarrekening voor moet plunderen of niet. Mijn kruipertjes waren altijd super vrolijk en heb diverse complimenten gekregen van de vogelarts dat ze zo'n super conditie hadden ondanks alles. Ook hebben ze de megabacterie overwonnen en dit nooit meer terug gekregen.
Zodra ze pijn zouden hebben of een rot leven had ik ook de stekker eruit getrokken. Zo had Tico een tijdje epileptische aanvallen 's nachts, tijdens de aanvallen was het sneu, maar zodra ze voorbij waren liep hij weer hyperactief door de kooi, speelde hij etc. Heb het toen bijgehouden in hoe vaak en hoe erg de aanvallen waren zodat ik een afweging kon maken of ik hem wel of niet zou in laten slapen. Uiteindelijk zijn deze weggegaan. Het is wel een leven waar je over beslist of het nu een dier is of niet.

In ieder geval ik heb besloten om mijn gevoel te onderdrukken en hoop dat het beestje toch goed terecht komt, ergens anders.

Terug naar “De aanschaf”