timing nieuwe parkiet

Hier kunnen vragen en tips over de aanschaf geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Bengeltje

timing nieuwe parkiet

Berichtdoor Bengeltje » 23 Mar 2015 14:52

hoi iedereen

vorige week is één van mijn grasjes helaas overleden. zijn maatje (redelijk dominant mannetje van 5 jaar oud) blijft nu alleen achter en dat vind ik echt zielig, zeker in de week als ik moet gaan werken.

ik denk dus dat het best is dat ik op zoek ga naar een nieuw maatje voor hem. maar binnen 2 maand ga ik verhuizen. is dit dan wel de ideale moment om een nieuw grasje in huis te halen? want dan moet hij/zij binnenkort weer helemaal wennen aan een nieuwe situatie... kan ik niet beter wachten tot na de verhuis? dan zitten ze beiden in een nieuwe situatie en gaan ze mekaar misschien sneller aanvaarden? of is 2 maanden alleen zitten te lang?

ik zou het liefst een jong mannetje erbij halen. is dit een goed idee gezien het sterke karakter van mijn grasje nu?

alvast bedankt voor jullie tips!

*wendy*
Moderator

Re: timing nieuwe parkiet

Berichtdoor *wendy* » 23 Mar 2015 18:42

Hoi, ik denk dat dit heel erg afhangt van hoe je parkietje omgaat met het alleen zijn. De ene vogel kan hier prima een poosje tegen, de ander kwijnt weg en moet zo snel mogelijk weer een nieuw maatje. Dat speelt dus mee. Als hij het gewoon goed doet alleen, zou je dus kunnen overwegen te wachten tot na de verhuizing, maar ik vind dit moeilijk te zeggen. Het is dan namelijk wel zo, dat je overgebleven parkietje én de verhuizing én een nieuw parkietje tegelijk heeft om aan te wennen. Dat is best veel. Ik zou persoonlijk denk ik ervoor kiezen om er nu al een nieuw maatje bij te zetten. De inrichting van de kooi veranderen is over het algemeen voldoende om te zorgen dat de eerste kennismaking goed verloopt.

Je hebt een mannetje, dus maakt het geslacht van de nieuweling niet echt uit. Qua karakter denk ik ook niet dat het echt uitmaakt of je een mannetje of popje erbij zet. Voorheen had ik Sky en Milo. Milo was de dominante. Nu heb ik Milo nog steeds, maar hij heeft een nieuw maatje, Dex. Nu is Dex echter de dominante.

Succes met je beslissing. En uiteraard zien we graag een foto van de nieuweling zodra hij/zij er is ;-)
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

Bengeltje

Re: timing nieuwe parkiet

Berichtdoor Bengeltje » 25 Mar 2015 19:23

bedankt voor de tips!

ik ga nog eventjes aanzien. de eerste dagen treurde hij enorm maar dat is al wat beter heb ik de indruk...

Terug naar “De aanschaf”