Valken mannen of koppel?

Hier kunnen vragen en tips over de aanschaf geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Jolanda1979

Valken mannen of koppel?

Berichtdoor Jolanda1979 » 08 Sep 2014 10:11

hai :mrgreen:

het gaat steeds dichterbij komen, we zijn op zoek naar een kamervoliere zodat we er twee valkjes bij onze 4 grasjes kunnen toevoegen. Ik twijfel nog steeds (dit zal ook nooit veranderen) en misschien blijft het wel bij de grasjes, maar dan hebben zij in ieder geval genoeg ruimte :lol:

ik had toch graag alvast wat advies gewild en kon het niet helemaal terugvinden op het forum.

Zelf zit ik eraan te denken om twee mannen aan te schaffen. Ik ben niet zeker genoeg om een koppeltje te hebben en dan met de broedse periodes etc. om te gaan. Ik heb bij Martine gezien dat ze toch eitjes gaan leggen en overal broedplekjes zoeken. Dit wil ik voorkomen omdat ik er nooit iets mee wil gaan doen en wil ook niet deze "ellende". Zeker omdat ze bij mij overdag gewoon in de kooi zitten.

Gaan 2 mannen goed samen net zoals bij grasjes? Of zal dit toch sneller problemen opleveren en is een koppel beter?
Uiteraard ligt het ook aan het karakter, maar over het algemeen?

is het beter om de valken bij iemand vandaan te halen die ze bewust handtam maakt, of zijn het zulke gemoedelijke beestjes dat het niet zoveel uitmaakt? Ik wil er heel veel tijd in steken, maar als het al lastiger is als ze uit de voliere komen zonder echt mensenhanden meegemaakt te hebben, dan moet ik wat specifieker gaan zoeken waarschijnlijk.

bedankt voor de tips alvast! Ik hoop niet dat ik vragen gesteld heb die al meerdere malen voorbij zijn gekomen :silent:

:thumright: :mrgreen: :valk1: :valk_love: :valk3: :valkjes:
Afbeelding

debby1972
Moderator

Re: Valken mannen of koppel?

Berichtdoor debby1972 » 08 Sep 2014 10:51

Bij valken maakt het niet zoveel uit,2 popjes gaat ook samen.
Ik zou gaan voor iemand die ermee bezig is ze tam te maken,ook al zijn het makkelijke vogels,ik ben er niet blij mee dat ik 2 mannen heb die niet tam zijn,ook al komen de dames wel,de mannen blijven op afstand en dat vind ik niet handig met het terug doen in de kooi als ze erin moeten.
Mambo de oudste man,die wordt inmiddels wel nieuwsgierig,maar dat kan erg lang duren en Rumba die heb ik er pas bij en dat is echt nog een ukje,maar die ziet ook wel dat de rest niet zo makkelijk opstappen als het nodig is,dus die blijft ook op afstand en dan moet je ze toch op een gegeven moment een beetje dwingen om ze naar hun kooi te manen,dat maakt het proces van tam maken er ook niet makkelijker op,ik baal hier wel van.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 08 Sep 2014 11:52

Zoals Debby al zegt maakt het bij valkjes niet zoveel uit in welke combinatie je ze houdt.
Alle drie de combinaties hebben hun voor en nadelen.

Man/man, geen eitjes, maar mannen kunnen wel veel luidruchtiger zijn.
Man/pop, wel de meest natuurlijke combi, maar heeft niet per definitie een love koppel zijn.
Pop/pop, over het algemeen minder schreeuweriger en kunnen hechte vriendinnen worden die samen eitjes gaan leggen.

Valkparkieten zijn zeer nieuwsgierig en daar moet je gebruik van maken bij het tam maken.
Het zal zeker schelen als ze van een kweker komen die de ukkies al heel vaak in handen heeft genomen, maar het echte tam maken hangt af van het karakter van het diertje en de tijd, liefde en aandacht die de nieuwe eigenaar er in wil steken.

Heel veel succes met je zoek tocht naar 2 leuke, lieve en mooie valkjes.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

kitty

Berichtdoor kitty » 08 Sep 2014 12:43

Komt spuit 11 ook nog even spuien. Alles is hierboven eigenlijk al gezegd. Ik zou zonder meer voor handtam gaan in jouw situatie. Ten eerste is dit veel leuker voor jullie en ten 2e zijn ze makkelijker in de voliere te hop hoppen. Ik ben begonnen met een popje ( Felice) niet echt handtam en ook nooit geworden. Wel komt zij vaak bij mij zitten uit eigen initiatief. Mijn 2e kuifdruif was Fortuna een handtam popje en een wereld van verschil qua karakter met Felice. Stress heb ik zeker gehad toen beide dames besloten eieren te produceren. Wat was ik blij dat die heisa voorbij was. Daarom geef ik je toch het advies om in jouw situatie voor een man/pop te gaan. Mochten er eieren komen ruil je die gewoon voor neppers, dit omdat 2 dames waarvan er 1 of beide eieren hebben elkaar het licht in de ogen niet gunnen met maar 1 kooi om te broeden heb ik toen gemerkt. Weet niet of jij mijn draadje toen gevolgd heb maar had buiten de voliere ook nog de hagenkooi uitstaan en nog was het bonje tussen beide dames. Overweeg het goed maar 1 ding. Spijt ga he nooit krijgen het zijn zulke leuke vogels.
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Jolanda1979

Berichtdoor Jolanda1979 » 08 Sep 2014 12:56

ja, daar was ik ook een beetje bang voor. Omdat ze bij mij natuurlijk standaard in de kooi zitten als wij weg zijn en ´s nachts ook slapen, kan het misschien problemen opleveren als het 2 poppen zijn.

man/man is dan misschien ook niet echt ideaal als mannen toch luidruchtiger zijn. Onze grasjes willen ook wel eens een potje schreeuwen, aangestoken door Misty :lol:
ik heb in jouw draadje en op Facebook in ieder geval meegekregen dat de mannen ook goed zijn in geluiden kopieëren, dus jouw advies is waarschijnlijk voor ons inderdaad de beste optie.

dan ga ik ook sowieso op zoek naar een kweker die echt veel aandacht besteed aan het handtam maken, ook omdat onze eigen grasjes nog steeds erg schrikkerig zijn af en toe. Als er dan 2 valkjes bij komen die ook niet echt handen gewend zijn, kan het ook weer effect op de grasjes hebben

en over het handtam en kwekers, dat zal ik anders even vragen in het draadje over kwekers, is voor anderen misschien ook wel handig om te lezen

bedankt in ieder geval! :-)
Afbeelding

Esther67
Moderator

Berichtdoor Esther67 » 08 Sep 2014 14:23

Leuk dat het nu wat vastere vorm begint te krijgen. Maar erg goed dat je je goed inleest van tevoren.

Ik had eerst 2 mannen, en nu 2 mannen en een popje.
Ook al zijn de popjes over het algemeen rustiger dat de mannen, hier gaat dat niet helemaal op.
ik vind Nina veel drukker dan de mannen. Ook zijn de mannen nu nog steeds een hecht koppeltje en hebben ze beide [nog] geen interesse in Nina. Dat komt ws pas als ze broeds is.
Wat ik zo ontzettend leuk vind van mannetjes, is hun gefluit. Ik moet er nu na 2 jaar nog steeds om lachen. Zo schattig.
ook tetteren valkjes niet de hele dag door, net als grasjes.

Ik zou ook zeker gaan voor valkjes die al goed [hand]tam zijn.
Noah en Nina waren allebei al erg tam toen ik ze kreeg. Bij Martine en de broer van Hélène vandaan. :thumright:
Sem niet.. die kwam uit een volière.
Hij is ook eigenlijk nooit tam geworden. Al moet ik zeggen dat ik daar ook niet echt mee bezig ben geweest.
Als ze de kooi in moeten, zijn de grasjes er binnen een paar seconden in. Noah en Nina zijn ook een makkie, maar Sem is een heel ritueel.
Het is ook met een paar minuten gebeurd, maar als ik haast zou hebben, gaat hij echt niet vanzelf.

Ik ben ook op zoek naar een [witmasker] popje, maar die moet ook zeker tam zijn. Puur om het feit wat ik hierboven beschreef.
Verder kan ik alleen maar zeggen dat het echt zulke geweldige vogels zijn, en ook ik zo blij ben dat ik beide soorten heb.
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

Kevin

Berichtdoor Kevin » 08 Sep 2014 14:29

Esther67 schreef:Leuk dat het nu wat vastere vorm begint te krijgen. Maar erg goed dat je je goed inleest van tevoren.

Ik had eerst 2 mannen, en nu 2 mannen en een popje.
Ook al zijn de popjes over het algemeen rustiger dat de mannen, hier gaat dat niet helemaal op.
ik vind Nina veel drukker dan de mannen. Ook zijn de mannen nu nog steeds een hecht koppeltje en hebben ze beide [nog] geen interesse in Nina. Dat komt ws pas als ze broeds is.
Wat ik zo ontzettend leuk vind van mannetjes, is hun gefluit. Ik moet er nu na 2 jaar nog steeds om lachen. Zo schattig.
ook tetteren valkjes niet de hele dag door, net als grasjes.

Ik zou ook zeker gaan voor valkjes die al goed [hand]tam zijn.
Noah en Nina waren allebei al erg tam toen ik ze kreeg. Bij Martine en de broer van Hélène vandaan. :thumright:
Sem niet.. die kwam uit een volière.
Hij is ook eigenlijk nooit tam geworden. Al moet ik zeggen dat ik daar ook niet echt mee bezig ben geweest.
Als ze de kooi in moeten, zijn de grasjes er binnen een paar seconden in. Noah en Nina zijn ook een makkie, maar Sem is een heel ritueel.
Het is ook met een paar minuten gebeurd, maar als ik haast zou hebben, gaat hij echt niet vanzelf.

Ik ben ook op zoek naar een [witmasker] popje, maar die moet ook zeker tam zijn. Puur om het feit wat ik hierboven beschreef.
Verder kan ik alleen maar zeggen dat het echt zulke geweldige vogels zijn, en ook ik zo blij ben dat ik beide soorten heb.

Ja, ik ben er wel mee eens. Ben ook énorm blij dat ik nu ook valken heb, naast mijn grasparkietjes. ;-)
Alle laatste nieuwtjes en weetjes over onze grasparkieten en hun kweek: http://grasparkieten-kweekfun.webnode.be/

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 08 Sep 2014 16:44

Ja dat heb ik ook Esther,ik wilde zo graag een 4e tamme,maar helaas,ik baal er wel van.
Ik heb het hier ook,en dan willen ze eruit anders zetten ze de boel op stelten,maar als ik dan weg moet,dan kan dat niet omdat ze er niet zonder slag of stoot weer terug ingaan,als dat wel zo was,dan kunnen ze er ook vaker uit,dan laat ik ze even eruit dan even erin als ik weg moet en dan kunnen ze daarna er weer uit,maar dat gaat niet op
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

kitty

Berichtdoor kitty » 08 Sep 2014 16:57

@ Esther67 " Ik ben ook op zoek naar een [witmasker] popje, maar die moet ook zeker tam zijn. Puur om het feit wat ik hierboven beschreef."

Volgend voorjaar hier in de maak ;-)
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Esther67
Moderator

Berichtdoor Esther67 » 08 Sep 2014 17:17

Dat duurt nog zooooo lang :sad:
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

Jolanda1979

Berichtdoor Jolanda1979 » 09 Sep 2014 13:05

Debby, jij hebt Rumba bij Odette vandaan toch? In dat geval zal ik dan beter niet bij haar gaan kijken voor mijn valkjes.

handtam is toch wel handig, zeker omdat wij allebei fulltime werken, dus er is gewoon niet zo heel veel tijd om ze verder tam te maken. Is op zich geen probleem, maar ja, met valkjes vinden Paul en ik het alletwee wel erg leuk als die juist wel naar ons toekomen en bij ons komen zitten. Vooral nadat Paul bij Kitty ongeveer tijdens het hele bezoek een valkje op zn hand heeft gehad en bij Martine er ook een op zn schouder zat :lol: het heeft toch geholpen meiden, bedankt!
Hij heeft wel een eis, hij wil dat onze valkjes ook op tafel de chips gaan pakken uit de bakjes ook al zeggen we 10 keer dat het niet mag en jagen we ze weg... komt dat bekend voor, Martine? :mrgreen:

Dit weekend gaan we in ieder geval weer richting Almelo om een kamervoliere te bekijken en hopelijk ook gelijk meenemen

Ook denk ik dat het een koppel gaat worden, ik twijfel heel erg... 2 mannen is misschien wel leuk omdat er dan meer kans is op geluiden kopieëren, maar aan de andere kant zou dat misschien juist weer teveel zijn met 2 mannen :lol: de woonkamer is niet zo heel groot en het klinkt nog redelijk hol, dus alles weerkaatst

eerst de voliere maar eens en wellicht wordt de lijst nog wat langer in het Valkenkwekers draadje :-)
Afbeelding

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 09 Sep 2014 13:48

Het kweek seizoen is bij de meeste kwekers voorbij.
Vooral die buiten kweken en Odette is een zeer betrouwbare kweekster met erg mooie valkjes, maar omdat zij zo'n 50 jonkies heeft gehad dit jaar, was het voor haar onbegonnen werk die allemaal handtam te krijgen.

Mijn valken hadden er geen zin in dit jaar, dus krijgen volgend jaar weer een kans en aangezien ik op zeer kleine schaal kweek met valkjes, worden alle jongen vreselijk veel in handen genomen.
Fortuna van kitty komt bij mij vandaan !

Maar ik snap best dat je helemaal niet zo lang wilt wachten en snap ook heel goed waarom je graag een al enigszins hand tamme jonge valk wilt.
Ik wens je heel veel succes met je zoektocht.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

thanetrunner

Berichtdoor thanetrunner » 10 Sep 2014 15:12

En als extra tipje, investeer in een geslachtsbepalingstest alvorens je over gaat tot de koop :-)

Ja, kost wat extra, maar dan weet je het in ieder geval zeker.

Maaike

Berichtdoor Maaike » 28 Okt 2014 19:20

kitty schreef:@ Esther67 " Ik ben ook op zoek naar een [witmasker] popje, maar die moet ook zeker tam zijn. Puur om het feit wat ik hierboven beschreef."

Volgend voorjaar hier in de maak ;-)

Kijk eens aan, dus je gaat tóch wel kweken? Wat leuk :-D
Voor altijd in mijn hart: mijn gevleugelde groep die om gezondheidsredenen elders verder leven @};-

kitty

Berichtdoor kitty » 28 Okt 2014 19:46

Nou kweken, kweken is een groot woord hoor. Heb nu 3 koppels valkparkieten inmiddels en had eigenlijk dit jaar een nestje willen hebben. Door verdrietige persoonlijke omstandigheden is het 1 en ander echter dit jaar in de soep gelopen. Dus vol goede moed door naar volgend jaar dan staat inmiddels ook de buitenvoliere.
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Maaike

Berichtdoor Maaike » 28 Okt 2014 20:43

Erg leuk dat je het iig gaat doen, klein of groot ooit moest je er volgens mij helemaal niet aan denken.

Jammer te horen dat je verdrietige omstandigheden hebt gehad en ook fijn om te horen dat er plannen voor een buiten voliere zijn en het mogelijk gaat worden. Succes met de bouw :thumright:
Voor altijd in mijn hart: mijn gevleugelde groep die om gezondheidsredenen elders verder leven @};-

Jolanda1979

Berichtdoor Jolanda1979 » 29 Okt 2014 12:26

Hai Maaike, het is geen buitenvoliere, maar een kamervoliere, we hebben inmiddels de Villa Casa 90, dus lekker de ruimte voor ze :-)

sinds afgelopen zaterdag hebben we 2 valkjes, een koppel... het is nog wennen voor ze, maar het gaat steeds beter!
Ik zal snel foto´s plaatsen op het forum!
Afbeelding

Maaike

Berichtdoor Maaike » 29 Okt 2014 12:32

Jolanda1979 schreef:Hai Maaike, het is geen buitenvoliere, maar een kamervoliere, we hebben inmiddels de Villa Casa 90, dus lekker de ruimte voor ze :-)

sinds afgelopen zaterdag hebben we 2 valkjes, een koppel... het is nog wennen voor ze, maar het gaat steeds beter!
Ik zal snel foto´s plaatsen op het forum!

Ik reageerde even offtopic op kitty, vandaar ;-)

Leuk dat jullie nu ook 2 valkjes erbij hebben Jolanda!

Jolanda1979

Berichtdoor Jolanda1979 » 29 Okt 2014 12:37

oh ja! haha ik zie het nu pas :-)

ik zit op mijn werk, dus ben stiekem tussendoor aan het forummen ;) had er te snel overheen gelezen :lol:
Afbeelding

*wendy*
Moderator

Berichtdoor *wendy* » 29 Okt 2014 13:10

Jolanda1979 schreef:ik zit op mijn werk, dus ben stiekem tussendoor aan het forummen ;) had er te snel overheen gelezen :lol:

Betrapt :P
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

Maaike

Berichtdoor Maaike » 29 Okt 2014 18:24

*wendy* schreef:
Jolanda1979 schreef:ik zit op mijn werk, dus ben stiekem tussendoor aan het forummen ;) had er te snel overheen gelezen :lol:

Betrapt :P

;))

Terug naar “De aanschaf”