Ik zoek een maatje voor Fitz (omg. Friesland)

Hier kunnen vragen en tips over de aanschaf geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Hil

Ik zoek een maatje voor Fitz (omg. Friesland)

Berichtdoor Hil » 26 Mei 2014 22:21

Hallo allemaal,
Dat is alweer even geleden dat ik hier voor het laatst was. Dus even een kleine update
Het gaat nog steeds goed met Fitz. Hij is inmiddels alweer 3 jaar oud. Ik heb hem toen meegenomen bij de dierenwinkel waar ik destijds werkte. Een kweker bracht jonge grasparkieten en daar zat Fitz tussen. Hij leek de jongste van het stel en ik voelde meteen een klik met hem, dus heb ik hem meegenomen!
Hij praat ook. Hij zegt vaak 'Koffie, Kom es en Prima en Sjimmie(de naam van onze overleden kat :( )

Een paar feitjes:
- Fitz is 3 jaar een een mannetje.
-Hij is prachtig blauw
-Hij zit graag in zijn kooi. Als hij los vliegt gaat hij vaak snel weer zijn kooi in naar zijn belletje. Ik denk dat hij het belletje als zijn maatje ziet omdat hij alleen is.?
- Ik heb er, toen Fitz een jaar was, een grasparkiet bij gehad. Het klikte niet echt tussen fitz en haar en het leek of fitz niet helemaal zichzelf meer kon zijn. Ze heeft ook niet heel lang geleefd en is plotseling overleden. Ik vond het sneu maar was stiekem wel blij dat het niet Fitz was die van zijn stokje ging. Deze kwam overigens ook uit een dierenwinkel en het was een jonkie.
- Fitz is dol op muziek. Hij gaat letterlijk helemaal los en gaat dan met zijn hoofd op en neer.
- Sinds april woon ik samen met mijn vriend en hij heeft twee katten. Op zich kijken ze vrij weinig naar fitz om en zijn ze graag buiten. Fitz staat in een afsluitbare kamer(de studeerkamer) die grenst aan de woonkamer. Er zit glas tussen dus hij kan ons altijd zien :) En bovendien zitten we vaak in de studeerkamer waar hij staat, omdat we daar aan het werk zijn achter de laptop en computer.
Als de katten dan binnen zijn en wij weg zijn, kunnen ze iniedergeval niet bij fitz komen zonder toezicht want dan is de deur gewoon dicht.

Dus dat is even een omschrijving van de huidige situatie. Ik zit er nu wel aan te denken om toch een maatje erbij te zoeken, want het blijven natuurlijk groepsdiertjes. Er komt sowieso een grotere kooi, dus kwa ruimte moet het kunnen.
Ik vraag me wel af of ze dan samen ook meer lawaai gaan maken? Fitz is zelf niet zon tsjilper. Hij brabbelt vaak in zijn eigen taaltje of hij fluit een beetje :) Maar hij tsjilpt wel hard naar buitenvogels.

Mij lijkt het ook wel leuk om een Engelse grasparkiet er bij te doen, en die schijnen ook wat rustiger te zijn? (uitzonderingen daargelaten)
Ik zou dit keer wel graag een jonkie bij een kweker weg willen halen. Dan weet ik tenminste waar hij vandaan komt. Zou het beter zijn om een man of een vrouw te nemen? Ik heb zelf niet echt een voorkeur.
Omdat ik een nieuwe kooi ga aanschaffen zou ik de nieuwe parkiet tijdelijk in de ouwe kooi kunnen doen en hem/haar op die manier aan fitz en mij laten wennen, en andersom.

Kunnen jullie mij hier advies in geven of het verstandig is om er één bij te doen? En hoe ik ze dan het beste aan elkaar kan laten wennen?

En dan meteen de vraag of hier kwekers zijn die zich in Friesland (of in de buurt) vestigen en die misschien jonge (engelse) grasparkieten hebben?

Volgens mij is het een langer verhaal geworden dan gepland, maar ach. :)
Afbeelding
Fitz [?-12-10']
Sansa [14-04-14']

smeetjuh1990

Re: Ik zoek een maatje voor Fitz

Berichtdoor smeetjuh1990 » 26 Mei 2014 23:13

Wat leuk om te horen dat je een maatje voor Frits erbij wilt zoeken! En zo te horen heeft hij het lekker bij jou. Gelukkig kijken de katten er niet naar om ;).
Op zich kan je zowel een man als een popje erbij zetten, net wat je zelf wilt.
Hier op het forum ken ik niemand uit omgeving Friesland... Zelf heb ik een nestje op dit moment, waar ik tot nu toe 1 reservering voor heb (3 ukjes). Ik vermoed dat het alle drie poppen zijn. Ze zijn echter niet engels...
Zelf heb ik 3 engelse en 3 gewone parkietjes. 2 van mijn engelse zijn het drukste van het stel =)). Het kan dus alle kanten op.

Vaak leven parkietjes wel op als ze een maatje krijgen en gaan ze meer geluid maken. Of het echt veel meer is durf ik niet te zeggen ;).
Succes met je zoektocht en mocht je interesse hebben, laat het maar even weten!
http://www.lovelely.nl Hier kun je ook de kweek volgen!
Of ga even naar mijn Facebook pagina 'Lovelely birds' voor de dagelijkse update!
https://www.facebook.com/groups/1399757983608923/

*wendy*
Moderator

Berichtdoor *wendy* » 27 Mei 2014 08:06

Hey, wat leuk dat je een maatje gaat zoeken voor Fitz! Fitz toont wel typisch gedrag van een parkietje dat alleen gehouden wordt (naar het belletje terug). Dat belletje ziet hij inderdaad als z'n maatje, en dat maatje wil niet met hem mee naar buiten, dus moet hij maar weer naar binnen. Ik denk dat Fitz het geweldig zou vinden als hij een maatje krijgt die wél mee naar buiten wil om te spelen ;-)

Je kan er zowel een mannetje als een vrouwtje bij zetten. Een vrouwtje erbij is het meest natuurlijk, maar 2 mannen ook prima. Ik heb zelf ook 2 mannen en dat is een bewuste keuze geweest en dat gaat ook heel goed.

Er zijn ongetwijfeld kwekers in jou buurt. Maar weten doe ik ze zo even niet, haha. Ik pas je topic titel even aan, dan weten de anderen ook waar je zoekt. Misschien kunnen zij je helpen!

Over het samen zetten. Het is ideaal dat je ook een nieuwe kooi neemt. Richt deze kooi helemaal in en zet ze samen in die kooi zodra je het maatje van Fitz hebt opgehaald. Dan is het helemaal nieuw voor allebei, en moeten ze dus allebei eraan wennen. Het is dan wel het beste als je Fitz z'n belletje er niet in hangt, want die kan hij gaan verdedigen. Je kan ze ook lekker samen laten vliegen, dat schept ook wel een band :thumright:

Succes!
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

Josephine

Berichtdoor Josephine » 27 Mei 2014 08:15

Hallo,

Ik woon in Hoorn en kweek met Engelse parkietjes.. Op mijn site heb ik nog een heel jong popje dat komende zaterdag mag verhuizen. Ze heet Nyles. Als je op de banner hieronder klikt kom je op mijn website. Onder jonge parkietjes 2014 staat ze met een fotootje.

Groetjes Josephine
Afbeelding

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 27 Mei 2014 08:42

O dat is wel een poepie zeg Josephine, ze zijn allemaal mooi
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Hil

Berichtdoor Hil » 27 Mei 2014 08:42

Hoi Josephine
Nyles is leuk! Ik ben toevallig gister ook langs je site gekomen.
Ik ga zo meteen bij een kooi kijken, een hagen L2. Via marktplaats gevonden en nog zo goed als nieuw :)
Als hij bevalt en ik neem hem mee zouden ze daar tegelijk in kunnen.
Ik ga het nog even overleggen met mijn vriend. Hij is nog een beetje sceptisch omdat hij bang is dat ze gaan kwetteren.

Edit: hij zegt dat als ik er een goed gevoel bij heb dat ik het moet doen :) Hij is ook een beetje bang dat Fitz gaat veranderen in zijn gedrag, want hij vind hem net zo leuk zoals hij is. Maar ik denk dat het voor fitz wel goed is.
Afbeelding
Fitz [?-12-10']
Sansa [14-04-14']

*wendy*
Moderator

Re: Ik zoek een maatje voor Fitz (omg. Friesland)

Berichtdoor *wendy* » 27 Mei 2014 09:10

Ik denk ook dat het voor Fitz beter is. Ik heb hetzelfde meegemaakt met Sky. Hoewel ik dag in dag uit, jaren lang, geprobeerd heb m'n ouders over te halen voor een maatje erbij, was ook ik erg bang wat er zou gebeuren. Zou hij nog wel tam blijven, zou hij nog wel gelukkig zijn, zouden ze niet gaan vechten.. Maar ik kan je vertellen dat een maatje erbij voor Sky, het beste is wat ik voor Sky heb kunnen doen. Het beestje leefde helemaal op, leerde zich gedragen als een echte parkiet, maar leerde Milo (z'n maatje) ook dat ik te vertrouwen was, waardoor Milo best snel vertrouwen in mij had en ik gewoon 2 parkietjes bij me had zitten. En nog leuker: Sky werd nog veel tammer, omdat hij wilde opscheppen en wilde laten zien wat hij allemaal kon en durfde. Hij kwam veel gemakkelijker bij mij zitten en durfde veel meer.. En het allerleukste: kijken naar hoe Sky en Milo samen speelden, kroelden, voerden en zich gedroegen als echte parkieten! Meer herrie was er niet echt. Sky schreeuwde veel naar de vogels buiten of als ik hem alleen liet. Toen Milo erbij kwam, was het meer gekwebbel, en natuurlijk, als er 2 kwebbelen klinkt dat harder dan wanneer 1 dat doet, en ze hebben ook hun wilde momenten waarop er herrie gemaakt wordt, maar over het geheel genomen, is dit veel minder storend dan het geroep dat Sky deed naar de buitenvogels..
Afbeelding

Josephine

Berichtdoor Josephine » 27 Mei 2014 09:39

Hil schreef:Hoi Josephine
Nyles is leuk! Ik ben toevallig gister ook langs je site gekomen.
Ik ga zo meteen bij een kooi kijken, een hagen L2. Via marktplaats gevonden en nog zo goed als nieuw :)
Als hij bevalt en ik neem hem mee zouden ze daar tegelijk in kunnen.
Ik ga het nog even overleggen met mijn vriend. Hij is nog een beetje sceptisch omdat hij bang is dat ze gaan kwetteren.

Edit: hij zegt dat als ik er een goed gevoel bij heb dat ik het moet doen :) Hij is ook een beetje bang dat Fitz gaat veranderen in zijn gedrag, want hij vind hem net zo leuk zoals hij is. Maar ik denk dat het voor fitz wel goed is.

Nou, helemaal leuk!
Hou ik dit dametje even voor je gereserveerd! :thumright:
En wat Wendy zegt kan ik het alleen maar mee eens zijn..
Afbeelding

Josephine

Berichtdoor Josephine » 27 Mei 2014 09:44

debby1972 schreef:O dat is wel een poepie zeg Josephine, ze zijn allemaal mooi

Thxs.. vorige week is de eerste uitstroom van jonkies geweest,.. zaterdag gaat de volgende naar hun nieuwe eigenaren.
Ik kweek nu een ronde. Dus alle blokken zijn weer uit de volieres. We willen graag in juli op vakantie een keertje en dat gaat niet met twee rondes.
Hierna zal ik nog een tweede ronde gaan doen in één voliere ipv twee volieres zodat andere koppels dit jaar ook nog kunnen broeden.
Maar ik dwaal af in een anders draadje. :- :lol:
Afbeelding

Hil

Berichtdoor Hil » 27 Mei 2014 09:59

Nou ik doe het :) Dan komen we haar zaterdag ophalen!
Afbeelding
Fitz [?-12-10']
Sansa [14-04-14']

*wendy*
Moderator

Berichtdoor *wendy* » 27 Mei 2014 10:31

Leuk! Goed veel foto's en filmpjes maken, dan kunnen wij ook meegenieten :mrgreen: :P
Afbeelding

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 27 Mei 2014 10:32

Hil schreef:Nou ik doe het :) Dan komen we haar zaterdag ophalen!

Gefeliciteerd met het voornemen een Engels grasje bij Josephine te gaan halen komende zaterdag.
Je zit daar helemaal goed.

En het zal op alle fronten best even wennen zijn hoor.
Zeker voor Fitz die al de nodige jaren alleen zit, maar ook voor jullie en voor het jonge Engelse popje, maar dat gaat vast allemaal goed komen en kunnen jullie dubbel gaan genieten van 2 grasparkieten.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Josephine

Berichtdoor Josephine » 27 Mei 2014 10:42

Hélène schreef:
Hil schreef:Nou ik doe het :) Dan komen we haar zaterdag ophalen!

Gefeliciteerd met het voornemen een Engels grasje bij Josephine te gaan halen komende zaterdag.
Je zit daar helemaal goed.

Dank je wel, :-*
Via PB hebben we afgesproken,.. gaat helemaal goedkomen. Nyles zit nu in de creche binnen in afwachting van zaterdag. ;-)
Afbeelding

Hil

Berichtdoor Hil » 27 Mei 2014 10:45

Dankjewel, ik heb er zin in!
Het gaat inderdaad wennen zijn voor iedereen.
Ik zal mijn eigen fitz draadje wel weer oppakken (als die er nog is, ik denk het wel) om foto's en filmpjes te plaatsen zodat jullie ook kunnen meegenieten.

Ik heb net de nieuwe kooi opgehaald en dan kan ik die mooi klaar maken voor zaterdag!
Ik hoop dat het allemaal goed gaat en vooral dat zij het goed kunnen vinden samen. Ze hebben iniedergeval genoeg ruimte in de nieuwe hagen L2 kooi. En hij past perfect op de plek waar de ouwe kooi stond :)
Afbeelding
Fitz [?-12-10']
Sansa [14-04-14']

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 27 Mei 2014 12:16

Leuk! Ik ben benieuwd naar de foto's!
Afbeelding
Afbeelding

Esther67
Moderator

Berichtdoor Esther67 » 27 Mei 2014 12:34

Echt zo leuk dat er een vriendinnetje voor Fitz bij komt.
Alleen de voorpret is al zo vreselijk leuk.
En je draadje over Fitz is er nog hoor :thumright:

viewtopic.php?f=13&t=6198&hilit=Fitz" "
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

smeetjuh1990

Berichtdoor smeetjuh1990 » 27 Mei 2014 15:05

Gefeliciteerd met Nyles ^^ Is een hele mooie engelse dame! Nu de dagen aftellen haha :-D
http://www.lovelely.nl Hier kun je ook de kweek volgen!
Of ga even naar mijn Facebook pagina 'Lovelely birds' voor de dagelijkse update!
https://www.facebook.com/groups/1399757983608923/

Nicole80

Berichtdoor Nicole80 » 27 Mei 2014 22:24

Het is echt heel leuk om te zien, twee kietjes ipv 1. Mijn mannen hebben ontzettend veel plezier en houvast aan elkaar! Ik heb ze ook direct in een nieuwe kooi gezet en dat ging erg goed! :-)
Have fun!!

Hil

Berichtdoor Hil » 28 Mei 2014 12:59

Ik weet niet of ik het bericht hier kan plaatsen of dat het in een apart topic of in het fitz draadje moet?
---------------------------------------------------------------------------------
Nou gister een hectische dag.
In de eerste instantie begon hij zo leuk. Ik heb een maatje voor hem gevonden die ik zaterdag op mag halen bij Josephine, en een nieuwe kooi (Hagen L2) waar ze samen dan in kunnen.

Gisterochtend constateerde ik dat Fitz wat rustiger was dan normaal. S'middags zei mijn vriend opeens dat er slijm uit zijn mond kwam. Ik ging meteen kijken en zag dat hij met zijn kop schudde en er swabberde slijm uit zijn snavel. Daarna ging hij op de stok zitten met zijn oogjes steeds dicht. Ik heb het eerst snel gegoogled wat het kan zijn, en het leek op kropontsteking. We hebben meteen de vogalarts gebeld in Drachten, en daar ben ik toen om 10 voor 4 heen gegaan. Ik moest nog een uur langer wachten omdat er iemand voor mij was die slecht nieuws kreeg. Hier heb ik uiteraard begrip voor en ben keurig blijven wachten. Ik kwam wel wat in de knoei met werk maar dat maakte me niet uit want ik wilde weten wat er precies met Fitz was.

De arts heeft een monster genomen met een wattestaafje en vertelde mij dat er bacterien in zaten, en dus kropontsteking. Ik heb nu antibiotica mee voor in zijn water en dat moet hij dan 4 dagen lang innemen.

Toen ik hem thuis weer in de kooi deed was hij wel gewoon blij en vrolijk dus hij was er gelukkig niet heel ziek onder. Vandaag ben ik de hele dag niet thuis maar mijn vriend let goed op hem en vertelde mij dat ie gelukkig wel aan het drinken is van het water.

Ik schrok natuurlijk heel erg van alles en was al in tranen omdat ik dacht dat hij dood ging. Ik las dat het vooral kan ontstaan door de hygiene. Ik ben bang dat ik misschien iets niet goed heb gedaan. Het kan ook komen door dat hij misschien zijn belletje voert, omdat hij nu steeds denkt dat dat zijn maatje is. Ik hoop dat het goed over gaat! Hebben meer mensen hier ervaring mee?

Maar nu heb ik dus net met Josephine afgesproken dat ik zaterdag de parkiet kom halen. Is dit wel verstandig om te doen of kan ik beter even wachten? Het is niet besmettelijk zei de arts, maar hij zei dat Fitz zijn afweersysteem nu niet zo goed is en als de andere vogel iets zou hebben (waar ik niet van uit ga) dat het voor hem dan dubbel op is. Ik heb wel twee kooien dus ze zouden apart kunnen, maar ik wilde ze eigenlijk tegelijk in de nieuwe kooi doen zodat het voor hun beide nieuw is.

Wat is nu het beste om te doen?
Afbeelding
Fitz [?-12-10']
Sansa [14-04-14']

Jasmon

Berichtdoor Jasmon » 28 Mei 2014 13:21

Ik zou ze toch even apart houden tot Fitz weer beter is. En als je ze samen zet de kooi even opnieuw inrichten. Gebeurd wel vaker dat mensen de parkieten even apart houden om te wennen.

Simone

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 28 Mei 2014 13:35

Ja ik zou ze nu ook nog even niet bij elkaar zetten, maar apart houden totdat Fitz weer is opgeknapt.

Jammer dat je de medicijnen door het drinkwater moet geven, want grasjes staan er om bekend erg weinig te drinken en als het een gewoon drinkbakje is zakt de medicatie naar de bodem en krijgt hij er nog weinig van binnen.
Misschien kun je aan de VA vragen om de juiste dosering direct 1 tot 2x daags in het snaveltje te mogen geven.

Je kunt hem dan het beste iedere keer vangen door het een beetje donker te maken en met een handschoen aan zodat het voor Fitz zo min mogelijk stressvol is.

Heel veel succes en beterschap !
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Hil

Berichtdoor Hil » 28 Mei 2014 14:02

Ik heb wel zo'n drinkbakje waar het onderste eerste word gedronken.
Maar ik zal de dierenarts wel even mailen of ik het ook direct in de mond mag geven
Afbeelding
Fitz [?-12-10']
Sansa [14-04-14']

*wendy*
Moderator

Berichtdoor *wendy* » 28 Mei 2014 14:29

Ja, ik sluit mij aan bij Hélène. Wel vraag ik mij af of 4 dagen medicatie lang genoeg is, helemaal in het drinkwater, maar ook bij rechtstreekse toediening.

Wat het samen zetten aangaat, wil ik nog iets toevoegen. Ik heb 2 keer in de situatie gezeten dat de nieuweling niet direct bij m'n andere vogel gezet kon worden. In beide gevallen zat ik dus met 2 vogels in aparte kooien, die graag naar elkaar toe wilden en elkaar gingen roepen. Geen ideale situatie. Als je ze mogelijkheid hebt om ze in aparte kamers te zetten, waar ze elkaar niet kunnen zien (en liever ook niet kunnen horen), dan is dat het beste naar mijn mening. En anders kan je misschien met Josephine afspreken Nyles een weekje later op te halen?
Afbeelding

Hil

Berichtdoor Hil » 28 Mei 2014 14:52

Ik heb Josephine een privé bericht gestuurd met de vraag of ze ook haar mening wil geven wat het beste zou zijn aangezien het ook om Nyles gaat.
Ik heb een flesje met 10ml meegekregen, 2,5 per dag. Ik heb net gemaild of ik het ook direct bij Fitz mag toedienen dmv in de bek te doen, en wat de dosering dan is.
Ik zou ze apart kunnen zetten maar ik denk niet dat dat het ideaalst is, ook ivm de katten. Want de slaapkamer is niet zo groot dat daar een kooi in past. Maar ik wil wel het beste voor beide. Dus als Josephine vind dat een weekje later ophalen beter is, dan doe ik dat :)

Ik weet ook niet precies hoe lang zo iets duurt, kropontsteking. Zo als de dierenarts het zei is het eigenlijk in 4 dagen weg..en het gaat momenteel heel goed met hem, hij heeft niet meer gebraakt sinds ik daar geweest ben en hij eet goed en praat weer vrolijk. Maar ik las ook wel verhalen dat het weer terug kan komen en dat wil ik ook niet.
Afbeelding
Fitz [?-12-10']
Sansa [14-04-14']

Hil

Berichtdoor Hil » 28 Mei 2014 14:53

O ik heb al een reactie op mijn mail, snel zeg!

Dit is het antwoord van de arts:

Bij deze dosering is rekening gehouden dat parkieten zeer weinig drinken. Dus als een parkiet een normale hoeveel drinkt (1-3ml max) dan krijgt ie precies genoeg binnen. Wel dus even geen fruit geven en niet laten badderen (van drinkwater drinken) ) Met het verversen van het water gooi je inderdaad 95% van de medicatie weg, maar dat is mee berekend. Zou de vogel op 1 dag alles opdrinken, dán hebben we pas een probleem ;-) (overdosering)

Je hoeft je dus geen zorgen te maken. Rechtstreeks in de bek geven is zeer lastig ivm het morsen en verslikken, en dan weet je helemaal niet meer hoeveel de vogel werkelijk binnen heeft gehouden.
Afbeelding
Fitz [?-12-10']
Sansa [14-04-14']

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 28 Mei 2014 15:01

Klinkt best aannemelijk en ik snap de VA wel.
Zelf heb ik wel de nodige ervaring met medicatie toe dienen via de snavel, maar daar is inderdaad ook niet iedereen bedreven in.
Dan zou ik me verder keurig aan de richtlijnen van je VA houden.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 28 Mei 2014 15:02

Ik had je een antwoord gegeven,maar dat staat in een ander draadje,maar daar is het bericht wat hier ook staat verdwenen
Afbeelding
Afbeelding

Hil

Berichtdoor Hil » 28 Mei 2014 15:13

debby1972 schreef:Ik had je een antwoord gegeven,maar dat staat in een ander draadje,maar daar is het bericht wat hier ook staat verdwenen

Klopt, ik wist even niet waar ik het precies moest neerzetten, dus heb ik het hier maar gelaten omdat het ook om zijn nieuwe maatje gaat en ik dacht dat die andere vooral voor foto's was bedoeld. Sorry voor de verwarring :? Ik heb je antwoord gelezen.

Kropontsteking komt idd vaak voor bij vogels die geen maatje hebben en hun belletje gaan voeren en het dan weer terug opeten,maar het kan vanalles zijn,want hij doet dit al een paar jaar zo.
Ik wil wel graag weten welke ab je hebt gekregen van de arts,want het is effectiever als je de ab direct in de snavel geeft en 4 dagen is erg kort,daar een ab pas na 5 dagen gaat aanslaan,dus als je dat even laat weten,dan lijkt het mij handiger,als je even overlegd met VA Hedwig v.d. Horst,die kan je een betere indicatie geven van wat goed is,aangezien mij dit niet echt afdoende lijkt,maar ik ben geen arts,dus kan het mis hebben,maar beter een second opinion,dan dat je straks 2 zieke vogels hebt,want een jong dier neemt iets erg snel over daar ze nog niet een goede weerstand hebben opgebouwd.

Denk je er nog steeds zo over na het antwoord van de dierenarts (hierboven)?

Ik kan nu even niet zien welk middel het precies is want ik ben de hele dag niet thuis (zit in college). (mijn vriend is wel thuis, op twee uurtjes na, dus die houd em in de gaten :) )

Ik heb Fitz trouwens ook nooit het belletje zien voeren. Hij tikt hem alleen maar aan en hij laat zich soms erdoor kroelen als hij eronder zit.
Afbeelding
Fitz [?-12-10']
Sansa [14-04-14']

Josephine

Berichtdoor Josephine » 28 Mei 2014 21:55

Meid, dat is geen probleem hoor. Zorg dat Fitz lekker aansterkt en dan kom je haar volgende week halen als je denkt dat fitz het beter kan hebben en als dat beter voor jou natuurlijk ook beter voelt.
Nyles zit hier lekker tussen soortgenootjes te spelen en te tuttebellen.
Dan kan je met twee gezonde parkietjes kijken hoe ze op elkaar reageren en kunnen ze ook samen in een kooi als hij klaar is met zijn medicijntjes.
Het moet voor jou goed voelen... En jij kent bovendien Fitz het beste :-)
Afbeelding

Hil

Berichtdoor Hil » 28 Mei 2014 22:44

Ja dat lijkt me wel het beste dan, bedankt voor jullie reacties :)
Het gaat over algemeen goed met Fitz. Hij eet goed en hij heeft niet meer gebraakt sinds die bij de arts is geweest (100% weten doe ik het niet natuurlijk maar zover ik hem geoberveerd heb gaat het goed en zijn veren zijn ook mooi schoon )

Ik had Nyles natuurlijk ook graag zaterdag op willen halen maar het lijkt mij ook het leukst voor beide als Fitz weer helemaal er bovenop is. Kunnen ze mooi tegelijk in de nieuwe kooi :) Als alles goed gaat, waar ik wel van uit ga, kom ik haar een weekje later ophalen :)
Afbeelding
Fitz [?-12-10']
Sansa [14-04-14']

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 28 Mei 2014 23:02

Je zult zien dat je weloverwogen keuze en geduld dubbel en dwars beloond gaan worden, doordat je straks kunt gaan genieten van 2 gezonde grasjes ! :thumright:
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 28 Mei 2014 23:03

Hil schreef:
debby1972 schreef:Ik had je een antwoord gegeven,maar dat staat in een ander draadje,maar daar is het bericht wat hier ook staat verdwenen

Klopt, ik wist even niet waar ik het precies moest neerzetten, dus heb ik het hier maar gelaten omdat het ook om zijn nieuwe maatje gaat en ik dacht dat die andere vooral voor foto's was bedoeld. Sorry voor de verwarring :? Ik heb je antwoord gelezen.

Kropontsteking komt idd vaak voor bij vogels die geen maatje hebben en hun belletje gaan voeren en het dan weer terug opeten,maar het kan vanalles zijn,want hij doet dit al een paar jaar zo.
Ik wil wel graag weten welke ab je hebt gekregen van de arts,want het is effectiever als je de ab direct in de snavel geeft en 4 dagen is erg kort,daar een ab pas na 5 dagen gaat aanslaan,dus als je dat even laat weten,dan lijkt het mij handiger,als je even overlegd met VA Hedwig v.d. Horst,die kan je een betere indicatie geven van wat goed is,aangezien mij dit niet echt afdoende lijkt,maar ik ben geen arts,dus kan het mis hebben,maar beter een second opinion,dan dat je straks 2 zieke vogels hebt,want een jong dier neemt iets erg snel over daar ze nog niet een goede weerstand hebben opgebouwd.

Denk je er nog steeds zo over na het antwoord van de dierenarts (hierboven)?

Ik kan nu even niet zien welk middel het precies is want ik ben de hele dag niet thuis (zit in college). (mijn vriend is wel thuis, op twee uurtjes na, dus die houd em in de gaten :) )

Ik heb Fitz trouwens ook nooit het belletje zien voeren. Hij tikt hem alleen maar aan en hij laat zich soms erdoor kroelen als hij eronder zit.

Ja gedeeltelijk wel,ik weet dat ik,toen mijn valk ziek was,kreeg ik ook een kuur voor 5 dagen mee,dat was rechtstreeks in de snavel 2maal daags,maar fie sloeg niet aan en daarna werd mij verteld dat een kuur minstens 10 dagen gegeven moest worden, dus kon ik weer opnieuw beginnen,maar ik ben geen arts,dus ik ga hier geen uitspraken over doen.
Afbeelding
Afbeelding

Hil

Berichtdoor Hil » 30 Mei 2014 22:11

Bedankt voor al jullie reacties en tips.
Ik heb besloten me gewoon te houden aan het advies van de vogelarts hier. Ik heb tot nu toe ook geen reden gehad om eraan te twijfelen, want Fitz maakt het uitstekend. :-BD

Ik lees nu ook veel over appelazijn. Ik heb er nog niet eerder van gehoord en dit lijkt mij een goed idee om toe te passen. Dus dat ga ik na de AB kuur ook maar in het water geven :)

En nu maar wachten tot 7 juni! :D

Ik ben ook alweer veel te veel afgeleid van school.. Ik ben me gewoon steeds zo aan het verdiepen wat ik nog kan verbeteren kwa gezondheid enzo, en bedenken wat ik in de kooi ga doen..ik kan uren spenderen op het internet, speuren naar foto's en verhalen..

Maar afijn, het originele doel van dit topic, de zoektocht naar een maatje, is geslaagd :YMPARTY:
Afbeelding
Fitz [?-12-10']
Sansa [14-04-14']

Terug naar “De aanschaf”