Diverse vragen

Hier kunnen vragen en tips over de aanschaf geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Cor&Don

Diverse vragen

Berichtdoor Cor&Don » 31 Mar 2014 22:11

Afbeelding

Ik heb dit jonge koppeltje Grijsvleugel Hemelsblauwe parkieten van 8 weken oud nu een aantal dagen in mijn bezit. Na het lezen van de vele berichten op het forum blijf ik met een paar vragen zitten en wil graag een advies.
Ik ga een buiten volière maken van ongeveer 2,0m x 1m x 2,5m en wil er het liefst 2 koppeltjes er bij hebben voor deze grote van volière.
1. Kunnen dat ook vinken zijn ?
2. Als dat geen probleem is dan heb je 2 soorten voer hoe doe je dat het beste ?
3. Zijn er parkieten die je er absoluut niet bij moet zetten.?
4. Mijn voorkeur gaat uit naar jonge vogels om er bij te zetten of zijn ouderen ook geen probleem.
5. Mijn voorkeur gaat uit naar berken stammen en takken van knotwilgen maar is dat ook goed voor de vogels

Hélène
Moderator

Re: Diverse vragen

Berichtdoor Hélène » 31 Mar 2014 22:22

Welkom hier op dit Forum.
Is je gebruikersnaam Cor & Don ook de namen van je vogels ??

Zijn ze gewiekt, want ik zie geen of wel erg korte vleugelpennen.

Persoonlijk zou ik nooit 2 totaal verschillende vogelsoorten bij elkaar houden.
Ik zal niet beweren dat het absoluut niet kan, maar het lijkt mij gewoon niet handig, als was het alleen al voor het totaal verschillende zaad dat ze eten, maar waarom zou je ze dat aan doen 2 zo totaal andere vogels en wilgen en berkenstammen vinden parkieten heerlijk om te slopen, terwijl je bij vinken juist de volière heel mooi kunt aankleden met groen en ook nog de kans hebt dat het groen blijft.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 31 Mar 2014 22:24

Hoi Welkom hier,wat een mooi koppeltje.
om even te antwoorden op de 1e vraag,dat is niet erg prettig voor je vinken,die zullen niet op kunnen tegen de kleine grastirannetjes,het komt wel voor,maar dan is de ruimte veel groter,dan zou het heeeeel misschien wel kunnen,maar ik zou geen risico's nemen,dat zou sneu zijn voor de vinken

Jongere of oudere vogels,die kunnen best wel bij elkaar,maar de vogelsoorten die elkaar het beste accepteren zijn de grasjes en de valken,misschien wordt dit nog aangevuld door mensen die andere soorten parkieten hebben die ook goed erbij kunnen.
Knotwilg of andere wilgen kunnen heel goed,behalve de treurwilg,de andere weet ik niet.
Veel plezier met het bouwen van je volliere
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Cor&Don

Berichtdoor Cor&Don » 31 Mar 2014 23:08

Hélène schreef:Welkom hier op dit Forum.
Is je gebruikersnaam Cor & Don ook de namen van je vogels ??

Zijn ze gewiekt, want ik zie geen of wel erg korte vleugelpennen.

Persoonlijk zou ik nooit 2 totaal verschillende vogelsoorten bij elkaar houden.
Ik zal niet beweren dat het absoluut niet kan, maar het lijkt mij gewoon niet handig, als was het alleen al voor het totaal verschillende zaad dat ze eten, maar waarom zou je ze dat aan doen 2 zo totaal andere vogels en wilgen en berkenstammen vinden parkieten heerlijk om te slopen, terwijl je bij vinken juist de volière heel mooi kunt aankleden met groen en ook nog de kans hebt dat het groen blijft.

Ja heb dit koppeltje gekregen, had ook niet mijn voorkeur geweest ze te wieken maar zal het er mee moeten doen, maar ze doen echt alles samen en zijn onafscheidelijk.

Cor&Don

Berichtdoor Cor&Don » 31 Mar 2014 23:14

debby1972 schreef:Hoi Welkom hier,wat een mooi koppeltje.
om even te antwoorden op de 1e vraag,dat is niet erg prettig voor je vinken,die zullen niet op kunnen tegen de kleine grastirannetjes,het komt wel voor,maar dan is de ruimte veel groter,dan zou het heeeeel misschien wel kunnen,maar ik zou geen risico's nemen,dat zou sneu zijn voor de vinken

Jongere of oudere vogels,die kunnen best wel bij elkaar,maar de vogelsoorten die elkaar het beste accepteren zijn de grasjes en de valken,misschien wordt dit nog aangevuld door mensen die andere soorten parkieten hebben die ook goed erbij kunnen.
Knotwilg of andere wilgen kunnen heel goed,behalve de treurwilg,de andere weet ik niet.
Veel plezier met het bouwen van je volliere

Dank je wel voor het antwoord, ga maar gewoon voor het zelfde soort wil er dan wel andere kleuren.
Weet je toevallig hoe groot ongeveer de doorgang naar het nachthok minimaal moet zijn en hoe groot het nachthok.

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 31 Mar 2014 23:19

Als ze correct gewiekt zijn groeit het gelukkig weer aan.
Ze zijn wel heel erg mooi hoor, ik houd wel van die zachte kleurtjes.
Het is nog afwachten of ze zo blijven, want zoals je al schreef zijn ze pas ruim 8 weken en moeten dus nog door hun jeugd rui heen.

Ik denk overigens niet dat ze een koppel zijn zoals je dat zou benoemen met een man en een pop waar je mee wilt kweken.
Aangezien ze er wel erg het zelfde uitzien denk ik eerder aan broer en zus en ja die kunnen het uiteraard zeer goed vinden samen, omdat zij in het zelfde blok zijn groot gebracht.

Dus ik hoop niet dat je kweekplannen hebt in de toekomst, anders zou ik daar toch nog maar even navraag over doen.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 31 Mar 2014 23:24

Als een volière aan drie kanten beschut is en vooral bovenin kan droog en uit de wind gezeten worden door de vogels, heb je helemaal geen nachthok nodig.
Het is ook maar de vraag of vogels daar wel in willen tegen de schemering.

Diversen hier op het Forum hebben aan de volière een schuur zitten en voeren binnen in de schuur, dan kan het handig zijn je vogels 's nachts ook naar binnen te halen zodat buren geen last van vroeg ochtend gekwetter hebben, maar staat je volière los van een schuur of berging en wil je een beschut nachthok in de volière plaatsen, is de kans groot dat ze daar niet eens in gaan voor de nacht.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Theeke

Berichtdoor Theeke » 01 Apr 2014 07:46

Cor&Don schreef:Afbeelding

Grijsvleugel Hemelsblauwe parkieten

Komen nog een aantal namen bij: Geelmasker grijsvleugel opaline hemelsblauw :thumright:

mooie vogels :-D

Cor&Don

Berichtdoor Cor&Don » 01 Apr 2014 07:55

Theeke schreef:

Komen nog een aantal namen bij: Geelmasker grijsvleugel opaline hemelsblauw :thumright:

Ja welke zijn het nu die ik heb niet dat het uitmaakt hoor hahaha

Cor&Don

Berichtdoor Cor&Don » 01 Apr 2014 08:05

Hélène schreef:Als ze correct gewiekt zijn groeit het gelukkig weer aan.
Het is nog afwachten of ze zo blijven, want zoals je al schreef zijn ze pas ruim 8 weken en moeten dus nog door hun jeugd rui heen.

Ik denk overigens niet dat ze een koppel zijn zoals je dat zou benoemen met een man en een pop waar je mee wilt kweken.
Aangezien ze er wel erg het zelfde uitzien denk ik eerder aan broer en zus en ja die kunnen het uiteraard zeer goed vinden samen, omdat zij in het zelfde blok zijn groot gebracht.

Dus ik hoop niet dat je kweekplannen hebt in de toekomst, anders zou ik daar toch nog maar even navraag over doen.

Kweek plannen heb ik niet echt, en lees dat ze daar ook absoluut geen voorstander van zijn om jongen te krijgen van broer en zus. Maar ga ook geen afscheid van een van beide nemen.
V.w.b. het nachthok was mijn gedachte geen sluis te maken zodat ze meer vliegruimte hebben.

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 01 Apr 2014 08:36

Cor&Don schreef:
Theeke schreef:

Ja welke zijn het nu die ik heb niet dat het uitmaakt hoor hahaha

Nou wat er staat het zijn dus,geelmasker grijsvleugel opaline hemelsblauwe parkieten
Afbeelding
Afbeelding

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 01 Apr 2014 08:39

Cor&Don schreef:
Hélène schreef:Als ze correct gewiekt zijn groeit het gelukkig weer aan.

Kweek plannen heb ik niet echt, en lees dat ze daar ook absoluut geen voorstander van zijn om jongen te krijgen van broer en zus. Maar ga ook geen afscheid van een van beide nemen.
V.w.b. het nachthok was mijn gedachte geen sluis te maken zodat ze meer vliegruimte hebben.

Hélène bedoelt ook niet dat je afscheid moet nemen van 1 van beide,maar als je zou willen kweken,dan moeten ze dmv een andere partner uit andere bloedlijnen uit elkaar gehaald worden,zo wordt dat bedoeld.
Succes met je volliere plannen
Afbeelding
Afbeelding

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 01 Apr 2014 10:22

Ja sorry als ik niet duidelijk was, maar ik bedoelde inderdaad absoluut niet dat je ze uit elkaar moet halen, want als er nog andere grasjes bij gaan komen is de kans wellicht aanwezig dat ze ieder een eigen partner kiezen.
Wat ik wilde zeggen was dat het niet aan te raden was met deze twee samen te gaan kweken.

Ze zijn echt prachtig, dus natuurlijk ruil je er geen enkele in of om, zou ik ook niet doen.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Cor&Don

Berichtdoor Cor&Don » 01 Apr 2014 10:54

Hélène schreef:Ja sorry als ik niet duidelijk was, maar ik bedoelde inderdaad absoluut niet dat je ze uit elkaar moet halen, want als er nog andere grasjes bij gaan komen is de kans wellicht aanwezig dat ze ieder een eigen partner kiezen.
Wat ik wilde zeggen was dat het niet aan te raden was met deze twee samen te gaan kweken.

Ze zijn echt prachtig, dus natuurlijk ruil je er geen enkele in of om, zou ik ook niet doen.

Heb navraag gedaan waar ze vandaan komen, het wieken doen ze altijd in de winkel en ze zijn zo gewiekt dat dit weer zal aangroeien, daar ben ik wel blij mee.
Of het broer en zus zijn twijfelde ze over omdat ze er 5 van deze kleur soort had zitten ze gaat nog informeren bij de kweker. Maar of ik daar van op aan kan betwijfel ik eerlijk gezegd.
Maar als ze een andere partner willen kiezen moet ik wel de zelfde nemen.

*wendy*
Moderator

Berichtdoor *wendy* » 01 Apr 2014 11:08

Als je niet zeker weet of het broer/zus is, zou ik het risico inderdaad niet nemen. Maar je geeft al aan geen kweekplannen te hebben, dus dan is er helemaal niets om je zorgen over te maken. Mocht je wel willen gaan kweken, deze 2 dan uit voorzorg niet samenzetten. Je kan er gewoon andere kleurslagen bij zetten. Kweken hoeft niet met vogels die er precies hetzelfde uit zien, maar kan ook gewoon met 2 verschillende kleurslagen ;-) Maar voor kweken heb je wel behoorlijk wat kennis nodig, dus daar zou ik zeker nog mee wachten, mochten we je op ideeën gebracht hebben :P
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

Cor&Don

Berichtdoor Cor&Don » 01 Apr 2014 11:50

*wendy* schreef:Als je niet zeker weet of het broer/zus is, zou ik het risico inderdaad niet nemen. Maar je geeft al aan geen kweekplannen te hebben, dus dan is er helemaal niets om je zorgen over te maken. Mocht je wel willen gaan kweken, deze 2 dan uit voorzorg niet samenzetten. Je kan er gewoon andere kleurslagen bij zetten. Kweken hoeft niet met vogels die er precies hetzelfde uit zien, maar kan ook gewoon met 2 verschillende kleurslagen ;-) Maar voor kweken heb je wel behoorlijk wat kennis nodig, dus daar zou ik zeker nog mee wachten, mochten we je op ideeën gebracht hebben :P

Nee kweekplannen heb ik (nu) nog niet maar als ik er andere bij aanschaf wil ik wel dat het ook goed is als ik eens jongen zou willen hebben.
Daarom lees ik veel op dit forum maar is niet zo eenvoudig om te kijken naar de mogelijkheden wat er bij gezet kan worden. En waar haal ik ze vandaan van de zelfde kleuren en dat ik ook weet dat het goed zit.

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 01 Apr 2014 11:51

Dezelfde kleuren is echt niet nodig,dat is geen must en het wil ook niet zeggen,dat je er dan hetzelfde uit krijgt als de ouders,er kan zoveel variatie uitkomen,dus gewoon kijken naar wat je leuk en mooi vind,dan komt dat vanzelf goed.
Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “De aanschaf”