Schreeuwen.

Hier kan je van alles kwijt over andere vogels.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Kelliee.

Schreeuwen.

Berichtdoor Kelliee. » 11 Feb 2013 20:25

Hoi allen,

Ik zit met een zeer vervelend probleem, en weet me even geen raad meer..

Weet momenteel even niet meer wat ik moet doen met Scooby en Balou. Scooby zit de hele dag door te schreeuwen, niet gewoon piepen en fluiten, nee ZOhard schreeuwen dat het door merg en been gaat.
De hele dag staat er een plantenspuit in de aanval, en zodra hij schreeuwt krijgt hij meteen een straal water op hem maar hij heeft er gewoon helemaal niks om en gaat rustig verder waarmee hij begon.
Ook ben ik al een hele tijd bezig met een 'time-out' kooitje. Wanneer hij schreeuwt pak ik hem zonder aandacht te geven (ja oke, alleen het pakken dan) en zet hem in het donker in een klein kooitje.. Wanneer hij stil is pak ik hem weer en zet hem weer in zijn grote kooi.

Het probleem is, wanneer Scooby in zijn time-out kooi zit, neemt Balou het rustig van hem over.
We zitten hier dus de gehele dag in het geschreeuw en gepiep van Scooby, en is Scooby het niet, dan is het Balou wel.

Het is zover gekomen dat mijn zus en moeder continu tegen mij beginnen te grommen, omdat Scooby zo hard zit te schreeuwen. Ik moet ze OF boven neerzetten (op mijn kamer waar mijn eigen nachtrust er dus aangaat en waar ze de hele dag niemand zien) OF ik moet ze weg doen.

Oja, negeren heb ik ook al geprobeerd; ook weer zonder resultaat.. Niks helpt. Doek over de kooi helpt ook niet. 's avonds zitten wij hier thuis in het donker omdat meneer anders weer de longen uit zijn lijf krijst.

En het zijn handopfokjes, dus waarschijnlijk komt het daar vandaan, maar dat had ik van te voren helaas ook niet kunnen ruiken.

Die 2 betekenen zooooveel voor mij, dat ik ze helemaal niet weg wil doen.. Dus ik hoop ZOOOO dat er iemand een oplossing heeft of mee kan denken wat ik eventueel nog kan proberen. Anders moet ik een ander huisje voor ze gaan zoeken en daar wil ik al helemaal niet aan denken.

Bedankt voor het lezen, en ook alvast bedankt voor de antwoorden.

Groetjes

Ellen

Re: Schreeuwen.

Berichtdoor Ellen » 11 Feb 2013 21:09

Kelliee. schreef:Weet momenteel even niet meer wat ik moet doen met Scooby en Balou.

Even voor de goede orde, zijn Scooby en Balou de valkjes?
Heb je al eens geprobeerd de kooi helemaal opnieuw in te richten? Dat ze een heel vernieuwde omgeving krijgen met genoeg speel- en sloopgoed? Zou goed kunnen dat ze beginnen te schreeuwen uit verveling.
Ik hoop voor je dat er nog anderen zijn met suggesties.

Kelliee.

Berichtdoor Kelliee. » 11 Feb 2013 21:36

Ellen schreef:
Kelliee. schreef:Weet momenteel even niet meer wat ik moet doen met Scooby en Balou.

Even voor de goede orde, zijn Scooby en Balou de valkjes?
Heb je al eens geprobeerd de kooi helemaal opnieuw in te richten? Dat ze een heel vernieuwde omgeving krijgen met genoeg speel- en sloopgoed? Zou goed kunnen dat ze beginnen te schreeuwen uit verveling.
Ik hoop voor je dat er nog anderen zijn met suggesties.

Oeps, beetje onduidelijk. Ja, Scooby en Balou zijn de valkjes.
Sloopgoed hebben ze. Grote papegaaienkooi vol speeltjes. Inderdaad al een aantal keer alles veranderd maar helaas blijft het aan de gang. Vandaar dat ik dus even niet meer weet wat te doen.

Bedankt, hoop het ook!

kitty

Berichtdoor kitty » 11 Feb 2013 22:04

Tja ik weet het niet kellie. Valkjes willen vliegen dat merk ik aan mijn 2 meiden hier. 1 x in de week doe ik de wekelijkse boodschappen ga dan express vroeg weg zodat ik tegen een uur of 2 weer thuis ben. Mijn meisjes schreeuwen dan ook want die zijn gewend de hele dag rond te vliegen. Ik denk dat dat het probleem kan zijn....
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

Kelliee.

Berichtdoor Kelliee. » 11 Feb 2013 22:11

Is wat onduidelijk van mij. Mijn valkjes mogen er ook gewoon uit! Kunnen gewoon los rondvliegen hier, maar niet de hele dag. Ik heb ze (gelukkig) nooit vaste tijden/uren aangewend dat ze los mogen. Gewoon op het moment dat het uitkomt mogen ze eruit.. Dat is ooit de hele dag, maar ooit ook maar 1 uur per dag.

Ohja; Scooby doet dit ook buiten de kooi!

nancy

Berichtdoor nancy » 11 Feb 2013 22:26

Is er iets veranderd in de omgeving? Zou het kunnen dat ze reageren op buitenvogels? Zijn allemaal factoren die kunnen meespelen. Hier reageren de vogels heel erg op de kouwen die passeren. Dan is het om doof te worden van hun geroep. Net of ze alarm afgeven, zeg maar.
Maak je grote plannen voor later wat kleiner en begin nu!

Kelliee.

Berichtdoor Kelliee. » 11 Feb 2013 22:30

Dat lijkt me ook niet, Nancy. Ze staan eingelijk in het midden van de kamer, tegen een muur aan. Ik kan morgen wel even een foto maken.

Het lijkt gewoon alsof hij het doet om ons te pesten. Zodra ik bij de kooi ga staan (ja fout, ik weet het, maar ooit word je zooooo gek ervan) is hij stil. Puur aandacht...

Pijn heeft hij ook niet, want ben nog niet zo lang geleden naar een vogelarts geweest en die vertelde me dat ze in topconditie waren.

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 11 Feb 2013 23:02

Pesten,jaloezie en dat soort menselijke termen kennen dieren niet,die wetenschap bezitten ze niet,maar het kan idd aandacht zijn,aangezien je zo goed als alle andere mogelijkheden hebt uitgesloten.
Is er echt niks veranderd in de omgeving,voer,een ander persoon in huis,een ander dier in huis,of juist iets uit huis,iedere kleine verandering kan voor hun iets heel groots zijn.
Denk even goed na.
Medisch is het niet zeg je,dus dan kan je idd naar een gedrags 'probleem' gaan zoeken,maar dat kan iets heel kleins zijn.
Waar staat je time out kooi,er zit een doek over,maar is de plek waar die staat ook echt een straf?
Kan die jullie nog zien of horen?
Dat soort dingen kunnen allemaal een rol spelen ga eerst de kleine dingen even na
Succes,want dat lijkt me idd verschrikkelijk
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Kelliee.

Berichtdoor Kelliee. » 11 Feb 2013 23:31

debby1972 schreef:Pesten,jaloezie en dat soort menselijke termen kennen dieren niet,die wetenschap bezitten ze niet,maar het kan idd aandacht zijn,aangezien je zo goed als alle andere mogelijkheden hebt uitgesloten.
Is er echt niks veranderd in de omgeving,voer,een ander persoon in huis,een ander dier in huis,of juist iets uit huis,iedere kleine verandering kan voor hun iets heel groots zijn.
Denk even goed na.
Medisch is het niet zeg je,dus dan kan je idd naar een gedrags 'probleem' gaan zoeken,maar dat kan iets heel kleins zijn.
Waar staat je time out kooi,er zit een doek over,maar is de plek waar die staat ook echt een straf?
Kan die jullie nog zien of horen?
Dat soort dingen kunnen allemaal een rol spelen ga eerst de kleine dingen even na
Succes,want dat lijkt me idd verschrikkelijk

Euhm, even denken. Ja er is een nieuw bankstel gekomen en er zijn 3 katten bij gekomen (zus is weer thuis komen wonen dus de katten ook weer mee terug).. Verder kan ik me echt niks herinneren.
En als het probleem nog maar net begonnen was had ik het ook op de katten/bankstel gegooid. Maar het is eingelijk al sinds ze zelfstandig waren, had ze met 8 weken zelfstandig en ze zijn nu 9 maanden.

Het is denk ik inderdaad een gedragsprobleem, want Scooby schreeuwt heel erg en Balou bijt. Niet dat ik het zo erg vind dat Balou bijt, want pijn doet het niet, maar is dus ook een gedragsprobleem en waarschijnlijk dus door die handopfok.

De time-out kooi staat in de kelderkast. Als de deur dichtgaat, gaat het lampje automatisch uit. Het is wel een straf voor hem, want zodra hij ziet dat we richting de kelderkast lopen weet ie niet hoe snel hij zich los moet wurmen. Hij kan ons niet zien, omdat ik de deur dicht doe, maar horen denk ik wel.

Over de time-out kooi doe ik geen doek, omdat het in die ruimte toch al erg donker is.
In de gewone kooi doen we wel eens een doek als het echt te erg word, maar zelf daar heeft ie schijt aan. (sorry voor mijn taalgebruik).

Vind het ook zo zielig voor Balou.. Scooby is de afgelopen tijd erg broeds geweest en moest elke keer Balou hebben. Continu pootjes bijten, Balou overal wegbijten, als Balou wilde eten pikte Scooby haar met zijn snavel zodat Balou weer niks kon eten. Als de doek erop gaat dan automatisch ook over Balou, terwijl die helemaal niks verkeerd doet eingelijk...

*zucht*
Bedankt voor het meedenken!

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 11 Feb 2013 23:45

Ik vind dit al heel wat,maar als dit al langer speelt en het door de katten niet erger is geworden,dan hoef je daar denk ik ook niet te zoeken,maar als het daardoor wel erger of luider of langer is geworden,dan is een van die dingen dus het probleem

Die doek erover is idd een straf voor beide,maar als je echt consequent wil zijn,dan zal je toch moeten kiezen om de 'dader' te straffen en niet die doek gebruiken,want dan straf je beide vogels en je maakt de kooi tot strafhok,terwijl je een mooie timeout kooi hebt,dieren kunnen feilloos aan de lichaamstaal van ons zien hoe onze stemming is,dus als jij je irriteerd,is dat prima,maar laat daar ook een onprettige consequentie aan vast zitten dus in de timeout kooi.
Als je dat volhoud,daar moet je zeer zeker de tijd en de volharding voor hebben,dan heb je de beste kans van slagen,maar dan moet ie onderweg naar die kooi ook niet de kans krijgen om zich los te wurmen!
Die doek daar 'lacht'die ook zeer zeker om,want hij weet dat jij je alsnog irriteerd aan het feit dat hij schreeuwt,dit is niet pesten,maar pure aandacht,daar draait het allemaal om.
Of angst of medisch,maar dat kan alleen jij weten.
Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen.
En mochten er mensen zijn die er anders over denken,laat het dan even weten,want mijn ervaring met vogels is daarin nog niet helemaal optimaal,ik kijk puur naar het gedrag en wat ik denk dat daar dan bij past
En er gaan meer wegen naar Rome,dus er kunnen meerdere dingen aan de hand zijn en er kunnen voor ieder individu ook meerdere,verschillende oplossingen zijn
Afbeelding
Afbeelding

Rantje

Berichtdoor Rantje » 11 Feb 2013 23:55

En hoe gebruik je de time out kooi precies?
Want de ene keer wel, dan weer niet...dat snappen ze niet.
En op welke wijze doe je dat?
Dus hoe pak je hem beet, straf je hem eerst, probeer eens heel precies op te schrijven hoe en wanneer je de time out geeft.

Verder doek over de kooi, natspuiten..het is allemaal aandacht.
En doordat je van alles probeert is de verwarring des te groter ben ik bang.

Verder moeten ze natuurijk gewoon heel veel aandacht geven en het is verdomd lastig om dan aandacht te geven omdat ze voortdurend kabaal maken.
Als je met ze speelt, of weet ik veel wat je doet met ze hihi, is het dan ook?

Je zou eens een heel hard geluid kunnen maken, hand op tafel of zoiets, boek laten vallen.
Niet naar de herrieschopper kijken natuurlijk.
Op dat moment vraagt hij geen aandacht aan jou maar jij aan hen.
Das dan ook een mooi moment om even met ze bezig te zijn.

Als de een naar de timeout gaat neem de ander dan even mee naar de badkamer bijvoorbeeld en geef hem dan lekker wat kwaliteitstijd. Dan heb je ook minder kans dat die gaat schreeuwen.

Op zich is het lastig te zeggen wat er nou fout gaat.
Lulllig gezegd is het waarschijnlijk iets in jouw omgeving, jullie reactie etc waar het probleem in zit.
Kan iemand misschien filmen hoe het er aan toe gaat en wat jullie oplossing dan is?
Juist andere mensen zien misschien wel waar de schoen knelt. Jullie zitten er met je neus bovenop en de irritatie is enorm groot.

Heb je foerageer speelgoed?
In de natuur zijn ze de halve dag alleen al kwijt aan eten zoeken. De rest is verzorging veren en nesten bouwen.
Misschien helpt het enorm als je ze wat minder eten geeft en dat ze meer tijd kwijt zijn aan voedsel zoeken. Voedsel zoeken en schreeuwen gaat misschien wel niet samen.

In de ochtend voor je weggaat misschien even flink natspuiten of douchen...das weer aanleiding om de veren te verzorgen...gaat ook niet samen met schreeuwen.

Kelliee.

Berichtdoor Kelliee. » 11 Feb 2013 23:58

Debby, dankjewel!

Loswurmen doet ie zich niet, hij probeert het echter wel.
Ik houd hem tegen mijn borst aan en 1 hand over hem heen, zodat hij niet weg kan. Kooitje in en wachten tot hij stil is. Ooit zit hij daar een half uur, ooit 2 uur, maar ooit ook 5 minuten.
Volhouden doe ik zeker! Net als met de plantenspuit, maar hij lacht me gewoon uit lijkt het wel..

Ik wil er erg graag rustig onder blijven en hem laten zien dat IK de baas ben en niet hij, maar het is wat jij zegt, hij lacht me echt uit gewoon.
Ik geloof dat jij mij ook al eens advies hebt gegeven op het facebook valkparkieten forum, of was dat Nancy? Hmm, weet het even niet zo. Ook voor hetzelfde probleem, maar het loopt nu eingelijk echt de spuigaten uit. Vanmiddag weer woorden geweest hier in het gezin door Scooby. Is niet fijn.

Maar het mooie is nog; als ik Scooby in de time-out kooi zet, begint Balou te schreeuwen in de gewone kooi. Maar ik kan slecht hun met zn 2e in het time-out kooitje zetten, want dan gaan ze daar vrolijk verder met zn 2e..

Ik zit hele dagen thuis, dus heb tijd genoeg om hem te 'straffen' en ook juist om de goede dingen te belonen. Is ie stil? Krijgt ie een bakje met lekker groente of zaadjes die niet tussen hun gewone voer zitten.. Probeer ze altijd te belonen als ze lief zijn, maar het helpt allemaal niks.

Ik zeg al; heb tijd zat om er echt mee aan de slag te gaan, en wil niets liever, maar moet wel weten hoe. Om ze op mijn kamer in n hoekje weg t stoppen wil ik ook niet doen, omdat ik daar nooit ben. Dan is het beneden wel rustig, maar dan denk ik toch eerder aan het welzijn van mijn beestjes. Balou kan hier tenslotte ook niks aan doen en zo word het probleem nog niet opgelost.

Dankjewel Debby, fijn dat je zo meedenkt!

Kelliee.

Berichtdoor Kelliee. » 12 Feb 2013 00:09

Rantje schreef:En hoe gebruik je de time out kooi precies?
Want de ene keer wel, dan weer niet...dat snappen ze niet.
En op welke wijze doe je dat?
Dus hoe pak je hem beet, straf je hem eerst, probeer eens heel precies op te schrijven hoe en wanneer je de time out geeft.

Verder doek over de kooi, natspuiten..het is allemaal aandacht.
En doordat je van alles probeert is de verwarring des te groter ben ik bang.

Verder moeten ze natuurijk gewoon heel veel aandacht geven en het is verdomd lastig om dan aandacht te geven omdat ze voortdurend kabaal maken.
Als je met ze speelt, of weet ik veel wat je doet met ze hihi, is het dan ook?

Je zou eens een heel hard geluid kunnen maken, hand op tafel of zoiets, boek laten vallen.
Niet naar de herrieschopper kijken natuurlijk.
Op dat moment vraagt hij geen aandacht aan jou maar jij aan hen.
Das dan ook een mooi moment om even met ze bezig te zijn.

Als de een naar de timeout gaat neem de ander dan even mee naar de badkamer bijvoorbeeld en geef hem dan lekker wat kwaliteitstijd. Dan heb je ook minder kans dat die gaat schreeuwen.

Op zich is het lastig te zeggen wat er nou fout gaat.
Lulllig gezegd is het waarschijnlijk iets in jouw omgeving, jullie reactie etc waar het probleem in zit.
Kan iemand misschien filmen hoe het er aan toe gaat en wat jullie oplossing dan is?
Juist andere mensen zien misschien wel waar de schoen knelt. Jullie zitten er met je neus bovenop en de irritatie is enorm groot.

Heb je foerageer speelgoed?
In de natuur zijn ze de halve dag alleen al kwijt aan eten zoeken. De rest is verzorging veren en nesten bouwen.
Misschien helpt het enorm als je ze wat minder eten geeft en dat ze meer tijd kwijt zijn aan voedsel zoeken. Voedsel zoeken en schreeuwen gaat misschien wel niet samen.

In de ochtend voor je weggaat misschien even flink natspuiten of douchen...das weer aanleiding om de veren te verzorgen...gaat ook niet samen met schreeuwen.

Hoi Rantje,

ik ga het zo precies mogelijk proberen uit te leggen.

Zodra hij begint te schreeuwen sta ik op, kijk niet naar de kooi maar loop erheen zonder hun aan te kijken.. Doe de kooi rustig open, laat hem op mijn vinger stappen en net voordat we het deurtje uitgaan houd ik hem tegen mijn borst aan en leg 1 hand losjes om hem heen (kan hem niet op mijn vinger laten zitten ivm de papegaai waar hij naartoe kan vliegen en dan is het doei pootjes van Scooby). Dan loop ik rustig zonder iets tegen hem te zeggen of aan te kijken naar de kelderkast (2 meter van de kooi af ofzo), doe de deur open, zet hem rustig in het kooitje, kooitje dicht, deur dicht, lampje gaat uit.

Wanneer hij stil is laat ik hem op mijn vinger stappen, houd hem weer tegen mijn borst aan met 1 hand om hem heen, geef hem een aai over zijn bolletje, gewone kooi open en laat hem op een stok of op zijn klimtouw stappen.

Aandacht krijgen ze super veel, ze staan in een grote kooi naast de bank, waar wij eingelijk altijd zijn. Zodra ik beneden kom sochtends ga ik voor de kooi zitten en even met ze kletsen, dan ga ik naar buiten om even een sigaretje te roken en ga weer even terugzitten om ons gesprekje te vervolgen, maar ondertussen dat ik buiten ben schreeuwt hij de hele kiet weer bij elkaar.
Zodra ik voor de kooi sta is meneer weer stil.

Als hij dan nog schreeuwt loop ik weg zonder iets te zeggen en doe net of hij niet bestaat, negeren dus.
Wanneer ze beide los zijn, en Scooby heeft iets te doen, spelen ofzo of mee eten van mijn cracker sochtends is hij stil, maar zodra die op je knie zit of op de bank begint het geschreeuw weer..
Ook als je maar met je vinger naar hem wijst dan komt er een erg schel piepje uit en hij blijft net zolang doorgaan totdat ik een keer hard zijn naam roep of hem afleid met iets.

Op de tafel slaan heb ik ook geprobeerd, maar het lijkt wel of hij dat grappig vind. Hij wil daar bovenuit komen dus begint hij NOG harder te schreeuwen.

Foegareer speelgoed heb ik geprobeerd dmv een toilet rolletje te vullen met zonnebloempitjes, nootjes (zijn ze dol op hier) en groente.
Hier is Balou (140 gram!!) ooit in vast blijven zitten met haar halve lijfje en sindsdien durf ik geen toiletrolletjes meer in de kooi te hangen/leggen. Scooby schreeuwt ook heel erg naar zijn speeltjes die nieuw zijn.
Dingen verstoppen in papiertjes vinden ze eng, dan willen ze het liefst zo snel mogelijk weg want daar durven ze nog niet naar te kijken, de helden, haha.

Je zegt natspuiten omdat ze dan veren moeten verzorgen, Scooby is bijna de hele dag gedeeltelijk nat door de plantenspuit, en zelfs als hij zit te poetsen of zit te slapen met zijn kopje in zijn veertjes zit hij nog erg hard te piepen..

Nooit geen handopfok meer voor mij, als het daaraan ligt dan..

Rantje

Berichtdoor Rantje » 12 Feb 2013 00:36

Ik ga morgen wat uitgebreider reageren hoor, nu ben ik moe en kan me niet meer concentreren.
Dat handfok gebeuren zou heel goed een medeoorzaak kunnen zijn.

En toch denk ik ook dat er ergens iets fout in de opvoeding gaat.
Overigens komt ook angst een beetje boven borrelen.

Er zijn vele manieren van foerageren mogelijk.
Van zelfgemaakt tot gekocht.
Een halve walnoot, zonnebloempitjes in een stok, kleine gaatjes boren en tadaa!
Arabische gom en lego stenen vullen.
Als iets eng vinden moet jij net doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Of laat ze wennen door het vlak bij of aan de kooi te hangen.
Ook van eierdozen kan je speeltjes maken.

Wat, hoeveel en wanneer geef je ze eten?

Maar even dit. Die time out kooi werkt alleen als je dit ALTIJD gebruikt. En uiteraard maar voor een probleem. Dus niet nu voor schreeuwen en over een kwartier voor bijten.
Ook niet van schreeuwen en nu zetten we hem weg...en vervolgens zitten we te eten en mag hij blijven.
Sigaretje dus uitmaken en hem ook dan wegzetten. En doordat het probleem al zo 'n gewoonte is moet iedereen in het gezin consequent mee doen.

Gebruik de kooi voor een kwartier.
Ook als hij eerder stil is...Uiteraard haal je hem op en is er niks meer aan de hand. Na hoeveel tijd is hij stil?
Op zich klinkt het verhaal goed...ik mis alleen een woord.
Nee zou ik niet gebruiken maar je kan No, Nein, Foei of iets dergelijks verzinnen.

Kan hij praten/melodietjes fluiten?
Er is nog een andere manier om het schreeuwen af te leren, dus ongewenst gedrag omzetten naar gewenst gedrag.

En verder zien ze alles, ze zijn slimmer dan menig mens denkt. Ze voelen aan hoe jij je voelt, ze weten wanneer jij over ze praat. Ik geloof zelfs dat als je in je hoofd denkt oh jee dadelijk gaat het schreeuwen beginnen dat het direct begint.

Op zich denk ik eigenlijk dat je met onzekere dieren zit. Dus doordat ze weinig vertrouwen hebben krijg je ongewenst gedrag.
Overigens ben ik ook van mening dat het op te lossen valt maar daar gaat wel een aardige tijd overheen.
En wat gebeurd er in huis als jij er niet bent....die oorzaak zoeken is het meest moeilijke.

Ik ga naar bed, nog even nadenken en morgen schrijf ik wat me nog te binnen geschoten is.
Maar een filmpje van probleemsituaties zou niet vervelend zijn.

Kelliee.

Berichtdoor Kelliee. » 12 Feb 2013 00:48

Heel fijn Rantje, ben blij om te horen dat er toch nog wat aan te doen is, want wil ze echt niet weg doen! Wil er alles aan doen om dit op te lossen, wat ik er ook voor moet doen.

Zou je mij morgen misschien uit willen leggen wat ik dan precies kan maken voor foerageer speelgoed? Dan ga ik dat ook meteen doen.

Dat van het kwartier in de time-out kooi ga ik ook doen. Maar wat doe ik dan met Balou? Want die begint te schreeuwen als Scooby in de time-out kooi zit.

Hoe kan ik ze meer zelfvertrouwen geven? Praat wel vaak op een toontje zoals je tegen een kind praat 'oooh Scooby wat ben jij mooooooi, Scooby mooie vogel he ooooh wat is ie mooi'.. :-

Melodietjes fluit hij niet echt. Mijn zus is allergisch voor vogels en hier met 2 vogels en papegaaien is dat dus de hele dag niezen. Scooby 'niest' nu dus ook, inclusief het schudden met zijn kopje. Het bouwvakkersfluitje doet hij en een geluidje van de WhatsApp van mijn moeder.
Verder niet echt, alleen dat eentonige piepje en schreeuwtje wat hij altijd doet.

Balou daarintegen doet niks. Alleen als Scooby weg is dan.

Het is zo jammer dat de rest er geen moeite in willen steken en zoiets hebben van 'zijn jouw vogels dus zoek het zelf maar uit' terwijl hun degene zijn die er het gekste van worden.
Hun 'pleuren' er gewoon met grof geweld een doek overheen, ook overdag, waardoor ik dus geirriteerd ben, er wat van zeg en krijg dan de reactie 'zijn jouw vogels dus zoek t maar uit en anders zoek er maar n ander huis voor'. Dat wil ik absoluut voorkomen dat ik ze weg moet doen.
Ik ga hier dus morgen ook een goed gesprek voeren en uitleggen wat jullie mij als advies hebben gegeven, en dan maar hopen dat ze eraan mee willen werken, vooral als ik niet thuis ben.

Na hoeveel tijd hij stil is, is altijd verschillend. Ooit blijft hij aan het schreeuwen in het donker zodat hij echt 2 uur in het donker zit, maar ooit is hij na 5 minuten stil.

Het is wel waar wat je zegt. Vaak denk ik 'als hij nou maar niet begint te schreeuwen', als er bezoek is ofzo. En vaak begint hij dan inderdaad te schreeuwen. Je kan elkaar onderhand niet meer verstaan als hij begint.
Ook maar mijn houding veranderen dan!

Tot zover bedankt, en welterusten! @};-

PS: Eten hebben ze de hele dag door, in een redelijk grote bak die bij de kooi hoort. Is een papegaaienkooi dus best een flink bakje wat erbij zit. Elke dag nieuw eten. Paar keer per week wat eivoer, groente, noten, fruit en heeeeeeel af en toe een klein hapje chipje als hij lief is en bij me zit op dat moment.

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 12 Feb 2013 06:13

Over die timeout kooi moet ik even kort zijn,want ik sta op het punt om weg te gaan.
Bij een hond bv.is een timeout plek het volgende.
Hij gaat de fout in,Dan wordt hij onder druk in de timeout zone geplaatst,dit voor ong.1 min.te zij ze idd niet stil zijn,maar halen we hem eruit en het moment dat ie weer de fout ingaat gaat ie gelijk weer terug.
Al is dit na 2 sec.net zolang tot ie er moe van is en gaat 'beredeneren' over wat er nu fout gaat.
ALS dit goed gaat,dan ga je hem belonen,maar wat ik ook bedoelde maar volgens mij niet duidelijk genoeg,is dat ALS je hem de ene keer in de kooi laat en de andere keer wel in de timeout,Dan snapt hij niet meer wat nu fout is,ga dat maar proberen,maar laat wel het belonen in balans met het straffen.en laat hem niet opstappen,maar pak hem uit de kooi,want anders geef je hem zeg maar de keus.
Succes ik Ben vanmiddag pas weer thuis
Afbeelding
Afbeelding

Kelliee.

Berichtdoor Kelliee. » 12 Feb 2013 11:18

Ga er vanaf nu meteen mee aan de slag. Dankje!

Hij is nu even stil *roept niet te hard*

Rantje

Berichtdoor Rantje » 12 Feb 2013 12:31

Ik ben niet veel helderder dan gister, pfff heb me een koppijn. :sad:

De steekwoorden die ik nu bedenk qua oorzaak:
Angst, pijn, verveling.

Ik ga zo even van alles zoeken over foerageer speelgoed.
Dus die linken en plaatjes krijg je nog. ;-)
Je zegt het zelf ook, met spelen of eten dan zijn ze stil.
Een bal met wat gaten en plukken hooi, halve walnoot.
Twee vakjes van een eierdoos op elkaar zetten met daartussen wat lekkers...
Maar in de winkel is er ook zat te koop.

Ik zou de kooi toch iedere week anders inrichten.
Daar wennen ze wel aan, begin desnoods subtiel.
Overigens kan een tijdelijke verandering van omgeving ook niet heel verkeerd zijn.
Als ze op jouw kamer staan weet je ook dat een ander gezinslid niets 'verkeerds' kan doen.

Het lijkt alsof ze enorm gefocused zijn op mensen, dat kan idd. door de handopfok komen. En kan even zo snel geen tips geven om dat te doorbreken.
Behalve dat ik denk dat ze niet zo in staat zijn om zichzelf te vermaken.
Spelen ze met speelgoed? En wat voor speelgoed vinden ze leuk?
Ze hebben van de ouders niets geleerd dus moet jij als mens ze gaan leren wat ze moeten doen.

En ook niet onbelangrijk: hoeveel uur slapen ze?
Het schijnt enorm belangrijk te zijn dat ze 11 tot 12 uur nachtrust hebben.
En op de dag genoeg licht en het liefste een uurtje wat zon krijgen.
Door een verkeerd ritme met te weinig rust kunnen ze ook verkeerd gedrag gaan vertonen.

Als er de hele dag een volle voerbak staat, dan is eten geen bezigheid meer.
Misschien is het een idee om daarin over te schakelen naar een iets andere benadering.

Ochtend: Zaden/pellets de hoeveelheid die ongeveer in een uur of 2 a 3 gegeten wordt. Is het na een uurtje op dan was het te weinig. Ligt er nog van alles in na drie uur, dan was het teveel.

In de middag wat groenten, een lekker nootje, fruit...tussendoortjes dus.

En begin avond nogmaals een portie zaad/pellets, en haal weer het bakje weg na een uurtje of twee.

Dit zijn al twee momenten waar ze waarschijnlijk iets langer met eten bezig zijn.
En tussendoor laat je ze flink zoeken naar eten. Op dat moment zijn ze zelf bezig en niet niet met mensen en ik hoop ook niet met schreeuwen.

Een bosje met allemaal dunne takjes knotwil/krulwilg/fruitbomen.
Is heerlijk om te slopen en te scharrelen.
Knabbelen en slopen ze hout graag? Als ze dit niet uitzichzelf doen kan je wat takken een beetje mishandelen waardoor er allemaal binnenkant van de tak uitsteekt...daar spelen ze waarschijnlijk dan wel mee. Ook dikke takken zijn goed maar vaak zijn die kleine dunne takjes net iets meer in trek.
Boor wat gaatjes in dikkere takken en stop daar zaden in, misschien werkt het niet meteen, ze moeten even doorkrijgen dat ze met wat zoekwerk allemaal lekkere dingen gaan tegenkomen.
Het idee erachter is dat ze dus afgeleid zijn, niet op mensen gericht, het is een natuurlijke bezigheid.

Als je de timeout gebruikt kan je de ander meenemen naar je slaapkamer/badkamer...
Geef die dan even wat gezellige aandacht. Jij bent afgeleid van de schreeuwlelijk en zet het voor jezelf om naar een positieve bezigheid.

Jullie hebben ook een grijze roodstaart, misschien wel de intelligentste die er is.
Zijn daar ook problemen mee?
In principe heb ik begrepen dat je ze niet als 'baby' moet behandelen of benaderen.
Dus probeer wat 'serieuzer' tegen ze te praten. Vertel wat je aan het doen bent, wat voor kleur iets is, kijk niet voortdurend naar ze, ook niet uit je ooghoeken.

Ik weet niet wat jij leuk vindt, weet niet hoeveel tijd je hebt.
Maar het is heel moeilijk om dit negatieve gedoe te doorbreken.

Als je voldoende geld hebt denk ik dat een gedragtherapeut misschien helemaal geen verkeerd idee is. Wet niet in welke prijsklasse het valt, er is er ook een waarvan het eerste gesprek gratis is.

Een andere manier van het schreeuwen oplossen zou je ook kunnen proberen.
Wij mensen vinden straffen heel normaal maar eigenlijk bereik je met belonen en positieviteit veel meer.
Je zegt dat ze ook af en toe brabbelen en kletsen of fluiten toch?
Dan kan je dit doen: Schreeuwen negeren (niet kijken, weglopen, doen alsof je het niet hoort, verder gaan waar je mee bezig bent IEDEREEN in het gezin) MAar op het moment dat het een gezellig babbeltje of acceptabel iets is direkt belonen!
Heel snel moet hij doorhebben dat met schreeuwen niets leuks opleverd maar brabbelen of fluiten een berg aandacht geeft.
De tijd van aangenaam kletsen steeds opvoeren natuurlijk.
Dit zou een goede manier kunnen zijn, zonder de time out kooi. Maar als er maar en iemand de fout ingaat om de vogel wel aandach te geven dan kan je weer bijna opnieuw beginnen. Dus oordoppen in. Of toch in je kamer beginnen zodat andere niet die fout kunnen maken. Jullie leven in een familie, en net als kinderen moeten ook de vogels opgevoed worden. Dat kan jij niet alleen, sterker nog, als niemand zich aan de afspraken houdt, dan wordt het alleen nog maar erger.

Maar ken je clickertraining?
Dat is ontzettend leuk om te doen, alles wat goed gaat beloon je, is misschien ook weer een nieuwe uitdaging voor je beestjes, en het is stimulerend.
Dus iets wat jullie allemaal wel erg leuk vinden.

Schreeuwt hij voornamelijk als jij weg loopt?
Dan kan je hem steeds iets lekkers aanbieden, even douchen...dus iets te doen geven.
Loop heel kort weg. Kom je terug en is hij rustig beloon hem uitgebreid en overdreven.
Was hij niet stil...dan negeer je hem en ga je wat voor jezelf doen.
Begin dus met heel kort weg zijn...desnoods maar 30 seconde.

Want een papegaai gaat alleen gedrag herhalen als dit iets voor hem opleverd.
Dus overal waar een reactie op komt, positief of negatief is voor hem rede om te herhalen. Gedrag wat niets opleverd gaat hij niet herhalen en gedrag wat hem een hemelse beloning opleverd...dat gaat hij vaker laten zien.

Ik vind dit een hele fijne site met goede duidelijke info:
http://www.koppiekrauw.com/Gedrag-pagin ... -frame.htm

Kelliee.

Berichtdoor Kelliee. » 13 Feb 2013 16:00

Dankjewel Rantje, hier heb ik wat aan!

Ik ben vanmorgen begonnen met het klein beetje eten geven wat je zei, maar daar hebben ze nog niet naar omgekeken.. Net heb ik ze wat nootjes gegeven en ze zijn met mij mee geweest in de douche.
Scooby heeft vandaag 2 keer in zijn time-out kooitje gezeten en gisteren zo wat de hele dag.

Straks ga ik kijken of ik alvast wat fourageer speelgoed kan maken. Trosgierst zijn ze gek op, dus dan begin ik daarmee.

Ik moet morgen ofzo even tywraps gaan kopen, want die zijn op. Zodra ik die heb ga ik de kooi helemaal opnieuw inrichten.

Met de papegaai zijn hier niet echt problemen ontstaan. Hij is grotendeels bij de vorige eigenaren 'verpest', en is redelijk bang en niet heel erg tam. We kunnen haar niet van haar kooi afhalen, maar zodra ze eraf is kan je alles met haar doen, behalve op laten stappen of oppakken.. Kroelen kan dan wel. Schreeuwen heeft Sjacco nooit echt gedaan, maar hij neemt dit nu wel over van Scooby. Sjacco is een rare papegaai. Wanneer we haar naam een keer roepen is ze stil, en zal het dan niet snel herhalen, dat schreeuwen. Best handig dus.. Bij haar is het niet echt een kwestie van aandacht, want die krijgt ze heel erg veel, maar meer gewoon papegaai eigen door af en toe eens te schreeuwen, het is verder niet vervelend als Sjacco dat doet, want nogmaals, wanneer we haar naam roepen is ze stil.

Scooby en Balou zitten nu lekker hun veren te poetsen, en geloof het of niet, maar het is STIL!!!

Ik had nog een foto beloofd, die komt morgen waarschijnlijk.

Voor een gedragstherapeut heb ik helaas geen geld. Maar als dit aan blijft houden dan ga ik ervoor zorgen dat ik het geld wel heb, want wil ze echt absoluut niet 'weg doen'.. Vooral door die handopfok heb ik zo'n band met ze dat ik ze nooit meer kwijt wil.
Heb hier in het gezin erover gehad, maar het lijkt er niet op dat ze er echt aan mee willen werken. Nu heb ik het geluk dat ik snel handel als Scooby begint te schreeuwen, anders ligt er binnen no-time weer een doek overheen en dat wil ik echt niet.

Heb gevraagd of de kooi naar boven kan, maar daar is hij te groot voor. Past niet door het trappengat. Tenzij ik hem helemaal uit elkaar haal, dat is wel een optie.
Ik ga het eerst zo proberen. Zeggen dat ze geen aandacht moeten geven als hij schreeuwt. Werken ze niet mee, gaat Scooby alsnog naar boven.

Rantje, ik wil je hartstikke bedanken voor je hulp en advies tot nu toe. Ik hou je/jullie op de hoogte!

Kelliee.

Berichtdoor Kelliee. » 13 Feb 2013 23:36

Scooby heeft vandaag zo'n 5 keer in zijn time-out kooi gezeten. Vanavond is hij redelijk stil geweest. Morgen de kooi verschonen en kijken of ik tywraps kan gaan halen en dan meteen de kooi opnieuw inrichten. Als dat gebeurd is plaats ik een foto.

Welterusten allemaal!

Rantje

Berichtdoor Rantje » 14 Feb 2013 14:47

Het lijkt erop of het al een beetje beter gaat.
Heb je nog dingen kunnen vinden?

Het is even puzzelen om er achter te komen waarom en waarop ze reageren en dan ook nog uit zien te vinden hoe 'jullie' doen waardoor het erger wordt.
Het is zowel van vogels als jullie natuurlijk een bepaalde gewoonte geworden en ik denk dat dit best moeilijk is om te doorbreken.

Eigenlijk mag je nergens regelmaat mee hebben, alleen het aantal uur licht/slaaptijd en consequent in de opvoeding.
Het feit dat ze weinig gegeten hebben verteld eigenlijk al dat ze dat niet zo belangrijk vinden en geen uitdaging is. Als je nu twee maal per dag aanbied, voldoende natuurlijk, en af en toe wat extra is dat dus ook al twee keer per dag een aparte bezigheid!

Heb je nog op die site gelezen?
Staan nog veel meer tips in, speeltjes, gedragsproblemen, eten, en gedragingen van papagaaien die versterkt worden door de mens.

En ook de clickertraining kan je daar vinden.
Dat zou ik zeker overwegen als ik jou was, is echt leuk.
Wij willen met Coco ook gaan kijken hoe hij het doet.
Van de week gaan we beginnen!
Met Kiko in een maand tijd onwijs veel bereikt en hij doet al zoveel trucjes.

En de kooi zeker niet te vol hangen...Maar regelmatig een of twee dingen weghalen en vervangen.
Een bosje met hooi is ook een leuk speeltje waar ze wel even zoet mee zijn.
Op die site staan ook tips voor als ze bang zijn van nieue dingen, hoe je ze nieuwsgierig maakt.
En dat je ze moet leren spelen...een kooi vol leuks waar ze weinig of niks mee doen gaat geen verveling tegen.

En hoe minder afleiding en uitdaging des te meer tijd voor schreeuwen.

Kelliee.

Berichtdoor Kelliee. » 15 Feb 2013 14:04

Het lijkt er inderdaad op dat het wat beter gaat.

Ik weet niet of jij daar vanaf weet Rantje, maar ik heb hier ooit een draadje gehad over 2 grasparkietjes, Okki en Tippy die heel erg ziek waren. Ze mankeerde van alles + een darminfectie, die ze door gegeven hebben aan mijn valken. Hiervoor heb ik ze behandeld met Enrofloxoral en ik moet zeggen; sinds toen is Balou eingelijk heel erg begonnen met bijten. Elke keer vastpakken en een vies goedje in het snaveltje... En nu ik erover nadenk; volgens mij is Scooby toen ook dit vervelende gedrag gaan vertonen.. Misschien toch angst dan.

Balou is best bang voor mijn handen. Als ik haar op wil laten stappen rent ze weg, en bijt altijd in mijn vingers, terwijl het 'vroeger' zo'n knuffeltje was. Zat altijd op mijn borst en ik haar kroelen in haar nekje. Als ze nu mijn vingers ziet gaat ze al in de aanval. Scooby is echter niet bang voor mijn handen, maar ik kan me wel vaag herinneren dat zijn geschreeuw toen erger is geworden.
Zal het dan toch angst zijn? Scooby zit wel heel graag bij me en klimt ook altijd op mijn handen, spelen met mijn nagels en ringen.

Gisterenavond weer even een tegenvaller.. Was even weg geweest, kom terug, doek over de kooi...
Echt meehelpen doen ze hier dus niet. Gisteren middag ook weer even woorden gehad met mijn zus, omdat ze Scooby niet negeerde toen hij begon te schreeuwen. Het is best lastig als je zelf probeert er vanalles aan te doen, voor hun eingelijk, en zelf werken ze niet mee..

Het is inderdaad een gewoonte geworden Rantje, maar ik probeer mijn houding richting Scooby nu te veranderen, en niet meer gefrustreerd reageren als hij weer begint te schreeuwen. Van de ene kant is het wel lastig omdat het gewoon een grote ergernis is geworden. En het zal ook zeeeer zeker aan ons liggen, grotendeels.

Met het eten gaat het nu wel goed. Sochtends krijgen ze 1 schepje voer, maar hier doen ze de hele dag mee. Zijn niet zo'n grote eters denk ik..
Tussendoor krijgen ze wat nootjes, groente of wat papegaaien voer, zijn ze helemaal gek op!

Regelmaat heb ik niet, laat ze eruit wanneer ik dat zin in heb. Geef ze nieuw voer als ik zie dat het nodig is ('s morgens, 's avonds, kan altijd verschillen).

De site van koppiekrauw heb ik al vaker doorgelezen, maar vind het best een onduidelijke site eerlijk gezegd. Ik weet dat ik ze geen aandacht enzo mag geven, maar hier hielp dat dus niet.

Clickertraining lijkt me inderdaad heel leuk om te doen, maar ik ben bang dat ze teveel afgeleid worden door de rest van de dieren hier. 4 Katten die erg aanwezig zijn. 3 Honden die overal bij willen zijn. Ik wil er graag meer over op gaan zoeken en dan eventueel in mijn kamer met ze 'trainen'.
Wil je laten weten hoe het gaat met de training van jouw Coco? Ben er wel benieuwd naar!

Kooi hier hangt redelijk vol, dus denk dat ik er het 1 en ander uit ga halen. Heb nog steeds geen tywraps gevonden, grr. Maar even naar de bouwmarkt dan.. Ruifje met hooi ga ik vandaag ook maken.
Nog leuke tips verder over foerageer speelgoed? Heb helaas niet zoveel geld, en heb tijd teveel, dus wil graag dingen zelfmaken voor ze. Win-win, haha.
Heb ook veel sisal touw. Is daar nog iets leuks van te maken voor in de kooi?

Mijn dank is zeer groot! @};-

Rantje

Berichtdoor Rantje » 15 Feb 2013 15:47

Kelliee. schreef:Het lijkt er inderdaad op dat het wat beter gaat.

Ik weet niet of jij daar vanaf weet Rantje, maar ik heb hier ooit een draadje gehad over 2 grasparkietjes, Okki en Tippy die heel erg ziek waren. Ze mankeerde van alles + een darminfectie, die ze door gegeven hebben aan mijn valken. Hiervoor heb ik ze behandeld met Enrofloxoral en ik moet zeggen; sinds toen is Balou eingelijk heel erg begonnen met bijten. Elke keer vastpakken en een vies goedje in het snaveltje... En nu ik erover nadenk; volgens mij is Scooby toen ook dit vervelende gedrag gaan vertonen.. Misschien toch angst dan.

Dat zou naar mijn idee best wel de hoofdoorzaak kunnen zijn.
Je hebt iets gedaan wat ze niet leuk vinden, misschien een stukje vertrouwen weg.
Dan moet je eigenlijk weer bij stap een beginnen: tam maken en vertrouwen winnen.

Overigens is de kans groot dat het niet de 'vervelende handeling' geweest is. Maar jouw houding voor, tijdens of na de behandeling. Een onschuldige troost, jouw rot gevoel...allemaal dingen die meespelen.
Beetje hetzelfde als met honden: het onweert, hond reageert angstig, je pakt hem op schoot of gaat hem aaien. Belonig voor negatief gedrag, je bevestigd zijn angst...
Op zich is het beter om net te doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is...
Snap je een beetje wat ik bedoel...een kleinigheidje wat dus misschien wel zo'n groot verschil in gedrag opgeleverd heeft.

Kelliee. schreef:Balou is best bang voor mijn handen. Als ik haar op wil laten stappen rent ze weg, en bijt altijd in mijn vingers, terwijl het 'vroeger' zo'n knuffeltje was. Zat altijd op mijn borst en ik haar kroelen in haar nekje. Als ze nu mijn vingers ziet gaat ze al in de aanval. Scooby is echter niet bang voor mijn handen, maar ik kan me wel vaag herinneren dat zijn geschreeuw toen erger is geworden.
Zal het dan toch angst zijn? Scooby zit wel heel graag bij me en klimt ook altijd op mijn handen, spelen met mijn nagels en ringen.

Zeker met Balou dus helemaal opnieuw beginnen met tam maken.
Je weet denk ik wel hoe je dat moet doen toch?
Wat lekkers laten eten uit je handen en vooral geduld hebben.
Als je je hand in de kooi doet, niet reageren op bijten of fladderen.
Je haalt je hand pas weer weg als hij zijn eigen gangetje gaat of rustig is.
Zijn beloning is dan, deurtje dicht en rust geven. Dus echt helemaal opnieuw beginnen en niet te snel willen gaan.

Misschien heb je nog wat aan het feit dat vogels altijd naast elkaar zitten.
Als je voor een vogel zit, zeker als deze onzeker of bang is ben je veel bedreigender dan als je naast de vogel zit en deze maar een oog kan zien.
Dus als je naast de kooi bent ben je minder bedreiging, kan echt een groot verschil opleveren.

Dan heb je ook nog de theedoektherapie.
Dus met een oude doek/theedoek spelen, ze aan het hoekje laten knabbelen, af en toe kiekeboe spelen, ze in een doek wikkelen en rustig aaien, later onder de doek aaien...

Kelliee. schreef:Gisterenavond weer even een tegenvaller.. Was even weg geweest, kom terug, doek over de kooi...
Echt meehelpen doen ze hier dus niet. Gisteren middag ook weer even woorden gehad met mijn zus, omdat ze Scooby niet negeerde toen hij begon te schreeuwen. Het is best lastig als je zelf probeert er vanalles aan te doen, voor hun eingelijk, en zelf werken ze niet mee..

Dit is ook de rede dat je waarschijnlijk maar weinig resultaat gaat krijgen.
Alles wat je opbouwt is door een zo'n 'fout' gelijk verpest.
Je moet echt even met het hele gezin vergaderen en uitleggen hoe en wat je wilt doen.
Misschien helpt het wat als je ze verteld hoe een papegaai reageert op bepaalde situaties.
Als ze begrijpen waarom iets wel of niet helpt heb je een grotere kans dat ze beter meewerken want dit is niet jouw probleem, dit is JULLIE probleem.
Misschien kan je de doek verstoppen als je er niet bent?

Mocht het niet helpen, kooi slopen en ze in je kamer zetten.
Ze zijn niet alleen want ze hebben elkaar en op zich kan de verandering van omgeving jouw wel helpen om de circel te doorbreken.
Is de kooi een groot probleem...misschien kan je ergens een andere kooi lenen/krijgen...

Kelliee. schreef:Het is inderdaad een gewoonte geworden Rantje, maar ik probeer mijn houding richting Scooby nu te veranderen, en niet meer gefrustreerd reageren als hij weer begint te schreeuwen. Van de ene kant is het wel lastig omdat het gewoon een grote ergernis is geworden. En het zal ook zeeeer zeker aan ons liggen, grotendeels.

Dan mag je je zelf een heel groot compliment geven!
De eerste en belangrijkste stap heb je door. En je ziet in dat het waarschijnlijk door de mensen komt dat hij zo doet. Dat is iets wat veel mensen niet willen zien of durven toe te geven. Knap dat je dit durft te erkennen, want dat is echt het begin van het hele gebeuren!
Jouw frustratie herkennen zij ook als de besten. Dus enorm goed dat je met een schone lei en frisse moed ze probeert te benaderen. Dat is moeilijk, maar ik denk dat je het wel kan! :thumright:

Kelliee. schreef:Met het eten gaat het nu wel goed. Sochtends krijgen ze 1 schepje voer, maar hier doen ze de hele dag mee. Zijn niet zo'n grote eters denk ik..
Tussendoor krijgen ze wat nootjes, groente of wat papegaaien voer, zijn ze helemaal gek op!

Haal je 's avonds het voer weg?
Weet niet hoe groot je schepje voer is...Maar blijkbaar hebben ze niet echt honger...das wel een beetje vreemd!
Haal het bakje na een uurtje of twee weg en wacht een tijdje met ee versnapering.
Ze krijgen na een paar dagen wel door dat ze beter gewoon kunnen gaan eten omdat later er niks meer is.
De bedoeling is dus dat ze eten die periode als prioriteit zien, dus belangrijker dan herrie schoppen!

Kelliee. schreef:Regelmaat heb ik niet, laat ze eruit wanneer ik dat zin in heb. Geef ze nieuw voer als ik zie dat het nodig is ('s morgens, 's avonds, kan altijd verschillen).

Dat is hartstikke goed behalve dan dat ik wel zou zeggen dat je een keer wat geeft in de ochtend. Dit na twee uurtjes weghaald en dit in de avond ook zo doet.
De tijden zijn niet echt belangrijk. Maar om eten als hoofdactiviteit te gaan zien zoals hierboven staat.

Kelliee. schreef:De site van koppiekrauw heb ik al vaker doorgelezen, maar vind het best een onduidelijke site eerlijk gezegd. Ik weet dat ik ze geen aandacht enzo mag geven, maar hier hielp dat dus niet.

De site zit een beetje onlogisch in elkaar maar op zich merk ik wel dat als je een paar keer heen en weer geweest ben je er wat meer logica in gaat zien.
Je kan ook met google zoeken op koppiekrauw en dan het probleem erbij, zeg maar wat plukken.
Dan kom je meteen daar waar je wilt zijn.
En dat het niet helpt kan liggen aan de aard van het probleem, dus oorzaak wegnemen maar misschen ook wel dat het geen aandacht geven onbedoeld toch wel niet zo perfect uitgevoerd wordt. 't Is verdomd lastig om overal aan te denken, veel lezen erover en je gaat steeds meer inzicht krijgen.

Kelliee. schreef:Clickertraining lijkt me inderdaad heel leuk om te doen, maar ik ben bang dat ze teveel afgeleid worden door de rest van de dieren hier. 4 Katten die erg aanwezig zijn. 3 Honden die overal bij willen zijn. Ik wil er graag meer over op gaan zoeken en dan eventueel in mijn kamer met ze 'trainen'.
Wil je laten weten hoe het gaat met de training van jouw Coco? Ben er wel benieuwd naar!

Voordeel van clickertraining, in mijn ogen:
- Je bent op een positieve manier bezig, dus weer iets wat die negatieve spiraal doorbreekt.
- Het is makkelijk, goedkoop en kan zeer efficient zijn, juist omdat je exact op het juiste moment kan klikken.
- Je kan als de basis erin zit wat trucjes laten doen, mentale stimulatie doorbreekt ook weer wat in het gedrag.
- Na verloop van tijd kunnen meerdere mensen 'trainen' en gaan misschien andere gezinsleden ook weer leuke ervaringen met ze krijgen wat weer iets doorbreekt en het hele gebeuren van negativiteit.
Ook andere gewenste gedragingen zijn heel goed te belonen en daardoor worden deze zeker weten vaker herhaald.

Wij moeten nog gaan beginnen hoor, maar uiteraard leuk om te laten weten wat en hoe het gaat!
Dus ik houd je op de hoogte.

Om te beginnen zou ik starten met steeds 5 minuutjes per vogel. In een ruimte waar ze geen storende dingen hebben. Dus jouw slaapkamer, maar ook wc of badkamer kan heel goed werken. Liever een paar keer kort dan een of twee keer lang.

Je start met klikken en dan geef je ze een hapje trosgierst, dat vinden ze lekker zei je.
Ik denk dat je na twee dagen een paar keer dit gedaan te hebben ze dus snappen dat dat geluid iets lekkers betekent.
Als dit vlekkenloos gaat, wat misschien iets langer duurt, dan ga je over op de volgende stap. Je zorgt dat je een targetstick hebt. Een breinaals, een sateprikker, verzin iets, en steeds als ze dat aanraken, dus vlak in de buurt houden dan klik je.
En geeft weer een hapje trosgierst.
Als ze dat snappen, dus aanraken target, kan je weer iets verder gaan om de stick verder weg te houden. Ze moeten dus een stukje wandelen of klimmen om erbij te kunnen.

Dat is de volledige basis. Maar oefen met de vogels een voor een apart.
Soowieso zijn ze verschillend en hebben misschien een verschillende aanpak nodig.
de een is misschien ook sneller dan de ander, en voor Balou kan het goed helpen met het tam maken en vertrouwen krijgen.

En ook als hij schreeuwt kan je de vogel een opdracht geven die hij moet uitvoeren.
Dat is geen aandacht voor het schreeuwen, maar hij moet iets doen wat jij wilt, weer omgezet naar iets positiefs dus.

Kelliee. schreef:Kooi hier hangt redelijk vol, dus denk dat ik er het 1 en ander uit ga halen. Heb nog steeds geen tywraps gevonden, grr. Maar even naar de bouwmarkt dan.. Ruifje met hooi ga ik vandaag ook maken.
Nog leuke tips verder over foerageer speelgoed? Heb helaas niet zoveel geld, en heb tijd teveel, dus wil graag dingen zelfmaken voor ze. Win-win, haha.
Heb ook veel sisal touw. Is daar nog iets leuks van te maken voor in de kooi?

Te vol kan onrust geven.
dus een goed idee om te minderen en af te wisselen.
Spelen ze echt met speelgoed eigenlijk?
En hebben ze samen dezelfde interesses?
Probeer je in dit geval vooral te richten op het schreeuwprobleem, dat is de vogel die het meeste afgeleid moet worden.
Hier ook geen geld hoor maar je kan op zoveel manieren zelf dingen maken.

Een wc rol snap ik dat je niet wil gebruik, dacht er over na, misschien kan je de wc rol openknippen...dan houdt hij wel zijn vorm maar kan ook amper wat kwaad met vast zitten. Als het hooi bevalt dan kan je daar een beetje op verder borduren. Een eierdoos vakje met en gaatje erin waar je plukken hooi doorsteekt.
Je kan het ophangen of op de grond laten liggen.
Met sisal kan je leuke dingen doen maar er is een risico met ophangen en vastzitten.
Op zich kan een klein touwtje vast aan een stokje best een hoop lol geven.
En vind je het zelf best eng en weetje niet of het veilig is, doe het in de kooi als jullie thuis zijn en haal het weg als je er niet op kan letten.

Overigens zit er ook een hoog risico aan alle metalen dingen die niet van RVS zijn gemaakt. Likken of bijten in materiaal kan een zware metaal vergiftiging geven.

Speelgoed:
- een walnoot door de helft zagen.

- Een stok (krulwilg, knotwil) of gewoon een stuk onbehandeld hout met gaatje boren zodat er met wat gepriegel een zonnepit of ander nootje in kan.
Afbeelding
Afbeelding

- Van die stapelbakjes voor kinderen kan je potjes maken en daar speelgoed, hooi, voer etc. in doen.
Afbeelding

- Denneappels zijn leuk om te slopen, kan er ook pitje in duwen

- Een tak in blokjes zagen, gat erdoorheen boren en ophangen maar!
fiesta_bird_kabob.jpg

Met al die dingen snappen ze er misschien nog geen snars van.
Voedsel verstoppen in keukenrol met kiertjes zodat ze het eerst kunnen zien is best handig. Als ze het doorhebben kan je het steeds wat moeilijker maken.
Ook in een koffiefilter kan je verstoppen en dan in een balletje stoppen bijvoorbeeld:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ook best leuk is om met een rvs. bbq spies of een niet scherpe sate prikker allemaal fruit of groente op een rijtje te hangen.
Gezond en ze hebben ook weer wat te doen.
Als je in een bbq spies een gaatje (laat) boren kan je een ring met een belletje ofzo eronder hangen zodat het ook nog geluid kan maken en een extra speel effect heeft.

Dit zijn ook nog wat voorbeelden van doosjes, samen met papiersnippers of hooi kan je echt leuke dingen maken hoor:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

De koekjes hebben we van de week gemaakt, Coco en Sky zijn er dol op, is simpel en heel goedkoop, en ze zijn echt lekker aan het knagen en slopen.
Goede bezigheid dus!

Mijn dank is zeer groot! @};-

Fijn om te horen en ik hoop echt dat je straks weer kan genieten van je dieren!

Nog twee dingen bedacht trouwens :-D
De plaats van de kooi is misschien ook wel niet heel handig al denk ik dat het op dit moment beter is om ze in jouw kamer te zetten.
Maar misschien een andere plek, of juist de bovenkant of een zijkant af te schermen dat ze zich iets prettiger voelen.

En dan nogg een kleinigheid, misschien een goede ondersteuning tijdens het hele proces is de rescue druppel van Bach gebruiken.
Bij mensen en dieren is dit geheel veilig te gebruiken en hebben rustgevende eigenschappen.
Google er even op, misschien dat het niet zo'n gek idee is, en je kan ze zelf ook gebruiken om rustig te worden.
Bij mijn dochter werkt het enorm goed met allerlei vormen van stress en paniek.
En ook bij de paarden zagen we verschil.

Pfff wat een verhaal floep ik er toch weer uit hihihi
Hééééél veel succes, en ik hoop echt dat je ouders het in gaa zien dat als ze van die ellende afwillen ze ook mee moeten helpen zodat jullie allen op een lijn zitten.
Aan jouw interesse en inzet ligt het niet iig.! :thumright:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

Rantje

Berichtdoor Rantje » 15 Feb 2013 15:59

Overigens, weet niet of je deze gezien had, met Kiko nog geen maand bezig met clickertraining en hij doet het super en vindt het echt heel leuk om te doen!
Onderaan staan twee filmpjes...
viewtopic.php?f=13&t=8986&start=105#p319706

Kelliee.

Berichtdoor Kelliee. » 19 Feb 2013 01:01

Hoi Rantje,

Sorry, heb het wat druk gehad met de grote voorjaarschoonmaak en dingen regelen. Wilde even laten weten dat het redelijk goedgaat.

Heb hun kooi helemaal opnieuw ingericht, een stuk rustiger nu.. De rest heb ik in een zak gedaan en die wissel ik dan wer met wat er nu in hangt.
Ik plaats morgen/overmorgen fotos, ben namelijk nu op mobiel.

Ik heb jouw laatste verhaal doorgelezen. Het is wat veel om op alles te reageren maar ik zal er wat uitgebreider op in gaan als ik de fotos plaats.

Ook heb ik fourageer speelgoed gemaakt.
Ook foto's van gemaakt dus die plaats ik ook..
Schreeuwen doet hij helaas nog wel regelmatig. Denk dat hij gewoon te verwend is en het allemaal nog ff door moet krijgen dat hij een keer moeite moet doen om te kunnen eten.

Vandaag heeft Scooby geen 1 keer in het time-out kooitje gezeten. Hij was vandaag rustig.. Ook veel beloond en wat papegaaienvoer, muesli, cornflakes en nootjes gegeven.

Het is al wel een redelijk groot verschil met voorheen.
Ben wel wat bang geworden om hem in het time-out kooitje te stoppen, want hij is nu 2x helemaal door het lint gegaan toen hij in de time-out kooi zat. Toen ik met mijn hand in het kooitje kwam werd hij weer wat rustig gelukkig.

Ik ga lekker slapen en kom hier later nog op terug!
Bedankt en welterusten!

Kelliee.

Berichtdoor Kelliee. » 19 Feb 2013 18:41

Afbeelding

Kooi aan het leeghalen.

Afbeelding
Scooby wilde ook meehelpen!

Afbeelding
Balou bekeek alles vanaf een veilige afstand.

Afbeelding
Trosgierst in een dennenappel gefrot.. Zoeken maar!
Toen ik dit aan het maken was, was Scooby niet van me af te slaan (vlogen los rond).. Overal waar ik met dat ding heen liep vloog Scooby ook. Viel in de smaak dus!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een of ander raar ding papegaaienvoer in gedaan en hooi erop.. Was niet zo'n groot succes als de dennenappel maar ook hier hebben ze het voer tussenuit geplukt!

Afbeelding

KLAAR!

Afbeelding

Afbeelding

AANVALLUHHH!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk zo'n 4 uur mee bezig geweest. Kooi elke hoekje en elke tralie schoongemaakt. Alle speeltjes afgepoetst en ingespoten met 404spray. Pietjes en ik waren achteraf moe, maar heel voldaan!

Scooby heeft vandaag nog maar 1x in zijn time-out kooitje gezeten.
Vind het heel knap van hem, we zijn al een aantal dagen bezig met de grote lente-schoonmaak, dus de muziek staat dagelijks redelijk hard overdag. Normaal zou Scooby als een bezetene gaan zitten schreeuwen, maar nu niet!!!

Onder het eten is hij wel nog steeds aan het schreeuwen, maar dat komt goed! Heb er alle vertrouwen in. @};-

Kelliee.

Berichtdoor Kelliee. » 19 Feb 2013 18:51

Sorry, zie nu dat de foto's heel wazig zijn, maar heb ze met mijn telefoon gemaakt, die nu helaas ook overleden is haha.

Op de eerste foto is mijn moeder bezig om de kooi leeg te halen.
En die grijs/wit/zwarte ballen die je ziet hangen heb ik ook zonnepitten in verstopt!

*wendy*
Moderator

Berichtdoor *wendy* » 19 Feb 2013 18:58

Kelliee. schreef:Afbeelding

Een of ander raar ding papegaaienvoer in gedaan en hooi erop.. Was niet zo'n groot succes als de dennenappel maar ook hier hebben ze het voer tussenuit geplukt!

Haha, dat is denk ik een speelgoed gereedschapskistje? Zo eentje had ik er vroeger ook..!

Maar fijn dat het beter lijkt te gaan. Leuk, dat fourageerspeelgoed!
Laatst gewijzigd door *wendy* op 19 Feb 2013 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mijn lieve kleine dondersteentjes!
Rust zacht, lieve Sky ***22/04/2008 - 09/11/2013***

Kelliee.

Berichtdoor Kelliee. » 19 Feb 2013 19:00

Haha, ja dat kan goed!
Zaten wel dingen bij wat je in die gaatjes moest schroeven, dus kan wel kloppen, Wendy.

Kelliee.

Berichtdoor Kelliee. » 19 Feb 2013 19:16

Hahaha, ja dat zijn ze!

Waar zo'n ding al niet goed voor is....

Rantje

Berichtdoor Rantje » 20 Feb 2013 00:49

Super om te horen!
Je hebt leuke dingen gemaakt en bedacht hoor, maar ook hiermee afwisselen he...zorg dat het steeds weer een uitdaging is!

Op zich kan omgevingsgeluid erg goed zijn. Voor de ene vogel werkt muziek de ander heeft liever een praatprogramma.

Je schrijft een maal in de strafkooi...Goed aan denken dat dit altijd moet. Of heeft hij maar een keer een schreeuwbui gehad?
Misschien is toch de andere wijze handiger in jullie situatie.
Juist het steeds herhalen en hetzelfde reageren maakt dat hij snapt wat jullie willen.

Qua eet speeltje...een ei hard koken, klein beginnetje maken, schaal iets kneuzen...is ook heel leuk om aan te peuzelen. Wel na een uurtje of drie weghalen ook.
Maar echt hartstikke goed bezig!
Ik hoop van harte dat jullie met zijn alle weer gaan genieten ipv. ergeren!!!

Terug naar “Andere vogels”