rijstvogels

Hier kan je van alles kwijt over andere vogels.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

beginvogel

rijstvogels

Berichtdoor beginvogel » 08 Feb 2013 20:10

heeft hier iemand rijstvogels tussen de kolonie grasparkieten of hier eventueel ervaring mee en er dus een mening over?

Esther
Kleine onderzoeker

Re: rijstvogels

Berichtdoor Esther » 09 Feb 2013 01:52

Ja, ik heb jaren lang meerdere rijstvogeltjes en parkieten bij elkaar in één voliere gehad.
Ging prima, ze leven een beetje naast elkaar heen.
Qua voer eten ze allen met elkaar mee, ook parkieten eten bv padda's.

Wij hebben GEEN ervaring als de Rijstvogeltjes gaan/willen broeden.
Parkieten kunnen nl nog wel eens echte nestrovers zijn.
Parkieten leven net zo samen met Japanse Meeuwtjes, als met Rijstvogeltjes.
Maar als de meeuwtjes een nest hebben blijken parkieten ware killers.
Vooral wanneer de jongen wat groter zijn en de ouders wat langer van het nest gaan.
Ik acht ook die kans bij Rijstvogels dan ook erg groot.
Dit heeft niets te maken omdat het andere soorten zijn, want parkieten roven (soms) ook bij elkaars nest.

Wij hebben jaren lang buiten koppels Rijstvogeltjes gehad, maar nog nooit maakte ze aanstalten tot een nest.
Dat zegt alleen maar dat onze Rijstvogeltjes in hun leefsituatie niet tot broeden kwamen en niet dat ze in het algemeen niet zouden gaan broeden. Dat is dus geen garantie dat ze in een andere situatie wel zouden willen gaan broeden.

Toch zijn het hele mooie, leuke en makkelijke vogeltjes die een aangename aanvulling zijn in de volière.
En winterhard, zonder extra aanpassingen dan die parkieten nodig hebben.........
Op de eerste foto zie je vier Rijstvogels op een rijtje zitten, en op de tweede een koppeltje in het rode kader.
In die tijd zaten Parkieten, Rijstvogeltjes en Japanse Meeuwtjes in één volière.
Maar ow wee als er nesten waren.........dan zijn parkieten (instinct gedreven) niet meer te vertrouwen.
Nesten (van welke soort dan ook) in een gemeenschapsvoliere zal ik daarom altijd afraden.
Klembord01.jpg

IMG_0029.jpg

Uit jouw vraag begrijp ik dat je nu grasparkieten hebt en de wens hebt om ook andere soorten te gaan houden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

beginvogel

Berichtdoor beginvogel » 09 Feb 2013 08:05

klopt. Ik heb nu in een voliere van 4 meter lang 3 grasparkiet poppen en 5 grasparkiet mannen. Ik wil graag 2 mannen verkopen. Dan heb ik even veel mannen als poppen en ik heb dan een oneven aantal koppels. Ik zou er dan wel graag andere vogels bij in willen. Ik zou wel meer grasparkieten willen maar om het geschetter binnen de perken te houden voor de buren is het mogelijk om in de toekomst in de schuur meer grasparkieten te huisvesten. Ik zou wel graag wat meer gefluit willen buiten. Het geluid en het uiterlijk van rijstvogels vind ik leuk dus die zou ik graag eens hebben. Belangrijk is dat het vogels zijn die het hele jaar buiten kunnen verblijven.

Roy Cornelissen

Berichtdoor Roy Cornelissen » 09 Feb 2013 08:58

Ik heb er ook een tijdje een rijstvogel bij gehad, erg leuke vogeltjes zijn dat
Afbeelding Afbeelding

Terug naar “Andere vogels”