Valkjes, wat moet er anders dan bij de parkieten?

Hier kan je van alles kwijt over andere vogels.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Rantje

Valkjes, wat moet er anders dan bij de parkieten?

Berichtdoor Rantje » 29 Jan 2013 13:24

Ik wist even niet zo snel wat ik als onderwerptitel moest kiezen. :-D

Wat heeft een valk nodig ten opzichte van de parkietjes?
Ga er tot nu toe van uit dat alles eigenlijk hetzelfde is.
Alleen het voer mengen met iets meer grof parkieten zaad?
Neem aan dat sepia ook te zout is voor hem?
Maagkiezel, dezelfde maat als de grasjes of een maatje groter?

Hij zit niet zo heel mooi in zijn veren, heel droog en een soort van talg is er te zien, vooral op de rug bij de vleugelaanzet.
Hij is nooit in bad geweest, heb hem mee naar bovengenomen en na een paar druppels water gespat te hebben heeft hij uitgebreid gedouched.
Hele rare capriolen, vleugels wijd...hij vond het zalig!

Na afloop had hij het toch koud, met handdoek afdrogen vindt hij niet echt fijn.
Las ergens dat veel mensen ze föhnen, maar dan droogt hij juist weer uit en lijkt me dat het effect van douchen en vocht juist weer weggehaald wordt?

Nu zit hij lekker te knarsen op mijn schouder eb een beetje weg te dommelen.
Die talg/poeder plekken lijken nu meer op te vallen.
Verder lijkt hij wat minder dof van kleur te zijn.

Ook zijn neusdop lijkt me wat droog, geen flauw idee wat normaal is.
Zijn staart is enorm gerafeld...dat hersteld zich denk ik wel weer als hij weer nieuwe veren krijgt.

Verder is het een ontzettend lief beest, vind hem erg groot en hij blaast als een kat doet als de grasjes te dicht in de buurt komen.
Hij vindt ze reuze interressant, maar ze moeten niet te dicht in de buurt komen :mrgreen:

Hélène
Moderator

Re: Valkjes, wat moet er anders dan bij de parkieten?

Berichtdoor Hélène » 29 Jan 2013 13:42

In mijn buitenvolière zitten zowel valkparkieten als grasparkieten en zij krijgen dus precies het zelfde.
Dit gaat al jaren uitstekend.

Om hem regelmatig te laten poetsen zodat de droge huid verdwijnt kun je hem ook sprayen met de plantenspuit op nevelstand.
Dit kun je dagelijks doen en je hoeft hem echt niet kletsnat te maken, gewoon een beetje, want dat zet vaak al aan tot een grote poetsbeurt.

Een neusdop van een valkparkiet is ruwer dan van bijv. een mannetjes grasparkiet, daar hoef je je geen zorgen om te maken, zolang de neusgaten maar schoon en open zijn.

Ik heb begrepen dat het een lang verhaal is hoe hij bij jullie terecht is gekomen en dat dit voor hem dus een hele verbetering is.
Ook proef ik uit je tekst dat deze vogel geen andere valken gewend is en dus erg op mensen is gericht.
Dat kan heel leuk zijn, maar als je toch wilt dat hij met soortgenoten leert omgaan en zich weer zal gedragen als een valkparkiet, zou ik er toch voor kiezen er nog een soortgenootje bij te nemen.
Begrijp me niet verkeerd, want dit is absoluut geen verwijt en misschien is deze man al veel te lang alleen geweest en te oud om nog aan een andere valkparkiet te wennen, tja dan moet je het niet doen.

Ik wens je enorm veel succes met deze kanjer, maar volgens mij komt dat wel goed bij jou.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Rantje

Berichtdoor Rantje » 29 Jan 2013 15:24

Dank je!

Hij vond het douchen heeeerlijk hoor, ik merk ook dat hij nu wat donkerder is qua kleur.
Morgen ga ik kijken wat hij van de plantenspuit vindt.
En ik moet de douche van de parkieten aanpassen, die is veel te klein voor hem!

Als het goed is rond een jaar oud ongeveer.
Heeft nog nooit een andere vogel gezien geloof ik...
Een valkje erbij is wel een mogelijkheid. Maar valkgeluiden op youtube geeft niet echt een reactie.
Hij hoort het wel, en kijkt op maar verder geen respons.
Ik zie het nu ook aan Birdy...die vindt ook niet echt aansluiting.
Zet hem nu wel steeds even bij de kietjes in de buurt. Het liefste zit hij bij me...
En als ik even wegloop roept hij me...geef dan wel reactie datt ik zo terug ben.
Volgens mij met negeren gaat hij alleen maar harder en meer roepen en nu was het heel bescheiden.

Zou een paar foto's plaatsen.
Ook van de neusdop en snavel.
IMG_6924 b (2).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

Esther67
Moderator

Berichtdoor Esther67 » 29 Jan 2013 15:40

Oh het is wel een hele leukerd hoor. En wat grappig dat hij douchen zo lekker vind.
Ik meng mijn voer zelf, en doe er ook altijd wat zonnepitten doorheen. De grasjes vinden ze niks, maar de valken zijn er gek op.
Verder doe ik ook niet veel anders bij de valken als bij de grasjes, net als Hélène.
Oh ja wel... veel met ze fluiten en kusgeluidjes. Dat is zoooo schattig. :-D
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

Rantje

Berichtdoor Rantje » 29 Jan 2013 15:45

Ik heb een beetje voer van hem en daar zitten meer zonnepitten in dan ander eten.
Hij vindt ze wel lekker, maar te veel is niet goed toch omdat het vet is?

Hij fluit nu het bouwvakkers fluitje. Een ander deuntje heeft hij niet hihi.
Is dat gewoon een kwestie van steeds hetzelfde deuntje fluiten of liedje echt compleet fluiten?

Het is echt zo gaaf als hij vliegt, dat geluid...lijkt wel een roofvogel in huis hahaha
Daar waar hij vandaan kwam zeiden dat hij een hekel had aan water. Een douche of plantenspuit kent hij dus niet.
Het was een prachtige ervaring voor ond en voor hem ook geloof ik!

Knarsen is toch net als parkietjes een teken van ontspannenheid?

Esther67
Moderator

Berichtdoor Esther67 » 29 Jan 2013 15:55

Het is inderdaad een kwestie van steeds herhalen van de deuntjes.
Hier fluiten ze er nu 3 [niet helemaal compleet hoor] en het bouwvakkers deuntje. Die is trouwens erg goed voor je ego :-D
En op een gegeven moment doet hij je gezellig na.

Ik geef ze zelf wel eens wat extra zonnepitten, omdat ze dat qua bouw best kunnen hebben. Het zijn absoluut geen dikke vogels, dus een paar pitjes extra moet kunnen.

Het geluid van het vliegen is inderdaad heel anders ja. Het lijkt wel een Boeiing.
En de grasjes gaan bijna geruisloos en heel precies door de lucht. Echte pilootjes. De valken denderen door de huiskamer heen.
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

Rantje

Berichtdoor Rantje » 29 Jan 2013 15:59

JA, das precies de goede omschrijving!
Vanmorgen had ik ook zoiets van wat een schat, zie er niet uit (overdag is het bjjna net zo erg als in de ochtend maar toch) en hij fluit me toe!

martine

Berichtdoor martine » 29 Jan 2013 16:00

Wat een mooi valk je, heel veel plezier met hem.
Ik meng ook het zaad, omdat de kietjes en valkjes uit hetzelfde bakje eten meng ik een klein zakje grof, ivm de zonnepitten deze zijn idd erg vet, en een grote zak nomaal zaad en voeg nog wat onkruidzaad lijnzaad en chiazaad toe. Ze eten bij ons de mineralen en oestergrit allemaal en het eivoer ook.
Afbeelding

lieve Jago, Luna`tje, Ziva en Zimba... uit het oog maar voor altijd in ons hart

Esther67
Moderator

Berichtdoor Esther67 » 29 Jan 2013 16:02

Rantje schreef:JA, das precies de goede omschrijving!
Vanmorgen had ik ook zoiets van wat een schat, zie er niet uit (overdag is het bjjna net zo erg als in de ochtend maar toch) en hij fluit me toe!

Ha ha, dat doet je dan goed hè!
Gister was mijn collega hier om mijn opppas konijnen weer op te halen, en toen deden ze het ook.
Ze was zoooo blij
Afbeelding

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 29 Jan 2013 16:31

Valkparkieten kunnen zeer onhandige vliegers zijn daar ze nu eenmaal veel meer ruimte daarvoor nodig hebben dan grasjes.
Het zijn uitstekende klauteraars.
De neusdop ziet er uit zoals hoort hoor, dus geen zorgen. Ze zijn inderdaad veel droger dan bij grasjes.

Bij ons is ruim 10 of 11 jaar geleden een valkparkiet komen aanvliegen, waarvan wij nu achteraf weten dat hij toen of net wel of net niet 1 jaar oud was.
Wij hadden totaal geen verstand van valkjes en hadden alleen grasparkieten.
Hij heeft een paar jaar op zolder bij mijn dochter op de kamer gebivakkeerd en toen in 2007 de volière een feit was hebben we hem er als eerste in gedaan en toen pas de grasjes.

Als snel hebben wij, omdat daar nu de ruimte voor was, een soortgenootje voor hem gezocht.
Nou had ik dat maar jaren eerder gedaan. Hij ging helemaal uit zijn dak.
Het was liefde op het eerste gezicht en tot aan haar onverwachte dood ruim een jaar geleden zijn ze elkaar innig trouw gebleven.
Ze hebben samen diverse nestjes gehad en vele jongen, waaronder ook een pleegjong, groot gebracht.

Ik weet het er zijn altijd uitzonderingen, maar ik zal nu niet snel meer maar 1 vogel aanschaffen van 1 soort, maar altijd zorgen voor een soortgenootje.

Ook hebben wij vorig jaar een valkparkietenman opgevangen die alleen woonden bij mensen in huis en het heeft een tijd geduurd en hij heeft veel geschreeuwd en geroepen, maar uiteindelijk is hij nu toch weer heerlijk valkparkiet onder de valkparkieten.
Hij en onze aangevlogen oudje krijgen wel extra aandacht als ik in de volière sta, wat ze zeer waarderen, want ze zijn nog steeds redelijk tam.

Wat betreft het voer, met een 40+ aan vogels koop ik dat groot in 25 kilo, ik geef ze parkieten elite zaad gemengd met onkruidzaad en er zit dus ook een klein beetje aan kleine zonnebloempitjes in, maar die worden hier niet of nauwelijks gegeten ook niet door de valkparkieten.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Monique Per

Berichtdoor Monique Per » 29 Jan 2013 21:13

Mooi ventje hoor, veel plezier ermee!
Groetjes van Monique, Timmy, Sparkly, Lola, Chica en kleine Teddy

Rantje

Berichtdoor Rantje » 29 Jan 2013 21:17

Ik ga het zeker overwegen.
Heb ik het goed begrepen dat man-man maar ook pop pop goed gaat? En uiteraard man-pop.
En is een jong dier of al een ouder dier verstandig?
Ga ervan uit dat hij rond de jaar is nu.

Dank je Monique ;-)

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 29 Jan 2013 22:58

De beste combinatie is inderdaad man-pop, maar man-man kan en pop-pop kan bij valkparkieten ook.
Al is er altijd het risico dat ze elkaar niet echt interessant vinden.

Leeftijd maakt niet zo heel erg veel uit, eerder het karakter.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

nancy

Berichtdoor nancy » 30 Jan 2013 07:27

Leuk dat je ook een valkparkiet hebt. En wat raad betreft, heb je al voldoende gehad voor dit moment, denk ik. Het douchen van valkparkieten vind ik altijd een heel mooi gebeuren.
Ook wij hebben hier een oudere man (valkparkiet hé) opgevangen die nog nooit bij andere valkjes gezeten heeft. Het was voor dat beestje in het begin wel een cultuurschok zo in een volle volière er bij. Hij is het nu gewend, maar maakt geen contact. Dit was wel al een oudere valkparkiet (ik weet niet meer hoe oud, foei toch, maar dacht een jaar of 9).
De andere 15 krijgen gewoon eten mee met de grasjes. Hier worden de zonnebloempitten alleen door de kakariki's gegeten. Ook de valkparkieten kijken er niet naar om.
De rafelige staart kan ook van het klimmen in de kooi zijn. Dan rafelt hun staart heel erg.
Maak je grote plannen voor later wat kleiner en begin nu!

Rantje

Berichtdoor Rantje » 30 Jan 2013 10:08

Dank je Nancy, zonnepitjes vindt hij best lekker en eet ze er als eerste uit.
Maar tot nu toe is het allemaal helemaal duidelijk en hoop ik dat hij snel een beetje wendt en net zo lief blijft.
Wat je schrijft over geen contact maken ben ik wel en beetje bang voor, juist omdat ik dat ook met Birdy zie.

Ga er even over nadenken en hem iig. goed laten wennen en verwennen.
Dus een maatje sluit ik zeer zeker niet uit. Maar moet ook wel twee joekels kwijt kunnen. Ik geniet wel echt van hem en de herrie valt eigenlijk heel erg mee.
Maar dat kan nog veranderen misschien? ;-)

Klimmen in zijn kooi kon niet echt, maar zijn staart stak wel een mega stuk uit als hij op zijn stok zat. :sad:

Terug naar “Andere vogels”