Vogelwetenswaardigheden....records...

Hier kan je van alles kwijt over andere vogels.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Esther
Kleine onderzoeker

Vogelwetenswaardigheden....records...

Berichtdoor Esther » 30 Mar 2007 00:10

Wetenswaardigheidjes:

Vogels zijn fantastische wonderbaarlijke fascinerende creaties en ze zijn overal om ons heen.
Ze rusten, nestelen, foerageren op onze gebouwen en in onze tuinen, op onze afvalbergen.
Ze zijn makkelijk te vinden en te observeren.

Vogels zijn waarschijnlijk de meest geliefde wilde dieren van onze planeet.
Hun algemene aanwezigheid, kleurrijke gedaante, intelligente acties en brutale gedrag maken ze bemind.
Vogels zijn makkelijk lief te hebben.

Wonderlijke feiten:
Er zijn 9703 vogelsoorten bekend, verdeeld over 23 ordes, 142 families, 2057 geslachten.
Vogels komen overal voor, van de polen tot de tropen, in de zeeën en oceanen.
Het totale aantal vogels in moeilijk in te schatten, want hun aantal verandert per seizoen.
Wetenschappers suggereren dat er op ieder moment tussen de 100.000 en 200.000 miljoen (!) volwassen vogels en bijna volwassen vogels leven.

Vogelsoort met meeste exemplaren:
De meest algemene en volkrijke vogel is de Red Billed Quelea Quelea in het zuiden van de Sahara.
Hun aantal is zo groot dat ze een ware plaag zijn voor de graanboeren.
Jaarlijks worden er miljoenen gedood om het aantal onder controle te houden.
Afbeelding
Red Billed Quelea Quelea

Zeldzaamste vogelsoort:
Welke soort het meest zeldzaam is, is minder goed in te schatten.
Er veel zeldzame soorten, maar en exact getal is niet te geven.
Sommige soorten zijn al een lange tijd zeldzaam, zoals de Sudanese Red Cliff Swallow (Hirundo Perdita) die 1x in 1984 werd gezien en de Orange Necked Partridge (Arborophila davidi) welke in 1927 werd waargenomen.
AfbeeldingAfbeelding
Red Cliff Swallow (soortgelijke zwaluw).....................Orange Necked Partridge (Arborophila Davidi)

Uitgestorven:
Er zijn vele soorten die in het wild zijn uitgestorven, maar nog wel in gevangenschap bestaan.
Een goed voorbeeld hiervan is de Spix Macaw (Cyanopsitta Spiscci), opgejaagd en uitgeroeid ten behoeven van de huisdierenhandel.
Sinds 1600 zijn er minimaal 115 soorten uitgestorven, meestal door het menselijk ingrijpen in welke vorm dan ook.
Afbeelding
Spix Macaw (Cyanopsitta Spiscci).

Successen:
Maar gelukkig zijn er ook mensen genoeg die het goed voor hebben met de natuur.
Juist door hun ingrijpen zijn vele soorten gered van uitsterven.
Van de Mauritius Kestrel (Falco Punctatus) leefde ooit nog maar wilde 4 individuen. maar nu
meer dan 300.
Afbeelding
Mauritius Kestrel (Falco Punctatus)

Zo ook de Californische Condor (Gymnogyps Californianus) welke (na de laatste man uit het wild werd gevangen in 1987) uit nog maar 27 individuen bestonden in gevangenschap.
Door het kweekprogramma is het aantal gestegen tot 75 in gevangenschap en 9 in het wild.
Afbeelding
Californische Condor (Gymnogyps Californianus)

Algemeenste vogelsoorten:
De meest algemene vogel in de wereld is de Red Junglefowl (Gallus Gallus) ook wel bekend als de meest voorkomende Huiskip.
Afbeelding
Red Junglefowl (Gallus Gallus)

De meest over de wereld verspreid:
Dat is de Slechtvalk (Peregrin Falcon Falco peregrinus), deze komt op ieder continent voor behalve Antartica.
Maar ook de de Huismus (Passer Domesticus). Zij leven op 2/3 van het vaste land, incl Australie, New Zeeland, Noord America, India en heel Europa
AfbeeldingAfbeelding
Slechtvalk................................................Huismus (Passer Domesticus).

De grootste vogelsoort:
De grootte kan je op verschillende manieren meten, de grootste, de zwaarste, de spanwijdte.
Maar hoe we ook meten, helaas zijn de grootste soorten (die ooit bestaan hebben) inmiddels uitgestorven. Maar dat maakt de nog bestaande soorten niet minder indrukwekkend.

De grootste levende soort is zonder twijfel de Struisvogel (Struthio camelus).
Deze vogel haalt een hoogte van maar liefst 2,74 m en een gewicht van 160 kg.
Afbeelding Afbeelding
Struisvogel (Struthio camelus).

De zwaarste vliegende vogelsoort:
De zwaarste vliegende (!) vogel is de Kori Bustard (Ardeotis Kori) uit Afrika.
Bij deze vogels is een gewicht gemeten van 19 kg.
Zwaardere soorten zijn genoemd, maar nog niet bewezen.
Dichtbij deze vogel komen de Europese-Aziatische Bustard (Otis tarda) en de Knobbelzwaan (Cygnus olor). Deze vogels halen een gewicht van 18 kg.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afrikaanse Kori Bustard……………........................Europese-Aziatische Bustard……………........................Knobbelzwaan................................

De grootste vleugels (spanwijdte):
De echte titeldragers van grootste spanwijdtes leven op zee.
De Royal Albatross (Diomedea epomophora) is recordhouder met een spanwijdte van 3,50 m.
Maar er is in 1965 een mannelijke Wandering Albatross, (Diomedia exulans) gevangen met en spanwijdte van 3.63 m, terwijl deze soort niet de grootste is. Daarmee is deze man wel dé officiële recordhouder vogel met de grootste spanwijdte.
AfbeeldingAfbeelding
Royal Albatross (Diomedea epomophora)……………….. Wandering Albatross, (Diomedia exulans).

Van de op land levende soorten heeft de gier de Andean Condor (Vultur gryphus) de grootste spanwijdte van maar liefst 3 m.
Daarna volgt de Maribou Stork (Leptoptilus crumeniferus) met een spanwijdte van 2, 87 m.
Onbevestigde bronnen melden dat er een Maribou is gesignaleerd met een spanwijdte van 4.06 m. deze zou dan ongetwijfeld de grootste spanwijdte hebben van alle vogels land.

AfbeeldingAfbeelding
Andean Condor (Vultur gryphus)…………Maribou Stork (Leptoptilus crumeniferous)

Maar zoals bij alle records, zijn er onbevestigde berichten van grotere vogels.

De kleinste vogelsoort:
Naar verwachting is de kleinste vogelsoort de Kolibri de Bee Hummingbird (Mellisuga helenae) uit Cuba, met een gewicht van 1,60 gram en een lengte van 5,7 cm. De gemiddelde Kolibrisoort weegt echter 3-4 gr en is 8,5 cm groot.
Maar een goede kansmaker voor kleinste vogel is de Little Woodstar (Acestrura bombus) uit Zuid Amerika en weegt 2 gr.
Beide soorten mogen kleine wondertjes zijn, maar het zijn zeer kunstenaars als het op vliegen aankomt.

Van de niet vliegende vogels is de Inaccessible Island Rail (Altantisia rogersi).
Hij is reikt een hoogte van 12,50 cm en een gewicht van 35 gr. Ze komen alleen voor op de Atlantic Tristan da Cunha Eilanden in zuid Amerika.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
(Kolibri Bee Hummingbird (Mellisuga helenae)………Little Woodstar Acestrura bombus)…… Inaccessible Island Rail (Altantisia rogersi).

Eieren:
Voor het vergelijk, en kippenei heeft een doorsnede van 6 cm

Grootste ei ooit:
De Olifantvogel de Elephant Bird Aepyornis maximus From Madagascar met doorsnede van 39 cm een inhoud van 12 liter, gelijk aan 220 kippeneieren.

Grootste ei van de nu levende vogelsoorten:
De Struisvogel met een doorsnede van 17,8 cm lang, 14 cm breed met een gewicht van 1,7 kg

Nesten:
Kleinste ei:
Kleinste Kolibrisoort de Vervain Humming bird Mellisuga minima welke de grootte heeft van een erwt.

Grootste nest:
Mallee Fowl Australia Leipoa ocellata, deze bouwt een nest van 5 m hoog en 11 meter breed.
AfbeeldingAfbeelding
De Mallee Fowl en zijn nest.

Grootste boomnest
Amerikaanse Zeearend (Haliaeetus leucocephalus) met een doorsnede van 2,9 m.

Het kleinste nest:
De kolibri’s (Humming birds) van 4 cm binnenkant en 6 cm aan de buitenkant.
Note: De meeste zeevogels maken helemaal geen nest. Ze gebruiken kuiltjes in bv rotsen. De kleinste waar ooit een vogel in broedde was 1 cm doorsnede.

AfbeeldingAfbeelding
Een Kolibri en zijn nest.

Grootste broedsel:
Grijze Patrijs (Grey Partridge Perdix perdix) met 15-16 tot 20 eieren in 1 broedsel.

Voor echte recordhouders.......lees verder..........
Laatst gewijzigd door Esther op 07 Apr 2007 01:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Esther
Kleine onderzoeker

Berichtdoor Esther » 30 Mar 2007 00:10

Overige vogelrecords:

Grootste snavel:
Australische Pelikaan (Pelecanus conspicillatus) van 47cm.

Meeste veren: De Toendrazwaan (Tundra Swan (Cygnus columbianus) met 25,216 stuks.

Hoogst gemeten snelheid:
De slechtvalk (Falco peregrinus) met een snelheid van 200km/u, maar dat is in vrije val.

Hardste loper:
Struisvogel met een snelheid van 72 km/u.

Snelste klappersnelheid met de vleugels:
Zonnestraalkolibri (Horned Sungem Heliacter cornuta) met 90 slagen per seconden (!).

Spectaculairste vliegkunsten:
Boomvalk (Hobby Falco subbutea) welke op iedere wijze tussen hemel en aarde een zwaluw kan vangen.
Kolibri’s kunnen achteruit en zijwaarts vliegen, dan wel vertical naar beneden.

Langste onafgebroken vlucht:
Gierzwaluw (Apus apus) verblijft tot 3 jaar voortdurend in de lucht (slaapt ook in de lucht) voordat hij voor de eerste keer broedt

Langste migratietocht:
Noorse stern (Arctic tern Sterna paradise) vloog van Kondalakaha in Rusland naar Freemantle in West Australie, waar ze broaden en vliegen verder naar Antartica. Binnen 9 maanden (incl. broeden) legt deze vogel dus een afstand af van 22,530 km.

Hoogste hoogte:
Ruppelgier (Ruppell's Griffon Vulture Gyps ruepellii) heeft een hoogte gehaald van 11.277m (11,28 km) hoog, op deze hoogte hebben mensen een groot gebrek aan lucht.

Snelste zwemmer:
Gentoo pinguin (Pygaelis papua) heeft een snelheid gezwommen van 27 km/u.

Diepste duik:
Keizer’s pinguïn (Emperor Penguin Aptenodytes fosteri) dook tot een diepte van 534m in 1995.

Meeste vogels tegelijk op stok (in rust):
De Keep (Brambling Fringilla montifringilla) met een gezamenlijke rustplaats bestaande uit 70 miljoen exemplaren in Zwitserland.

Beste gezichtsveld:
Slechtvalk (Falco peregrinus) kan een duif waarnemen op een afstand van 8 km.

Best gehoor:
Kerkuil (Barn Owls Tyto alba) kan een knaagdier in volledige duisternis vangen alleen op zijn gehoor.

Luidste zang:
Mannelijke Kakapo (Strigops habroptilus) is op 7 km afstand te horen.

Meest over de wereld verspreide vogel:
De slechtvalk (Peregrin Falcon Falco peregrinus) Komt op ieder continent voor behalve Antartica.

Over andere dieren en wetenswaardigheden, kijk eens hier:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... ieren.html

Weet jij ook bijzondere presaties over vogels? Zet ze erbij!

Bronnen:
Diverse internetsites.
World Birds by Brian P. Martin 1987 ISBN=0-85112-891-2
The Guinness Book of Animal Records by Mark Carwardine 1995 ISBN=0-85112-658-8
Rare Birds of the World by Guy Montefort and Norman Arlott 1988 ISBN=0-00-219835-5

Marcel
Digimaan

Berichtdoor Marcel » 04 Apr 2007 11:37

tjemig Esther, wat een interressant onderwerp.
Helemaal te gek, leuk om het allemaal te lezen, en dan al die plaatjes erbij. dat zal je wel enige uren slaapgebrek opgeleverd hebben. :wink:

Buelle

Berichtdoor Buelle » 04 Apr 2007 15:10

Je maakt je bijnaam wel waar he Esther!

Echt leuk om dit te lezen. Geweldig werk weer! Mijn complimenten!

Tom

Berichtdoor Tom » 04 Apr 2007 16:11

http://www.youtube.com/watch?v=1mk3Z37M ... ed&search=

Volgens mij is dat die stuntelaar; de boomvalk?

Esther
Kleine onderzoeker

Berichtdoor Esther » 05 Apr 2007 21:13

Mooi filmje Tom...dank je wel! :D
Mooi om naar te kijken!

Benjamin

Berichtdoor Benjamin » 29 Jan 2008 17:30

Tom schreef:http://www.youtube.com/watch?v=1mk3Z37MvWQ&mode=related&search=

Volgens mij is dat die stuntelaar; de boomvalk?
torenvalk :D
Daidallus,Athena,Midas,Minerva,Hermes,Pius,Afrodithe,Noppes,Iona,Twinkel,Frodo,Dopey.

Max.Weijers

Re: Vogelwetenswaardigheden....records...

Berichtdoor Max.Weijers » 12 Okt 2010 19:14

Ik wil niet flauw doen, maar in mijn taxonomie heb ik 39 ordens :P

Joost

Berichtdoor Joost » 12 Okt 2010 19:28

Max.Weijers schreef:Ik wil niet flauw doen, maar in mijn taxonomie heb ik 39 ordens :P

Misschien hebben ze wat opnieuw ingedeeld in de laatste drieëneenhalf jaar. :wink:
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.

Nicky

Berichtdoor Nicky » 12 Okt 2010 19:37

Joost schreef:
Max.Weijers schreef:Ik wil niet flauw doen, maar in mijn taxonomie heb ik 39 ordens :P

Misschien hebben ze wat opnieuw ingedeeld in de laatste drieëneenhalf jaar. :wink:

Precies, stof stof,......... :roll:
Wees jezelf er zijn al genoeg anderen - Loesje %%-

Esther
Kleine onderzoeker

Berichtdoor Esther » 12 Okt 2010 22:58

????????????
Verklaar je nader!

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 12 Okt 2010 23:10

Ja ik snap hem ook niet hoor ??????????

http://nl.wikipedia.org/wiki/Taxonomie

Snap niet helemaal wat dit te maken heeft met vogelwetenswaardigheden......en records, maar sta open voor iedere uitleg.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Max.Weijers

Berichtdoor Max.Weijers » 13 Okt 2010 18:45

o ja sorry, dat had ik wel wat duidelijker mogen zeggen:)

bij het eerste bericht staat onder wonderlijke feiten dat er 23 ordes zijn, maar in mijn taxonomi heb ik er 39.

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 13 Okt 2010 19:01

Aha, tja sorry als ik beter gelezen had, had ik het misschien wel begrepen, maar waar komt dat verschil dan vandaan is mijn volgende vraag, andere of nieuwe indeling zoals Joost al opperde ?
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Max.Weijers

Berichtdoor Max.Weijers » 18 Okt 2010 19:10

Ik neem aan bijde. andere en nieuwe indeling.

Esther
Kleine onderzoeker

Berichtdoor Esther » 19 Okt 2010 00:08

Soms verschillen informatiebronnen van elkaar, door verschillen in uitleg.
Mogelijk hebben wij verschillende bronnen.
Maar de inhoud, de kern, wil weergeven dat er vele soorten vogels zijn.
Tevens staat vermeld dat het niet bekend is hoeveel soorten er exact zijn, vooral de zeldzame soorten.
In de hele levende wereld blijft men ontdekken en indelen.
Andere inzichten zijn welkom, al betwijfel ik in geval of het echt interessant is om te discusieren over een getal.

Rantje

Berichtdoor Rantje » 27 Jan 2013 22:03

Wat leuk al die weetjes!

ParkietHaarlem

Re:

Berichtdoor ParkietHaarlem » 27 Jan 2013 23:19

Esther schreef:Hoogst gemeten snelheid:
De slechtvalk (Falco peregrinus) met een snelheid van 200km/u, maar dat is in vrije val.

Ik kan het niet laten om te zeggen dat de hoogstgemeten snelheid in duikvlucht een kleine 400km/h is.
Dit maakt een slechtvalk niet alleen tot de snelste vogel ter wereld, maar ook tot het snelste dier ter wereld.

Esther
Kleine onderzoeker

Berichtdoor Esther » 28 Jan 2013 02:03

@ParkietenHaarlem: Je hebt dit topic met aandacht doorgelezen merk ik. Fijn! Dank je voor de zeer nuttige en spectaculaire aanvulling over de slechtvalk.............waar heb je die info vandaan gehaald?

Overigens:
Dit informatie topic is gemaakt toen het forum in de huidige (!) vorm begon, dat was in 2007.
De info had ik (toen) van internet, eigen kennis, diverse boeken en van het Guinees Book of records 2006 e.d.
Als er inmiddels andere info bekend is, mag het wat mij betreft gewoon gemeld worden.
Zet dan wel even de bron of link erbij...............
Tijden veranderen, zo ook de wetenschap..........de cijfers en de informatiebronnen.
We zijn nu 6 jaar (!) verder en er is veel veranderd ondertussen.
Aanvullingen/wijzigingen mogen gewoon geplaatst worden!
Dat geldt voor al mijn topics. Ik ga de info uit 2007 nu (in 2013) niet steeds na, dat is domweg niet te doen.
Dus een ieder die betere of andere info heeft, schroom niet, plaats het gewoon (maar dan wel met bronvermelding)

Marcia

Berichtdoor Marcia » 28 Jan 2013 18:55

Ik heb net ZAPP gekeken en daar ging het toevallig over de snelste dieren ter wereld. De slechtvalk stond daar op nummer 3, onder de Jaguar. Nummer 1 bleek ook een vogel te zijn, namelijk de Jan van Gent! Deze is schijnbaar in duikvlucht nog sneller dan de slechtvalk. Was erg interessant om naar te kijken, wie weet kan je het nog terugzien bij uitzending gemist. Het heet 'de dodelijkste 60'.
Groetjes!
Afbeelding
Wie het laatst lacht... ...heeft geen humor

ParkietHaarlem

Berichtdoor ParkietHaarlem » 13 Feb 2013 23:23

Ik heb een periode als valkenier gewerkt en weet daarom het één en ander over roofvogels.
Zal van de week even de tijd nemen om een bronvermelding te plaatsen. Ook om info te zoeken over de Jan van Gent.

Marcia

Berichtdoor Marcia » 14 Feb 2013 15:25

ParkietHaarlem schreef:Ik heb een periode als valkenier gewerkt en weet daarom het één en ander over roofvogels.
Zal van de week even de tijd nemen om een bronvermelding te plaatsen. Ook om info te zoeken over de Jan van Gent.

Wat leuk zeg! Dat vind ik nou echt stoer :-D
Groetjes!
Afbeelding
Wie het laatst lacht... ...heeft geen humor

Terug naar “Andere vogels”