Geen eitjes wel leerzaam.

Hier kunnen vragen en tips over het kweken geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Cor&Don

Geen eitjes wel leerzaam.

Berichtdoor Cor&Don » 30 Jul 2016 10:41

Dan denk je omdat het koppeltje al zolang zo onafscheidelijk is van elkaar en zo vaak de vogeltjes dans aan het doen zijn ik ze wel een nestje gun. En ik het ook wel leuk zou vinden natuurlijk. Wat doe je dan juist een broedkooi maken met broedhok en heel veel lezen.
Gelijk na onze vakantie het koppeltje apart gezet en hadden het helemaal naar hun zin :o en dan maar wachten wachten en nog eens wachten. De pop vindt het broedhok helemaal geweldig niet om eitjes te leggen maar om er hele dagen te chillen. Soms dacht ik ja ze vertoond nu zo n gedrag eitjes kunnen niet lang uitblijven maar natuurlijk niet………Wat doe je dan ja juist lezen en advies vragen maar ja als er geen eitjes gelegd gaan worden….houdt het op he.
Maar wat me dan nog verder opviel was dat vanaf het moment dat ik dit koppeltje bij de anderen uit de volière weghaalde alles van slag was. Ze kwamen bijna niet meer buiten zaten bijna heel de dag binnen en waren heel rustig. Geen gekwetter geen geschreeuw zelfs slopen van de wilgen takken gebeurde niet ze bleven er zelfs vanaf. Tsjaa en als ze er nu al zolang zitten en nog steeds geen eitjes hebben wat is dan verstandig. Vanmorgen besloten dat na 4 weken de opsluiting lang genoeg geweest is en heb ze weer terug geplaatst bij de anderen.
Nadat ik ze teruggeplaatste via het nachthok was het binnen 5 minuten weer als voorheen.
Ik wist niet dat parkieten zo’n groepsgedrag vertoonden dit ook nergens gelezen.
Nu maar even alles met rust laten en dan maar eens kijken wat ik ga doen.
Dus geen jongen maar wel veel wijzer geworden over groepsgedrag en parkieten blijkbaar ook een leider hebben.

debby1972
Moderator

Re: Geen eitjes wel leerzaam.

Berichtdoor debby1972 » 30 Jul 2016 18:46

Ja dat is jammer Rene,maar volgende keer misschien beter,maar je hebt natuurlijk een heel klein groepje en dus als er 2 weg zijn om een gezin te starten,dan valt dat bij jou heel erg goed op natuurlijk,dat is minder als je een grotere groep hebt.
Maar wie weet gaat het volgende keer wel goed,het is ook allemaal nieuw natuurlijk.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 30 Jul 2016 23:16

Heel apart ja om dit zo te lezen.
Ik kweek al 11 jaar maar heb dit nog nooit mee gemaakt.
Toen ik in de buiten volière maar zo'n 12 tot 16 grasjes had zitten heb ik koloniaal gekweekt door minstens 12 blokken op te hangen.
Dit heb ik 2 jaar achtereenvolgens gedaan daarna waren er te veel grasjes en ben ik in kweekkooien in de schuur er naast gaan kweken.
Dus uit de groep van 36 tot 40 grasjes gingen er dan 8 vogels tijdelijk verhuizen naar de schuur, maar het is mij nooit opgevallen dat daardoor de hele groep ontregeld was.
Wel heb ik 2x een koppel gehad waarvan het popje het blok ook geweldig vond, maar niks geen eitjes legden, maar in de volière ging het leven gewoon verder.
Hoeveel vogels heb jij en zijn dit allemaal koppels, want anders zou je ook kunnen overwegen koloniaal te gaan broeden in de volière.
Ik vind dit wel heel erg interessant om te lezen.
Hoe is jouw groep opgebouwd ?
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Cor&Don

Berichtdoor Cor&Don » 31 Jul 2016 08:33

Ik heb een buiten volière van ongeveer 2m x 2m x 1,2 en een nacht / binnen hok die vrij toegankelijk is hier eten en drinken ze.
Slapen of beetje chillen doen ze ook binnen. Het is maar een klein groepje bestaande uit 2 mannen en 4 poppen.
Ik wil er wel een aantal bij hebben maar ik ben wel kieskeurig ( he Debby) X_X
Daarom leek het mij ook wel leuk om door eigen kweek er misschien wat bij te houden. De man heeft wel echt de voorkeur voor die ene pop al gaat hij ook wel eens buiten de deur eten .Maar de man die ik apart heb gehad neemt overal het voortouw in. Hij gaat als eerste naar buiten komt de rest niet gaat hij naar binnen en naar buiten enz. net zolang dat de rest ook buiten is.Ook in de omgang met de anderen gaat het goed,hij kan met die andere man ook heel goed opschieten en hebben ze hele gesprekken.
Of ik nu nog een poging wil ondernemen weet ik niet ze zitten wel buiten en als het kouder gaat worden.
Tsjaa ik weet niet wat ik er verder over moet melden alleen dat mij dit al een geruime tijd opvalt. En het gedrag versterkt werd toen ze apart zaten.

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 31 Jul 2016 09:20

Ja ik weet wat je wilt aan vogels en als er eens iets bij zit wat ik denk dat vind Rene wel interessant dan laat ik het je weten,maar helaas is Mexx overleden,maar zijn zoon mag het volgende ronde gaan proberen en als er dan iets moois bij zit,dan laat ik het je weten.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 31 Jul 2016 12:40

Ja in zo'n kleine samenstelling kan ik mij voorstellen dat de groep zich ontwricht voelde toen het meest ondernemende mannetje er even niet meer was.
En daarbij is het waarschijnlijk ook niet handig om 3 popjes achter te laten met maar 1 man.
Dat had uit kunnen monden in gevechten.
Popjes kunnen onderling heel erg gemeen zijn, vooral als ze erg broeds zijn.
Ik hoop voor jou dat er straks bij Debby weer 2 mannen geboren worden die jouw groep kunnen komen versterken.
Tot die tijd lijkt het me inderdaad niet verstandig nog een keer een kweek poging te wagen en al zeker niet koloniaal te gaan broeden in deze ongelijke man/pop verhouding.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Cor&Don

Berichtdoor Cor&Don » 31 Jul 2016 20:39

In het groepje heb ik nog nooit onenigheid kunnen ontdekken ook niet toen een man achterbleef met de 3 andere poppen.
Maar ik volg je advies op ik wil niet dat het straks onderling wel fout gaat.

Terug naar “Het kweken”