Pop vernielt eieren

Hier kunnen vragen en tips over het kweken geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Tirza

Pop vernielt eieren

Berichtdoor Tirza » 19 Jun 2015 14:41

Hallo Allemaal,

Ik lees af en toe met jullie mee om te kijken hoe jullie het doen en doe hier mijn voordeel mee in mijn eigen kweek.
Behalve informatief vind ik het ook erg interessant.
Nu sta ik echter zelf voor een dilemma.
Ik heb een een volliere met 2 jonge valken van dit jaar met daarbij 18 grasjes in de leeftijd 0-6 jaar oud.
Daarnaast heb ik een dubbele kweekkooi waarin ik de koppels plaats waarvan ik jongen hoop te krijgen.
Ik kweek op deze manier omdat ik zelf vind dat ik te veel vogels heb om in kolonie te laten broeden.
De jongen maak ik dan ook handtam en heb hiermee al veel nieuwe vogel eigenaren heel blij gemaakt.
Ik heb al meerdere jaren op deze manier gekweekt en behalve on bevruchte eieren heb ik gelukkig nog nooit problemen gehad.
Tot nu dus.
Ik heb dus een koppeltje, wat ook daadwerkelijk een koppel is en in de broedkooi gezet, de pop is na een week begonnen met leggen.
Het resultaat waren 6 eieren, waarvan er eentje buiten het blok is gelegd en dus stuk was.
Het vorig jaar heb ik ook al met hetzelfde koppel gekweekt, met als resultaat 1 goede ronde met mooie jongen, 5 in het totaal.
Het enige wat de pop hier op het laatst deed was de kleinste 2 jongen kaal plukken tot bloedens toe.
De pop heb ik toen verwijderd en de man heeft de laatste 2 gewoon groot gebracht.
Nu had ik dus nog 5 eieren in het blok liggen waarvan 1 on bevrucht.
Het eerste eitje is een week geleden uitgekomen, jong deed en doet het prima.
De dag erna kijk ik in de kooi, zie ik het onbevruchte eitje stuk op de grond liggen buiten het blok.
In Principle niets aan de hand, want dit was maar het onbevruchte eitje.
Ik kijk in het blok en zie tot mijn verbazing dat behalve het jong er nog maar 1 eitje in ligt.
De andere 2 zijn geheel stuk en ik vind de restjes terug van de jongen die in het ei hebben gezeten.
Blok heb ik wat schoon gemaakt en het eitje en jong laten liggen.
Helaas de dag erna blijkt ook het andere eitje stuk en vind ik wederom restjes.
Het enige jong doet het prima en groeit als kool, maar ik vraag me af wat de reden kan zijn dat een pop dit doet.
Ik ga met deze pop niet meer kweken, maar ben toch wel benieuwd wat de reden hiervoor zou kunnen zijn.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Groetjes Tirza

debby1972
Moderator

Re: Pop vernielt eieren

Berichtdoor debby1972 » 19 Jun 2015 20:37

Nee dit heb ik zelf idd nog nooit meegemaakt en kan ook geen zinnig antwoord geven hierop,behalve dat ik wel weet dat de ouders vaak heel goed weten wat ze doen en bijv een jong aan de kant schuiven als ze weten dat het een jong is wat weinig tot niet levensvatbaar is,dus wie weet was dit ook zo met deze eitjes.
Maar misschien heeft iemand anders nog iets zinnigs hierover te vertellen,ik hoop dat het enige jong heel goed en gezond groot gaat worden,succes en sterkte,want het is niet leuk om mee te maken
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Hélène
Moderator

Berichtdoor Hélène » 20 Jun 2015 16:11

Jeetje heel vreemd en ik heb hier ook totaal geen ervaring mee .
In de 10 jaar dat ik nu kweek heb ik dit nog nooit mee gemaakt.
Maar zoals Debby al aan gaf zal het popje hier haar redenen voor hebben, want in de natuur wordt niets weggegooid.
Het zou kunnen duiden op embryo's die niet volgroeien of zo'ie zo niet levensvatbaar waren, maar misschien ook wel een te kort aan belangrijke voedingsmiddelen.
Al worden die voldoende aan geboden, wil het nog niet zeggen dat ze ook genuttigd worden.
Verder zou ik het werkelijk niet weten,,maar wel heel apart de het ene jong wel uit het ei is gekropen en het tot op heden goed blijft doen.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Annette
Photoshop Expert

Berichtdoor Annette » 20 Jun 2015 18:44

Ik heb dit jaar het zelfde mee gemaakt.
Pop had 4 gezonde jonge en nog 2 eitjes die bijna op uitkomen stonden.
Voor het uitkomen heeft de pop deze stuk gemaakt en uit het blok gegooid.

Met ronde 2, 3 gezonde jongen en de 3 eitjes die er nog lagen net voor het uitkomen ook weer stuk gemaakt en uit het blok gegooid.

Naar mijns inzien had de pop er genoeg van en wilde niet verder broeden en daarom de eitjes er uit gegooid.
Dit is wat ik dus denk.
Uiteindelijk zijn het niet de woorden van je vijanden die in je herinnering blijven maar de stilte van je vrienden.
~Martin Luther King~

http://www.amourdepapillon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

debby1972
Moderator

Berichtdoor debby1972 » 20 Jun 2015 21:15

Ja heel apart,wat ik wel had met een engelse dame een paar weken terug,dat de eitjes niet bevrucht waren en uiteindelijk was de datum van uitkomen daar en toen heeft ze wel de eitjes allemaal uit het blok gegooid,die lagen op de bodem van de kooi,maar die waren onbevrucht en of ze wist dat,of ze dacht nu is het genoeg geweest,tijd genoeg gehad om uit te komen,je weet toch niet wat er in die koppies omgaat
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Tirza

Berichtdoor Tirza » 21 Jun 2015 15:41

Bedankt voor het meedenken!!
Een echt antwoord krijg ik waarschijnlijk niet, het jong wat er nog bij ligt doet het prima!
Deze mag ze gewoon groot brengen en tzt gaat ze gewoon terug de volliere in, voor haar zal dit de laatste ronde zijn.

Maarten

Berichtdoor Maarten » 02 Apr 2016 18:26

Hallo, mijn pop heeft haar eerste ei gelegd en dit lag kapot op de bodem? Het is wel in het blok gelegd,dit kan ik zien.
Het is een pop van maart 2015.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes maarten

Terug naar “Het kweken”